Pysäkeillä viipyminen

Liittynyt
24 Huhtikuu 2010
Viestit
1,069
Täällä on muutamaan kertaan otettu esille että pysäkeillä käyntejä pitäisi nopeuttaa.Onko kukaan laskenut(minun lisäkseni) kauanko pysäkeillä oikeasti kuluu aikaa keskimäärin? Minä katsoin ajat linjalla 65A yhden kierroksen ajan, Helmin kellosta siitä kun pysäytin auton pysäkille, siihen kun auto taas liikahti. Autona Volvo 8700 pysäkkijarruilla varustettuna. Veikkauksia...?
Teinpä muuten tuon saman laskelman tänään joutessani linjalla H14, ruuhka-aikaan, klo. 7.29 Pajamäestä ja klo. 8.18 Eirasta. Autona Helb 231, eli kaasu Säffle joita monet vielä pitävät hitaina autoina ovien ja pysäkkijarrun takia... (Ja tässä autossa muuten ei helmi toiminut, sain silti 9 min. edelläni lähteneen kiinni, siinä helmi toimi). Ja pysäkillä viipymisajan keskiarvoksi tuli tismalleen sama kuin 65A:lla... Pointtini on nyt se että emmekö olekin tuolla juuri näitä matkustajia palvelemassa? Miksi heihin liittyvät toiminnot pitäisi saada nopeammaksi, varsinkin kun ne eivät siellä oikesta ole se hidastavin tekijä vaan muu liikenne, ruuhkat ja liikenteenohjaus.. Kertokaa kauanko mielestänne pysäkeillä kuluu aikaa keskimäärin? Ja tähän samaan liittyen pysäkki-eli ovijarrujen kuulemma hidastavuus pysäkillä käynteihin, paljonko vaikuttaa mielestänne? Laitan sitten fakta tietoa jos veikkauksia tulee... :biggrin:
 
Täällä on muutamaan kertaan otettu esille että pysäkeillä käyntejä pitäisi nopeuttaa.Onko kukaan laskenut(minun lisäkseni) kauanko pysäkeillä oikeasti kuluu aikaa keskimäärin? Minä katsoin ajat linjalla 65A yhden kierroksen ajan, Helmin kellosta siitä kun pysäytin auton pysäkille, siihen kun auto taas liikahti. Autona Volvo 8700 pysäkkijarruilla varustettuna. Veikkauksia...?
Teinpä muuten tuon saman laskelman tänään joutessani linjalla H14, ruuhka-aikaan, klo. 7.29 Pajamäestä ja klo. 8.18 Eirasta. Autona Helb 231, eli kaasu Säffle joita monet vielä pitävät hitaina autoina ovien ja pysäkkijarrun takia... (Ja tässä autossa muuten ei helmi toiminut, sain silti 9 min. edelläni lähteneen kiinni, siinä helmi toimi). Ja pysäkillä viipymisajan keskiarvoksi tuli tismalleen sama kuin 65A:lla... Pointtini on nyt se että emmekö olekin tuolla juuri näitä matkustajia palvelemassa? Miksi heihin liittyvät toiminnot pitäisi saada nopeammaksi, varsinkin kun ne eivät siellä oikesta ole se hidastavin tekijä vaan muu liikenne, ruuhkat ja liikenteenohjaus.. Kertokaa kauanko mielestänne pysäkeillä kuluu aikaa keskimäärin? Ja tähän samaan liittyen pysäkki-eli ovijarrujen kuulemma hidastavuus pysäkillä käynteihin, paljonko vaikuttaa mielestänne? Laitan sitten fakta tietoa jos veikkauksia tulee... :biggrin:

Voisinpa veikata asiaan huonohkosti perehtyneenä noin 3 minuttia...
 
Se pointti on kai kuitenkin hajonta linjapituudella eikä keskimääräinen pysäkkiaika. Semmoisia bussipysäkkejä joista tulisi niin paljon matkustajia että sillä on isompaa merkitystä on tosin aika vähän, Pasilan asema tulee mieleen.
 
Täällä on muutamaan kertaan otettu esille että pysäkeillä käyntejä pitäisi nopeuttaa.Onko kukaan laskenut(minun lisäkseni) kauanko pysäkeillä oikeasti kuluu aikaa keskimäärin? Minä katsoin ajat linjalla 65A yhden kierroksen ajan, Helmin kellosta siitä kun pysäytin auton pysäkille, siihen kun auto taas liikahti. Autona Volvo 8700 pysäkkijarruilla varustettuna. Veikkauksia...?
Teinpä muuten tuon saman laskelman tänään joutessani linjalla H14, ruuhka-aikaan, klo. 7.29 Pajamäestä ja klo. 8.18 Eirasta. Autona Helb 231, eli kaasu Säffle joita monet vielä pitävät hitaina autoina ovien ja pysäkkijarrun takia... (Ja tässä autossa muuten ei helmi toiminut, sain silti 9 min. edelläni lähteneen kiinni, siinä helmi toimi). Ja pysäkillä viipymisajan keskiarvoksi tuli tismalleen sama kuin 65A:lla... Pointtini on nyt se että emmekö olekin tuolla juuri näitä matkustajia palvelemassa? Miksi heihin liittyvät toiminnot pitäisi saada nopeammaksi, varsinkin kun ne eivät siellä oikesta ole se hidastavin tekijä vaan muu liikenne, ruuhkat ja liikenteenohjaus.. Kertokaa kauanko mielestänne pysäkeillä kuluu aikaa keskimäärin? Ja tähän samaan liittyen pysäkki-eli ovijarrujen kuulemma hidastavuus pysäkillä käynteihin, paljonko vaikuttaa mielestänne? Laitan sitten fakta tietoa jos veikkauksia tulee... :biggrin:
Niin juu anteeksi, tarkennusta; Mikä on keskimääräinen viipymisaika yhdellä pysäkillä??
 
Tapaus kohtaista, jos kaikilla lippu valmiina, samalla keskiovien käyttäjät noppeita, ( ei muuttokuormia ). Odottavan aika on pitkä. Kokeilin itsekin päättärillä kuinka kauan ovet ovat auki. Tästä voi tehdä vikalapun huoltoon jos ovet ei mene säädetyssä ajassa kiini.
 
Toi on erityisesti busseilla tosi hankalaa, kun joidenkin pysäkkien ohi mennään pysähtymättä ja joidenkin kohdalla seistään kolmatta minuuttia. Sitten on isot linjakohtaisetkin erot, joiden vuoksi esim Helmi-etuudet ei toimi kunnolla, kun Helmi ei tajua, että sellaisella pysäkillä, jossa 14 seisoo minuutin suuren nousijajoukon vuoksi, 53 seisoo 6 sekuntia.

Ratikoilla minimi on jossain 10-11 sekunnin tietämillä ja pääsääntöisesti kaikilla pysäkeillä joutuu pysähtymään pääliikenneaikoina. Mikähän mahtaisi olla ratikoiden maksimi vilkkaalla pysäkillä, jos valoviiveitä ei huomioida? Ei taida mennä yli 60 sek kuitenkaan?
 
Niin juu anteeksi, tarkennusta; Mikä on keskimääräinen viipymisaika yhdellä pysäkillä??



Aloitetaan tämä veikkaus kun niin vähän on tullut veikkauksia. Noilla linjoilla keskimääräinen pysäkillä (joilla joutuu pysähtymään) kulunut aika lienee noin 23 sek


Ovijarrukysymykseen voin vastata vain oman havaintoni perusteella. Vantaan linjalla 55 vuonna 2000 uuden karhealla Teli-Ikaruksella Tikkurila - Varisto suuntaan mitattuna ovijarrujen vaikutus ajoaikaan oli 7 min. Vanhemmiten vaikutus pienempää. Pysäkkikohtaisesti vaikutus otettu huomioon em. arvauksessani.
 
Viimeksi muokattu:
Se pointti on kai kuitenkin hajonta linjapituudella eikä keskimääräinen pysäkkiaika. Semmoisia bussipysäkkejä joista tulisi niin paljon matkustajia että sillä on isompaa merkitystä on tosin aika vähän, Pasilan asema tulee mieleen.
Ei vaan pointti on nimenomaan se keskimääräinen pysäkillä viipymisaika! Jossain seisotaan minuutti, jossain vähemmän, jokaisen pysäkin ajat lasketaan yhteen, jaetaan pysähdyttyjen pysäkkien lukumäärällä, tulee keskiarvo eli totuus! Samalla selviää koko sivulla pysäkeillä vietetty aika. Ja tässä kohtaa todistan myös monien väitteen pysäkkijarrun hidastavuudesta vääräksi :biggrin: (siis sitten kun nämä laskemani ajat julkaisen) :biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei vaan pointti on nimenomaan se keskimääräinen pysäkillä viipymisaika!! Jossain seisotaan minuutti, jossain vähemmän, jokaisen pysäkin ajat lasketaan yhteen, jaetaan pysähdyttyjen pysäkkien lukumäärällä, tulee keskiarvo eli totuus!
Totuus mistä? :) Siis minä olen ymmärtänyt niin että se että linjojen ajoajat vaihtelee on ongelma ja tuohon syy nimenomaan sen laskemasi keksimääräisen pysäkkiajan hajonta samalla linjalla. Tekee aikatauluista ja muusta suunnittelusta kokolailla hankalaa jos ajoajat vaihtelee. DF yllä mainitsi myös miten tämä liittyy valoetuuksiin.

En minä sitä sano etteikö säännölliseen liikenteen tiellä olisi muita, isompiakin ongelmia.
 
Veikkaanpa uudestaan: 50 sek.

Kyllä se on per pysäkki huomattavasti vähemmän. Chauffeur nähtävästi vielä toimii poikkeuksellisen tehokkaasti pysäkeillä.

Sanoisin, että keskimäärin alle 20 sekuntia. Jos lasketaan nollalla sekunnilla mukaan nekin pysäkit, joille ei tarvitse pysähtyä ollenkaan, niin voi olla lähempänä kymmentä kuin kahtakymmentä.
 
Totuus mistä? :) Siis minä olen ymmärtänyt niin että se että linjojen ajoajat vaihtelee on ongelma ja tuohon syy nimenomaan sen laskemasi keksimääräisen pysäkkiajan hajonta samalla linjalla. Tekee aikatauluista ja muusta suunnittelusta kokolailla hankalaa jos ajoajat vaihtelee. DF yllä mainitsi myös miten tämä liittyy valoetuuksiin.

En minä sitä sano etteikö säännölliseen liikenteen tiellä olisi muita, isompiakin ongelmia.
Nyt oli kyse pelkästään pysäkillä viipymisajoista, ei linjalla kokonaisuudessaan kuluvasta ajasta. Ja se mainitsemanne hajonta vaikuttaa siihen keskiarvoon hämmästyttävän vähän! Ja pysäkillä käynnit/käymättömyys ei vaikuta valoetuuksiin millään lailla. Perustelkaa?

---------- Viesti lisätty kello 16:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:56 ----------

Kyllä se on per pysäkki huomattavasti vähemmän. Chauffeur nähtävästi vielä toimii poikkeuksellisen tehokkaasti pysäkeillä.

Sanoisin, että keskimäärin alle 20 sekuntia. Jos lasketaan nollalla sekunnilla mukaan nekin pysäkit, joille ei tarvitse pysähtyä ollenkaan, niin voi olla lähempänä kymmentä kuin kahtakymmentä.
En edes laskenut mukaan pysäkkejä joissa ei pysähdytty...
 
Ja se mainitsemanne hajonta vaikuttaa siihen keskiarvoon hämmästyttävän vähän!

Hajonta ei vaikuta keskiarvoon millään tavalla.

Jos pysäkin X pysäkkiajat ovat vaikkapa 25-25-30-35-20-15-27-27-29-29, niin hajonta on suht pientä, keskiarvo 26 s.

Jos taas pysäkkiajat ovat vaikkapa 15-30-25-10-10-15-110-10-10, on keskiarvo edelleen 26 s mutta hajonta on suurta.

Ongelma tulee siitä, että pysäkkiaika pitäisi kyetä ennustamaan aika tarkkaan etukäteen, jotta voidaan luoda toimivat etuudet, vaihtoyhteydet jne. Ratikoilla tuo onnistuu paremmin kuin busseilla, koska kaikilla ratikkalinjoilla on suht samanlainen rooli ja yhteisillä osuuksilla niillä ei ole kohtuuttoman suuria linjakohtaisia kuormituseroja. Busseilla taas rooleja on hyvin monenlaisia ja yhteisillä osuuksilla kulkee erilaisia linjoja, tyhjiä ja täydempiä. Sen vuoksi bussien pysäkkiaikojen hajonta on suurempaa, mistä seuraa suoraan, että ennustettavuus on heikompaa ja suunnittelu vaikeampaa.

Ja pysäkillä käynnit/käymättömyys ei vaikuta valoetuuksiin millään lailla. Perustelkaa?

Jos pysäkin jälkeen joko heti tai suht lähellä on liikennevalot, niin Helmi toimii niin, että se olettaa vaunun/bussin seisovan pysäkillä tietyn ajan ja antaa etuuden tämän oletusajan mukaan. Esimerkkipaikkana Munkkiniemen aukio S2 linjalla 4.

Tätä käytetään periaatteessa busseillakin, mutta kun pysäkkiaikojen hajonta on niillä niin suurta, niin homma ei tahdo käytännössä toimia. Siitä oli juttua viimeksi muistaakseni kslk:ssa loppuvuodesta.
 
Takaisin
Ylös