Uudet bussit, vuodenvaihde 2005/2006

Tulipa noista kaasubusseista mieleen, että nehän ovat, paitsi ulkonäöltään hyvin johdinautomaisia ilman sarvia, myös melko rajoittuneita liikennekentältään. Kuinkahan pitkälle moisilla vekottimilla uskaltaisi Helsingistä lähteä, että pääsisi vielä takaisin omalle kaasuasemalle?

Siis teoreettinen kysymys, jos lähtisi kruisailemaan vaikkapa Tampereen valtatielle tilurikeikalle, milloin pitäisi suunnitella U-käännöstä, että selviäisi takaisin Ruhaan?
 
Ruhan pihalla olivat tänään kaasuteli 602:n lisäksi ainakin Scalat 613-615. 615 oli jo saanut kilvet, se on FHG-200.

Tuo uusi Scala on melko mielenkiintoinen. Perä nousee korkealle, mutta vastaavasti katolla on kyttyrä, jonka ansiosta aivan takanakin voi jopa tällainen reilu 2-metrinen seistä suorana. Loistavaa! 8) Scanian ohjaamovarusteet ovat kaikki menneet myös uusiksi, mm. polkimet ovat riippuvia eivätkä lattiaan asennettuja. Rattikin on uusi.
 
Minusta tuo Helbin uusi väritys on varsin onnistunut. Olin hieman skeptinen sen suhteen aiemmin, mutta pelko on näköjään osoittautunut täysin turhaksi. Ja löydän minäkin tuosta yhteyksiä mm. Tukholman seudun bussien väritykseen. Tai oikeastaan SL-Tunnelbanan väritykseen. Nuo Stomlinje-bussithan ovat saman värisiä.
 
TEP70 sanoi:
Scanian ohjaamovarusteet ovat kaikki menneet myös uusiksi, mm. polkimet ovat riippuvia eivätkä lattiaan asennettuja.
Minusta tuo (koskee lähinnä jarru- ja kaasupoljinta) asennus riippumalliseksi on vain ja ainoastaan huononnus vanhempaan malliin. Vanhassa mallissa polkimen nivelöinti lattiaan tasaa kuljettajan istuimen joustoliikkeen aiheuttamia polkimeen kohdistuvia jalan liikkeitä, vaikkapa jarrutustilanteessa. Toisaalta, Scania on tässä vain "palannut juurilleen" ainakin mitä tulee 80-luvun alkupuolella esiteltyyn 2-sarjaan eli K112:een ja lähisukulaisiinsa. Niissähän jarrupoljin oli kytkinpolkimen tapaan riippuasennettu.

Tuo lattiaan saranoidun läppäjarrupolkimen paremmuus tulee parhaiten esiin jarrutettaessa huonoilla, kuoppaisilla teillä.
 
Nyt rekisterilappuja oli saatu laitettua paikalleen lisää:
HelB 613 MTG-265
HelB 614 MRG-632
(molemmat olivat Ruhassa)

PL 889 FHF-273
PL 890:n rekisterin viimeinen kirjain tuli eilen kirjoitettu väärin, sen oikea rekisteri on FHF-245
 
h42:lla oli tänään HelB 602, h45:llä HelBit 610 (FHF-323), 611 (MRG-509) ja 612 (MTG-289) ja h40:llä PL:t 865, 890 ja 891.
 
Tuli tänään kuljettua niin PL:n 865:lla kuin HelBin 602:lla.

Uusi scala vaikutti todella miellyttävältä - siitä ei enää kulkupelit parane :D :!: Joitain muutoksia näissä on verattuna TKL:n protoihin. Lähinnä silmään pisti se, että peräpää on saanut lattiaan muoviosat.

HelBin MAN - se vaikutti hyvin asialliselta linja-autolta. Ainoa hieman epämielyyttävä asia on stop-nappulan varoitusääni. Kysyä voi myös sitä onko tässä keski-eurooppalaisessa autossa tarpeeksi lämmitystä koville pakkasille. Ainakaan telin kohdalla ei pattereita ole, vaikkakin perimmäisen pyörän kohdalla oleva musta mötikkä lieneekin puhallin.

Ja taisi 13.58 lähdössä Kannelmäestä (HelB #602) olla lopulta kyydissä itseni lukien peräti 4 harrastajaa! :wink:
 
Eppu sanoi:
HelBin MAN - se vaikutti hyvin asialliselta linja-autolta... Ja taisi 13.58 lähdössä Kannelmäestä (HelB #602) olla lopulta kyydissä itseni lukien peräti 4 harrastajaa! :wink:
Pakko tunnustaa molemmat väittämät täysin oikeiksi! :wink:
 
Vihdintiellä meni tänään uusi kokovalkoinen 2-akselinen Scala ledilinjakilvin. Rekkareina oli vielä koekilvet. Kuljettajailmastointia siinä ei ollut, joten se tuskin on menossa PL:lle. Saas nähdä, teipataanko siihen Concordian värit.
 
Uudet kotinurkilla

Liityntälinja 93 näkyy saaneen 2 uutta vaunua. Toinen on 615, toisen numeroa en ikkunan läpi ehtinyt nähdä. Ovatkohan tutut työnjohtajat näin mukavalla asialla?

Täällä olleeseen kännykkäkuvaan verrattuna väritys oli iloinen yllätys. Sinisen sävy on aiempaa syvempi, lähempänä vanhaa kunnon HKL-sinistä 1960-luvun alusta.

Osaako kukaan sanoa, miksi ei näissäkään autoissa viitsitä panna matkustamon kelloa aikaan? Onhan ne ajassa HELB:n Otaniemen linjoillakin.

Antero
 
TEP70 sanoi:
Scanian ohjaamovarusteet ovat kaikki menneet myös uusiksi, mm. polkimet ovat riippuvia eivätkä lattiaan asennettuja. Rattikin on uusi.
Tässä kuva uuden Scalan ohjaamosta. Penkillä olevan rekisterikilven perusteella auto on 613.

Buscom on niin kulahtaneen näköinen, että se on varmasti peräisin jostain hylkyautosta. :wink:
 
Scalan kellot

Antero Alku sanoi:
Osaako kukaan sanoa, miksi ei näissäkään autoissa viitsitä panna matkustamon kelloa aikaan? Onhan ne ajassa HELB:n Otaniemen linjoillakin.
Ainakin vanhoissa Scaloissa kello on syvällä muovikuoren alla, jolloin on vaikea osua kellon pieniin justeerausreikiin. Pimeää ja samalla muovi heijastaa (tarvitsee taskulampun jotta osuu, lisäksi esim. rautalangan pätkän, tavallinen kynä ei mahdu muovikuoren rei´istä).
 
Tämä kokovalkoinen ja numeroimaton FGH-212 (ilmeisesti PL:n uutuus?), jolla tänään tulin muutaman pysäkkivälin h40:llä, on kyllä matkustajien kannalta ikävä bussi. Siinä on suhteettoman korkea porrastus kaikille istumapaikoille paitsi keskisyvennyksen lastenvaunujen sarvissa olijoille ja perässä matkustamo vielä kallistuu kattoa kohden vähentäen ilmatilaa. HKL:n vuoden 2002 "hymyilevät bussit" eivät ulkoisesti juuri tunnu näistä eroavan, mutta sisältä kyllä -edukseen...
 
Takaisin
Ylös