82:lla usein kumpaankin suuntaan matkustavana olen huomannut että bussit tulevat usein varsin täyteen sekä Itäkeskuksessa että Herttonimessä. Ja lähes joka pysäkiltä löytyy joko lastevaunut, vanhus, liputon lapsi tms. Juoppojakin joskus.
Mutta olen myös huomannut että useimmiten (ei aina siis) sekä Itäkeskuksessa että Herttoniemessä jää kuljettajille aikaa käydä taukotilassa.
Vain harvoin bussi lähtee heti kun matkustajat ovat kyydissä, puolenpäivän aikaan useat matkustajat ovat vanhuksia, ja varsinkin naiskuljettajat rupattelevat heidän kanssaan kummassakin päässä ennen lähtöä.
Linjan matkusajamäärät ovat kyllä mielestäni kasvaneet, mutta silti voi molemmissa päissä bussi seistä 5-10 minuuttia. Niin kauan ainakin olen välillä odottanut bussissa sen lähtemistä. Myös moottori on usein sammuksissa pysäkillä, mikä kertonee odotteluajasta jotakin.
Ei se minun näkökulmasti kovin kiireiseltä vaikuta. Mutta tämä on matkustajan näkökulma.
Viimeisin muokkaaja sm3; 19.04.2011 kello 18:12.
!sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM
Nonnii, siinä lähti HelB:ltä linjoja, hyvä näin. Eipähän jää Herttoniemessä HelB:n kuljettajat taukotilaan muhimaan kymmeneksi minuutiksen lähdön jälkeen (tarkoitan useita tapauksia ainakin h81 ja h79).
Tästä olen Joonaksen kanssa samaa mieltä. Omasta mielestänikin ovat nuo delfiinibussit hyviä, ja mukavia matkustaa. Itse olen tyytyväinen siihen että Veolia tarjosi noita h74:llä, ei tarvitse enään HelB:n romuilla matkustella jossa ovet temppuilivat, lämmityksen eivät toimineet jne. Nuo delfiinit ovat kulkeneet mainiosti, ja niillä on kuljettajat osanneet ajaa ilman pahimpia myöhästimisiä (max. 4min).
Muuten, tuossa Voittajien kalustopisteet.pdf:ssä sivuilla 8-12 on virhe sivun ylälaidassa, siellä näkyy 74, 77 ja 05N, eikö siellä pitäisi olla 74:n tilalla 75?
Viimeisin muokkaaja zige94; 20.04.2011 kello 11:37.
Etkös juuri itse ole lähes koko alkuvuoden laittanut havaintoja kuinka noita crossareita on h74:lla korvattu milloin milläkin kalustolla joten kuinka ne nyt niin hirveän hyviä voivat olla?Itse joudun valitettavasti noilla crossareilla kulkemaan kun käytän aktiivisesti linjoja v50 ja v51, omasta mielestäni penkit ovat kovat ja epämukavat, vähänkin pidemmällä matkalla (yli 30 min) alkaa p.... puutumaan. Sopisivat varmasti paremmin joillekin lyhyille liityntälinjoille mutta esim linjalle 633 tuo bussityyppi ei sovi lainkaan.
Samppa tarkoitti varmaan suurinpiirtein sitä että moni saisi olla työpaikastaan huolissaan jos ei niitä matkustajia siellä olisi ja pysäkeillä ei tarvitsisi käydä...Ainakin minä olen ymmärtänyt työnkuvani olennaiseksi osaksi juuri matkustajat ja pysäkeillä käynnit...
Viimeisin muokkaaja chauffer; 20.04.2011 kello 12:56. Syy: kirjoitusvirhe
Itselleni jäänyt crosswaysta muovinen vaikutelma, aivan kuin lelubussissa matkustaisi. Ovet aiheuttavat joskus hämmennystä kun sisääntahtovat joutuvat perääntymään koska ovi aukeaakin ulospäin.
Mutta jousitus tuntuu hyvältä ja pehmeältä. Kertakaan en ole rikkinäistä crossaria nähnyt. Ei mikään täysin huono ole, aina löytyy hyviäkin puolia. Parempi edes jotain kuin ei mitään.
Miksi mutten crossarissastop ääni on semmoinen "kong".
Itekkään en tykkää Crosswaystä kun niitä välillä 40:llä liikkuu.. Toimivuudesta en osaa sanoa, ihan matkustajan ominaisuudessa vaan en tykkää niistä kun penkit on epämukavia ja penkit on laitettu muutenkin siellä auton etuosassa jotenkin oudosti...
asiasta viidenteen, miksi uusissa busseissa ei enää ole niitä hauskoja keltaisia Pysähtyy Stannar kylttejä?
Itse olen vain kerran matkustanut Wessun Crossarilla ja Nobinan Ikarus-Scania-pommien jälkeen se oli erittäin miellyttävä kokemus, auto oli siisti ja mukava matkustaa. Näitä lisää.
Hankkiiko siis HelB ensimmäistä kertaa Crossareita?
Osaisiko joku selittää, miksi lähipäästöpisteet eivät näytä suoraan riippuvan Euro-luokasta. Esimerkiksi Kannelmäen paketissa HelB:n Crossway sai lähipäästöistä 5,1 pistettä, Volvo B7RLE 4,5 pistettä ja Scala 4,2 pistettä. Kaikki autot ovat kuitenkin EEV-tasoisia, eikö niillä tällöin pitäisi olla samat pisteet?
HSL:n tarjouskilpailujen pisteytyksessä EEV-päästöluokasta saatavat 4,2 pistettä perustuvat VTT:n määrittämiin keskimääräisiin mittaustuloksiin. Jos kuitenkin bussin moottorin päästötaso on todistetusti (tutkimuslaitoksen mittaamana) tätä keskiarvoa parempi niin sille lasketaan uudet pisteet seuraavalla kaavalla:
PHP-koodi:
a) Lasketaan suora euromääräinen päästöhaitta
(NOx-päästö, g/km) * (NOx-haitta-arvo 0,0044 €/g) + (PM-päästö, g/km) * (PM-haitta-arvo
0,087, €/g) = (päästöhaitta, €/km)
b) Muunnetaan päästöhaitta vastaamaan HSL:n pisteitä:
(päästöhaitta, €/km) * 100,7 = (päästöhaitta pisteinä); kerroin 100,7 ottaa huomioon
referenssitason (Euro 2) ja HSL:n päästöjen painotuksen.
c) Lasketaan bussin haittapäästöpisteet erotuksena maksimipisteisiin (nollapäästöt):
( maksimi 7,5) - (päästöhaitta pisteinä) = (bussin NOx ja PM päästöpisteet)
d) pyöristetään tulos 0,1 pisteen tarkkuuteen
Esim. 2-aks. bussi jonka NOx päästöt on 5g/km ja PM päästöt 0,002 g/km lasketaan
seuraavasti:
a. 5g/km * 0,0044 €/g + 0,002 g/km * 0,087 €/g = 0,02217 €/km
b. 0,02217 * 100,7 = 2,233
c. 7,5 - 2,233 = 5,267 ~ 5,3
d. haittapäästöpisteet = 5,3 pistettä