HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 21/2010

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
HSL:n hallituksen 14.12. kokouksen esityslistasta:

HSL:n hallituksen esityslista sanoi:
HSL:n joulukuussa 2010 järjestämään bussiliikenteen tarjouskilpailuun tulevat ne Helsingin sisäiset linjat, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät joulukuun lopussa 2011.

Kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 5,5 milj. linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 75 linja-autoa.

Nyt kilpailutettavan liikenteen laajuus on noin 9 % HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä ja noin 6 % automäärästä.

Tarjouskilpailuun 21/2011 tulevat Helsingin sisäisen liikenteen kohteet ovat

Kohde
115
Linja 20 (Erottaja - Lauttasaari)
Linja 20N (Lauttasaari - Erottaja - Asema-aukio)
Linja 04N (Rautatientori - Lauttasaari)

Kohde
116
Linja 81 (Herttoniemenranta - Herttoniemi - Länsi-Herttoniemi)
Linja 81B (Herttoniemenranta - Herttoniemi)

Kohde
117
Linja 80 (Herttoniemi - Roihupelto)
Linja 82 (Herttoniemi - Roihuvuori - Itäkeskus)
Linja 82B (Herttoniemi - Tammisalo - Roihuvuori - Itäkeskus)
Linja 83 (Herttoniemi - Tammisalo)

Kohde
118
Linja 24 (Erottaja - Seurasaari)
Linja 40 (Elielinaukio - Pohjois-Haagan asema)
Linja 42 (Elielinaukio - Kannelmäki)
Linja 43 (Elielinaukio - Kannelmäki - Hakuninmaa)
Linja 02N (Elielinaukio - Kannelmäki)

Kohde
119
Linja 41 (Kamppi – Haaga - Kannelmäki)

Kohde
120
Linja 75 (Rautatientori - Tattarisuo - Puistolan asema)
Linja 77 (Rautatientori - Jakomäki)
Linja 05N (Rautatientori - Malmi - Jakomäki - Puistola)



Kohteista 116 ja 117 sekä kohteista 118 ja 119 voi antaa yhdistelmätarjouksen.

Kohteen 115 linjat ovat sidoksissa Länsimetron liikenteen aloittamiseen ja siihen liittyvään liityntälinjaston perustamiseen. Tämän hetkisen arvion mukaan Länsimetro valmistuu aikaisintaan vuoden 2015 lopulla. Kohteen sopimuskausi jatkuu siis metroliikenteen alkamiseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun ja enintään 2018 loppuun. Lisäksi sopimukseen sisältyy enintään 3 vuoden optio liityntälinjaston mukaisen muutetun liikenteen hoitamisesta. Tässä vaiheessa liikenteeseen ja suoritemääriin voidaan tehdä normaaleja sopimusehtoja suurempia muutoksia.

Kohteissa 116 - 120 sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta.

Kohteessa 118 vaaditaan liikenteeseen hybridibussikalustoa kaksi autoa, joita käytetään ensisijaisesti kantakaupungin linjalla 24. Bussien tulee saavuttaa hybriditekniikalla vähintään 20 %:n CO2-vähenemä perusversioon nähden. Lisäksi CO2-päästöjen täytyy olla autoluokan keskiarvoon (referenssitasoon) nähden 20 % matalammat. Referenssitaso on 2-akselisella autolla 1200 g/km. Tavoitteena on selvittää hybriditekniikan soveltuvuutta ja hyötyjä paikallisissa liikenneolosuhteissa riskeiltään rajoitetulla käytännön kokeilulla.

Aamuyölinjat 02N, 04N ja 05N, joiden liikennöintisopimus päättyy joulukuun lopussa 2013, sisällytetään kohteisiin 115, 118 ja 120 tammikuun 2014 alusta alkaen.

Kaikkiin kilpailuun menevien kohteiden liikennöintisopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon, jonka käyttäminen edellyttää hyvin hoidettua liikennettä sopimuskaudella ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

Ehdotus (SR)

Hallitus päättää
a)
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 115 - 120 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa huhtikuussa 2011.

b)
liittää tammikuun alusta 2014 alkaen kohteeseen 115 aamuyölinja 04N, kohteeseen 118 aamuyölinja 02N ja kohteeseen 120 aamuyölinja 05N.

c)
hyväksyä hybridibussikokeilun 2 autolla kohteessa 118

d)
että kohteiden sopimuskaudet ovat seuraavat:
-kohteessa 115 Länsimetron liikenteen aloitukseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun (4 vuotta) ja enintään vuoden 2018 loppuun (7 vuotta)

-kohteissa 116 - 120 seitsemän (7) vuotta

Lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon.

e)
oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn

f)
oikeuttaa liikennepalvelut -osaston johtajan hyväksymään tarjouskilpailusta esitettyjen tarkentavien kysymysten vastaukset
 
Mielenkiintoista nähdä kuka voittaa tuon kohteen 118 ja "joutuu" olemaan ensimmäinen pk-seudun liikennöitsijä jolla tulee olemaan hybridi-busseja.

Eikös linja h83 kilpailutettu vähän aikaa sitten viimeksi?
 
Jos h39, 39A, 45 ja 69 sopimukset ei olisi muuttuneet olisko ne linjat ollut myös tuossa?
 
Eikös linja h83 kilpailutettu vähän aikaa sitten viimeksi?

Linja 83 kilpailutettiin viimeksi neljä vuotta sitten. Nykyinen sopimuskausi on alkanut 1.1.2008. Alkujaan sopimus oli 3-vuotinen, mutta sitä jatkettiin vuoden optiokaudella.
 
Aika paljon HelB:n linjoja kilpailussa (muut paitsi 04N, 05N, 40, 83), saa nähdä miten HelB:lle käy.

---------- Viesti lisätty kello 7:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:09 ----------

Mielenkiintoista nähdä kuka voittaa tuon kohteen 118 ja "joutuu" olemaan ensimmäinen pk-seudun liikennöitsijä jolla tulee olemaan hybridi-busseja.

Veikkaan Nobinaa tai HelB:iä.
 
Linja 83 kilpailutettiin viimeksi neljä vuotta sitten. Nykyinen sopimuskausi on alkanut 1.1.2008. Alkujaan sopimus oli 3-vuotinen, mutta sitä jatkettiin vuoden optiokaudella.

Jaa. Aika lyhyt kuitenkin ollut? Mutta ideana varmaan että saadaan samaan pakettiin sitten muiden herttoniemen linjojen kanssa. (80, 82) Miksihän on viimeksi sitten ollut erikseen?

Kylläpä aika vaan menee nopeasti, kohtahan sieltä tulee taas kilpailuun nämä leppävaarasta lähtevät espoon linjat ja 248 jne. Ja sitä seuraavana on jo h11&16 ja h55 ja kontulan suunnan linjat :eek:



Veikkaan Nobinaa tai HelB:iä.

Voisin itse kallistua ehkäpä Veolian kannalle, sillä heillä on jo kokemusta Solaris Urbino hybridistä, ja samalla jos tarjotaan linjalle h24 em. autoa, niin samanlaiset voisi tarjota linjalle h40&43 ja nivelenä h42 :)
 
Millos tämä sitten ratkeaa mitkä menee minne? onko se sitten ens vuode puolella vai?
 
Miksihän on viimeksi sitten ollut erikseen? (H83)

Muistelen että joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjassa siiloin luki että yritetään tarjota mahdollisuus myös pienemmille yrittäjille osallistua tarjouskilpailuun. Mutta tämä ei sitten tärpännyt kun PL voitti.
 
Tarjouskilpailu alkoi tänään.

Kohteiden kalustovaatimukset ovat:
  • Kohde 115: 7 kpl C-tyyppiä, kalusto päästöiltään vähintään Euro3 -tasoa
  • Kohde 116: 6 kpl A2-tyyppiä, kaikissa busseissa vähintään 3 lastenvaunupaikkaa
  • Kohde 117: 8 kpl A2-tyyppiä
  • Kohde 118: 2 kpl A1-tyypin hybridibussia (linja 24), 13 kpl A2-tyyppiä (linjat 40 ja 42), 9 kpl C-tyyppiä (linjat 43 ja 02N), kalusto päästöiltään vähintään Euro3 -tasoa
  • Kohde 119: 6 kpl A2-tyyppiä, kalusto päästöiltään vähintään Euro3 -tasoa
  • Kohde 120: 8 kpl A2-tyyppiä (linja 77), 12 kpl C-tyyppiä (linjat 75 ja 05N), kalusto päästöiltään vähintään Euro3 -tasoa, linjan 75 busseissa vähintään 3 lastenvaunupaikkaa

Tarjoukset on jätettävä 4.3.2011 mennessä ja tulokset tulevat huhtikuussa 2011.
 
Kyllä on. Kaikkiin tuleviin kilpailutuksiin ja uusiin autoihin seuraavasta syksystä alkaen pitää olla tilaajaväritys.

Mukava nähdä, että linjoille h43 ja h75 vaaditaan näitä min. 49-paikkaisia "C-tyypin" autoja.

Päästötason "romauttaminen" siten, että Euro3 hyväksytään, liittynee kustannusten hillintään?
 
Takaisin
Ylös