Uudet bussit, vuodenvaihde 2005/2006

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
Vuodenvaihteeksi 2005/2006 on tiettävästi tulossa ainakin seuraavia uusia busseja:
  • Helsingin Bussiliikenteelle 9 maakaasubussia ja 6 dieselbussia. HelB ei ole kertonut malleja tarkemmin, mutta Scania on kertonut toimittavansa pk-seudulle vuodenvaihteeksi 12 uuden sukupolven Scaniaa Scala-korilla, joten dieselbussit ovat oletettavasti niitä. Maakaasubussien voisi arvata olevan MANeja.
  • Pohjolan Liikenteelle 6 uuden sukupolven Scaniaa Scala-korilla
  • Concordialle ainakin 1 uusi bussi, arvailujen mukaan Volvo 8700LE
  • Tammelundin Liikenteelle 1 uusi maakaasu-Citaro
 
Helsingin Scan-Autolla on ainakin yksi PL:n uusista Scaloista, vielä kokovalkoisena ja ilman rekisterikilpiä. Bussi muistuttaa TKL 121:tä ja 122:ta hyvin paljon, takaosassa on ihan samanlainen "terraario" jossa penkit ovat niin ylhäällä ettei ikkunasta näe ulos. 2-akselisessa bussissa on 43 kiinteää istumapaikkaa, vanhan malliset Mitronit ja kuljettajailmastointi.
 
kuukanko sanoi:
Helsingin Scan-Autolla on ainakin yksi PL:n uusista Scaloista, vielä kokovalkoisena ja ilman rekisterikilpiä. Bussi muistuttaa TKL 121:tä ja 122:ta hyvin paljon, takaosassa on ihan samanlainen "terraario" jossa penkit ovat niin ylhäällä ettei ikkunasta näe ulos. 2-akselisessa bussissa on 43 kiinteää istumapaikkaa, vanhan malliset Mitronit ja kuljettajailmastointi.
Hienoa, että näitä autoja tulee. Nähtäväksi jää minkälaisia muutoksia Ikarus joutuu tekemään/on tehnyt tälle uudelle alustalle rakentamiinsa koreihin...

Selvää on että PL:n yksilöt tulevat linjalle h40. Mietin tuossa mitkä kylkinumerot näihin tulee. 800-sarjasta kun vapaana on tällä hetkellä tiettävästi vain 855, 882, 889 ja 890 - siis vain neljä kappaletta.

Tulevatko HelBin scaniat mm. linjalle h74?
 
Minkäköhän linjan käyttöön tuo yksinäinen Concordian auto tullaan sijoittamaan :?:
 
Eppu sanoi:
Mietin tuossa mitkä kylkinumerot näihin tulee. 800-sarjasta kun vapaana on tällä hetkellä tiettävästi vain 855, 882, 889 ja 890 - siis vain neljä kappaletta.

Tulevatko HelBin scaniat mm. linjalle h74?
PL:n 800-sarjassa on vapaana myös numerot 865 ja 891, joten kaikille uusille pitäisi riittää tilaa siellä.

HelBin uudet Scaniat liikkuvat h74:n lisäksi varmaan ainakin Herttoniemen liityntälinjoilla.
 
kuukanko sanoi:
HelBin uudet Scaniat liikkuvat h74:n lisäksi varmaan ainakin Herttoniemen liityntälinjoilla.
Myös h45:llä vaihtuu sopimus. Tosin liikenteenharjoittaja ei liene julkistanut, minne kaikkialle se sijoittaa uusia autoja ja minne hieman vanhempia, ja kuinka paljon. Joskushan harrastajat on yllätetty sillä tavoin, että uusia ei jonnekin kohteeseen olekaan laitettu lainkaan (tietyissä tilanteissa tuollainen ei edes aina ole yllätys).
 
Scan-Autolla on nyt myös HelB 610, vastaava kuin PL:n uudet Scalat mutta ledilinjakilvin. Siinä on uusi HelB-väritys, jossa kattokin on tummansininen ja ikkunalinjan alapuolella kiertää valkoisen raidan yläpuolella vaaleansininen raita.

Muutama Zambon ottama kännykkäkuva:
http://kasia.asi.pwr.wroc.pl/~killerpop/temp/attachment.jpg
http://kasia.asi.pwr.wroc.pl/~killerpop/temp/attachment2.jpg
http://kasia.asi.pwr.wroc.pl/~killerpop/temp/attachment3.jpg

Tässä vielä muutama oma kuvani PL:n uutuudesta:
(edit: kuvat otettu pois verkosta)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään näkyi koeajolla HelBin teli-MAN 602 EEF-718.

Edit:
muutama kuva aiheesta
Edit2: kuvat otettu pois verkosta
 
Viimeksi muokattu:
Ilmalan varikolla näkyi illalla viisi uutta PL:n Scalaa:
865 FHG-212
882 FHG-230
889 havaintohetkellä vielä ilman rekisterikilpeä
890 FHF-245
891 FHF-274

Bussit olivat vielä ilman teippejä, kylkinumero oli vain paperilapulla sivuikkunalla. Saapi nähdä, tuleeko niihin PL:n teippejä ollenkaan vai saavatko nekin kokomainokset.

Edit 31.12.: korjattu PL 890:n rekisteri
 
HelBin uusi MAN

Miksi, oi miksi täytyy näissäkin autoissa sisustuksen olla noin täysharmaata synkkyyttä? :eek: Eikö ikinä tajuta, että tätä synkkämielistä ja apeaa työmatkaajakansaa voisi piristää autojemme hiukan pirteämmällä värityksellä. Vai ovatko muutamat iloisemmat poikkeukset aiheuttaneet valituksia ja niitten takia sitten on taas palattu tuttuun ja tasapaksuun harmaaseen?
 
kuukanko sanoi:
Tänään näkyi koeajolla HelBin teli-MAN 602 EEF-718.

Edit:
muutama kuva aiheesta http://personal.inet.fi/koti/kuukanko/2005-12-30/
Todella tyylikkään oloinen bussi (ainakin ulkopuolelta). Tuovat lisää tyylikkyyttä keskustaan 8500:sten rinnalle kun teli-ikaruksia väistyy muualle. Näyttäisi autolla olevan pituuttakin 14,8 metriä? sekä omien laskujeni mukaan 53 istumapaikkaa. Saas nähdä kuinka siinä telin kohdalla mahdutaan istumaan kun on 2x vastakkaiset istuimet. :D

PS: HELB:n uusi väritys mielestäni istuu paremmin MAN:iin kuin scalaan.
 
Tuossa MANissa oli 51 istumapaikkaa (muuten vastaava penkitys kuin 504:ssa ja 505:ssa mutta 4 penkkiriviä enemmän) + 3 klaffia.

Uusi HelB-väritys on tosiaan varsin tyylikäs MANissa, se istuu mielestäni erittäin hyvin.
 
HelB-väritys on todella tyylikäs! Mutta johtuuko tyylikkyys minun silmissäni naapurimaan pääkaupunkiseudun Stomlinje-verkoston kaluston tai saman maan Västtrafikin värityksestä...? :wink:
 
Nämä kaasupussit eivät kyllä ole katujen komistuksia. Sirous ja houkuttelevuus puuttuvat tyystin. Ovat kuin raiskattuja johdinautoja - vain virroittimet puuttuvat katolta, vastuskotelointi on kuitenkin paikallaan. Mieluummin raitiovaunu, kuin näitä maskuliinisesti pullistelevia vaarallisen räjähdysherkkiä ja yleisen turvallisuudenkin takia kiellettyjä busseja, joista varoitetaan myös Kampin terminaalin suuaukollakin.

Värityskin on synkän tummaa, ovat kuin Matti Makkosen autoja uudestaan disainattuna. Ihmetellä pitää, että tällaista pulavuosien negatiivista synkänsinistä värimaailmaa tarjotaan yht'äkkiä jälleen 2000-luvulla. Johan joskus päästiin 1930-luvun perus-miranolista hieman lempeämpään vaaleaan sävyyn, mutta nyt taas tällaista!

Sääli kun Helsingissä ei kaupungin linja-autoille aikoinaan määrätty samaa värikoodia kuin raitiovaunuille. Niinkuin Turussa.
 
Takaisin
Ylös