Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/56

Viestiketju: Uudet bussit, vuodenvaihde 2005/2006

  1. #16

    Liittynyt
    03.08.2005
    Viestejä
    87

    oletus

    Mitäköhän busseja helb aikoo sijoittaa h74:seen?

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Tulipa noista kaasubusseista mieleen, että nehän ovat, paitsi ulkonäöltään hyvin johdinautomaisia ilman sarvia, myös melko rajoittuneita liikennekentältään. Kuinkahan pitkälle moisilla vekottimilla uskaltaisi Helsingistä lähteä, että pääsisi vielä takaisin omalle kaasuasemalle?

    Siis teoreettinen kysymys, jos lähtisi kruisailemaan vaikkapa Tampereen valtatielle tilurikeikalle, milloin pitäisi suunnitella U-käännöstä, että selviäisi takaisin Ruhaan?

  3. #18
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Ruhan pihalla olivat tänään kaasuteli 602:n lisäksi ainakin Scalat 613-615. 615 oli jo saanut kilvet, se on FHG-200.

    Tuo uusi Scala on melko mielenkiintoinen. Perä nousee korkealle, mutta vastaavasti katolla on kyttyrä, jonka ansiosta aivan takanakin voi jopa tällainen reilu 2-metrinen seistä suorana. Loistavaa! 8) Scanian ohjaamovarusteet ovat kaikki menneet myös uusiksi, mm. polkimet ovat riippuvia eivätkä lattiaan asennettuja. Rattikin on uusi.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Minusta tuo Helbin uusi väritys on varsin onnistunut. Olin hieman skeptinen sen suhteen aiemmin, mutta pelko on näköjään osoittautunut täysin turhaksi. Ja löydän minäkin tuosta yhteyksiä mm. Tukholman seudun bussien väritykseen. Tai oikeastaan SL-Tunnelbanan väritykseen. Nuo Stomlinje-bussithan ovat saman värisiä.

  5. #20
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Scanian ohjaamovarusteet ovat kaikki menneet myös uusiksi, mm. polkimet ovat riippuvia eivätkä lattiaan asennettuja.
    Minusta tuo (koskee lähinnä jarru- ja kaasupoljinta) asennus riippumalliseksi on vain ja ainoastaan huononnus vanhempaan malliin. Vanhassa mallissa polkimen nivelöinti lattiaan tasaa kuljettajan istuimen joustoliikkeen aiheuttamia polkimeen kohdistuvia jalan liikkeitä, vaikkapa jarrutustilanteessa. Toisaalta, Scania on tässä vain "palannut juurilleen" ainakin mitä tulee 80-luvun alkupuolella esiteltyyn 2-sarjaan eli K112:een ja lähisukulaisiinsa. Niissähän jarrupoljin oli kytkinpolkimen tapaan riippuasennettu.

    Tuo lattiaan saranoidun läppäjarrupolkimen paremmuus tulee parhaiten esiin jarrutettaessa huonoilla, kuoppaisilla teillä.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  6. #21
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus

    Nyt rekisterilappuja oli saatu laitettua paikalleen lisää:
    HelB 613 MTG-265
    HelB 614 MRG-632
    (molemmat olivat Ruhassa)

    PL 889 FHF-273
    PL 890:n rekisterin viimeinen kirjain tuli eilen kirjoitettu väärin, sen oikea rekisteri on FHF-245

  7. #22

    Liittynyt
    03.08.2005
    Viestejä
    87

    oletus

    onko kenelläkään havaintoja näistä uusista busseista?

  8. #23
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus

    h42:lla oli tänään HelB 602, h45:llä HelBit 610 (FHF-323), 611 (MRG-509) ja 612 (MTG-289) ja h40:llä PL:t 865, 890 ja 891.

  9. #24
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1658

    oletus

    Tuli tänään kuljettua niin PL:n 865:lla kuin HelBin 602:lla.

    Uusi scala vaikutti todella miellyttävältä - siitä ei enää kulkupelit parane Joitain muutoksia näissä on verattuna TKL:n protoihin. Lähinnä silmään pisti se, että peräpää on saanut lattiaan muoviosat.

    HelBin MAN - se vaikutti hyvin asialliselta linja-autolta. Ainoa hieman epämielyyttävä asia on stop-nappulan varoitusääni. Kysyä voi myös sitä onko tässä keski-eurooppalaisessa autossa tarpeeksi lämmitystä koville pakkasille. Ainakaan telin kohdalla ei pattereita ole, vaikkakin perimmäisen pyörän kohdalla oleva musta mötikkä lieneekin puhallin.

    Ja taisi 13.58 lähdössä Kannelmäestä (HelB #602) olla lopulta kyydissä itseni lukien peräti 4 harrastajaa!
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu
    HelBin MAN - se vaikutti hyvin asialliselta linja-autolta... Ja taisi 13.58 lähdössä Kannelmäestä (HelB #602) olla lopulta kyydissä itseni lukien peräti 4 harrastajaa!
    Pakko tunnustaa molemmat väittämät täysin oikeiksi!

  11. #26
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus

    Vihdintiellä meni tänään uusi kokovalkoinen 2-akselinen Scala ledilinjakilvin. Rekkareina oli vielä koekilvet. Kuljettajailmastointia siinä ei ollut, joten se tuskin on menossa PL:lle. Saas nähdä, teipataanko siihen Concordian värit.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Uudet kotinurkilla

    Liityntälinja 93 näkyy saaneen 2 uutta vaunua. Toinen on 615, toisen numeroa en ikkunan läpi ehtinyt nähdä. Ovatkohan tutut työnjohtajat näin mukavalla asialla?

    Täällä olleeseen kännykkäkuvaan verrattuna väritys oli iloinen yllätys. Sinisen sävy on aiempaa syvempi, lähempänä vanhaa kunnon HKL-sinistä 1960-luvun alusta.

    Osaako kukaan sanoa, miksi ei näissäkään autoissa viitsitä panna matkustamon kelloa aikaan? Onhan ne ajassa HELB:n Otaniemen linjoillakin.

    Antero

  13. #28
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Scanian ohjaamovarusteet ovat kaikki menneet myös uusiksi, mm. polkimet ovat riippuvia eivätkä lattiaan asennettuja. Rattikin on uusi.
    Tässä kuva uuden Scalan ohjaamosta. Penkillä olevan rekisterikilven perusteella auto on 613.

    Buscom on niin kulahtaneen näköinen, että se on varmasti peräisin jostain hylkyautosta.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    73

    oletus Scalan kellot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Osaako kukaan sanoa, miksi ei näissäkään autoissa viitsitä panna matkustamon kelloa aikaan? Onhan ne ajassa HELB:n Otaniemen linjoillakin.
    Ainakin vanhoissa Scaloissa kello on syvällä muovikuoren alla, jolloin on vaikea osua kellon pieniin justeerausreikiin. Pimeää ja samalla muovi heijastaa (tarvitsee taskulampun jotta osuu, lisäksi esim. rautalangan pätkän, tavallinen kynä ei mahdu muovikuoren rei´istä).

  15. #30

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus

    Tämä kokovalkoinen ja numeroimaton FGH-212 (ilmeisesti PL:n uutuus?), jolla tänään tulin muutaman pysäkkivälin h40:llä, on kyllä matkustajien kannalta ikävä bussi. Siinä on suhteettoman korkea porrastus kaikille istumapaikoille paitsi keskisyvennyksen lastenvaunujen sarvissa olijoille ja perässä matkustamo vielä kallistuu kattoa kohden vähentäen ilmatilaa. HKL:n vuoden 2002 "hymyilevät bussit" eivät ulkoisesti juuri tunnu näistä eroavan, mutta sisältä kyllä -edukseen...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet bussit, vuodenvaihde 2011/2012
    kirjoittanut chauffer foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 121
    Viimeisin viesti: 02.03.2013, 02:44
  2. Uudet bussit, vuodenvaihde 2009/2010
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 27.03.2012, 22:54
  3. Uudet bussit, vuodenvaihde 2010/2011
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 100
    Viimeisin viesti: 28.01.2011, 10:09
  4. Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 28.01.2009, 19:38
  5. Uudet bussit, vuodenvaihde 2006/2007
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 31.03.2007, 22:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •