Hätätilanne bussissa paljasti kielitaidottomuuden riskit

Tämä on tuttu juttu Helbin busseissa .Yrityksen johtohan on tietoisesti hankkinut näitä kielitaidottomia "ammattikuskeja" .Halpojakin kuulemma ovat.Näin toissaviikolla tilaston helbin henkilökunnasta.....73% ulkomaalaistaustaisia.Täytyykin toivoa helbin poistumista markkinoilta.

Helbillä on JHL:n tes eli kunnallinen.
Pointti olikin se, että kuinka ulkomaalaistaustainen, virallisen TESin alaisuudessa työskentelevä kuljettaja olisi jotenkin halvempi kuin muut kuljettajat? Tai, että HelB olisi jotenkin vaikuttamassa siihen?

Maahanmuuttotaustaisia kuljettajia työskentelee nykyään kaikkilla suuremmilla liikennöitsijöillä. Minusta siinä ei itsessään ole mitään vikaa, mutta on meidän kaikkien etu, että HSL:n bussilinjoilla ajavat vain ne kaikkein ammattitaitoisimmat ja motivoituneimmat kuljettajat. Oikeanlainen, looginen, rauhallinen ja varma toiminta poikkeavissa tai hätätilanteissa, kuten myös ajantasalla olevat ensiaputaidot ovat yksi bussinkuljettajan tärkeimpiä taitoja.

Kielitaidottomuuteen olen minäkin valitettavasti törmännyt ja olenkin mielessäni miettinyt, miten tällaiset kollegat mahtavat selviytyä päivittäisestä työstään, johon toki kuuluu myös matkustajien opastamista ja neuvomista.

Kuinka moni tämän foorumin bussinkuljettajista on muuten uransa aikana joutunut käyttämään ensiapukoulutuksessa saatuja taitojaan? Itse voin tunntustaa, ettei oman liki 20-vuotisen urani aikana ole vielä tullut sellaista tilannetta eteen, mutta kuten vanha sanonta kuuluu: "vahinko ei tule kello kaulassa". Eli sellainen tilanne voi tulla koska vain.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuinka moni tämän foorumin bussinkuljettajista on muuten uransa aikana joutunut käyttämään ensiapukoulutuksessa saatuja taitojaan? Itse voin tunntusta, ettei oman liki 20-vuotisen urani aikana ole vielä tullut sellaista tilannetta eteen, mutta kuten vanha sanonta kuuluu: "vahinko ei tule kello kaulassa". Eli sellainen tilanne voi tulla koska vain.

Itse en ole bussikuski, mutta kesällä töissä ollessani koin tapauksen, jossa Nobinan kuljettaja osasi ensiaputaitoja sekä suomenkieltä hyvin, vaikka olikin ulkomaalaistaustainen.

Meillä oli tälläinen Helsingin Kaupungin Nuorisoasiankeskuksen järjestämä kaupunkiseikkailu 12-17 vuotiaille, joissa 15paria kulki julkisilla ympäri Helsinkiä suorittamassa erilaisia rasteja. Yksi tyttö loukkaantui bussissa matkalla rastille, jossa olin. Hänen jalkansa oli raapaissut bussissa johonkin todella terävään kohtaan, josta oli syntynyt iso verta vuotava haava. Bussikuski oli pysäyttänyt bussin välittömästi, ottanut ensiapu pakkauksen ja juossut tytön luo, samalla kun soitti hätäkeskukseen. Sen jälkeen vielä kuljettaja soitti pomolleni, joka tarkasti kuka olisi lähimpänä, ja se olin mä. Pomoni antoi numeroni kuljettajalle joka vielä soitti minulle, selitti tilanteen, ja itse lähin sinne missä bussi oli. Kuljettaja yli hyvin rauhallinen, ja oli sitonut ja estänyt verenvuodon jo ennen ambulanssin tuloa.

Eli pointtina on se, että kyllä ulkomaalaiset kuljettajat osaavat myös oikeasti auttaa, ja tekevät kaikkensa auttaakseen. Tämän ketjun tapahtumasta kuin luin, niin hämmästyin oikeasti toden teolla... Johtuiko se sitten kuljettaja tehnyt mitään siitä että oli huono kielitaito? Jos johtui, niin olisi syytä enemmän harjoitella suomea, ennen kuin menee takaisin linjalle!

Kertomani tapauksen kuljettaja muuten palkittiin Punaisen Ristin toimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän oli vain ajan kysymys, etta jotain tällaista sattuu. Itse olen miettinyt, mitä tapahtuu siinä vaiheessa kun bussi on ajanut pahemman kolarin eikä kuljettajan kielitaito riitä selittämään missa ollaan, mitä on tapahtunut, minkälaista apua tarvitaan, onko loukkaantuneita, kuolleita ym.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuinka moni tämän foorumin bussinkuljettajista on muuten uransa aikana joutunut käyttämään ensiapukoulutuksessa saatuja taitojaan? Itse voin tunntustaa, ettei oman liki 20-vuotisen urani aikana ole vielä tullut sellaista tilannetta eteen, mutta kuten vanha sanonta kuuluu: "vahinko ei tule kello kaulassa". Eli sellainen tilanne voi tulla koska vain.

Itse jouduin vuonna 2008 tilanteeseen, jossa Tukholmankadulla sairaanhoito-oppilaitoksen kohdalla pysäkiltä lähdettyäni takaa tullut Westendin Linja Oy:n bussi ohitti ajamani bussin ja palasi ajamalleni kaistalle siten, että jollen olisi jarruttanut voimakkaasti ja väistänyt, olisi syntynyt onnettomuus. Jarrutuksen voimasta vanhempi nainen, joka seisoi täydessä bussissa, kaatui vasten jotakin terävää kohtaa ja sai ohimolleen ison avohaavan ja ilmeisimmin aivotärähdyksen.

Tilannetta helpotti bussissa töihin matkalla ollut sairaanhoitaja, etenkin kun ambulanssin paikalle saapumiseen kesti yli 15 minuuttia, vaikka oltiinkin aivan Meikun nurkilla. Hätäkeskus vielä käski pysyä paikallaan, kun soitin uudestaan ja sanoin, että jos ei kohta ambulanssia tule niin ajan bussin Meilahden päivystyksen eteen.

Kiilannut kuljettaja sai sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja muistaakseni vammantuottamuksesta.

Ja yllätys yllätys, kuljettaja oli virolainen.
 
Tilannetta helpotti bussissa töihin matkalla ollut sairaanhoitaja, etenkin kun ambulanssin paikalle saapumiseen kesti yli 15 minuuttia, vaikka oltiinkin aivan Meikun nurkilla. Hätäkeskus vielä käski pysyä paikallaan, kun soitin uudestaan ja sanoin, että jos ei kohta ambulanssia tule niin ajan bussin Meilahden päivystyksen eteen.

Pakko todeta tähän väliin, ettei Meilahdessa päivystä ensimmäistäkään hätäkeskuksen hälytysjärjestelmään kuuluvaa ambulanssia. Tokihan eri Helsingin eri alueiden, shp:n + muiden kuntien/kaupunkien autoja vilahtelee Meikun nurkilla jatkuvasti, sekä potilaita kuljettaen että palaten tyhjinä asemapaikoilleen/suunnaten uusille tehtäville.
 
Rekkakuskit rekkaa ajamaan. Teknisenä suorituksena tuon bussin kääntelyn oppii miltei kuka vaan (kuten itse :smile:), mutta bussikuskin hommaan sisältyy kaikkea muutakin, kuten ennalta arvaamattomat tilanteet asiakkaiden kanssa. Jos ei ole (anteeksi ilmaisu) "munaa" puuttua tilanteisiin ja tiedottaa niistä matkustajille, voisi olla parempi siirtyä tavaraliikenteen puolelle.

Ja en väitä, että bussin tai rekan ajaminen ammattitaitoisesti olisi helppoa, työnkuvissa on kylläkin eroja!
 
Viimeksi muokattu:
Minullekin on sattunut tilanne, jossa jalankulkijan hölmöilyn seurauksena jouduin jarruttamaan pysäkille saapuessa "jalka pohjaan" -tyyliin. Tämän tilanteen lopputuloksena vanhempi naishenkilö kaatui bussin käytävällä ja loukkasi kätensä. Kun menin tiedustelemaan avun tarvetta/tilannetta niin sain vastaukseksi tyyliin "ei tässä mitään, pärjään kyllä tästä kotiin itsekin". Soitin silti hätäkeskukseen koska en heti uskonut tätä arviota.

Jos en olisi tiedustellut asiaa selvällä Suomen kielellä niin tämä tapaus olisi todennäköisesti päätynyt suoraan ambulanssiin koska onnettomuuden uhri puhui suomea ruotsalaisittain murtaen = todennäköisesti suomenruotsalainen.

Helsingin seudulla tulee usein vastaan tilanne, jossa joukkoliikenteen asiakas vs. asiakaspalvelua tuottava henkilö eivät löydä yhteistä kieltä. Kuvitellut kustannussäästöt kielitaidottomuuden johdosta aiheuttavat menoja jossain toisessa budjetin momentissa!
 
Takaisin
Ylös