Bussihyppely, ja vähän ratikkakin

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Mietin vaan että matkustaakohan kukaan muu näin?

Kävin katsomassa Tennispalatsissa junatoimintaelokuvan Unstopable (ihan oikeasti hyvä). Kun kävelin sieltä ulos niin huomasin 3T ja hyppäsin siihen. Matkalla tuli mieleen että voisi mennä 74 kotiin Hakaniemestä, ja Manskulle 3T ajoikin odottavan 9 editse jonka takana oli 6. Vaihdoin siis 9, matkalla Hakaniemeen kuitenkin huomasin aikataulusta että 74 meni juuri, eli ajattelin sitten että menen Kurviin ja otan sieltä jonkun bussin. Siis kutosella kurviin. Kurvissa kipaisin kaupassa kun tajusin että se on vielä auki, ajattelin mennä odottamaan 74 vajaan vartin mutta kun 71 saapui ja oli vähän kylmä, niin nousin siihen. Jäin sitten pois Paavalin kirkolla, ajettelin että jos tulisi vaikka 70T, mutta 73 saapuikin parahaksi. Sillä siis matkalla kotiin nyt.

Mitäköhän tuo tekee nousutilastoinnille. Minulle niitä kirjautui tällä matkalla kaksi ja kertyi viisi. :)
 
Minäkin nousin matkallani maanantaina Itä-Helsingistä kantakaupunkiin 4 kertaa - 93(Puotilaan)+metro(Sörnäisiin)+830(Porvoonkadulle)+3B:llä perille.
Luulin jo 830:n menneen muutama minuutti sitten joten menin 93:sella Puotilaan, jossa metro tuli heti. Matkustin Sörnäisiin ja kipin kapin AKK:lle, jossa 830 oli juuri saapunut pysäkille. Siitä Porvoonkadun pysäkille ja rauhassa 3B:lle joka lähtisi 8 minuutin kuluttua.

Saman matkan olen tehnyt myös yhdistelmillä 97+M(itäkeskus-sörnäinen)+8+3B sekä 97+M(puotila-kalasatama)+58(tynnyrintekijäntieltä) tutun pelkkä 830+kävely-reitin lisäksi.
 
Pidän tuota hyppelyä lähinnä merkkinä joukkoliikennesuunnittelun epäonnistumisesta (yhdellä liikennevälineellä ei pääse perille asti, epäsäännöllliset vuorovälit, epäviihtyisät odotustilat). Toisaalta matkustajat ottavat myös joukkoliikenteen itsestäänselvyytenä ja jonkinlaisena ajanvietteenä. Säänsuojaakin sieltä vaunusta saa, perille pääseminen on toissijaista. Varsinkin jos matkasta ei ole edes maksettu mitään, niin ei vaatimukset matka-ajalle ja vaihtojen määrälle ovat alhaalla.
 
Pidän tuota hyppelyä lähinnä merkkinä joukkoliikennesuunnittelun epäonnistumisesta (yhdellä liikennevälineellä ei pääse perille asti, epäsäännöllliset vuorovälit, epäviihtyisät odotustilat). Toisaalta matkustajat ottavat myös joukkoliikenteen itsestäänselvyytenä ja jonkinlaisena ajanvietteenä. Säänsuojaakin sieltä vaunusta saa, perille pääseminen on toissijaista. Varsinkin jos matkasta ei ole edes maksettu mitään, niin ei vaatimukset matka-ajalle ja vaihtojen määrälle ovat alhaalla.

No kieltämättä tuo odotustilajuttu on ihan totta, mutta minusta tuo voi olla ihan hyväkin asia suunnittelussa. Ratikoilla toi toimii hienosti, esimerkiksi Kasiin Arabiasta jos se tulee ennen Kutosta, Kurvissa pois ja Seiskalla tai Kutosella perillä. Busseilla vähän vaihtelevasti, ongelma on se että pysäkit on hajautettu ja usein vielä vähän epäloogisesti. Itseasiassa kaipaisin busseihin ja ratikoihin sellaista näyttöä joka kertoo mitä linjoja seuraavalta pysäkiltä lähtee ja kuinka monen minuutin päästä.
 
Helsingissä tulee bussi-ratikka-metro-juna-hypeltyä aika useinkin siellä käytäessä, kun ei ole mitään selvää päämäärää aina.

Mutta jos saan Tampereen kokemuksia heittää, niin omalla kohdallani aiemmin ihan yleinen tapa matkustaa yliopistolle oli hypätä Takahuhdintien kotipysäkiltä poikittaislinja kutosella joko TAYS:lle tai Messukylän kirkolle.

Jos matkustin TAYS:lle (5 tai 6 pysäkinväliä), otin sieltä ekan vuoron mikä tulee, tavoitteena yleensä Teiskon vakiovuorokalustolla ajettavat bussit, tavallinenkin kaupunkibussi toki kelpasi jos ei "parempaakaan" ollut tulossa. Sillä siis Attilan pysäkille (5 pysäkinväliä), josta joko linjalla 10, 13 tai 22 kaksi pysäkinväliä yliopistolle.

Jos taas matkustin Messukylän kirkon kautta, noin kilometrin ja viiden minuutin jälkeen vaihto joko Kivikirkon tai ns. uuden kirkon pysäkiltä. Kivikirkko oli kauempana, mutta sieltä kulki seutubussien ja 22:n lisäksi myös 13. Ensimmäisellä, joka tuli sitten joko yliopistolle tai sitten Salhojankadulle kääntyvien linjojen 70 tai 75 autolla Tarkonpuistoon, josta vaihto ensimmäiseen yliopistolle vievään bussiin.
 
Itseasiassa kaipaisin busseihin ja ratikoihin sellaista näyttöä joka kertoo mitä linjoja seuraavalta pysäkiltä lähtee ja kuinka monen minuutin päästä.

Minulla on tällaisessa hyppelymatkustelussa HSL:n omat lähdöt -palvelun mobiiliversio koko ajan valmiudessa. Kun tuntee Helsingin linjastoa sekä pysäkkiverkkoa, saa kännykällä mielestäni varsin näppärästi ja nopeasti suunniteltua itselleen reittiä ihan lennosta. Esim. tänään olin matkalla Tapaninkylästä Töölön hallille. Aloitin matkan hyppäämällä 72:een, josta voisi vaihtaa Tapaninvainiossa linjalle 70T kohti Töölöä. Mobiilista huomasin että odotusaika pysäkillä olisi 10 min luokkaa, joten jatkoin matkaa 72:ssa tavoitteena suorittaa vaihto linjaan 69 Pukinmäen asemalla. Reaaliaikaisesti kännykästä sain havaita, kuinka linja 69 ehti painella minuutin ennemmin Pukinmäkeen kuin 72. Uusi mahdollisuus vaihtaa kuusysiin tarjoutui kuitenkin Käpylässä, sillä kännykästä pystyin seuraamaan 69:n kuppailua Oulunkylän kierroksellaan. Niinpä hyppäsin bussista 72 pois Koskenlantien risteyksen pysäkillä ja minulla oli 4 minuuttia aikaa suorittaa vaihtokävely pysäkille Mäkelänkatu. Näin vaihdollinen matka Töölöön onnistui ilman ylimääräistä venttailua pakkasessa. Eniten harmia aiheuttaa helmittömät bussilinjat, jolloin pysäkkiaikojen paikkaansapitävyyttä joutuu arvioimaan ja pelivara heikkenee.
 
Minulla on tällaisessa hyppelymatkustelussa HSL:n omat lähdöt -palvelun mobiiliversio koko ajan valmiudessa. Kun tuntee Helsingin linjastoa sekä pysäkkiverkkoa, saa kännykällä mielestäni varsin näppärästi ja nopeasti suunniteltua itselleen reittiä ihan lennosta. Esim. tänään olin matkalla Tapaninkylästä Töölön hallille. Aloitin matkan hyppäämällä 72:een, josta voisi vaihtaa Tapaninvainiossa linjalle 70T kohti Töölöä. Mobiilista huomasin että odotusaika pysäkillä olisi 10 min luokkaa, joten jatkoin matkaa 72:ssa tavoitteena suorittaa vaihto linjaan 69 Pukinmäen asemalla. Reaaliaikaisesti kännykästä sain havaita, kuinka linja 69 ehti painella minuutin ennemmin Pukinmäkeen kuin 72. Uusi mahdollisuus vaihtaa kuusysiin tarjoutui kuitenkin Käpylässä, sillä kännykästä pystyin seuraamaan 69:n kuppailua Oulunkylän kierroksellaan. Niinpä hyppäsin bussista 72 pois Koskenlantien risteyksen pysäkillä ja minulla oli 4 minuuttia aikaa suorittaa vaihtokävely pysäkille Mäkelänkatu. Näin vaihdollinen matka Töölöön onnistui ilman ylimääräistä venttailua pakkasessa.

+1

Tuo on hyvä palvelu.
 
Eniten harmia aiheuttaa helmittömät bussilinjat, jolloin pysäkkiaikojen paikkaansapitävyyttä joutuu arvioimaan ja pelivara heikkenee.
Ehdottomasti, ei kai se niin paljon voi maksaa että kaikkiin busseihin asennetaan HELMI ja joka pysäkille sellainen pikku näyttö (ja sitten liikennevälineisiin seuraavan pysäkkiryppään omat lähdöt-näyttö)

Tänään matkustin linjalla 18 ja sain huomata näytössä merkinnän ~4. Tiesin että helmittömät lähdöt merkitään näin mutta yllätyksenä tuli että linjalla 18kin on helmittömiä busseja. No, bussi tuli 4 minuuttia ~0:n jälkeen, pakkasessa 8 minuuttiakin on paljon..
 
Tänään matkustin linjalla 18 ja sain huomata näytössä merkinnän ~4. Tiesin että helmittömät lähdöt merkitään näin mutta yllätyksenä tuli että linjalla 18kin on helmittömiä busseja. No, bussi tuli 4 minuuttia ~0:n jälkeen, pakkasessa 8 minuuttiakin on paljon..

Se voi johtua vaan siitä, että Helmi on rikki siinä bussissa. Oli tänään kympilläkin ~3 Lasipalatsin näytössä. En tiedä, milloin se kymppi oikeasti tuli, koska tuossa vaiheessa neloselle, jonka edellinen vuoro meni juuri nenän alta, näytettiin 4 ja seuraava tuli kuitenkin alle 2 min kuluttua. Nousin siis siihen. Siinä vaiheessa ei vielä kymppiä näkynyt. Voi Helmi-tätiä, miten sekaisin hän taas onkaan.
 
En tiedä, milloin se kymppi oikeasti tuli, koska tuossa vaiheessa neloselle, jonka edellinen vuoro meni juuri nenän alta, näytettiin 4 ja seuraava tuli kuitenkin alle 2 min kuluttua. Nousin siis siihen. Siinä vaiheessa ei vielä kymppiä näkynyt. Voi Helmi-tätiä, miten sekaisin hän taas onkaan.
Itselläni ilman ~-merkintää mainitut vuorot ovat tulleet ajallaan, joskus näytöllä on mennyt minuutti tiedon päivittämiseen (about yhtä luotettavina pidän kuin metron laiturinäyttöjä). Mutta miksi metron liukuportaiden yläpään näytöt näyttävät ihan puuta heinää? Lähes joka kerta. Itäkeskuksessa näytössä luki "2 min Ruoholahti" ja metro saapui juuri laiturille. Seuraava metro saapui 5 minuutin päästä. Mistä nämä minuutit on revitty?

Ps.Merkitäänkö ~ Omissa lähdöissä merkinnällä *?
Eikös kaikkiin ole tulossa, ennustettiinkos jossain 2014 mennessä tai jotain.
En ole kuullutkaan, muistelin että vain kaikkiin Helsingin sisäisiin olisi ollut tarkoitus asentaa. Toivottavasti myös harvoin ja epätäsmällisesti kulkeville U- ja seutulinjoille saadaan helmi joka pysäkille ja jokaiseen autoon - tai joku vastaava.
 
Miksi metron liukuportaiden yläpään näytöt näyttävät ihan puuta heinää? Lähes joka kerta. Itäkeskuksessa näytössä luki "2 min Ruoholahti" ja metro saapui juuri laiturille. Seuraava metro saapui 5 minuutin päästä. Mistä nämä minuutit on revitty?

Metron liukuportaiden yläpäässä olevat näytöt näyttävät vain aikataulun mukaiset lähtöajat, jotka on meikäläisen mielestä ihan päin puuta varsinkin Kalasatamasta itään ja Herttoniemestä länteen nyt, kun Kulosaaressa ei tarvitse pysähtyä.
 
Mutta miksi metron liukuportaiden yläpään näytöt näyttävät ihan puuta heinää? Lähes joka kerta. Itäkeskuksessa näytössä luki "2 min Ruoholahti" ja metro saapui juuri laiturille. Seuraava metro saapui 5 minuutin päästä. Mistä nämä minuutit on revitty?
Itiksestä metroon aina nousevana se näyttö kyllä pitää mielestäni kutinsa. Ainakin siis länteen päin. Sensijaan vaikkapa Rautatientorilla näyttö saattaa näyttää "0 min Vuosaari", lähden hiihtämään rullaportaita alas ja siellä näytössä lukee "Vuosaari 0:02". Ymmärtäisin toki, jos tämä tapahtuisi harvoin, mutta kun melkein joka kerta.. muistelin myös yhden selityksen sille, miksi lähdöt häviää oikeasti näytöstä hieman aiemmin, nimittäin se, että on laskettu ettei siihen metroon edes juoksemalla ehdi, mutta silti. Kyllä jos ylänäyttö näyttää 0 min ja metro tulee kahden minuutin päästä, ehtii ihan liukuvauhtiakin. Samoin kävi tänään Sörkässä: näyttö vilkutti "0 min Mellunmäki", ja kun juoksin laiturille, siellä oli "Mellunmäki 0:03".
 
Itiksestä metroon aina nousevana se näyttö kyllä pitää mielestäni kutinsa. Ainakin siis länteen päin. Sensijaan vaikkapa Rautatientorilla näyttö saattaa näyttää "0 min Vuosaari", lähden hiihtämään rullaportaita alas ja siellä näytössä lukee "Vuosaari 0:02". Ymmärtäisin toki, jos tämä tapahtuisi harvoin, mutta kun melkein joka kerta.. muistelin myös yhden selityksen sille, miksi lähdöt häviää oikeasti näytöstä hieman aiemmin, nimittäin se, että on laskettu ettei siihen metroon edes juoksemalla ehdi, mutta silti. Kyllä jos ylänäyttö näyttää 0 min ja metro tulee kahden minuutin päästä, ehtii ihan liukuvauhtiakin. Samoin kävi tänään Sörkässä: näyttö vilkutti "0 min Mellunmäki", ja kun juoksin laiturille, siellä oli "Mellunmäki 0:03".
Näytöissä pitäisi lukea milloin se oikeasti on laiturilla:
Tapahtuma________________Viesti Kampissa / Itäkeskuksessa*
Metro lähtee Ruoholahdesta**_Saapuu 1,0 minuutin päästä
Metro puolivälissä___________Saapuu 0,5 minuutin päästä (vilkkuu)
Junan etupää saapuu asemalle_LAITURILLA (vilkkuu)
Juna on pysähtynyt ja ovet auki_(vuoro poissa näytöltä) / LAITURILLA (vilkkuu)*
Junan ovet menevät kiinni_____(vuoro poissa näytöltä)
*)Itäkeskuksessa ei portaita lähes nimeksikään joten metroon ehtii vaikka se olisi jo saapunut.
**) tai Puotilasta
 
Takaisin
Ylös