Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Hälläväliä-kvaliteettibussifirma-Namibiassa taas tapahtunut... Miten siellä eletään kuin pellossa... Uutista pukkaa Nobinasta enemmän kuin muista firmoista yhteensä! Mikä mättää? Motivaatio kateissa?

Toihan tapahtui linjalla 94N. Itsekin toistakymmentä vuotta Kontulassa asuneena muistelisin, että tollaset fönärin hajottamiset yms oli ihan arkipäivää siellä addis apepassa...
 
Viimeksi muokattu:
Hälläväliä-kvaliteettibussifirma-Namibiassa taas tapahtunut... Miten siellä eletään kuin pellossa... Uutista pukkaa Nobinasta enemmän kuin muista firmoista yhteensä! Mikä mättää? Motivaatio kateissa?

Matkustajahan sen ikkunan rikki pisti. Ja kyllähän se parempi on että vie matkustajat perille asti kuin jättää odottamaan seuraavaa vuoroa. Ja tuo HelB:n miehen kommentti tuossa uutisessa on naurettava. Monesti mennyt HelBn bussilla jossa ikkuna rikki ja lasinsirpaleet matkustamossa, kuski vastaa vain että eivät lähettäneet vara-autoa, kuulemma on ihan ajokelpoinen vielä.
 
Nobinan bussissa meni ikkuna rikki viime yönä linjalla h94N.

Ilmeisesti kyseessä oli linjan viimeinen lähtö Rautatientorilta klo 1.25, mielestäni parempi oli ajaa vuoro loppuun asti kuin jättää matkustajat roihuvuoreen josta ei olisi enää ollut jatkoyhteyttä Kontulaan. Kenties auto olisi voitu vaihtaa toiseen Myllypuron varikon kohdalla mutta olisiko tässäkään ollut järkeä kun matkaa Kontulankaarelle oli enää muutama minuutti, mahtaako Myllypuron varikolla edes olla siihen aikaan ketään joka olisi vaihtoauton tuonut?
 
Noniin, järki käyttöön nyt!
Itse en ajaisi matkustajat kyydissä ikkunattomalla autolla senttiäkään!
Ikkunoita voi pitää osana matkustajia suojaavia rakenteita.

Kuka vastaa, jos jotain sattuukin? Liikennemerkki tulee jo valmiiksi rikkinäisestä ikkunasta sisään ja palaset lentelevät ja aiheuttavat vammoja? Joku vilustuu ja sairastuu kylmästä ilmasta?
Niin , kuka vastaa jos näin ajaa? Kuljettaja tietenkin!
Joten matka seis. Silloin ei kuljettajaa voi syyttää vaaran aiheuttamisesta.
Ei ole kuljettajan vika, jos bussifirmassa ei ole ketään paikalla, joka voisi vara-auton tuoda.
 
Noniin, järki käyttöön nyt!
Itse en ajaisi matkustajat kyydissä ikkunattomalla autolla senttiäkään!
Ikkunoita voi pitää osana matkustajia suojaavia rakenteita.

Kuka vastaa, jos jotain sattuukin? Liikennemerkki tulee jo valmiiksi rikkinäisestä ikkunasta sisään ja palaset lentelevät ja aiheuttavat vammoja? Joku vilustuu ja sairastuu kylmästä ilmasta?
Niin , kuka vastaa jos näin ajaa? Kuljettaja tietenkin!
Joten matka seis. Silloin ei kuljettajaa voi syyttää vaaran aiheuttamisesta.
Ei ole kuljettajan vika, jos bussifirmassa ei ole ketään paikalla, joka voisi vara-auton tuoda.

Tuo rikkoutunut ruutuhan oli suurimmaksi osaksi lastenvaunutilan kohdalla joten ei se varsinaisesti ketään suojannut, yhtälailla törmäyksessä liikennemerkki voi osua ehjään ruutuun ja rikkoa sen, eiköhän siitä synny vielä pahempaa jälkeä! Kai ne matkustajat vilustuu ja sairastuu siinäkin tapauksessa jos heidät jätetään tien päälle ilman jatkoyhteyttä! Ymmärrän toki kantasi kuljettajana koska ajattelet ensisijaisesti vastuukysymystä mutta itse matkustajana haluaisin ennemmin perille kuin jäädä keskellä pakkasyötä ihmettelemään miten pääsen kotiin, Vaikka sitten vetoisassa bussissa! Oikea ratkaisu tuossa tilanteessa olisi varmaankin ollut pyytää poliisi paikalle sillä matkustajahan ikkunan rikkoi, virkavalta olisi sitten voinut päättää saako bussilla ajaa loppumatkan matkustajat kyydissä.
 
Kai ne matkustajat vilustuu ja sairastuu siinäkin tapauksessa jos heidät jätetään tien päälle ilman jatkoyhteyttä!

Kyllä. Mutta vastuu ei ole silloin kellään muulla kuin ex-matkustajalla. Vastuun välttäminen on suurin yksittäinen motivoija nykyajan tapahtumille.
 
Nobinan bussissa meni ikkuna rikki viime yönä linjalla h94N.

Nobinan johdossa ilmeisesti jokin pielessä (?) Autoja on liian vähän ja niitä ajetaan romuksi jo uutena. Nobinan liikennepäällikön kommentti on aika epäammattimainen...

''Lähtisin siitä, että ikkunan rikkoutumiseen tulee suhtautua tapauskohtaisesti.'':lol:

Toivottavasti HSL huomioi tällaiset tapaukset kilpailutuksissa!
 
28.12

v44 / NF 751 tai 752, havainto oli sen verran kaukaa etten erottanut viimeistä numeroa kunnolla.
v51 / VT 559 (HSL-väritys)
 
Nobinan johdossa ilmeisesti jokin pielessä (?) Autoja on liian vähän ja niitä ajetaan romuksi jo uutena. Nobinan liikennepäällikön kommentti on aika epäammattimainen...

''Lähtisin siitä, että ikkunan rikkoutumiseen tulee suhtautua tapauskohtaisesti.'':lol:

Toivottavasti HSL huomioi tällaiset tapaukset kilpailutuksissa!

Nobinan johdossa havitellaan + merkkistä tulosta tilikauden päätökseen, ja on jopa ainoana yrityksenä pk-seudulla tähän päässyt viim. 15v aikana.. Autojen vähyys johtuu juurikin tuosta romutustahdista jonka taasen veikkaisin johtuvan koulutuksen puutteesta. Mielestäni Linja-auto kortin saaminen on edelleen liian helppoa. Tai siis istutaan luokassa kuulemassa päivät pitkät lässytystä, ja ajoharjoittelu vedetään minimituntimäärällä. Myös yritysten pitäisi panostaa ajoharjoittelukoulutukseen ennemmin kuin niihin huuhaa asiakaspalvelutunteihin. Jokainen joka haluaa olla asiakaspalveluhenkinen, sitä myös on! Ja kaikilla on huono päivä.

Itse olisin myös soittanut poliisin vastaan jollekin pysäkille vastaan ja pyytänyt muita matkustajia siirtymään istumaan rikkoutuneen lasin etupuolelle ja ajanut hissukseen päätepysäkille päin. Turha tuohon aikaan yöstä on kenenkään kotiinmenoa viivästyttää, tuollaisen jutun takia, varsinkaan kun se ei ole edes oma syy. Ja mitä liikenneturvallisuuteen tulee niin eikö kesäisin (tai talvisin jos on jonkun mielestä kuuma) sitten saisi tuulettaa autoa ikkunat ja kattoluukut auki? Niistähän voi tulla sisälle mitä vaan?

Ihan oikein tuolle rikkojalle että sai hytistä kyydissä, mitä meni hajottamaan lasin. Muiden osalta ei voi kun valitella tapahtunutta.
 

Ihan perus HelBin toimintaa :) onneksi ei enään vuodenvaihteen jälkeen tarvitse palella HelBn romuissa tai pelätä jäävänsä tien päälle, mikä onkin usein käynyt minulle. Veolia hoitaa varmasti hommansa paremmin uusilla autoillaan (h74).

28.12.

TLL YYR-156, kylkinumeroa ei ollut niin rekisteri sitten / h71
NF 750/742 (uusi Volvo 8500LE)
Myös linjalla 731 oli illalla uusi Volvo 8500LE TELI käytössä.
 
Ihan perus HelBin toimintaa :) onneksi ei enään vuodenvaihteen jälkeen tarvitse palella HelBn romuissa tai pelätä jäävänsä tien päälle, mikä onkin usein käynyt minulle. Veolia hoitaa varmasti hommansa paremmin uusilla autoillaan (h74).

No minun pitää viellä 2vuotta ajella kunnes pääsee noista vanhoista eroon jos pääsen kun tuo h45 on jotenkin "syrjitty linja".
 
Molemmilla linjoilla (h45 ja h74) on Scaloja vakioautoina joka selittää miksi teidän mielestänne HelBin autot ovat romuja... Kokeilkaa jotain muita HelBin autoja niin huomaatte miten hyvässä kunnossa esim. Ikarukset ja Carrukset ovat.
 
Molemmilla linjoilla (h45 ja h74) on Scaloja vakioautoina joka selittää miksi teidän mielestänne HelBin autot ovat romuja... Kokeilkaa jotain muita HelBin autoja niin huomaatte miten hyvässä kunnossa esim. Ikarukset ja Carrukset ovat.

Kyllä mielummin kuljen Ikaruksilla ja Carruksilla kuin Scaloilla!
Koska h45 Scalat ovat jotenkin jostain viallisia varsinkin Helb 610-612 joko ovet vinkuu tai katto vuotaa niskaa tai ovet ei aukea.
Niin saa nähdä mitä h45 tarjotaan vuodeksi 2013? Toivottavasti ei mitään Scaloja!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös