Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
20.12

Helb 944 / 510

Vt 277 / 150A


Pari tuntia sitten oli joku Helbin 8700 poikittain matinkylässä ison omenan kohdalla piispansillan pysäkillä ja bussit helsinkiin päin koukkasivat matinkylän kautta.
 
20.12.2010

Tänään oli v53:n liikenne ihan sekaisin ainakin iltapäivällä. Kolmen aikaan iltapäivällä tulivat Hiekkaharjussa Myyrmäen suuntaan jonossa (Veolian) autot 358 (lentokenttä-tilaajaväritys), 376 (City L-teli), sekä Volvot 506 ja 503.
 
20.12.2010

Tänään oli v53:n liikenne ihan sekaisin ainakin iltapäivällä. Kolmen aikaan iltapäivällä tulivat Hiekkaharjussa Myyrmäen suuntaan jonossa (Veolian) autot 358 (lentokenttä-tilaajaväritys), 376 (City L-teli), sekä Volvot 506 ja 503.

Oli sekaisin ihan koko päivän, odottelin linjan 53 tai 56 bussia Myyrmäessä klo 9.07, 53:n piti lähteä 9.10 ja 56:n 9.16, 9.25 mennessä ei vielä kumpaakaan bussia näkynyt ja ihmiset alkoivat jo olla kärsimättömiä. Pysäkillä odotteli myös vaihtokuski jonka piti ottaa linjan 56 lähtö 9.16, kun autoa ei näkynyt soitti hän työnjohtoon ja kysyi voisiko ottaa parkissa seisovan auton 239 ja ajaa sillä kierroksen ja vaihtaa sitten normaaliin autoon 556. Tämä kävi työnjohdolle ja näin pääsimme vihdoin matkaan. Eka linjan 53 bussi tulikin sitten jo vastaan heti terminaalista lähdettyä ja 56:n auto 556 Louhelan aseman kohdalla, Vantaankosken aseman kohdalla 53:n busseja tuli sitten jo peräkkäin kaksi kappaletta.
 
20.12.2010

Helb 314 / h45
Helb 424 / h45
VT 501 / 519
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tulee jännät paikat varmaan vuoden vaihteen jälkeen, kun -95 City L:t tulevat yli-ikäisiksi ja autovahvuus pienenee isolla määrällä.

Luuletko tosiaan, että 95 City L:ät poistuvat vuodenvaihteessa? Tietääkseni yli-ikäisiä autoja saa käyttää linjoilla joille niitä on tarjottu ennen kuin ovat yli-ikäisiä, kuten 109 jossa on 93-city M:iä. Noita NOB City L:iä saa kaiketi siis käyttää ainakin e18:lla, e19:llä, 106:lla ja h16X:llä, koska noihin niitä on aikoinaan tarjottu. Luulisin, että kun vuodenvaihteessa Nobinan liikenne lisääntyy eikä autoja nytkään liika ole, niin ainakin osa noista jää vielä kevääksi linjalle. Luulisi niiden ajavan ainakin h16X:llä.

Havaintona HelB 908 ja HelB 606 tuotiin tänään Ruhaan hinureilla. Molemmat olivat olleet kolarissa.
 
Luuletko tosiaan, että 95 City L:ät poistuvat vuodenvaihteessa? Tietääkseni yli-ikäisiä autoja saa käyttää linjoilla joille niitä on tarjottu ennen kuin ovat yli-ikäisiä, kuten 109 jossa on 93-city M:iä. Noita NOB City L:iä saa kaiketi siis käyttää ainakin e18:lla, e19:llä, 106:lla ja h16X:llä, koska noihin niitä on aikoinaan tarjottu. Luulisin, että kun vuodenvaihteessa Nobinan liikenne lisääntyy eikä autoja nytkään liika ole, niin ainakin osa noista jää vielä kevääksi linjalle. Luulisi niiden ajavan ainakin h16X:llä.

Sen olen vaan kuullut että niitä ei katsasteta enää, ja suuressa osassa voimassa oleva katsastus päättyy tammikuun aikana. Tosin onhan päättäjien mieli voinut muuttua. En kyllä pistä yhtään hanttiin vaikka olisivat linjalla vielä monta vuotta, sen verran hyviä työkaluja ovat :)

Ja ajaahan Wl:kin K202:lla vaikka niitä ei ole edes tarjottu minnekään ;)
 
Viimeksi muokattu:
Linjaa e21 ajanut NF#493 ajoi ojaan tänä aamuna noin puoli seitsemän aikaan Vanhassakartanossa s315:n päättärin kohdalla olevassa jyrkässä mäen mutkassa ja jäi siihen. Penkassa oli sen näköiset jäljet, ettei ollut ensimmäinen bussi, joka siinä oli äskettäin ulos ajanut.

Itse jatkoin s315:llä Lähderantaan ja sieltä 29T:llä Leppävaaraan, josta 550:lla Otaniemeen töihin. Viivästystä työmatkaan tuli parikymmentä minuuttia.
 
15 vuotta on maksimi HSL- alueella. Vain erikoisluvalla saa jatkaa yli-ikäiseksi.

h82 / 814 (Volvo 8700LE) En muista nähneeni viime aikoina kyseisellä linjalla.
 
15 vuotta on maksimi HSL- alueella. Vain erikoisluvalla saa jatkaa yli-ikäiseksi.

16 vuotta. Useissa optiosopimuksissa on sovittu, että optiokaudella saa käyttää kalustoa, jota sai käyttää varsinaisen sopimuskauden loppuessa. Muissa tapauksissa liikennöitsijä joutuu maksamaan sanktiota yli-ikäisen kaluston käytöstä.
 
Tämä selittää romukaluston ison määrän. On lievästi ilmaistuna epämiellyttävää nähdä Vantaan Liikenteen tai Espoon Auton loppuunajattuja raakkeja pörräämässä Helsingin sisäisessäkin liikenteessä. Toinen häpeäpilkku vai pitäisikö sanoa saastaläiskä on HelB:in 96-alkuiset Carrukset, joista onneksi vain 9644 on käytössä. Kun se poistuu, juon kolpakon huurteista.
 
Iltapäivällä kolmen pintaan oli vuorostaan linjalla 512A ajanut NF#412 jumissa Otaniemessä heti ensimmäisellä Kehä I:n pysäkillä itään päin Otaniemen liittymän jälkeen. Olin itse kyseisen bussin kyydissä, mutta kun se ei useamman minuutin kestäneen ees taas täyskaasu-kuminpoltto-suditusoperaation jälkeen edelleenkään lähtenyt liikkeelle, vaihdoin takana seisseeseen 550:aan. Kuvassa linkin takana näkyy 550 kuski yrittämässä jeesata juuttunutta bussia, savu vaan nousee renkaista. Kun juuttunut bussi sitten vihdoin lähti liikkeelle, olivat takimmaiset kääntyvät pyörät ilmeisesti jääneet jotenkin linkkuun, sillä bussi ajoi ainakin pari-kolmesataa metriä sivuttain, ennenkuin suoristui. :eek:

Näköjään muuten kyseisen auton perä on muutenkin ottanut osumaa ja aina, kun olen ollut tuon auton kyydissä tai se on ajanut ohi, on jäähdyttimen puhallin mylvinyt täysillä, jopa 15 asteen pakkasilla...
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös