On satsattu kehäteihin ja autoiluun kuin kehämäisiin joukkoliikennereitteihin. Noin 20 vuotta sitten Vantaalla oli vain muutama poikittaislinja, pääasiallinen joukkoliikennesuunta oli Helsinkiin/Helsingistä. Taisi olla 1981 kun Vantaan sisäisiä linjoja rempattiin uuteen uskoon, jolloin lännen ja idän kaupunginosien välillä oli (jokseenkin) parantuneet bussiyhteydet. Matka-aika taisi kuitenkin olla sight seeing -luokkaa, Myyrmäestä Tikkurilaan pahimmillaan tunti. Nykyisellään Kehä kolmosen ja Ylästön kautta pääsee useamman kerran tunnissa päiväs/illasaikaankin, ja suhteellisen nopeastikin jopa. Autoilun priorisoinnilla ollaan päädyttyy tilanteeseen, jossa meno on kuin jenkkilässä. Helsingin niemen ylittävillä matkoilla ruuhkassa kaksi kolmasosaa tehdään joukoittain. Kehäruuhkissa autossa istuen taitaa olla suunnilleen tuota luokkaa ja loput (murto-osa) matkoista sitten joukkoliikenteellä.
Linja 540 on erikoislinja. Vaikka se kulkee vain Espoon ja Vantaan väliä koukaten Helsingin kautta, on se U-linja. Alunperin se oli Turun suunnan kaukoliikenteen jatkoyhteys Lentoasemalle. Näitä enemmän tai vähemmän nopeita suoria poikittaisia yhteyksiä on kyllä nähty. Linja 843 Nurmijärveltä Lentoasemalle jäi vain yhden vuoden yritykseksi vuonna 2002-03. Matkustajia ei ikävä kyllä kaiken maailman "nopeille moottoritievuoroille" riitä.
Piirka
EDIT: irrotin matka.fi:n omaksi säikeeksi.