Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2011

Ti 11.1.11

HelB 9941 / h78
HelB 53 / h79
HelB 114 / h79
HelB 912 / h52A
NF 9 / h16
 
11.1.

VT 336, 337 (Scania Ikarus E94F), 454 (Scania Scala) /h74

Erilainen havainto samaan linjaan liittyen, eli tänään oli enään yksi vakioauto liikenteessä, numero 570 Irisbus Crossway LE. Yllämainittujen lisäksi oli yksi lentokenttätilaajaväreissä oleva Irisbus Crossway LE.
 
11.1.

VT 336, 337 (Scania Ikarus E94F), 454 (Scania Scala) /h74

Erilainen havainto samaan linjaan liittyen, eli tänään oli enään yksi vakioauto liikenteessä, numero 570 Irisbus Crossway LE. Yllämainittujen lisäksi oli yksi lentokenttätilaajaväreissä oleva Irisbus Crossway LE.

#572 oli ainakin h74:llä ja #569 puolestaan 732:lla (11.1.).
 
Olisiko tässä käynyt, niin että jarrua painaessa hidastin oli jarruttanut takapyöriä niin perä ehti lähteä luisuun. Jäisellä tiellä kannattaa ottaa hidastin kytkimestä pois. Kumma kyllä uusissa autoissa ei ole hidastimen poiskytkentänappia kojetaulussa.

Uudemmissa autoissa ABS osaa kytkeä hidastimenkin pois päältä, jos takapyörät meinaavat pysähtyä, mutta joissakin malleissa tapahtuma on niin hidas, että sivuluisu kuitenkin saattaa päästä alkamaan.

Aikoinaan jääkeleillä Mantelillä Lauttasaareen ajellessa suoralla ja tasaisella tiellä hiljalleen hyvissä ajoin hidastelin vauhtia. Kerta toisensa jälkeen hidastin alkoi jarruttaa ja sitten luovutti. Sitä kuunnellessa kyllä alkoi hieman hymyilyttää. :) Auto ei kuitenkaan lähtenyt luistoon, koska telipyöristä löytyi sen verran sivuttaispitoa.
 
12.1.

HelB 9925 (Volvo 7000?) /h79, eturekisterikilpi irronnut, pistetty etuikkunalle.

HelB 1112, 1113, 1114 (Scania Scala) /h54. 1113:ssä oli oikean puoleisessa etuovessa jokin vika kun jäi jumittaa aina kun pisti ovet kiinni, kuskin kanssa katottiin niin ei ollut mitään alhaalla välissä, meni ainoastaan kovalla potkulla kiinni samaan aikaan kun kuski viiksellä pisti kiinni, sen jälkeen 2 seuraavalla pysäkillä kokeiltiin toimiiko ja sama juttu kunnes 519A ajoi edelle ja sen perässä alettiin loppu matka Itäkeskukseen.

VT 175 (Volvo Carrus City L) /h74
 
Bussin oikean puoleinen etuovi:confused:
No mutta hyvä, kun vasemman puoleisessa etuovessa ei ollut vikaa:D

Eikös esim. Scalassa ole kaksiosainen etuovi, jossa on sekä oikean- että vasemmanpuoleinen ovi?
Eli luultavasti vasen ovi toimi hyvin ja oikea huonosti.

Zige94 korjatkoon, jos hän tarkoitti eri asiaa.
 
Yritin vain näköjään huonosti vitsailla termeillä. Yleensä ja tällä hetkellä HSL-alueen bussiliikenteessä ei ole etuovea kuin oikealla puolella. Aikoinaan yksi poikkeus oli muistaakseni Helsingin Bussiliikenteen 9034, jossa kuljettajalle oli vasemmalla puolella etuovi.

Edelleen (toistaiseksi) etuovet HSL-alueen busseissa ovat kaksilehtisiä.
On siis etummainen ovilehti ja takimmainen ovilehti.

Jos niistä puhutaan oikean tai vasemman puoleisina, niin ensimmäinen ongelma on katsotaanko niitä ulkoa vai sisältä.
 
Aikoinaan yksi poikkeus oli muistaakseni Helsingin Bussiliikenteen 9034, jossa kuljettajalle oli vasemmalla puolella etuovi.
Tämä oli kuitenkin auto #9035.

Vuonna 1965 HKL:lle valmistui viimeinen sarja vain rahastajarahastukseen tarkoitettuja bulldog-rakenteisia Scania-Vabis -linja-autoja (Helkon korilla). Niissä oli edeltäjiensä tavoin kuljettajalla oma ulko-ovi auton vasemmalla puolella. Ovi oli kuljettajan "pääsisään- ja uloskäynti" - ei siis hätäpoistumistie bussin 9035 tavoin.
 
Eikös esim. Scalassa ole kaksiosainen etuovi, jossa on sekä oikean- että vasemmanpuoleinen ovi?
Eli luultavasti vasen ovi toimi hyvin ja oikea huonosti.

Zige94 korjatkoon, jos hän tarkoitti eri asiaa.

Yritin vain näköjään huonosti vitsailla termeillä. Yleensä ja tällä hetkellä HSL-alueen bussiliikenteessä ei ole etuovea kuin oikealla puolella. Aikoinaan yksi poikkeus oli muistaakseni Helsingin Bussiliikenteen 9034, jossa kuljettajalle oli vasemmalla puolella etuovi.

Edelleen (toistaiseksi) etuovet HSL-alueen busseissa ovat kaksilehtisiä.
On siis etummainen ovilehti ja takimmainen ovilehti.

Jos niistä puhutaan oikean tai vasemman puoleisina, niin ensimmäinen ongelma on katsotaanko niitä ulkoa vai sisältä.

Pahoittelen :) Eli siis tarkoitin toista ovilehteä, bussin ulkopuolelta katsottuna bussin sisään mentäessä oikean puoleinen ovilehti oli se joka toimi oikein, en katsonut tarkemmin oliko se takimmainen vai etummainen, enkä näitä ulkoa muista :) Pääasia oli saada ovi jotenkin kiinni että matkustajat saadaan perille :)
 
Takaisin
Ylös