Poikittaislinjat, yhteydet vakiovuoroille

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Matka.fi:stä reittejä katsellessani olen ihmetellyt, minkä takia poikittaisliikenne on niin kehnoa. Erityisesti matkustettaessa tämän hetken voimakkaasti kasvavien kehyskuntien välillä matka kestää ikuisuuksia ja joutuu usein kiertämään keskustan kautta.

Miellyttävä poikkeus oli huomata, että läntisten (Vihti, Lohja, Karkkila, Nummi-Pusula) ja pohjoisten kuntien (Kerava, Järvenpää) välillä on nopea yhteys. Tämä yhteys toimii niin, että pohjoisesta matkustetaan bussilla Tammistoon, jossa vaihdetaan lentoaseman 540-yhdysbussiin, joka kuljettaa Espoon Ikean liittymälle, siitä vaihdetaan lännen vakio- ja pikalinjoihin. Matka-aika on melko kilpailukykyinen auton kanssa.

Eikö tällaisia moottoriteillä kulkevia kehälinjoja voisi avata enemmänkin? Vai olisiko teillä joku parempi keino helpottaa poikittaismatkoja, pääkaupunkiseudun sisältä ja ulkopuolelta matkustettaessa?
 
On satsattu kehäteihin ja autoiluun kuin kehämäisiin joukkoliikennereitteihin. Noin 20 vuotta sitten Vantaalla oli vain muutama poikittaislinja, pääasiallinen joukkoliikennesuunta oli Helsinkiin/Helsingistä. Taisi olla 1981 kun Vantaan sisäisiä linjoja rempattiin uuteen uskoon, jolloin lännen ja idän kaupunginosien välillä oli (jokseenkin) parantuneet bussiyhteydet. Matka-aika taisi kuitenkin olla sight seeing -luokkaa, Myyrmäestä Tikkurilaan pahimmillaan tunti. Nykyisellään Kehä kolmosen ja Ylästön kautta pääsee useamman kerran tunnissa päiväs/illasaikaankin, ja suhteellisen nopeastikin jopa. Autoilun priorisoinnilla ollaan päädyttyy tilanteeseen, jossa meno on kuin jenkkilässä. Helsingin niemen ylittävillä matkoilla ruuhkassa kaksi kolmasosaa tehdään joukoittain. Kehäruuhkissa autossa istuen taitaa olla suunnilleen tuota luokkaa ja loput (murto-osa) matkoista sitten joukkoliikenteellä.

Linja 540 on erikoislinja. Vaikka se kulkee vain Espoon ja Vantaan väliä koukaten Helsingin kautta, on se U-linja. Alunperin se oli Turun suunnan kaukoliikenteen jatkoyhteys Lentoasemalle. Näitä enemmän tai vähemmän nopeita suoria poikittaisia yhteyksiä on kyllä nähty. Linja 843 Nurmijärveltä Lentoasemalle jäi vain yhden vuoden yritykseksi vuonna 2002-03. Matkustajia ei ikävä kyllä kaiken maailman "nopeille moottoritievuoroille" riitä.

Piirka

EDIT: irrotin matka.fi:n omaksi säikeeksi.
 
Piirka sanoi:
Matkustajia ei ikävä kyllä kaiken maailman "nopeille moottoritievuoroille" riitä.
Tämä on hyvin ymmärrettävää, koska moottoritie on henkilöautoliikenteeseen tehty ja vain siihen sopiva väyläratkaisu. Ympäristöhaittojensa vuoksi se on kaukana kaikista kohteista, ja pysäkkejä eli liittymiä on harvassa, koska ne ovat kalliita ja hidastavat moottoritien liikennevirtaa. Auton käyttäjä ajaa motarilta kaukana oleviin kohteisiin nopeasti, mutta bussin käyttäjällä ei ole käytössään tätä mootoritien liityntäliikennettä.

Poikittainen joukkoliikennelinja toimii siihen tyyliin kuin 550. Pitkillä matkoilla vain bussi käy hitaaksi, koska kadulla henkilöautoilu haittaa bussin kulkua. Sen vuoksi tällaiset linjat tulisi toteuttaa katuliikenteestä eristettynä raideliikenteenä.

Antero
 
Takaisin
Ylös