Tammelundin Liikenne / 01 BKB-641

Kori on portugalilainen Camo Lissabone. Kyseessä ei ole edes uudelleenkoritus, vaan alusta on seissyt vuosia toimettomana, ja jossain vaiheessa siihen on vaihtunut moottorikin (Cumminsiksi).

Alustamalli tuossa BKB-641:ssä oli Sisu BT-58BPT, joka lienee valmistettu jo 70-80-lukujen vaihteen tienoilla, mutta koritettiin siis vasta vuonna 1988. Lieneekö Suomen "uusin" Sisu-linja-auto? Alkuperäinen moottori ainakin alustamerkinnän mukaan oli Leyland O.680:n turbollinen versio, mutta tosiaan Camo-korin aikana siinä on ollut Cummins. Automaattivaihteisto oli ensin Allison, mutta sen rikkouduttua tilalle tuli Voith. Tammelundilla oli kaikenlaisia Sisu-virityksiä runsaasti jo aiemminkin. Monet Detroit-moottorilla.
Tämä Camo viihtyi pitkään johtaja Launo Elersin vara-autona hänen kotipihallaan, mutta kohtasi matkansa pään muistaakseni maaliskuussa 2000 Pajamäessä talon seinään törmätessään. Syyksi ilmoitettiin paineilmakäyttöisen kaasupolkimen jumittuminen täyskaasuasentoon ja kuljettaja ei osannut kikkaa kaasun vapauttamiseksi.
 
Niimpä niin. kuuluisa Camo. Minulle tuntematon korittaja. Ei ole kukaan tainnut tehdä minkäänlaista korimallikuvastoa Camoista?
 
Paavo Lammer ehti ennen menehtymistään 2000-luvun alussa julkaista kirjansa "Tuontibussien vuosisata", jossa on kuvattu paljon ulkomaisia Suomeen tuotuja korimalleja.
 
Niimpä niin. kuuluisa Camo. Minulle tuntematon korittaja. Ei ole kukaan tainnut tehdä minkäänlaista korimallikuvastoa Camoista?
Camoja tuotiin Suomeen suunnilleen vuosien 1986 ja 1990 välillä. Suurin osa niistä oli tehty vanhoille käytetyille Volvo- tai Scania-alustoille.
Voisihan vaikkapa Bussidatan kuvista kerätä tänne jonkinlaisen kuvaston.

Camon Suomeen tuodut mallit olivat lähinnä seuraavat:

OPORTO. Ainakin yksi tuotu, mutta ei kovin montaa. Rontilla oli sellainen hetku-Scania -alustalla. Aika tylyn näköinen maaseutumalli.
CANELAS. Jonkinsorttinen kopio Volvo Italia -korista. Kantikas turistimalli, jota eräät harrastajat kutsuivat nimellä Camo Ratikka, koska muotoilu muistutti Valmetin Nr-vaunuja.
RIVIERA. Turistimalli, jonka muodoista löytää Kutter Decaa ja Wiima Finlandiaa.
LISSABONE. Katurimalli, joista eräiden malliksi on merkitty myös Urbano. Varsinkin Liikenne-konsernin Camo Lissaboneissa oli paljon yksilöllisiä ulkonäköeroja. Uusimmat Camo Lissabonet muistuttivat kovasti kotoista Wiima K202:ta.
 
Takaisin
Ylös