Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Voi voi kaupunkilaisia pilkun n... Maalla ajetaan matkustajat avonaisella peräkärryllä ja eipä siellä kai erityisesti ole porukkaa kuollut, yksi ikkuna puuttuu niin ollaan kuin maailmanloppu olisi;) Ikkunan rikkoja olisi tosin pitänyt vaikka muitten matkustajien toimesta heittää rikotun ikkunan kohdalta vauhdissa ulos, sitähän hän halusi rikkoessaan ikkunan, vaikkakin se uutisen mukaan oli jo ennestään huonossa kunnossa.

Noh, ei nyt sentään. Itse autoin tässä loppusyksystä perhetuttua toimitusjohtajaa muuan pk-seudun ulkopuolisessa "maaseudun" bussifirmassa lomittajana. Oli kunnia-asia, että firman autoissa yksikään ikkuna ei ollut maitoistunut tai halki tms., että penkkien käsinojat olivat kunnossa, etteivät penkit olleet revityt, että kuljettajan paikka oli kaikin puolin kunnossa, että autoissa ylipäätään oli siistiä, että esimerkiksi katto- ja lukuvalot tarkastettiin säännöllisesti jne.

Sama linja koski myös vara-autoja (1980-luvulta). "Avonaisia peräkärryjä" ei näkynyt.

On toki ymmärrettävää, ettei pk-seudulla suurilla liikennöitsijöillä ole aikaa eikä tarvettakaan perehtyä niin tarkkaavaisesti satapäisen liikkuvan karjansa jokaiseen yksilöön, mutta perustavanlaatuisten seikkojen tulisi olla kunnossa, mitä nyt autokaluston laatuun ylipäätään tulee.

Mitä sitten tulee kuljettajien laatuun, on ilmiselvää, ettei turvallisuusominaisuuksiltaan puutteellisella autolla tule ajaa metriäkään - aina voi olla näet se "toinen tohelo". Ikkunan puuttuminen on merkittävä tällainen puute.

Nobinaa nyt ei tunnu pelastavan mikään. Ja mikä pelastaisikaan, jos profiilinkohotusyritykset ovat lauttasaarelaisille osoitetun, toisessa viestiketjussa mainitun tervehdyskirjeen tasoisia tekstejä, jotka ovat kielellisesti liian heikkotasoisia ala-asteen kolmasluokkalaisellekin. Vähemmän sanoja, enemmän tekoja, kiitos.
 
29.12.

TLL 4 (YYR-154) (uusi Volvo 8700 EEV) / h74, TLL 23:n tilalla.
ps. on mukaa penkit näissä kyllä, enemmän pehmusetta näissä.

HelB 922 (Volvo 8700LE) korvaamassa autoa #114 (Scala) linjalla h74.
 
29.12.

Tuli tänään illalla nähtyä myös Nobinan 629 Volvo 8700LE joka oli Nobinan uusissa vihreissä väreissä, oli linjalla h55. Mille linjalle tuo oikeasti kuuluu, miltä varikolta ja mistä tullut, en ole nimittäin ennen tuota nähnyt.
 
29.12.

Helsinki:
NF 754/h73
NF 74, NF 629 (uusissa Nobina-väreissä)/h55
HelB 322/h77
TLL 18, 2x uusi Volvo 8700LE/h71

Vantaa:
HelB 1001/510
NF 753/v72
NF 757/v77

Espoo:
NF 163/e24
 
Rehellisesti ihmettelen tällaisia periaatteiden orjia, jotka ei osaa tai kykene käyttämään "maalaisjärkeä" tippaakaan! Itse olisin todellakin ajanut linjan loppuun, MIKÄLI kaikki matkustajat mahtuvat rikkoutuneen ikkunan etupuolelle istumaan. En minäkään mitään "pystypokaa" ajaisi. Mutta jos ei ole ihan pakko, niin en kyllä ala päivystäjää vaivaamaan ja odotuta matkustajia pakkasessa muutaman minuutin matkan takia!
Olet sinäkin kummallinen periaatteen orja, eli sen periaatteen, että ajetaan linja perille asti, vaikka auto olisi kuinka läjässä tahansa! Sen takiahan ne päivystäjät ovat olemassa, että rikkoutumistilanteessa tuovat toisen auton! No, Nobinassahan ajetaan niin kauan kuin auto liikkuu, puuttui siitä mitä osia tahansa...
Ilmeisesti nimim. Camo Lissabone kuuluu niihin kuljettajiin, jotka jättävät 8-vuotiaan lippunsa hukanneen koululaisenkin pysäkille, koska ILMAN LIPPUA EI SAA MATKUSTAA! Piste.
Ohhoh, järkeä saa käyttää ja antaa armon käydä oikeudesta. Lippunsa hukannut lapsi ja pahasti rikkoutunut auto ovat kyllä aivan eri asioita! Ymmärrätkö? Arvauksesi toimintatavoistani meni pieleen, joten annapa olla viimeinen kerta!
 
30.12. N. klo 7:45 Säterinmetsän pysäkillä poltettiin taas hetki kumia, ennenkuin linjalla 512A ollut NF #411 saatiin liikkeelle ja matka jatkui kohti Otaniemeä. Kyseessä on saman sarjan auto, kuin pari viikkoa sitten Maarinsillan pysäkille jumittunut NF #412. Onkohan vuoden 2003 Volvo 8700LE:issä jotenkin huonommat luistonesto-ominaisuudet, kuin vuoden 2006 vastaavissa, sillä koskaan ei Jokerilinjalla matkustaessani ole auto ehtinyt vitosvaihteelle asti pysäkillä sutiessa. :biggrin: Renkaathan noissa on varmaan ihan sliksit ja tämäkään kuski ei telin kevennintä osannut käyttää.

Pitääpä muuten mainita myös, että pari päivää sitten olin menossa kotiin e21:llä NF #729:n (Scala) kyydissä ja kuskinpuoleinen sivupeili kapsahti Sellon laiturialueelta Ratsukadulle käännyttäessä liikennemerkkiin ja lensi kaaressa irti. :biggrin: Eilen sama auto samassa vuorossa ja sivupeili jeesusteipillä kiinnitetty. :D Jos Nobina aikoo harjoittaa Lauttasaaren linjoilla yhtä laadukasta toimintaa, niin mielenkiintoista tulee... :lol:
 
Viimeksi muokattu:
30.12. N. klo 7:45 Säterinmetsän pysäkillä poltettiin taas hetki kumia, ennenkuin linjalla 512A ollut NF #411 saatiin liikkeelle ja matka jatkui kohti Otaniemeä. Kyseessä on saman sarjan auto, kuin pari viikkoa sitten Maarinsillan pysäkille jumittunut NF #412. Onkohan vuoden 2003 Volvo 8700LE:issä jotenkin huonommat luistonesto-ominaisuudet, kuin vuoden 2006 vastaavissa, sillä koskaan ei Jokerilinjalla matkustaessani ole auto ehtinyt vitosvaihteelle asti pysäkillä sutiessa. :biggrin: Renkaathan noissa on varmaan ihan sliksit ja tämäkään kuski ei telin kevennintä osannut käyttää.
Jos nyt en ihan väärässä ole niin noissa -03:ssa saattaa olla jopa tasauspyörästön lukko, samoin kuin niissä Veolilta Jokerille hommatuissa. Kun ainakin osassa sama kojelauta kuin Helbin kaasu Säffleissä, nehän -02:a... Eli paremmin niillä pitäis päästä liikkeelle jos kaikki vaan toimii.. ;)
 
Jos nyt en ihan väärässä ole niin noissa -03:ssa saattaa olla jopa tasauspyörästön lukko, samoin kuin niissä Veolilta Jokerille hommatuissa. Kun ainakin osassa sama kojelauta kuin Helbin kaasu Säffleissä, nehän -02:a... Eli paremmin niillä pitäis päästä liikkeelle jos kaikki vaan toimii.. ;)
Siis tasauspyörästön lukko tuollaisessa eikä luistonestoa? :) Eipä noissa vanhemmiten enää luistonestot tunnu pelaavan, ja perälukon saa rikki vaikka heti jos sitä käyttää väärin.
Aikoinaan kuulin, että HelBin Säffle-daameihin piti laittaa perälukot, kun luistonestoa ei saatu synkkaamaan kaasukoneen kanssa.
 
Jos nyt en ihan väärässä ole niin noissa -03:ssa saattaa olla jopa tasauspyörästön lukko, samoin kuin niissä Veolilta Jokerille hommatuissa. Kun ainakin osassa sama kojelauta kuin Helbin kaasu Säffleissä, nehän -02:a... Eli paremmin niillä pitäis päästä liikkeelle jos kaikki vaan toimii.. ;)

Ei ole lukkoa niissä :( ja huono luistonesto.

Virhe tulee näissä yleensä kaasun liiallisessa käytössä
 
30.12.

HelB 1116 ja 1118 /h78
NF 749 (uusi Volvo 8500LE) /h73
Tänään oli myös löytänyt paikkansa kaksi uutta Nobinan Volvo 8500LE:tä uusilta linjoiltaan h76A ja h76B. Vielä on kuitenkin linjoilla #300 sekä määränpää näytöllä varustettu City L #400-sarjasta. Lauantaina pitää käydä katsomassa mitä autoja löytyy silloin. Silloin pitäisi olla 1 uusi auto molemmilla linjoilla.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös