Hah, toivottavasti tulee taas kunnon talvi että muuallakin päästään tutustumaan crossareiden talviominaisuuksiinKesälelu mikä kesälelu
![]()
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.04.2011 kello 21:09. Syy: lyhennetty lainausta, kieliasu
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Jos Crosswayn sijasta kohteeseen laitetaankin päästöiltään huonompia busseja, pitää kohteen kalustopisteet saada vähintään tarjouksen tasolle jotenkin muuten, esim. asentamalla kohteen busseihin pisteitä antavia lisävarusteita, vaihtamalla kohteessa joitakin muita busseja parempiin tai käyttämällä päästöjä vähentävää polttoainetta.
Noista HelBin Crosswayden pisteistä nähdään, että niiden päästöpisteet ovat 5,1+0,2=5,3. Nobinan tarjoamien "minkä tahansa uusien" päästöpisteet ovat 4,7+0,9=5,6, vaikka niissä ei voi olla todistetusti keskiarvoa alhaisempia päästöjä, koska merkkiä ei ole edes ilmoitettu. Biodiesel siis vähentää päästöjä sen verran, että se jo nostaa päästöpisteet Crosswaytä paremmiksi.
Päästöpisteiltään kierroksen paras bussi näyttää muuten olevan Veolian Scania Scala Euro3, pisteet 6,4+1,1=7,5. Kyseessä lienee mm. Bussiammattilainen-lehdessä esitelty VT 302, johon on asennettu pakokaasun jälkikäsittelylaitteisto.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.04.2011 kello 08:19. Syy: lisäys
WL:n tarjous kohteeseen 115 (linjat 20, 20N ja 04N) hylättiin: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl.../2011267-3.PDF
Nyt kun linjalle h24 tulee kaksi 32 paikkaista hybridibussia niin kuinka jatkossa aiotaan hoitaa kesäajan liikenne jolloin seurasaareen on paljon enemmän kapasiteettitarvetta? nykyäänhän kesällä h24:sta ajetaan telibusseilla.
Kesällä hybridit ajavat saman kohteen 40-sarjan linjoilla ja 24:lla ajetaan teliautoilla. Juuri tästä syystä linja 24 haluttiin samaan kohteeseen jonkin sellaisen telilinjan kanssa, jolta vapautuu kesäksi autoja 24:lle. Jatkossa teliautot sijoitettaneen 42:n sijaan 43:lle.
Nobina uutisoi linjojen h80-h83 liikennöinnin aloitusta:
Linjoilla 80-83 alkaa Vihreä Matka - osallistu kilpailuun
No harmi että H77:lle ei tullut yhtään uutta autoa. Linjaa ajetaan 8 autolla ja tarjotaan 8x -01 Ikaruksia.
Muutama uusi Scala on näkyny h77:lla, mutta ainakin ruuhka-aikaan näyttäisi melkeinpä kaikki uudet olevan linjalla h75. Äsken kuljin Ikaruksella ja näin 7 uutta scalaa h75:lla. Ruuhka-ajan jälkeisistä käytännöistä en sittem tiedä. Jos ne silloin jaetaan tasan h75:n ja h77:n välillä.
Viimeisin muokkaaja Joonas Pio; 03.01.2012 kello 19:17.
Linjojen uudessa sopimuksessa kaikki h75:n lähdöt tulee ajaa telibusseilla, jotka HelB on tarjonnut 9 kpl uusina Scaloina, 2 kpl 07-Volvoina ja 1 kpl Scania-Ikaruksena. Ruuhkien ulkopuolella sekä viikonloppuisin kohteen linjat h75 ja h77 ovat pitkälti kierrätyksessä keskenään, joten näitä uusia teli-Scaloja näkee silloin myös 77:lla.
HelB ajaa linjoja 40-43, 75, 77 ja 79N optiolla 31.12.2020 saakka. http://hsl01.hosting.documenta.fi/cg...m&id=2017480-8