h39 ja h45 yhdistäminen

Liittynyt
3 Marraskuu 2010
Viestit
3,227
Olisko järkevää yhdistää 39 ja 45?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: h39 ja h45 yhdistys?

Ei niitä kannata yhdistää vaan kehittää, linjan 45 on täysin turha ajaa Kamppiin tai edes keskustaan saakka, kun sen keskustan-osuuden korvaa linjan 9 jatke. Ruskeasuolle pääsisi 39:llä ja siitä samalta pysäkiltä/laiturilta lähtisi raitiovaunu jatkamaan loppumatkan tuttua reittiä, tähän tapaan.

45: junan liityntälinja, klo 3-5 45N-versio joka jatkaa Kanneltieltä Hämeenlinnanväylää Mannerheimintielle ja sieltä nykyisen 45:sen reittiä Kamppiin.
39N ja 45N korvaisivat linjan 01N (linjaa 02N:kin voitaisiin lyhentää Kannelmäen päästä reitille (oma reitti) - Kantelettarentie - Vanhaistentie - Kaarelantie - oma reitti tai Kaarelantietä Kehä I:lle asti ja siitä oma reitti) sekä parantaisivat M-junalla matkustavien yhteyksiä silloin kun juna ei kulje.
  • 9 Suunniteltu reitti+jatke Jätkäsaari - Ilmala Liikennöintiaika 5-2.
  • 39 Ruskeasuo - nykyinen reitti Neulastielle Liikennöintiaika 5-2.
  • 39N Kamppi - (linjan 18 reittiä) - Munkkivuori - Huopalahdentie - (linjan 39 reittiä) Liikennöintiaika 2-5.
  • 45 Etelä-Kaarela - Malminkartano/VR - Länsi-Malminkartano - Kannelmäki Liikennöintiaika 5-3.
  • 45N Myyrmäki - Malminkartano/VR - Länsi-Malminkartano - Kannelmäki - Ruskeasuo - Kamppi Liikennöintiaika 3-5.
Tarvittaisiin uusi 1-kaistainen bussiura/tie Fagottipolku-Trumpettitie.

45N:ltä perittäisiin seutumaksu sillä 3 pysäkkiparia olisi Vantaalla.
45:lla se on turhaa sillä Vantaalla olisi vain 1 pysäkki, päättärikin Helsingissä.
45 pysähtyisi lähempänä junalaitureita kuin nyt tarjoten helpon liitynnän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: h39 ja h45 yhdistys?

Raitiolinja 9 on niin hidas Ilmalan kautta, että kukaan ei mene keskustaan Malminkartanosta kiertäen ratikalla Pasilan kautta.

45 ja 39 voidaan toki yhdistää, tihentäen vuorovälejä ja optimoiden liikennettä eri keinoin. Sen sijaan suorien keskustayhteyksien karsiminen Malminkartanon suunnasta ysiratikan perusteella ei kuulosta realistiselta idealta.
 
Vs: h39 ja h45 yhdistys?

Raitiolinja 9 on niin hidas Ilmalan kautta, että kukaan ei mene keskustaan Malminkartanosta kiertäen ratikalla Pasilan kautta.

45 ja 39 voidaan toki yhdistää, tihentäen vuorovälejä ja optimoiden liikennettä eri keinoin. Sen sijaan suorien keskustayhteyksien karsiminen Malminkartanon suunnasta ysiratikan perusteella ei kuulosta realistiselta idealta.
45 on toki myös äärimmäisen hidas ja varmaan nopeaa yhteyttä tarvitseva hyppääkin M-junaan jo Malminkartanossa.
 
Vs: h39 ja h45 yhdistys?

45 on varmasti hidas, kuten aika moni juttu Helsingissä. Samoin hidas matka tulee, jos kiertää Pasilan ja Ilmalan kautta ysiratikalla etelään. Silmämääräisesti arvioiden bussilla riittää kuitenkin käyttäjiä ja sunnuntaisin 39-45-combo tarjoaa suhteellisen inhimmillisen 15min vuorovälin Malminkartanoon.
45 myös tukee Töölön saavutettavuutta Vihdintien sektorista.

En tiedä tarkkoja lukuja tai laskelmia, mutta peruslinjani on se, että joukkoliikennettä ei tule heikentää, ellei kompensaatio ole todella hyvä. En keksi mitä hyvää olisi siinä, että Malminkartanon ja Vihdintien yhteyksiä keskustaan heikennettäisiin.
Päinvastaista mieltä voi olla vaikkapa niistä seutulinjoista, jotka on tarkoitus päättää Kalasatamaan. Ruuhkainen Hämeentie jää pois kuvioista ja sen vaihtokauppana matkustaja joutuu vaihtamaan metroon, mutta kokonaisuutta ajatellen hänen matkustamisensa on mukavampaa ja länsimetron valmistuttua vaihto Kalasatamassa on myös saavutettavuuden kannalta perusteltua.
 
Vs: h39 ja h45 yhdistys?

Juu kyllä 45 sais olla pois ja 39 kiertää Malminkartanon, varsinkin ruuhka-aikaan kiertää samassa ajassa Pitäjänmäen kautta kun jonottaa Vihdintiellä... :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: h39 ja h45 yhdistys?

45 on varmasti hidas, kuten aika moni juttu Helsingissä. Samoin hidas matka tulee, jos kiertää Pasilan ja Ilmalan kautta ysiratikalla etelään.

Niin tuossa ehdotuksessahan, joka vaikuttaa hyvltä, 9 ratikka kulkee Ruskeasuolta samaa reittiä Kamppiin, kuin 39 ja 45... Vaikuttaisi hyvältä ratkaisulta entiselle Malminkartanolaiselle... Tuo 45N kannattaisi varmaan jatkaa vielä Myyrmäen asemalta eteenpäin, esim. radan vasemmalle puolelle Helsingistä katsottuna.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oma ehdotukseni olisi että ajetaan linjaa 39A tunnuksella 39, lakkautetaan 45 ja siirretään joku 300-sarjan seutulinjoista menemään Kampintorille (vaikka kävelymatka Elieliltä Kamppiin on oikeasti lyhyt). Silloin säilyy Vihdintien yhteys Kamppiin ja 45:n alueet palvellaan linjalla 39 ja ajoaikoja ei välttämättä tarvitse pidentää kauheasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta ongelma tässä on, että bussin 45 käyttäjille tulee vaihto. Vaihto tuo aina epävarmuutta matkaan ja vaikka ysi liikkuisi ilmeisesti 45:n reittiä matkien ja olisi jonkinlainen ympyrälija, en näe suunnitelmassa paljon realismia. Kun tulee Manskua pitkin bussilla, niin ikävä havainto on se, että bussi on ruuhkassa hiukan nopeampi kuin ratikka (10 esim) ja ruuhkan ulkopuolella ylivoimainen. Bussien ajonopeudet ovat Manskulla sellaisia, että sellaisia nopeuksia ratikat eivät jostain syystä aja.

Sinänsä kannatan ratikkaverkon laajennusta, mutta jos minulta kysytään, on eräs tärkeimpiä asioita taata Jätkän yhteyksien toteutuminen ja varmistaa ysin jatko Ilmalaan sekä tietenkin Kruunuvuoren silta.
 
Ysin jatke Kamppiin on ihan erillinen asia mahdollisesta 39:n ja 45:n yhdistämisestä. Eihän siitä kovin kauaa ole, kun 45 kulki vain arkisin, muina aikoina kulki 39A. Ysin jatke Kamppiin taas on lähinnä fantasiaa.
 
Minusta ongelma tässä on, että bussin 45 käyttäjille tulee vaihto. Vaihto tuo aina epävarmuutta matkaan ja vaikka ysi liikkuisi ilmeisesti 45:n reittiä matkien ja olisi jonkinlainen ympyrälija, en näe suunnitelmassa paljon realismia. Kun tulee Manskua pitkin bussilla, niin ikävä havainto on se, että bussi on ruuhkassa hiukan nopeampi kuin ratikka (10 esim) ja ruuhkan ulkopuolella ylivoimainen. Bussien ajonopeudet ovat Manskulla sellaisia, että sellaisia nopeuksia ratikat eivät jostain syystä aja.
Monelle linjan 45 käyttäjille kyllä tulee vaihto, mutta ei se välttämättä matka-aikaa pitennä (vaihto junaan voi jopa lyhentää sitä). Jos pidentääkin, niin korkeintaan muutamalla minuutilla - bussista voi vaihtaa kahdessa kohti junaan sekä molemmista päistä Hämeenlinnanväylää kulkeviin busseihin (keskim. 2 min vuoroväli ruuhka-aikaan, muina aikoina keskim. 6 min)

9 kulkisi suunnitelmassani juuri sen välin joka 39:lla kuluu hitaiten - Ruskeasuon eteläpuolen (keskimäärin 14 min) - jossa pienillä parannuksilla saadaan jopa nopeampi matka-aika Ruskeasuolle. Jotta matka-aika olisi nopeampi, raitiovaunun pitäisi saavuttaa 20 kilometrin tunnissa keskinopeus. Linjoilla 9 ja 39 olisi samat pysäkit Ruskeasuolla, jotta vaihto olisi mitä helpoin. Ilmala-Jätkäsaaren välillä tarvittaisiin vain 3 km uutta rataa nykyisten linjan 9 suunnitelmien lisäksi.

---------- Viesti lisätty kello 21:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:06 ----------

Raitiolinja 9 on niin hidas Ilmalan kautta, että kukaan ei mene keskustaan Malminkartanosta kiertäen ratikalla Pasilan kautta.
Jos olet menossa suunnitelmani mukaisilla linjoilla, en näe syytä kiertää Pasilasta kun vanhaakin reittiä pääsisi.
 
Minua kiinnostaisi tämä suuresti nimenomaan osana Manskun länsipuolisen Töölön liikenteen järjestelyjä, so. Topeliuksenkadun ratikka ja sen seurauksena bussimuutokset alueella.

Jos 39 ja 45 voidaan johtaa Manskua Elielille, ja ne voidaan yhdistää yhdeksi tiheäksi runkomaiseksi linjaksi, niin tuo selkeyttää linjastoa ja voi parantaa palvelua joko nykyisillä kustannuksilla, tai jopa kustannuksia säästäen.

Keskustasta Haagan liikenneympyrälle 39 ja 45 ovat jo nyt identtisiä. Vihdintiellä ympyrästä eteenpäin 45 on ainoa Helsingin sisäinen linja, mutta siellä kulkee kuitenkin sen verran seutuliikennettä, että eiköhän seutubussit riitä palvelemaan Vihdintien vartta. Siellä on jonkun verran työpaikkoja sekä autokauppaa ja muuta vastaavaa suurtavarakauppaa, joka todennäköisesti ei tuota kovin paljon joukkoliikenteen käyttäjiä. En tunne 45:n kuormia enkä käyttöä juuri Vihdintiellä, mutta ne teistä jotka tuntevat, onko realistista olettaa, että 300-sarjan seutubussien nykyinen tarjonta riittäisi myös Vihdintien Helsingin alueen pysäkkien käyttäjille?

Tällöin meillä olisi yksi linja, jolla olisi runko-osuus Elieliltä Ruskeasuon ja Pitäjänmäen aseman kauta Konalaan ja Malminkartanontielle.

Toinen haara kulkisi 39:n nykyistä reittiä päätepysäkille, kun toinen haara kiertäisi Maltsun 45:n tapaan ja jatkaisi sitten päätepysäkille. Olkoon tämä vaikka 39A, sillä sehän se nytkin on.

Käytännössä siis seuraavasti:
45 lakkautetaan
39 kulkee nykyreitillään ma-pe klo 5.30-21.30, la 5.30-18.30, su 5.30-16.30
39A kulkee nykyreitillään ma-la klo 5.30-2, su 7-2

Jos ja kun Munkkivuoren ratikka johtaamyös 14-bussin lakkauttamiseen, hoitaa 39 samalla Pajamäenkin keskustayhteyksiä.

Runko-osuudella voisikin olla nykyistä tiheämpi vuoroväli. Olisikohan seuraavassa realismia:
- ruuhka-aikaan 6 min (eli haarat 12 min), selkeä parannus nykytilanteeseen
- päivällä ja illalla klo 21.30 asti 10 min (eli haarat 20 min), selkeä parannus Konalassa ja pieni heikennys haaroilla
- 21.30 jälkeen suurin piirtein nykyisellä 39A:n vuorovälillä
 
En tunne 45:n kuormia enkä käyttöä juuri Vihdintiellä, mutta ne teistä jotka tuntevat, onko realistista olettaa, että 300-sarjan seutubussien nykyinen tarjonta riittäisi myös Vihdintien Helsingin alueen pysäkkien käyttäjille?
Joitakin kertoja olen linjalla matkustanut ja ruuhka-aikaan on täyttä - istumapaikat loppu. Viikonloppuisin on sitten väljenpää. 45 on tihein Vihdintieltä Kamppiin kulkeva yhteys, ilman sitä Kamppiin matkustajille vuoroväli olisi pahimmillaan kaksi tuntia ja vuorot epätasaiset ja vähemmän tarkasti aikataulujen mukaan saapuvia U-linjoja.
 
En tunne 45:n kuormia enkä käyttöä juuri Vihdintiellä, mutta ne teistä jotka tuntevat, onko realistista olettaa, että 300-sarjan seutubussien nykyinen tarjonta riittäisi myös Vihdintien Helsingin alueen pysäkkien käyttäjille?

Se riippu aivan lähdöstä ja linja-autosta jos lähtee 16.04 neulastieltä niin sinne ei ole kerennyt tulla kuin 2 matkustajaa ennen kartanonkaarta ja vihdintieltäkin tulee harva ihminen riippuen kellon ajasta.
15.51 lähtö neulastieltä onkin jo aika täynnä kun se on niin pieni bussi (36 paikkanen) niin siellä ei ole silloin paljoo tilaa edes seisoville.
Kyllä se olisi hyvä olla ainakin 1 teli auto liikenteessä 45 kun siellä on auto 9945 mikä menee sitten illemmalla h39:lle niin siinä voisi olla 1 teli auto.
 
Joitakin kertoja olen linjalla matkustanut ja ruuhka-aikaan on täyttä - istumapaikat loppu. Viikonloppuisin on sitten väljenpää. 45 on tihein Vihdintieltä Kamppiin kulkeva yhteys, ilman sitä Kamppiin matkustajille vuoroväli olisi pahimmillaan kaksi tuntia ja vuorot epätasaiset ja vähemmän tarkasti aikataulujen mukaan saapuvia U-linjoja.

Lisätään sitten muutoksiin 3xx-seutulinjojen aikataulujen tahdistus keskenään runko-osuudella Vihdintietä pitkin. Tämän ei pitäisi tarvita kuin ajantasauspysäkkejä liittyvien linjojen ensimmäiselle Vihdintien pysäkille.

Ihanteellisesti numeroita voisi vielä rukata niin, että tahdistetuista seutulinjoista muodostuu esim. 36x-sarja ja ulkopuolelle jäävät seutulinjat siirretään 36x-sarjasta pois.
 
Takaisin
Ylös