X-pikalinjat takaisin?

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,436
Ennen Helsingissä oli X-bussilinjoja, jotka eivät pysähtyneet keskustan ja kohdekaupunginosan välillä lainkaan. Minusta idea on hyvä, voitaisiin siinä välilläkin pysähtyä tärkeimmillä pysäkeillä ja samalla voitaisiin luoda liian pitkille väleille uusia pysäkkejä kun kaikkien ei niillä tarvitse pysähtyä (ei kai siitä voida rankaista että jotkut asuvat/tekevät työtä suurien väylien varrella mutta yhteydet on surkeat, ei talvella kukaan jaksa yli kilometriä lähimmälle pysäkille taivaltaa). Esimerkkinä kuvissa Rautatientorilta lähtevät sisäiset linjat. Samalla vaihdettaisiin poikkeusliikenteen tunnus pois X-sarjasta, jo nytkin kun on linjat 67X ja 68X.
 

Liitetiedostot

  • rautatientorin X-linjat, kantakaupunki.jpg
    rautatientorin X-linjat, kantakaupunki.jpg
    157.5 KB · Lukukerrat: 291
  • rautatientorin X-linjat, keskusta.jpg
    rautatientorin X-linjat, keskusta.jpg
    162.1 KB · Lukukerrat: 300
  • rautatientorin X-linjat,Lahdenväylä.jpg
    rautatientorin X-linjat,Lahdenväylä.jpg
    155.7 KB · Lukukerrat: 292
Muistaako joku miksi ne lopetettiin?

Yksi syy taisi olla se, että niihin tuli vahingossa/tahallaan ihmisiä, jotka halusivatkin jäädä kyydistä pois myös niillä pysäkeillä, joita X-linja ei käyttänyt. Tilanne aiheutti liian paljon ongelmia kuljettajille ja matkustajille.

Tietysti tilannetta olisi jonkin verran auttanut, jos kaikki kuljettajat olisivat selkeästi kuuluttaneet ennen lähtöä X-linjan poistumispysäkkikäytännön. Asia olisi pitänyt myös kertoa aina selkeästi niille asiakkaille, jotka pyrkivit kyytiin niiltä pysäkeiltä, joilta matkustajia otettiin mukaan kantakaupungin tai toiseen suuntaan lähiön alueelta.

Se oli silloin ja on varmaan nytkin liikaa vaadittu.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein näe syytä perustaa nykyistä enempää X-variaatioita Helsingin sisäisille linjoille, esimerkiksi linjojen 62,64,66,70,72,73 ja 75 moottoritieosuudet ovat melko lyhyitä eikä niillä nykyisinkään ole montaa pysäkkiä, joten matka-aikaan näillä X-linjoilla ei kovin suuresti olisi merkitystä. Vai olisiko tarkoitus ajaa näitä X-linjoja esim. Sörnäisiin asti pysähtymättä? Siis samaan tapaan kuin nykyisin linjaa 615, joka keskustaan päin ajettaessa ainoastaan jättää matkustajia ja keskustasta poispäin vain ottaa matkustajia kyytiin.

Olisi aika sekavaa jos jollakin linjalla ei voisi jäädä pois Mäkelänkadulla tai Hämeentiellä, linjalla 615 tuo toimii koska kyseessä on selkeästi lentokenttälinja joka ensisijaisesti palvelee keskustan ja lentokentän välisiä matkustajia. Linjalle 75 kyllä voisi harkita X-vuorojen palautusta, mutta se edellyttäisi uutta liittymää Lahdenväylältä Suurmetsäntielle, kiertäminen Jakomäen kautta ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta. Linjalla 55 ei edes ole moottoritieosuutta joten mikä olisi X-variaation tarkoitus tällä linjalla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En oikein näe syytä perustaa nykyistä enempää X-variaatioita Helsingin sisäisille linjoille, esimerkiksi linjojen 62,64,66,70,72,73 ja 75 moottoritieosuudet ovat melko lyhyitä eikä niillä nykyisinkään ole montaa pysäkkiä, joten matka-aikaan näillä X-linjoilla ei kovin suuresti olisi merkitystä. Vai olisiko tarkoitus ajaa näitä X-linjoja esim. Sörnäisiin asti pysähtymättä?
Moottoritieosuuksille tarvitaankin lisää pysäkkejä, kartoissani on 8 uutta pysäkkiä pelkästään moottoritiellä. Esim. linjalla 77 pisimmät pysäkinvälit 5,5 ja 3 km ovat liian pitkiä pysäkkien välillä matkaaville - he joutuvat kävelemään lähimmälle ei-motari-osuutta-kulkevalle bussilinjalle - tuskinhan kukaan nyt reippaasti yli kilometriä motarin varttakaan kulkee kun ei siinä suoraa kevyen liikenteen väylääkään ole.

Kuitenkaan matkustajat eivät pidä matka-ajan pituudesta, jos ruuhka-aikana moottoritielläkin pysähdytään alle 2 km välein. Tällöin alkaa olla jo tarve kahdelle eri variaatiolle osalla linjoista - esim. karttani alueella Lahdenväylän suunnan X-bussi pysähtyisi vain 9 välipysäkillä kun normaalilla versiolla pysähdyksiä olisi 5 enemmän.

Moottoritiellä pysähdykset aiheuttavat enemmän viivähdystä kuin muualla sillä vauhtia pitää ruveta vähentämään 80-100 km/h:sta nollaan.


Keskustassa X-vuorot pysähtyisivät nykyisillä seutupysäkeillä, joista Sturenkatu, Paavalin kirkko ja Kumpulan kampus olisi yhdistetty. Muut linjat pysähtyisivät suunnilleen yhtä usein kuin linja 55.
 
Itse ajoin linjoja 452X ja 453X laitoksen aikaan. Vaikka sanoit Elielillä, että pikavuoro, niin ei mennyt kuuleviin korviin. Kaikki ketkä tuli matkan varrelta kyytiin näki varmaan että oli X-vuoro, silti kyytiin vaan ja luultiin että pääsee pois missä vaan pysäkillä, mutta ei. Laitoin pois päältä merkinantopiirin (viralliselta nimeltä). Ei tarvinnut pysähtyä kuin vasta Kaivokselassa ensimmäisen kerran, kävelivät takaisin rajalle tai maksoivat seutulipun. Ps. huutoa kuului, mutta kukaan ei käynyt kimppuun. Oppivat että X-vuorot olivat pikoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös