HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 21/2010

Hah, toivottavasti tulee taas kunnon talvi että muuallakin päästään tutustumaan crossareiden talviominaisuuksiin :biggrin: Kesälelu mikä kesälelu :lol:
 
HSL:n tarjouskilpailujen pisteytyksessä EEV-päästöluokasta saatavat 4,2 pistettä perustuvat VTT:n määrittämiin keskimääräisiin mittaustuloksiin. Jos kuitenkin bussin moottorin päästötaso on todistetusti (tutkimuslaitoksen mittaamana) tätä keskiarvoa parempi niin sille lasketaan uudet pisteet seuraavalla kaavalla: ...

Eikös tämä tarkoita silloin jo periaatteessa sitä, että jos Crosswayssä on todistetusti alhaisempi päästötaso kuin muissa, niin sitä ei saisi silloin korvata muilla busseilla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös tämä tarkoita silloin jo periaatteessa sitä, että jos Crosswayssä on todistetusti alhaisempi päästötaso kuin muissa, niin sitä ei saisi silloin korvata muilla busseilla?

Jos Crosswayn sijasta kohteeseen laitetaankin päästöiltään huonompia busseja, pitää kohteen kalustopisteet saada vähintään tarjouksen tasolle jotenkin muuten, esim. asentamalla kohteen busseihin pisteitä antavia lisävarusteita, vaihtamalla kohteessa joitakin muita busseja parempiin tai käyttämällä päästöjä vähentävää polttoainetta.

Noista HelBin Crosswayden pisteistä nähdään, että niiden päästöpisteet ovat 5,1+0,2=5,3. Nobinan tarjoamien "minkä tahansa uusien" päästöpisteet ovat 4,7+0,9=5,6, vaikka niissä ei voi olla todistetusti keskiarvoa alhaisempia päästöjä, koska merkkiä ei ole edes ilmoitettu. Biodiesel siis vähentää päästöjä sen verran, että se jo nostaa päästöpisteet Crosswaytä paremmiksi.

Päästöpisteiltään kierroksen paras bussi näyttää muuten olevan Veolian Scania Scala Euro3, pisteet 6,4+1,1=7,5. Kyseessä lienee mm. Bussiammattilainen-lehdessä esitelty VT 302, johon on asennettu pakokaasun jälkikäsittelylaitteisto.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun linjalle h24 tulee kaksi 32 paikkaista hybridibussia niin kuinka jatkossa aiotaan hoitaa kesäajan liikenne jolloin seurasaareen on paljon enemmän kapasiteettitarvetta? nykyäänhän kesällä h24:sta ajetaan telibusseilla.
 
Nyt kun linjalle h24 tulee kaksi 32 paikkaista hybridibussia niin kuinka jatkossa aiotaan hoitaa kesäajan liikenne jolloin seurasaareen on paljon enemmän kapasiteettitarvetta? nykyäänhän kesällä h24:sta ajetaan telibusseilla.

Kesällä hybridit ajavat saman kohteen 40-sarjan linjoilla ja 24:lla ajetaan teliautoilla. Juuri tästä syystä linja 24 haluttiin samaan kohteeseen jonkin sellaisen telilinjan kanssa, jolta vapautuu kesäksi autoja 24:lle. Jatkossa teliautot sijoitettaneen 42:n sijaan 43:lle.
 
No harmi että H77:lle ei tullut yhtään uutta autoa. Linjaa ajetaan 8 autolla ja tarjotaan 8x -01 Ikaruksia.
 
No harmi että H77:lle ei tullut yhtään uutta autoa. Linjaa ajetaan 8 autolla ja tarjotaan 8x -01 Ikaruksia.

Meinaat siis että ne 9kpl uusia telejä ja muutamat muut bussit ajavat pelkästään saman kohteen linjaa h75?
 
H75:lle meni 12 Scala teliä ja H77:lle meni 8 Ikarusta.

Nak tarkoitti varmaankin sitä että noita telejä saatetaan kierrättää linjan h77 kanssa, näinhän ilmeisesti tapahtui myös linjoilla h40/h43 jossa on havaittu samoja telejä kummallakin linjalla.
 
Meinaat siis että ne 9kpl uusia telejä ja muutamat muut bussit ajavat pelkästään saman kohteen linjaa h75?

Muutama uusi Scala on näkyny h77:lla, mutta ainakin ruuhka-aikaan näyttäisi melkeinpä kaikki uudet olevan linjalla h75. Äsken kuljin Ikaruksella ja näin 7 uutta scalaa h75:lla. Ruuhka-ajan jälkeisistä käytännöistä en sittem tiedä. Jos ne silloin jaetaan tasan h75:n ja h77:n välillä.
 
Muutama uusi Scala on näkyny h77:lla, mutta ainakin ruuhka-aikaan näyttäisi melkeinpä kaikki uudet olevan linjalla h75. Äsken kuljin Ikaruksella ja näin 7 uutta scalaa h75:lla. Ruuhka-ajan jälkeisistä käytännöistä en sittem tiedä. Jos ne silloin jaetaan tasan h75:n ja h77:n välillä.

Kyllä molemmilla linjoilla, sekä h75:llä ja h77:llä, ajaa sekä Scaloja että Ikaruksia. Tietysti osan päivää toisella linjalla saattaa olla enemmän Scaloja ja toisella enemmän Ikaruksia, mutta kyllä ne on melko tasaisesti jaettu tasan molempien linjojen kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä molemmilla linjoilla, sekä h75:llä ja h77:llä, ajaa sekä Scaloja että Ikaruksia. Tietysti osan päivää toisella linjalla saattaa olla enemmän Scaloja ja toisella enemmän Ikaruksia, mutta kyllä ne on melko tasaisesti jaettu tasan molempien linjojen kesken.

Linjojen uudessa sopimuksessa kaikki h75:n lähdöt tulee ajaa telibusseilla, jotka HelB on tarjonnut 9 kpl uusina Scaloina, 2 kpl 07-Volvoina ja 1 kpl Scania-Ikaruksena. Ruuhkien ulkopuolella sekä viikonloppuisin kohteen linjat h75 ja h77 ovat pitkälti kierrätyksessä keskenään, joten näitä uusia teli-Scaloja näkee silloin myös 77:lla.
 
Takaisin
Ylös