Nämä on mielenkiintoisia tietoja. Jos, varsinkin ruuhkassa, ajoaika sinänsä kiertävämpää mutta ruuhkattomampaa reittiä pitkin eli Konalantien kautta on ihan verrannollinen Vihdintien reittiin niin Maltsusta tuleville lie suurin piirtein saman tekevää, kumpaa kautta mennään. Sikäli tämä 39A olisi siis OK.
Mitä tulee kehäradan bussimuutoksiin, niin jos tämä 39/39A tehtäisiin, niin silloinhan 362 ja 363 voisivat hyvin jäädä tässä muuttuneessa tilanteessa sittenkin Vihdintielle. Jos niitä siis siellä tarvitaan edelleen.
Tämä ajatus Topeliuksenkadun täydellisestä "vapauttamisesta" bussiliikenteestä on aika pitkälti mun omani, ei siis mikään virallinen linjastosuunnitelma. Sellaista ei vielä ole, mutta toivottavasti vuoden kuluttua on, kun HSL ja KSV jatkavat tuota Munkkivuoren ratikan selvittämistä.
Ajatukseni bussivapaasta Topeliuksesta perustuu siihen, että meidän pitäisi pystyä luomaan kaduille erilaisia rooleja ja myös pystyä hyväksymään, että valitaan tiettyjä liikennemuotoja tietyille kaduille. Nyt meillä on Helsingissä sekasotku, jossa kaikilla kaduilla on tai pitäisi olla kaikkea: jalankulkijoita, pyöräkaistoja, autoja, busseja, ratikoita ja parkkipaikkoja. Mun mielestä asia ei voi olla niin – siinä luodaan ahtaaseen tilaan kaikille liikennemuodoille huonot ratkaisut.
Töölössä on Mechelin-Pacius, Topelius, Töölönkatu ja Mansku. Mun mielestä pitää valita, millä kadulla on mitäkin, vaikka se toisi mukanaan jotain huonoakin. Pääsääntöisesti se kuitenkin johtanee kaikkien kulkumuotojen sujuvoitumiseen.
Kuvaamasi Ruskeasuon vaihtoyhteys siirtyy tavallaan Kansaneläkelaitoksen ja Oopperan pysäkeille (olkoonkin että Manskulla rv- ja bussipysäkkien sijoitukset eivät tue vaihtamista kulkumuodosta toiseen, kun kävelymatkat ovat pitkät). Kelan pysäkiltä pääsee linjojen 3 ja 7 kyytiin Töölön sisäosiin ja Kamppiin, Oopperalta taas linjan 8 kyytiin.
Turunväylän busseilta, jos ne siirretään Mechelininkadulle, pääsee Topeliuksenkadulle vaihtamalla ratikkaan Paciuksenkadun pysäkeillä.
Tämä tietysti lisää vaihtoja, mutta selvittämättä on, kuinka paljon.
Nämä molemmat ajatukset kuulostavat minusta fiksuilta. 300-linjojen tahdistus, jos sellaista ei nyt ole, pitäisi tietysti tehdä jo heti huomenna...
Tämä ei ole mikään ongelma, kun yhteys Elielinaukiolle toimii. Eihän meillä nytkään tarjota kauimmaisista esikaupungeista useita eri keskustayhteyksiä, noin pääsääntöisesti. Eli Kamppiin menevät kävelevät Elieliltä tai vaihtavat matkan varrella Kamppiin menevään toiseen linjaan.
Esimerkiksi Munkkiniemestä, joka on kantakaupungin reuna-aluetta, ei ole suoraa yhteyttä Kamppiin. Tai Munkan reunalta on, mutta ei ydinalueelta. Ei sekään mitään haittaa – menen nelosella Lasipalatsille ja kävelen. Jos 3T sattuu Oopperalla sopivasti kohdalle, vaihdan siihen.
Sinänsä kyllä ymmärrän tuon pointin siinä mielessä, että nyt Vihdintieltä on yhteydet sekä Kamppiin että Elielille, eli se on ikään kuin saavutettu etu, josta pitää luopua. Sama juttu kuin Pajamäessä.