Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
HSL:n hallituksen esityslistalta löytyy luonnos Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen liikennöintisuunnitelmasta koskien ajanjaksoa 6.6.2011 - 3.6.2012: linkki

Tässä listattuna keskeisimpiä muutoksia, jotka astuvat syysliikenteen alussa voimaan:

Helsinki


  • 20N katkaistaan välille Postikatu - Katajaharju, 43 liikennöi pidempään
  • 21V:llä aloitetaan sunnuntailiikenne
  • 42 siirtyy kulkemaan Maununnevan kautta korvaten linjaa 47
  • 57 itäinen päätepiste siirtyy 68(X):n päätepisteelle Von Daehnin kadulle (toteutuu jo kesällä)
  • 68X siirtyy kulkemaan Viikinrannan kautta (toteutuu jo kesällä)
  • 71V siirretään Pihlajiston ja Viikinrannan kautta Kustaa Vaasan tielle kulkevaksi (toteutuu jo kesällä)
  • 75A alkaa kiertämään Jakomäessä Jakomäentien kautta (toteutuu jo kesällä)
  • osa linjan 77A vuoroista muuttuu tunnuksella 577 liikennöitäväksi linjaksi Jakomäki - Malmi - Siltamäki - Tikkurila
  • linjan 85 haaroittaminen Jollaksessa Jollas-instituutille (selvitysasteella)
  • 90 jää reitille Vuosaari (M) - Kallvikintie. Aurinkolahteen liikennöidään ympyrälinjaa 90K Vuotien kautta ja edelleen nykyistä 90 reittiä Vuosaaren metroasemalle. Osa linjan 90B vuoroista ajetaan Aurinkolahden kautta tunnuksella 90BK. (toteutuu jo kesällä)
  • karsitaan yksi ruuhka-auto joko 94A:lta tai 97(V):ltä, jolloin 97:n perusreitistä tulisi vain ruuhkalinja

Espoo


  • kaikki linjan 22(B) vuorot ajetaan reitillä (22) Leppävaara - Hämevaara. Siuntiontien katkaisun vuoksi linja 23 siirretään kulkemaan ruuhka-aikoina Säterinmetsästä nykyistä 22 reittiä Sinimäkeen ja edelleen Laajalahteen. Päivällä linjan vuorot kulkevat tunnuksella 23B (iltaisin ja viikonloppuisin 23N) Uusmäki - Nihtisilta (Vitikka). Lisäksi ajetaan ruuhka-aikoina linjaa 23V Leppävaara - Painiitty - Uusmäki
  • 87 Espoon Keskus - Siikaniemi muutetaan numeroksi 88 ja 87A Espoon Keskus - Kolmiranta numeroksi 87. Samalla 28:lta siirretään ruuhka-auto 88:lle, jolloin 87 ja 88 liikennöivät yhdessä 30 min vuorovälillä ruuhka-aikaan

Vantaa


  • 43 jatketaan Martinlaaksosta Myyrmäen asemalle ja 45:llä aloitetaan viikonloppuliikenne
  • 53 siirtyy kulkemaan Malminiityssä Koivukyläntien ja Leinikkitien sijasta Talvikkitietä Koivukylänväylälle. Uudet K-vuorot kulkevat Hiekkaharjussa Tarhurintien kautta (toteutetaan jo kesällä)

Seutulinjat


  • linjoille 102 ja 103 lisätään 5 teliautoa nykyisen 2 lisäksi
  • 105B lakkautetaan, kun linjan 107 liikennettä lisätään
  • 194 muuttuu vain ruuhka-aikoina liikennöitäväksi ja 195:llä päiväliikenteen vuoroväli tihennetään 20 minuuttiin
  • Linjan 213 uusi N-reitti kulkee varhaisaamulla ja illalla Laajalahden kautta (toteutetaan jo kesällä)
  • kesäliikenteen alkaessa 231:n viimeinen lähtö Elielinaukiolta jatkaa N-tunnuksella Hämevaarasta Järvenperään
  • 231:n kaikki vuorot alkavat kulkea Mäkkylässä reittiä ... - Turuntie - Mäkkylän puistotie - Kehä 1 - Turuntie jne.
  • 248K muuttuu 247:ksi (248KA 247A:ksi)
  • 474:n A-, V- ja uudet K-vuorot alkavat poiketa Editan pihassa Hakuninmaalla
  • osa linjan 501 vuoroista ajetaan V-vuoroina Lauttasaaresta Otaniemeen
  • viikonloppuisin nykyinen 54B liikennöi Valimon sijasta tunnuksella 512K Leppävaaraan
  • 611:n N-vuorot muuttuvat perusreitille Simonsiltaan
  • 633N jatkaa Keravan asemalta Sorsakorpeen ja A-vuorot ajavat asemalta Virrenkulmaan
  • 651 siirtyy kulkemaan Ylästön sijasta Tulkintien kautta. 650:lle lisätään tarjontaa
  • linjoilla 731 ja 738 tutkitaan mahdollisuutta siirtää osa ruuhka-ajan vuoroista Kalasatamaan
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se h45 muuttaminen 309:ksi kuulu tämän suunnitelman vuosiin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
231:n kaikki vuorot alkavat kulkea Mäkkylässä reittiä ... - Turuntie - Mäkkylän puistotie - Kehä 1 - Turuntie jne.
Ei hyvä! Kehä 1 on sellainen ruuhkasumppu muutenkin että ajoaikoja olisi saanut pienennettyä kun olisi siirretty koko linja pois sieltä.

Oma ehdotukseni olisi ollut että jätetään linjalta K kirjain pois ja linja ajaa 231 tunnuksella reitin ...Lintuvaarantie - Turuntie - Mäkkylänpuistotie - Mäkkyläntie - Henrikinte - Pitäjänmäentie... Muutenkin kun nykyään tuo K on useammin ajettu kun ilman K:ta


Ja tuohon 247/248 muutokseen, miksei 248 voi ajaa jupperiin asti niinkuin ennen ja 247 tunnus muutetaan tunnukseksi 204 tai 244 (niinkuin ennen) ja se korvaa nykyisen 248K reitin ruuhka-aikana. Tuskin jupperista/jupperiin on karamalmilta kuitenkaan niin paljon liikkujaa..


Ja vielä tuo 54b -> 512k ? On k kirjain vähän harhaan johtava (niinkuin b 54:llä) miksei 522 niinkuin ennen
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuohon 247/248 muutokseen, miksei 248 voi ajaa jupperiin asti niinkuin ennen ja 247 tunnus muutetaan tunnukseksi 204 tai 244 (niinkuin ennen) ja se korvaa nykyisen 248K reitin ruuhka-aikana. Tuskin jupperista/jupperiin on karamalmilta kuitenkaan niin paljon liikkujaa..


Ja vielä tuo 54b -> 512k ? On k kirjain vähän harhaan johtava (niinkuin b 54:llä) miksei 522 niinkuin ennen
Ei kai nykysuunnittelijoilla muisti noin pitkälle riitä... :)
Samalla tavalla huvitti reilu vuosi sitten, kun sitä Solaris-niveltä kokeillessa mainittiin tarkoituksen olleen testata nivelbussin soveltuvuutta. No, äkkiä laskien vuoden 1991 syksyllä pelkästään Helsingin sisäisessä liikenteessä oli 102 nivelbussia! (HKL 80 kpl Volvoja, STA 21 Volvoa + 1 Mersu) Ja lisäksi seutuliikenteessä vielä muutama (Hakunilan Liikenne, Westendin Linja, Linjamatka/Vanhankylän Linja, P. Tyllilä Linja, Espoon Autosta en ole varma, oliko ne Juhanilan letkut siellä enää 1991.)
 
Ja vielä tuo 54b -> 512k ? On k kirjain vähän harhaan johtava (niinkuin b 54:llä) miksei 522 niinkuin ennen

522 ei muistaakseni kulkenut aikanaan Pitäjänmäen kautta. Jos siis oikein ymmärsin niin tämä 512K kulkisi. Mutta silti 522 olisi kyllä sopivampi numero.

Tulevaisuudessa voisi olla ihan järkevää laittaa h54 ja 512 samaan kilpailutuspakettiin. Vähän outoa että PL ajaa linjoja 512 ja 512A ja HelB linjaa 512K.
 
522 ei muistaakseni kulkenut aikanaan Pitäjänmäen kautta. Jos siis oikein ymmärsin niin tämä 512K kulkisi. Mutta silti 522 olisi kyllä sopivampi numero.
522 nimenomaan kulki Lassilan ja Pitäjänmäen aseman kautta Leppävaaraan!
 
Johan elellään Helsingissäkin kuin Taka-Vantaan pelloilla. Varmaan nämä 90, 90A, 90B, 90K, 90BK:t ja 54B:n viikonloppuvuorot tunnuksella 512K (miksei tuonne ole saatu toista kirjainta, eikö 512BK olisi vielä kivempi?) sinänsä parantavat palvelua, mutta kyllä ne tekevät samalla systeemistä niin sekavan, ettei tuollaisesta tajua enää kukaan muu mitään kuin se pellon metsämökissä asustava.

77A:nkin tapauksessa kannattaisi käyttää selkeyden nimissä hiukan enemmän rahaa ja korvata vaan koko linjan tuolla 577:lla eikä niin, että osa vuoroista on sitä, osa tätä.
 
Johan elellään Helsingissäkin kuin Taka-Vantaan pelloilla. Varmaan nämä 90, 90A, 90B, 90K, 90BK:t ja 54B:n viikonloppuvuorot tunnuksella 512K (miksei tuonne ole saatu toista kirjainta, eikö 512BK olisi vielä kivempi?) sinänsä parantavat palvelua, mutta kyllä ne tekevät samalla systeemistä niin sekavan, ettei tuollaisesta tajua enää kukaan muu mitään kuin se pellon metsämökissä asustava.

Nimenomaan, 90K:n tunnukseksi sopisi paljon paremmin 90A (koska kiertää myötäpäivään). Vuosaaren sataman linjoilla todella pitäisi saada käyttöön joku oma numero, jolloin 90B olisi xx, 90BK olisi xxK ja 90A olisi xxN. 99:ä ei varmaan voi käyttää koska kyseistä numeroa tullaan käyttämään vielä muutamaan kertaan metroa korvaavien linjojen numeroina.

522 nimenomaan kulki Lassilan ja Pitäjänmäen aseman kautta Leppävaaraan!

Selvä, ihmettelen itsekin etten muista mitä reittiä tuo 522(K) aikanaan kulki vaikka sitä paljon lapsena käytinkin :D Kiitos korjauksesta.
 
Alun perin kirjoitti Camo Lissabone
Ei kai nykysuunnittelijoilla muisti noin pitkälle riitä...
Samalla tavalla huvitti reilu vuosi sitten, kun sitä Solaris-niveltä kokeillessa mainittiin tarkoituksen olleen testata nivelbussin soveltuvuutta. No, äkkiä laskien vuoden 1991 syksyllä pelkästään Helsingin sisäisessä liikenteessä oli 102 nivelbussia! (HKL 80 kpl Volvoja, STA 21 Volvoa + 1 Mersu) Ja lisäksi seutuliikenteessä vielä muutama (Hakunilan Liikenne, Westendin Linja, Linjamatka/Vanhankylän Linja, P. Tyllilä Linja, Espoon Autosta en ole varma, oliko ne Juhanilan letkut siellä enää 1991.)
1990-luvun alussa Suomessa oli käytössä kaikkiaan yli 150 nivelbussia, pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.
 
Tietysti nykytekniikan Solariksen hybridinivel on hieman eri asia kuin 30 vuotta sitten tehdyt autot, oikeastaan tuossa testattiin pääasiassa juuri hybridiyyttä.
 
Tuo 213 N ei kyllä ole mikään järin järkevä ratkaisu.. kiertäs mielummin vaikka Koivuhovin ja Tuomarilan kuin Laajalahden..
 
Vuosaaressa tuo 90 muutos tuntuu kyllä älyttömältä, Vuosaari(M)-Kallvikintie pääsee jo nyt 78:lla ruuhka-aikaan 8min välein, päivällä, illalla ja vkl. 20min välein. Aivan samat vuorovälit on linjalla 96 Porslahdentielle ja jos se on kerran siellä riittävä niin miksi pitää 90:stä Kallvikintien apulinjana? Yksinkertaisinta olisi ollut lakkauttaa nykyinen 90 ja jatkaa linjaa 78 Aurinkolahteen. Satamalinjan 90B tunnuksen olisi tällöin voinut lyhentää pelkäksi ysikymppiseksi.
 
Takaisin
Ylös