HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .
Näin matkustajan näkökulmasta täytyy sanoa että nämä teli-lahtikot on mielestäni yksiä parhaita PL:n katureita. Varsinkin sisätiloiltaan autot poikkeavat täysin muiden liikennöitsijöiden tylsästä sini-harmaa värityksestä. Turkoosit kattokanavat, tummanvihreät otetangot ja uudet punaiset penkkikankaat muodostavat silmää miellyttävän kokonaisuuden.

Åbergin autossa 3 on myös hauskan erilainen värimaailma sisällä :)
 
Pari syksyn uutuutta on tullut testattua menneellä viikolla töihinpaluun jälkeen:

Solaris Urbino 12 Hybrid:

Kulkee tasaisesti ja pehmeästi.

Mutta:

Tuossa on sikäli erikoinen tekniikka, että siinä siis sähkömoottori avustaa liikkeellelähdössä. Ja koska siinä on "start/stop"-tekniikka, toisinaan dieselmoottori sammuu liikennevaloihin tai pysäkille pysähdyttäessä. Tällöin tulee hieman outo fiilis ("menikö se on nyt rikki?"), samoin matkustajat katselivat hieman epäuskoisina toisiaan. Kun taas polkaisee kaasua dieselmoottori käynnistyy.

Toinen erikoinen juttu on ns. robottivaihteisto (jenkkiläinen Eaton). Tämä vaihtaa kuin manuaalivaihteisto (pieni viive jokaisen pykälän kohdalla), jota kuitenkin tietokone ohjaa täysin automaattisesti ja ajosuunnatkin valitaan automaattivaihteiston tapaan napeista. Tämä kuitenkin täytyy ottaa huomioon ajaessaan ja etenkin ryömittäminen on myrkkyä vaihteiston kuivakytkimelle. Se on sama kuin henkilöautoa ryömittäisi eteenpäin kytkinpolkimen varassa (ts. hieman kaasua ja kytkin vain osittain nostettuna). Minusta ei aivan paras mahdollinen ratkaisu kaupunkibussiliikenteeseen.

Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin mitä mainioimmat ja kulku on erittäin pehmeää ja tasaista.

https://www.dropbox.com/s/7q5jeu3zsvly5lr/20140811_170715_Richtone(HDR).jpg


Toinen uutuus oli uudistettu Iveco Crossway LE, Euro 6-päästötason moottorilla. Tekniikka on siis sama kuin edustamani yhtiön VDL Citea SLE -129:issä. Eli moottori on Iveco Cursor 9 (8.7-litrainen) ja ZF Ecolife-vaihteisto.

Ei, en ole saanut auringonpistosta, mutta tämä työkalu miellytti minua kovasti ja tuotekehityksessä on menty huimasti eteenpäin. Kulku on tasaista ja pehmeää, ainakin näin uutena. Kertakaikkiaan positiivinen kokemus!

https://www.dropbox.com/s/1q62cpcjk9vluyp/20140813_152003.jpg

https://www.dropbox.com/s/m443ua9pr2jbbmg/20140813_152022.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pari syksyn uutuutta on tullut testattua menneellä viikolla töihinpaluun jälkeen:

Solaris Urbino 12 Hybrid:

Kulkee tasaisesti ja pehmeästi.

Mutta:

Tuossa on sikäli erikoinen tekniikka, että siinä siis sähkömoottori avustaa liikkeellelähdössä. Ja koska siinä on "start/stop"-tekniikka, toisinaan dieselmoottori sammuu liikennevaloihin tai pysäkille pysähdyttäessä. Tällöin tulee hieman outo fiilis ("menikö se on nyt rikki?"), samoin matkustajat katselivat hieman epäuskoisina toisiaan. Kun taas polkaisee kaasua dieselmoottori käynnistyy.

Toinen erikoinen juttu on ns. robottivaihteisto (jenkkiläinen Eaton). Tämä vaihtaa kuin manuaalivaihteisto (pieni viive jokaisen pykälän kohdalla), jota kuitenkin tietokone ohjaa täysin automaattisesti ja ajosuunnatkin valitaan automaattivaihteiston tapaan napeista. Tämä kuitenkin täytyy ottaa huomioon ajaessaan ja etenkin ryömittäminen on myrkkyä vaihteiston kuivakytkimelle. Se on sama kuin henkilöautoa ryömittäisi eteenpäin kytkinpolkimen varassa (ts. hieman kaasua ja kytkin vain osittain nostettuna). Minusta ei aivan paras mahdollinen ratkaisu kaupunkibussiliikenteeseen.

Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin mitä mainioimmat ja kulku on erittäin pehmeää ja tasaista.

https://www.dropbox.com/s/7q5jeu3zsvly5lr/20140811_170715_Richtone(HDR).jpg
Tuota noin, saanko kysyä mitä erikoista tuossa Solariksen hybridin tekniikassa on? Tuohan on juurikin hybridin toiminta-ajatus, liikkeelle lähdetään sähköllä jos ajo akussa on riittävästi virtaa, Volvossa esim. sähköllä pääsee reilu 20 km/h kaasupolkimen asennosta riippuen, sitten diesel tulee mukaan niinkuin kuuluukin. Ja tuo vaihteisto samalla periaatteella kuin Volvon I-Shift, jota esim. Veolialla lukuisissa Volvo 8700:ssa ja Helbin Hybrideissä...
 
No, ei siinä ole niinkään erikoista tekniikkaa, hybridiksi. Avasin tuota hieman muille foorumin lukijoille, joille ei ehkäpä kaikki ole yhtä selvää kuin meille ammattikuljettajille. Normi-hybridibussi sisältää hyvin spesiaalia tekniikkaa perinteiseen dieselbussiin verrattuna.

Lisäksi mulle se oli ensimmäinen linja-ajo tämäntyyppisellä robottivaihteistolla varustetulla työkalulla.
 
No, ei siinä ole niinkään erikoista tekniikkaa, hybridiksi. Avasin tuota hieman muille foorumin lukijoille, joille ei ehkäpä kaikki ole yhtä selvää kuin meille ammattikuljettajille. Normi-hybridibussi sisältää hyvin spesiaalia tekniikkaa perinteiseen dieselbussiin verrattuna.

Lisäksi mulle se oli ensimmäinen linja-ajo tämäntyyppisellä robottivaihteistolla varustetulla työkalulla.
Ok. Mulla vinkki miten saat sen ärsyttävän vaihtamisviiveen pois; Juuri kun tunnet että alkaa vaihtamaan vaihdetta, löysäät kaasua aavistuksen, vaihto tapahtuu lähes yhtä nopeasti ja huomaamattomasti kuin automaatilla :lol: Toimii ainakin I-Shiftissä...
 
Eilen tuli sitten ajettua Volvo 7900 Hybridillä (PL 651) koko ilta linjaa h51.

Olihan se Solariskin metka peli, mutta tämä on ihan toisenlainen: ihan oikea ja vakavastiotettava hybridibussi. Toiminta ja varmuus on sitä luokkaa, että luulisi Volvo Bussar-yhtiön valmistaneen näitä aina. Ja ajomukavuus on todella huippuluokkaa, eikä jää jalkoihin liikkeellelähdössäkään. I-Shiftin toiminta on monin verroin parempaa kuin Solariksen Eaton-systeemin. Täyskymppi! Tämä on moderni, vähäpäästöinen ja taloudellinen kaupunkibussi (keskikulutuslukemat h51:llä oli 29 litraa sadalla).

https://www.dropbox.com/sh/5p19ghmrowlfshs/AACzhtdVIHZ24N_WaQTcQgoRa

Ajoin myös takaovellisella uudella Ivecolla (PL674, joka vahvisti käsitystäni siitä varsin onnistuneena kaupunkibussina. Ja näissä on nyt todellakin 6.7-litrainen FPT Tector 7, Euro 6-moottori, eikä Cursor 9 (8.7-litrainen ), kuten aiemmin luulin.

https://www.dropbox.com/sh/u8q14wzzmel1krs/AABRqJ1JvObXSgP9zsdsIC6Ra
 
Viimeksi muokattu:
HSL-alueen paras bussi ?

Kun täällä on alan asiantuntijoita paljon ja toisaalta parhaillaan uusitaan paljon kalustoa, niin syntyi ajatus pohtia mikä mahtanee olla tällä hetkellä HSL-liikenteessä olevista busseista paras.

Kun matkustin tänään Nobinan Scanian 1134:n kyydissä, niin huomasin että matkustumukavuus omaa luokkaansa, erityisesti istuimet, jotka hyvin muotoiltuja ja selkänoja ulottui pään korkeudelle saakka.

Parhaan bussin ominaisuuksia voidaan tarkastella liikennöitsijän kannalta, kuljettajan kannalta tai matkustajan näkökulmasta. Mutta jos joku tietää tätä 1134 mukavan auton niin käyn testaamassa

(auto 1134 ajoi linjalla 235)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL-alueen paras bussi ?

Tarkoitatko yksittäin autoista vai kaikista?

Kuljettajan näkökulmasta voin sanoa ainakin parin. Suosikkiani en valitettavasti sillä se paljastaisi firmani. En edusta täällä ketään muuta kuin itseäni. Toisaalta Scanian Scala-koriset linja-autot ovat myös mukavia ja tuntuu vain paranevan mitä vanhemmaksi menee. Hyvä ergonomia ja reipas kone. Uusimmista Suburbaneista en ole kyllä valitettavasti samaa mieltä (ellei teli) vaikka varmasti ovatkin matkustusmukavuudeltaan parempia. VDL jakaa paljon mielipiteitä mutta itse pidän niistä myös

En matkustajan näkökulmasta osaa sanoa kun en itse julkista liikennettä käytä
 
Vs: HSL-alueen paras bussi ?

Tarkoitan jotakin määrättyä bussimallia. Niitä joita käytetään HSL-liikenteessä. Matkustajan kannalta istuin on merkityksellinen. Siten esim. Linkkeri on Yutonia mukavampi. Jalkatilavuus ja ilmastointi talvella ja kesällä toimisi hyvin. Jos nämä kaikki olisi jossain samassa bussimallissa.
 
Vs: HSL-alueen paras bussi ?

Minä olen mieltynyt PL:n Solaris Urbino 15LE-teliautojen 678-687 ulkonäköön. Korin muotoilu on linjakas ja moderni mutta samalla siinä on jotain vanhanaikaista. Esimerkiksi suuri takaikkuna josta näkyy ulos vaaleat penkkien selkänojat tuo esimerkiksi mieleen HKL:n vanhat 70-luvun Sisut. En ole Solariksen kyytiin vielä päässyt joten matkustusmukavuudesta en osaa sanoa mitään.

Katukuvaa hallitsee nykyään aika paljon Volvo 8900 ja Scania OmniExpres 320LE/Citywide LE Suburban jotka ovat mielestäni aika tylsän näköisiä busseja. Osassa Subbeja on sentään mukavat pehmeät korkeaselkänojaiset penkit jotka ovat hyvä asia. Kyllä nuo Grammerin kovat perusjakkarat ovat etenkin pitkillä matkoilla ikävät.
 
Vs: HSL-alueen paras bussi ?

Minä olen mieltynyt PL:n Solaris Urbino 15LE-teliautojen 678-687 ulkonäköön. Korin muotoilu on linjakas ja moderni mutta samalla siinä on jotain vanhanaikaista. Esimerkiksi suuri takaikkuna josta näkyy ulos vaaleat penkkien selkänojat tuo esimerkiksi mieleen HKL:n vanhat 70-luvun Sisut. En ole Solariksen kyytiin vielä päässyt joten matkustusmukavuudesta en osaa sanoa mitään.

Mitä itse olen päässyt matkustelemaan kyseisillä Solariksilla, niin voin sanoa että penkit ovat melko mukavat. Edessä ei ole ehkä niin kiva istua kun kaikki on niin matalalla, mutta muuten ihan kiva linja-auto kaiken kaikkiaan.
 
Kommentoin matkustajan roolista. Mielestäni mukavin kaupunkibussi HSL-alueella tällä hetkellä on Mercedes Benz Citaro. Se on varsin hiljainen ja pehmeä kulkemaan ja ilmeisesti melko pirteäkin. Talvella lämmin ja kesällä viileä. Ei muuta vikaa kuin, että niitä on käytössä linjoilla, joita itse käytän vain harvoin. Lieneekö hintalappu, saatavuus vai mikä kun näitä on huomattavasti vähemmän kuin muita merkkejä ja malleja? Luotettavuudesta yms en osaa sanoa mitään. Citaro teleistä ja nivelbusseista on kokemusta muualta maailmasta (esim. Amsterdamista) ja mukavia ovat nekin.

HSL-alueen toiseksi paras bussi on mielestäni Scala. Subi ja Omniexpress ovat jotenkin kankeita ja laiskoja, toki ihan hienoja. Hyviä Volvoja ei ole enää ollut City ällien jälkeen. VDL ja Iveco kuuluvat minulla sarjaan "käytetään jos ei ole muuta saatavilla" Toki jotkin Ivecot ovat yllättäneet pehmeällä ja tasaisella kulkemisella, mutta VDL:n kohdalla ei tällaista kokemusta ole tullut minulla vastaan.
 
Kyllä sillä linjalla niitä on käytössä.

Kyllä se tosiaan vaikutuksen tekee heti, kun tuon bussin kyytiin astuu. Tykkäsin muuten enemmän vanhan sinivihreän jokeribussin istuinergonomiasta kuin Scalan, mutta nämä onkin vähän vaikeammin mitattavia asioita.
 
Takaisin
Ylös