Poikittaislinja Itäkeskuksesta Tikkurilaan

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Tikkurilasta Itäkeskukseen pitäisi olla suora linja - yhdistettäisiin 62 ja 97 yhdeksi seutulinjaksi, kokonaismatka-aika n. 40 minuuttia.
Toinen vaihtoehto olisi 562A: Tikkurila-(Nykyinen reitti)-Kuussillantie-Somerikkotie-Maratontunneli-Linnoittajantie-(94 reitti)-Itäkeskus-(98 reitti)-(90B reitti). Korvaisi luonnollisesti linjat 90B, 94 ja 98 sekä loisi uuden yhteyden Jakomäestä ja Tikkurilasta Itäkeskukseen. Maratontunnelin rakentaminen aloitetaan aikaisintaan jo tänä vuonna, en löytänyt tietoa päätöksistä. Se on suora väylä Kontulankaarelta Jakomäkeen Helsingin puolella. Jos joku tietää tunnelista enemmän niin hyvä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Maratontunneli tuntuisi aika raskaalta ratkaisulta jotta vältettäisiin 500m kadun vääntäminen NIMBYiltä. Sillä hinnalla luulisi, että kaupungit (tai HSL) voisivat vaikka pakkolunastaa reunaman tontit ja vuokrata uudelleen.

Linjastonkin saisi aika luontevasti (5)62:lla Itäkeskukseen ja satamaan, sekä vääntämällä loput Mellunmäen Vantaan linjat Fazerin, Maratontien ja Rajakyläntien kautta. Luontevia vaikutuksia Kontulan linjastoon on vaikea sanoa, joten todettakoon että (5)62 tukisi Kontulan liikennettä yleensä.
 
Tikkurilasta Itäkeskukseen pitäisi olla suora linja - yhdistettäisiin 62 ja 97 yhdeksi seutulinjaksi, kokonaismatka-aika n. 40 minuuttia.

Tuo 40 min matka-aika ei kyllä toteutuisi kuin hiljaiseen aikaan. Päiväsaikaan todellinen matka-aika olisi luokkaa 45 - 55 min. Nopein olemassaoleva joukkoliikenneyhteys Itäkeskuksen ja Tikkurilan välillä kulkee Malmin kautta, matka-aika on noin 20 - 30 minuuttia. Syksyllä aloittavalta linjalta 577 voi myös vaihtaa Malmilla Itäkeskukseen meneviin busseihin 54, 519 tai 520. Matka-aika tällä yhdistelmällä lienee noin 35 - 40 min.
 
Maratontunneli tuntuisi aika raskaalta ratkaisulta jotta vältettäisiin 500m kadun vääntäminen NIMBYiltä.
Patteripolku, Seivästie eikä Pallotie ole busseilla ajettavan kokoisia. Tien on siis alettava Kontulankaarelta. Lisäksi se ei mielellään saisi jyrätä alleen mm. Maratontien reunan taloja.
Tuo 40 min matka-aika ei kyllä toteutuisi kuin hiljaiseen aikaan. Päiväsaikaan todellinen matka-aika olisi luokkaa 45 - 55 min. Nopein olemassaoleva joukkoliikenneyhteys Itäkeskuksen ja Tikkurilan välillä kulkee Malmin kautta, matka-aika on noin 20 - 30 minuuttia. Syksyllä aloittavalta linjalta 577 voi myös vaihtaa Malmilla Itäkeskukseen meneviin busseihin 54, 519 tai 520. Matka-aika tällä yhdistelmällä lienee noin 35 - 40 min.
Malmin kautta Itäkeskukseen voi mennä jopa 50 minuuttia, jos 54 ei enää kulje (~21.30 jälkeen) sekä 519 on mennyt ohi. Lisäksi vaihto on aina vaihto ja se vähentää matkustusmukavuutta.

577:sta vaihtamisessa on vielä vähemmän järkeä: Miksei vaihtaa junasta jos vaihto Malmissa on kuitenkin tehtävä?

Yksi vaihtoehto olisi uusi seutulinja 750, Tikkurila-(v68 reitti)-Vanha Porvoontie-(h75 reitti)-Kehä I-(h54 reitti)-Itäkeskus. Korvaisi linjan 75 linjan 74 pienen reittimuutoksen kera. Myös jättilinja v68 voitaisiin pilkkoa kahdeksi linjaksi, Tammisto-(nykyinen reitti)-Tikkurila ja Tikkurila-Jokiniementie-(nykyinen reitti)
 
Olen kyllä myös lukuisia kertoja hämmästellyt suoran yhteyden puuttumista näinkin tärkeiden ja toisiaan lähellä sijaitsevien aluekeskusten kuin Tikkurilan ja Itäkeskuksen väliltä. Kuitenkin varmaan monet haluaisivat ajaa tällä reitillä päästä päähän (itselläni ainakin sellaista tarvetta olisi viikottain, nyt käytän autoa) ja siksi nykyisen 62:n jatkeet hylkäisin heti aivan liian hitaina. Linja voisi osin käyttää nopeampia teitä tai ajaa vaikka Malmin ja Kehä I kautta.
 
Yksi vaihtoehto olisi uusi seutulinja 750, Tikkurila-(v68 reitti)-Vanha Porvoontie-(h75 reitti)-Kehä I-(h54 reitti)-Itäkeskus. Korvaisi linjan 75 linjan 74 pienen reittimuutoksen kera. Myös jättilinja v68 voitaisiin pilkkoa kahdeksi linjaksi, Tammisto-(nykyinen reitti)-Tikkurila ja Tikkurila-Jokiniementie-(nykyinen reitti)
Ainakin yksi pieni muutos, linjanumero ei voi olla 7 alkuinen koska päätepiste ei ole Helsingin keskustassa. Kyseeseen tulisi varmaan 570
 
Eikös se ole varattu Jokeri 2:lle?
No kuitenkin jokin 5 alkuinen. hmmm. no käytetään sitten vahaa Itäkeskus-Mellunmäki-Jakomäki-Suurmetsäntie-Puistola-Suutarila-Kehä III-Tikkurila linjan numeroa 517 joka oli käytössä tuolla linjalla vuoteen 1990 asti
 
Patteripolku, Seivästie eikä Pallotie ole busseilla ajettavan kokoisia. Tien on siis alettava Kontulankaarelta. Lisäksi se ei mielellään saisi jyrätä alleen mm. Maratontien reunan taloja.

Tuota polkua usein kulkeneena näin ei ole. Seivästielle saa 2-suuntaisesti busseja jos hidastekavennukset ja hidaste-esteet poistetaan. Kadullahan on nyt myös esim. jalkakäytävät molemmilla puolilla ja pyörätie toisella. Yhdistämällä pyörätie ajorataan siihen mahtuu vaikka mitä vaunuja ja vaikka meluaidat ulkoreunoihin. Varsin tilava bulevardi siis, ja hidasteetkin ovat varmaan asennettu koska tie olisi muuten niin sujuva kaahaamiseen.
 
No kuitenkin jokin 5 alkuinen. hmmm. no käytetään sitten vahaa Itäkeskus-Mellunmäki-Jakomäki-Suurmetsäntie-Puistola-Suutarila-Kehä III-Tikkurila linjan numeroa 517 joka oli käytössä tuolla linjalla vuoteen 1990 asti

Oho, onko tuollainen ollut olemassa? Vähän kiertelevältähän se kuulostaa, mutta kuitenkin 62:n jatkoa nopeammalta. Ja ihan seutumme hengen vastaisesti kolme (!) kuntarajan ylitystä :) Paljonko vuoroja tuolloin oli?
 
Jos nyt välttämättä halutaan suora yhteys Itäkeskuksen ja Tikkurilan välille, niin paras vaihtoehto olisi Knightriderin ehdottama reitti Tikkurila-linjan 62 reitti-Maratontunneli-Linnoittajantie-linjan 94 reitti-Itäkeskus. Itäkeskuksesta en lähtisi enää jatkamaan Vuosaareen, linjasta tulisi aivan liian pitkä ja aikataulussa pysyminen olisi paljon epävarmempaa. Linjoilla 62/562 on jo nykyäänkin vaikeuksia pysyä aikataulussa ja välillä bussit ajavatkin peräkkäin. Lisäksi jos ajettaisiin Maratontunnelin kautta, niin Kontulankaaren loppupää jäisi ilman bussia ja siellä on kuitenkin paljon kerrostaloja. Tämän voisi hoitaa siten että linjaa 94A jatkettaisiin Kotikonnuntieltä Jäkärläntietä Kontulankaarelle linjan 94 päättärille.

Länsimäessä ja Rajakylässä palvelun väheneminen voitaisiin kompensoida jatkamalla linjan 97 reittiä. Linja voisi kiertää Rajakylän kautta samoin kuin nykyinen 95N ja palata takaisin Mellunmäkeen. Onkohan nyt jonkinaikaa toimineesta linjasta 562 tehty matkustajalaskentaa? Kuinka paljon mahtaa olla matkustajia välillä Mellunmäki - Vuosaaren satama? Kokeilin reittioppaan antamia vaihtoehtoja välille Itäkeskus - Tikkurila ja vaihtoehtoina olivat 54 Itäkeskus - Malmi > I tai K-juna Tikkurilaan, matka-aika 30 - 35 min. 550 Itäkeskus - Oulunkylä > I tai K-juna Tikkurilaan, matka-aika 30 - 35 min. Metro Itäkeskus-Rautatientori > H tai R-juna, matka-aika n. 35 min. Mielenkiintoista, ettei opas ehdottanut lainkaan yhdistelmää 519+juna? Jokatapauksessa uudesta bussiyhteydestä Itäkeskuksesta Tikkurilaan ei olisi olennaista matka-aikahyötyä mutta loisi kuitenkin uusia yhteyksiä mm. IK:sta Jakomäkeen ja Hakunilaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kokeilin reittioppaan antamia vaihtoehtoja välille Itäkeskus - Tikkurila ja vaihtoehtoina olivat 54 Itäkeskus - Malmi > I tai K-juna Tikkurilaan, matka-aika 30 - 35 min. 550 Itäkeskus - Oulunkylä > I tai K-juna Tikkurilaan, matka-aika 30 - 35 min. Metro Itäkeskus-Rautatientori > H tai R-juna, matka-aika n. 35 min. Mielenkiintoista, ettei opas ehdottanut lainkaan yhdistelmää 519+juna? Jokatapauksessa uudesta bussiyhteydestä Itäkeskuksesta Tikkurilaan ei olisi olennaista matka-aikahyötyä mutta loisi kuitenkin uusia yhteyksiä mm. IK:sta Jakomäkeen ja Hakunilaan.
Syynä on se, että reittioppaan matka-aika alkaa siitä, kun bussi lähtee liikkeelle eikä silloin milloin todellisuudessa olisit sattumanvaraisena aikana paikalla. Esim. jos laitat lähtöajaksi 23.50, matka-aika on 45 minuuttia - mutta lähtö vasta 0:12. Oikeasti matka alkaa jo 22 minuuttia aikaisemmin odottamisella ja matkasi kestääkin tunnin ja 7 minuuttia.

Silloin kuin metro kulkee, pisinkin matka kestää oikeastikin 45 minuuttia. Onko se paljon vai vähän, mielipideasia. Voisi se olla vähemmänkin:
Nopein reitti bussilla kestäisi noin 25 minuuttia, mutta sivuuttaisi paljon pysäkkejä eikä korvaisi yhtään linjaa. Jos linjan on korvattava ysinelonen Maratontunnelin kautta, mutta kulkee Jakomäestä loppumatkan suorinta tietä, sillä menee reilu 30 minuuttia. 97:n korvaavalla reitillä menee tasan puoli tuntia. Saman verran menee Malminkaaren kautta ajavalla linjalla. Jos linja lähtisi suorinta reittiä 550:n Viikinmäen pysäkiltä, sillä menisi 20 minuuttia.
 
Kokeilin reittioppaan antamia vaihtoehtoja välille Itäkeskus - Tikkurila ja vaihtoehtoina olivat 54 Itäkeskus - Malmi > I tai K-juna Tikkurilaan, matka-aika 30 - 35 min. 550 Itäkeskus - Oulunkylä > I tai K-juna Tikkurilaan, matka-aika 30 - 35 min. Metro Itäkeskus-Rautatientori > H tai R-juna, matka-aika n. 35 min. Mielenkiintoista, ettei opas ehdottanut lainkaan yhdistelmää 519+juna? Jokatapauksessa uudesta bussiyhteydestä Itäkeskuksesta Tikkurilaan ei olisi olennaista matka-aikahyötyä mutta loisi kuitenkin uusia yhteyksiä mm. IK:sta Jakomäkeen ja Hakunilaan.

Syynä on se, että reittioppaan matka-aika alkaa siitä, kun bussi lähtee liikkeelle eikä silloin milloin todellisuudessa olisit sattumanvaraisena aikana paikalla. Esim. jos laitat lähtöajaksi 23.50, matka-aika on 45 minuuttia - mutta lähtö vasta 0:12. Oikeasti matka alkaa jo 22 minuuttia aikaisemmin odottamisella ja matkasi kestääkin tunnin ja 7 minuuttia.

Silloin kuin metro kulkee, pisinkin matka kestää oikeastikin 45 minuuttia. Onko se paljon vai vähän, mielipideasia. Voisi se olla vähemmänkin:
Nopein reitti bussilla kestäisi noin 25 minuuttia, mutta sivuuttaisi paljon pysäkkejä eikä korvaisi yhtään linjaa. Jos linjan on korvattava ysinelonen Maratontunnelin kautta, mutta kulkee Jakomäestä loppumatkan suorinta tietä, sillä menee reilu 30 minuuttia. 97:n korvaavalla reitillä menee tasan puoli tuntia. Saman verran menee Malminkaaren kautta ajavalla linjalla. Jos linja lähtisi suorinta reittiä 550:n Viikinmäen pysäkiltä, sillä menisi 20 minuuttia.

Ehkä hieman OT, mutta miksi Reittiopas ei aina ehdota suorinta ja helpointa reittiä? Hain kerran reittiä Rautatientorilta Kylmäojan päätepysäkille ja Reittiopas ehdotti juna Tikkurilaan+v63 sekä 633+kävely, vaikka 613:n lähtöaikaan oli vain n. 5 minuttia.
 
Nyt sain reittioppaan näyttämään myös linjan 519 kun tarkensin hakuani, lähtöpaikaksi valitsin Itäkeskus (M) ja määränpääksi Tikkurilan asema, aiemmin hain ainoastaan Itäkeskus/Tikkurila ja silloin opas ei ehdottanut yhdistelmää 519+juna. Laitoin lähtöajaksi 7.00 arkiaamuna ja kaksi ensimmäistä ehdotusta olivat 54) 7.03 Itäkeskus-Malmi> 7.23 K-juna Malmi-Tikkurila, kokonaismatka-aika 29min. Seuraava oli 519) 7.10 Itäkeskus-Malmi> 7.29 I-juna Malmi-Tikkurila, kokonaismatka-aika 29min. Näköjään reittioppaan antamat ehdotukset ovat joskus pienestä kiinni!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ehkä hieman OT, mutta miksi Reittiopas ei aina ehdota suorinta ja helpointa reittiä? Hain kerran reittiä Rautatientorilta Kylmäojan päätepysäkille ja Reittiopas ehdotti juna Tikkurilaan+v63 sekä 633+kävely, vaikka 613:n lähtöaikaan oli vain n. 5 minuttia.
Pitää valita vaihtoehto "Vähiten vaihtoja". Luultavasti junabussi olisi nopeampi, sillä tyylillä pääsee jopa vain 30 minuutissa perille. 613:lla menee n. 45 min.
 
Takaisin
Ylös