HSL:n alueen laajeneminen kehyskuntiin

2. Mahdollisuutta raiteenvaihtoon ei ole sopivalla sijainnilla, Pasila-Riihimäki 1.vaihe eli Ainola-Saunakallio välin neljä raidetta ovat juuri valmistuneet ilman raiteenvaihtomahdollisuutta.

Järvenpään alueen neliraiteistaminen ei sinänsä vaikuttanut Saunakallion kääntömahdollisuuteen: rataosan itälaita säilyi ennallaan. Jo vanhan G-junan aikaan G ajoi Saunakalliosta Järvenpään eteläpuolelle ("Lustikullaan" asti) itäisintä raidetta, ja siirryi läntisimmälle raiteelle vasta Ainolaan.

Tehotonta ratakapasiteetin käyttöä se toki oli, mikä ei ehkä puolla vastaavaa käytäntöä enää.
 
2. Mahdollisuutta raiteenvaihtoon ei ole sopivalla sijainnilla, Pasila-Riihimäki 1.vaihe eli Ainola-Saunakallio välin neljä raidetta ovat juuri valmistuneet ilman raiteenvaihtomahdollisuutta.

Jos näin on, sitten ei voi kyllä olla vanhaa G-junaa vaan pitää olla J-juna. Mutta miksi noin on oikein tehty?
 
Tein muuten tuoreimpien väestötilastojen perusteella laskelman, että mikäli Järvenpää liittyy HSL:ään niin sekä Järvenpää että Kirkkonummi saavat hallituspaikat (HSL:n hallitus on 14 jäseninen), mutta Vantaa menettää kolmannen paikkansa hallituksessa.

Helsingin ääniosuus HSL:ssähän on jo laskenut alle 50 % silloin kun Tuusula liittyi HSL:ään.

Onko mielestänne tämmöisillä muutoksilla merkitystä HSL:n suunnan suhteen? HSL:n äänivalta on kuitenkin melko jakautunut, kuitenkin Helsingin ääniosuus edelleen lähellä vaikkakin alle 50 %. Hajautunut äänivalta taas helposti johtaa virkamiesvaltaan kuntayhtymissä. Se ei välttämättä ole liikennesuunnittelussa täysin huono asia?
 
Takaisin
Ylös