HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .
Joku mersu on äänestettävissä mutta MAN ei vaikka niitä lienee sentään enemmän? Yhtä tyhjän kanssa koko äänestys kun noinkin suuri ryhmä rajataan omien mieltymysten perusteella pihalle.
 
8700LE:ssä ja Carrus City L:ssä saa vedettyä mukavimmat puolen tunnin tirsat matkustaessa Leppävaarasta Niipperiin töistä kotiin. :D 8700LE:lle annoin ääneni.

Itse itseäni lainaten, pitää tohon listaan lisätä vielä Carrus City M-malli. Eilen matkustin Helb 9621:llä Otaniemestä Tapiolaan ja bussi oli paitsi pehmeän tuntuinen niin istuimiltaan, kuin kyydiltä yleensä, myös ihanan hiljainen. Harmi, että näitä ei ole enää paljoa jäljellä...
 
Joku mersu on äänestettävissä mutta MAN ei vaikka niitä lienee sentään enemmän? Yhtä tyhjän kanssa koko äänestys kun noinkin suuri ryhmä rajataan omien mieltymysten perusteella pihalle.

Ei mikään "joku mersu" ;)

Puuttuuhan sieltä myös MB Citaro - ei sen puoleen että sitä olisin äänestänyt. Se oli toki ensimmäinen auto, jolla ajoin itsekseni linja-ajoa, vieläpä linjan h55 iltaruuhkassa, muttei millään tavalla vedä vertoja ihastuttavan alkukantaisille O405N-malleille :D

Ehdottomasti ääneni menisi City M:lle. Volvon vanhaa standardiohjaamoa parempaa ei ole eikä näemmä tule. Siinä vielä tuntee ajavansa linja-autoa eikä mitään tuutilullaamasiinaa!
 
Itse itseäni lainaten, pitää tohon listaan lisätä vielä Carrus City M-malli. Eilen matkustin Helb 9621:llä Otaniemestä Tapiolaan ja bussi oli paitsi pehmeän tuntuinen niin istuimiltaan, kuin kyydiltä yleensä, myös ihanan hiljainen. Harmi, että näitä ei ole enää paljoa jäljellä...

Nämä City M:t ovat oikein laadukkaita autoja. Itse tykkään erityisesti silloin, kun alustana on komiat äänet päästä vanha kunnon Scania. Nykypäivän vehkeistä hienoja ovat mm. Veolian puoliautomaatilla varustetut telivolvot. Kulkee hyvin ja äänimaailma on asiallinen :)
 
Nämä City M:t ovat oikein laadukkaita autoja. Itse tykkään erityisesti silloin, kun alustana on komiat äänet päästä vanha kunnon Scania. Nykypäivän vehkeistä hienoja ovat mm. Veolian puoliautomaatilla varustetut telivolvot. Kulkee hyvin ja äänimaailma on asiallinen :)

niitähän ne ovat.. harmi että valuvat muualle liikenteeseen..

Veolian autoista sen verran muistan #277 ( UFO-154 ) kun sillä ajeltiin linjaa 154T äänimaailma oli tosiaan hyvä sillosella kännykällä jossa desibelimittari huiput yli 98 Db, vuotavan pakoputken ansiosta..
 
Olen nyt tutustunut tuohon Irisbus Crossway malliin paremmin, kun ne ajavat tuota kotilinjaa (e18) ja tänään kävin huvikseni koeistumassa nobinan uusia crossareita herttoniemessä. Täytyy kyllä sanoa näistä, että voith istuu autoon paremmin, meno ei ole läheskään niin nykivää kun zf:llä, mutta siltikin tämmöinen irisbus tuntuu mielestäni erittäin mukavalta matkustaa. Sisällä melutaso on alhainen, vaikkakin turbon vihellys kuuluu mukavasti. Busseissa on reilusti istumatilaa, moka kuitenkin käynyt lastenvaunutilassa jossa lattiatila kapenee kun seinää vasten on ihmeellinen kynnys. Näissä ei myöskään ole sisätiloissa liikaa tankoja ja kattokanavien osia jne jotka rupeaisivat vanhemmiten kitisemään ja kolisemaan, edelleen PL:n espoon crossarit kulkevat ylimääräsiä ääniä aiheuttamatta.
Matkustajan näkökannalta täytyy sanoa viosta, että ovet taitaa näissäkin tuottaa eniten harmaita hiuksia, usein törmään oviin jotka eivät aukea kokonaan, tai sitten paiskautuvat suorastaan kiinni, mutta ne ovat kaikkien turvaovien ongelmia ja kyllä takapuoli puutuu aika nopeasti matkustamon istuimissa, mutta nämähän ovat katureita, eikä istuimia olekaan suunniteltu monen tunnin istumista varten ja istun tässä ennemmin kuin scalan liukumäessä..:lol:
En kuitenkaan malttaisi odottaa josko näitä joskus tulisi omalle kohdalle jotta vähän pääsisi kokeilemaan ajotuntumaakin, voisin kuitenkin takaviistosta seuranneena sanoa, että alusta on jämäkkä ja ohjaus köykäinen :)

Kuitenkin väittäisin että 8700LE:n kanssa kirkkainta kärkeä HSL-alueella uudemmista busseista
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt tutustunut tuohon Irisbus Crossway malliin paremmin, kun ne ajavat tuota kotilinjaa (e18) ja tänään kävin huvikseni koeistumassa nobinan uusia crossareita herttoniemessä. Täytyy kyllä sanoa näistä, että voith istuu autoon paremmin, meno ei ole läheskään niin nykivää kun zf:llä, mutta siltikin tämmöinen irisbus tuntuu mielestäni erittäin mukavalta matkustaa. Sisällä melutaso on alhainen, vaikkakin turbon vihellys kuuluu mukavasti. Busseissa on reilusti istumatilaa, moka kuitenkin käynyt lastenvaunutilassa jossa lattiatila kapenee kun seinää vasten on ihmeellinen kynnys. Näissä ei myöskään ole sisätiloissa liikaa tankoja ja kattokanavien osia jne jotka rupeaisivat vanhemmiten kitisemään ja kolisemaan, edelleen PL:n espoon crossarit kulkevat ylimääräsiä ääniä aiheuttamatta.
Matkustajan näkökannalta täytyy sanoa viosta, että ovet taitaa näissäkin tuottaa eniten harmaita hiuksia, usein törmään oviin jotka eivät aukea kokonaan, tai sitten paiskautuvat suorastaan kiinni, mutta ne ovat kaikkien turvaovien ongelmia ja kyllä takapuoli puutuu aika nopeasti matkustamon istuimissa, mutta nämähän ovat katureita, eikä istuimia olekaan suunniteltu monen tunnin istumista varten ja istun tässä ennemmin kuin scalan liukumäessä..:lol:
En kuitenkaan malttaisi odottaa josko näitä joskus tulisi omalle kohdalle jotta vähän pääsisi kokeilemaan ajotuntumaakin, voisin kuitenkin takaviistosta seuranneena sanoa, että alusta on jämäkkä ja ohjaus köykäinen :)

Kuitenkin väittäisin että 8700LE:n kanssa kirkkainta kärkeä HSL-alueella uudemmista busseista
Crossarit ovat kuljettajan näkökulmasta varmaankin ketteriä ja luotettavia, mutta toisaalta "muovisen lelun näköisiä" ja VT #570 sekä toinenkin Crossari, jonka numero ei muistu mieleen, nitisevät jo nyt kauheasti, vaikka ovat uusia. Matkustajan kannalta bussit ovat ahtaita ja h58/B/59:llä menevät lähes poikkeuksetta täyteen ruuhka-aikaan. Syyttääkkö bussimallia vai tilaajaa tästä? Joka tapauksessa plussaa Crossareille kuitenkin ilmastoinnin tehosta.

MAN lienee kuljettajan kannalta kammotus, mutta matkustajana antaisin sille tässä ääneni, jos se olisi mahdollista - hiljaisuudesta, täysmataluudesta, ympäristöystävällisyydestä, taloudellisuudesta sekä fyysisestä kestävyydestä* ja ulkonäkökin on paras mahdollinen.
*ei elekrtroniikasta/tekniikasta, vaan puhtaasta rakenteesta. Ei nitise eikä natise.
 
Paras, kuljettajan kannalta. Vaikuttaa kuljettajan pituus, paino eli kuika tunnet olosi mukavaksi. Matkustamo, kuinka helpoa on tulla/ poistua. City bussit ketterämpiä eli ei liian pitkiä, sopivan lyhyellä akselivälillä. Nivelet ovat yleensä cityliikenteessä paljon notkeampia mitä telit, johtuu akselivälistä. Suoremmat pidemmät linjat mukavemmat istuimet ,äänieristetty paremmin samoin välitykset ettei kone huuda viimeisiään hiljaisempia pidemmällä akselivälillä/ telit ei niin notkeita keskustassa.
 
Mitä tarkoitatte muovisuudella? En kyllä lähtisi väittämään että Scala tai Volvot olisivat sen "rautaisempia" etenkin uusi 8900 on muovisuuden huipentuma..

knightrider sanoi:
Matkustajan kannalta bussit ovat ahtaita ja h58/B/59:llä menevät lähes poikkeuksetta täyteen ruuhka-aikaan. Syyttääkkö bussimallia vai tilaajaa tästä?

ehkä h58/59:llä täyttyvät muutkin 42/43 paikkaiset bussit yhtä nopeasti? Syyttävä sormi tilaajaa kohti, joka sallii ainakin vielä normaalit bussit kuormitetuilla linjoilla. Tilavamman ja valoisamman tuntuinen crossari mielestäni on kuin esim. Scala
 
Olen samaa mieltä. Aika karu kokemus se oli niillä kulkea ensimmäistä kertaa :D

Itse pidin kyllä Crossareista ensi silmäyksellä ja pidän sinänsä vieläkin (täälläpäin VT 568-572), mutta takapuoli puutuu kun niillä menee kotipysäkiltäni (3429) Sörnäisiin/Hakaniemeen (-stä, Rautatientorilta iltaisin N-vuorot). Matka-aika on sellaiset 30-40min, rallikuskin osuttua kohdalle 20min. Sisältä näyttää kyllä enemmän muoviselta kuin esimerkiksi Scalat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse pidin kyllä Crossareista ensi silmäyksellä ja pidän sinänsä vieläkin (täälläpäin VT 568-572), mutta takapuoli puutuu kun niillä menee kotipysäkiltäni (3429) Sörnäisiin/Hakaniemeen (-stä, Rautatientorilta iltaisin N-vuorot). Matka-aika on sellaiset 30-40min, rallikuskin osuttua kohdalle 20min. Sisältä näyttää kyllä enemmän muoviselta kuin esimerkiksi Scalat.

Ulkoapäin Crossarit ovat aivan nättejä pelejä, mutta siinä se sitten olikin. Sisältä ihmeen muovisia leluja ja penkit todellakin ovat vain 5min matkaa varten!
 
Ulkoapäin Crossarit ovat aivan nättejä pelejä, mutta siinä se sitten olikin. Sisältä ihmeen muovisia leluja ja penkit todellakin ovat vain 5min matkaa varten!
Mitä tarkoitat? eihän Crossarit ole rumia sisältä. Kyse on vain penkkien pehmusteiden puuttumisesta. Esim ESLL:n crossareiden sisustus on lämmin ja kotoisa mutta sama kuin rautaholkilla istuisit.
 
Kyllä se vaan on niin, että parhaat kaupunkibussit on jo tehty. Scania miehenä voin myöntää, että paras yhdistelmä on ollut Volvo B10B Carruksen City L korilla. Toimivia ja näppärän tuntuisia autoja. Kuljettajan paikka paras, mitä kaupunkibusseissa on vastaan tullu, ja myös sopivan korkealla. Ulkonäkö ajaton. B7R alustalla saatiinkin sitten pilattua kaikki hyvä, mitä oli. Siinä kohtaa Scania ajoi kirkkaasti ohi.
 
Takaisin
Ylös