Bussinkuljettaja hakattiin tajuttomaksi Elielinaukiolla

Ei mulla hirveitä vaikeuksia ole kuljettajien kanssa ollut. Saattaa liittyä jotenkin siihen että tervehdin kuuluvasti kyytiin astuessani enkä odota satoja ihmisiä päivässä kohtaavan henkilön vastaavan mitään.

Siinä on iso ero astua sisään ja sanoa "Hei, pääseeköhän tällä Peräkorven Juottolan lähettyville?" kuin että "PERÄKORPEEN, HÄ, KUULEKSÄ?"

Lisäksi joidenkin matkaavaisten vaikea ymmärtää kuinka montaa linjaa yksi kuljettaja saattaa ajaa jopa samana päivänä. Eli suomeksi: Jos kuljettaja ei tiedä, joku kanssamatkustaja tietää. Ei auta jos haukut kuljettajaa idiootiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos liikkeelle ei lähdetä huristelemaan pitkin mukulakiviä, niin siinä rahojenkaivelua 2 min odottaessa ovelle tulee 10 matkustajaa lisää, joista jokainen on menossa Kurviin, ja heistä taas yksi kaivelee rahoja pari minuuttia. Ja kun niiden rahojen kaivelua odotetaan, tulee ovelle taas 10 matkustajaa lisää jne., kunnes bussi on täynnä. Sitten Hakaniemestä Vantaalle menevät eivät mahdu enää kyytiin. Kurvin jälkeen kaikki mahtuvatkin taas istumaan.
Ympäri yön pitäisi ajaa raitiolinjaa Kamppi-R-tori-Kurvi-Pasila. Myös linja 03N on helposti mukautettavissa raitiolinjaksi, uusia raiteita voisi käyttää hyödyksi myös linjan 1 kehittämisessä. Kampista lähtisi terminaalista yölinjat länteen päin, Vihdintien/Turunväylän suunnan linjat lähtisivät Elieliltä, Itäväylän yölinjat lähtisivät Hakaniemestä, Hämeentien/Lahdenväylän bussit Sörnäisistä, Tuusulan/Hämeenlinnanväylän bussit Pasilasta. Näin keskustan sisäiset matkaajat voisivat kulkea ratikalla ja suuntaan kuin suuntaan matkaava mahtuisi aina kyytiin. Kaikille lähtöpaikoille automaatit, joista saa yökertalippuja: Raitiovaunu 2.50€, bussi 3.50€, seutubussi 5.00€. Kuljettajalta raitio/bussilippu 5.00€, seutu 8.00€. Matkakortin arvolla saat lipun automaattihintaan myös bussissa leimaamalla.
 

Liitetiedostot

  • Yölinjat uusiksi Helsingin keskustassa.jpg
    Yölinjat uusiksi Helsingin keskustassa.jpg
    150.7 KB · Lukukerrat: 307
Olen myös usein huomannut, että yöbussikuskit ajavat usein pysäkkien ohi, jos joku painaa pysäytysnappia - pysähtyvät esimerkiksi vain joka toisella pysäkillä. Samoin kävi viime yönä: 90N Vuosaaresta kello 1.52, joku matkustaja halusi jäädä pois 2 pysäkkiä ennen Herttoniemen metroaseman pysäkkiä, kuski hidasti pysäkille, mutta jatkoikin matkaa, koska ovilla ei seissyt ketään kun bussi ajoi vielä suunnilleen 20 km/h vauhtia. Ajoi myös seuraavan pysäkin ohi, jolloin takaa kuului: "Anteeks mut sä oot ajanu nyt kahen pysäkin ohi pysähtymättä nii voisitsä pysähtyä?" Kuski vastasi jotain, että ei pysähtynyt, koska ovilla ei ollut ketään. Siihen kuului mielestäni loistava vastaus matkustajalta: "No mä luulin että tätä nappia painamalla tää bussi pysähtyy."

Kyllä mulle se, että "pysähtyy"-nappia on painettu ja asianomainen merkkivalo palaa on aivan selvä viesti matkustajilta, että joku heistä haluaa bussin pysähtyvän seuraavalla pysäkillä. Mitään muuta ei tarvita sen merkiksi.

Joskus joku saattaa painaa nappia aivan pysäkin tuntumassa, jolloin yleensä hiljennän vauhtia ja kysyn että "oliko jonkun matkustajista tarkoitus jäädä tällä vai seuraavalla pysäkillä". Monesti tässäkin tapauksessa matkustaja on jo pahoitellut ja tarkoittanut vasta seuraavaa pysäkkiä.

Me teemme työtämme muunmuassa sen vuoksi, että pysähdymme pysäkeillä matkustajien ottamista ja jättämistä varten. Se kuuluu olennaisena osana bussinkuljettajan työnkuvaan.

Myönnän, että joskus itsekin olen epähuomiossa tai muuten ajanut pysäkin ohi, vaikka nappia on painettu ja merkkivalot palavat kuten kuuluu. Vähintä mitä silloin ammattikuljettajan tulee tehdä on pahoitella virhettään ja yleensä asia hoituukin niin. Joukkoliikenneammattilaisen ammattitaito punnitaankin mielestäni monesti siinäkin, että miten osataan hoitaa selvien virhetilanteiden jälkipyykki asiallisesti.

Meitä kuljettajia on niin moneksi tässä monituhatpäisessä laumassa, että hyvin ymmärrän tällaisen vaihtelun syntyperusteet. Eräät kuljettajat ovat ilmeisesti jo luonnostaan "yltiöperuspositiivisia" asiakaspalvelijoita, joille ei ole mikään ongelma pysäyttää autoa vaikka linjan jokaikisellä pysäkillä siitäkin huolimatta että pysäytyspainiketta painetaan turhanpäiten, ehkä jopa kiusantekotarkoituksessa. Toiset kuljettajat ovat jo valmiiksi elämäänsä kyllästyneenä tulleet vain hankkimaan pakollista leipäänsä sen enempää miettimättä mitä vaikutusta heidän tekemisellään on muihin ihmisiin ja näin ollen kun tarpeeksi häiriötekijöitä ilmentyy heidän tajuntaansa niin alkaa tämä "v-käyrä" nousemaan infernaalisiin mittoihin.

Ja kyllä, tämä oli tarkoituksellinen asian kärjistäminen. Keskiarvoinen suoritus kun on olemassa vain tilastoissa niin asiakaspalvelutilanteen tuloksena on aina kahden ihmisen kohtaaminen, joka erittäin harvoin onnistuu kiitettävällä arvosanalla kummaltakin osapuolelta yhtäaikaa. Siispä joudumme sekä asiakaspalvelijoina että asiakkaina tekemään jatkuvasti kompromisseja ja vasta tämän tosiasian tiedostaminen on oikeasti menestyksellisen kuljettajan uran avain. Sen jälkeen on mahdollista kehittää omia vuorovaikutustaitoja vaikka kuinka pitkälle (miettikääpä poliisin asiakaspalvelutilanteita, poikkevatko ne paljoakaan bussinkuljettajan asiakaspalvelutilanteista).
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon edelliseen totean vain sen, että itse yritän tehdä työni niin, että toimintani niin itse bussin kuljettamisessa kuin erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa sujuu mahdollisimman kitkattomasti ja kaikkia osapuolia miellyttävällä tavalla, asiakaslähtöisin. Mitään aploodeja tai stipendejä en kerjää; hyvin toimiva joukkoliikenne on oman palkkani lisäksi se, joka pitää minut vireessä. Sekä lisäksi se, että runsaan 23 vuoden kuluttua jäisin suhteellisen kunnossaolevana eläkkeelle.

Tämä on mielenkiintoinen ja paljon antava työ, jonka voi toisaalta tehdä itselleen hyvinkin vaikeaksi ja kuluttavaksi. Toki bussinkuljettajan työn perusluonne on, mm. vuorotyönä, jo itsessään melkoisen raskas eikä mitenkään esimerkiksi perheystävällinen.

Mutta itsepähän olen tieni valinnut.
 
Kuulin tänään ilosia uutisia; HELB:n kuljettaja on toipumassa, päässyt teholta pois ja parempaan suuntaan menossa. Hienoja uutisia!

Ja mitä tähän merkinanto hommeliin tulee; mitäs sitten tehdään, kun liian myöhään merkin antanut kyytiin haluava matkustaja sanoo virheen olleen kuljettajan? :D
Tänään kävi niin, varsin mielenkiintonen teoria kun merkki annetaan kohdalla huonommin kuin 6-vuotiaat lapset; ja todetaan asiaa kysyttäessä, että "no...menihän tämä ihan hyvin, voisit vähän paremmin katsoa"....:D
Pidä siinä sitten niin kun ajatukset kasassa, kun hänen virhe on sun virhe, ei hänen. :D

No se tästä.
 
Ympäri yön pitäisi ajaa raitiolinjaa Kamppi-R-tori-Kurvi-Pasila. Myös linja 03N on helposti mukautettavissa raitiolinjaksi, uusia raiteita voisi käyttää hyödyksi myös linjan 1 kehittämisessä. Kampista lähtisi terminaalista yölinjat länteen päin, Vihdintien/Turunväylän suunnan linjat lähtisivät Elieliltä, Itäväylän yölinjat lähtisivät Hakaniemestä, Hämeentien/Lahdenväylän bussit Sörnäisistä, Tuusulan/Hämeenlinnanväylän bussit Pasilasta.

Miksi suuri osa matkustajista pitäisi pakottaa vaihtamaan keskellä yötä? Kustannusvaikutukset olisivat todennäköisesti melko vähäiset. Voisi käydä niin, että tuotetaan kalliimmalla huonompaa palvelutasoa.

Itse olisin sitä mieltä, että myös Länsiväylän suunnan yölinjojen pitäisi lähteä rautatieaseman kulmilta. Todennäköisemmin Elielinaukiolta, koska Rautatientori on jo melko täynnä. Nykyisin perusteena on, että yöbussit lähtevät muun ajan linjaston terminaalien läheltä. Kun Länsimetro valmistuu, voisi linjat jatkaan pidemmälle. Perusteeni on, että pisimmät taksijonot ovat Asema-aukiolla. Lisäksi vaihtoyhteydet yöllä muodostuvat paremmiksi, kun ei ole tarvetta kävellä esim. Kampin ja Rautatientorin välillä.
 
Miksi suuri osa matkustajista pitäisi pakottaa vaihtamaan keskellä yötä?
Koska keskustan alueella on eri määrät ihmisiä liikkeellä, kuin keskustasta pois, silti sama linja ajaa Kurvin ja R-torin väliä kuin R-torin ja Kulomäen väliä. Kurviin menijöitä on monia, jopa tuulilasikuormaan asti, mutta "pikku" loppumatka voidaan ajaa kustannustehottomasti.

Simppelimpi vaihtoehto olisi ajaa yömetroa Kampin ja Herttoniemen väliä - 80-sarjan liityntä- ja 90-sarjan yölinjat jatkaisivat siitä, kuitenkin metro pysyisi jollain tasolla tuottavana. Muut yölinjat lähtisivät kaikki R-torilta, kuitenkin niin, ettei keskustapysäkeillä pysähdytä - kuullostaa ehkä tyhmältä, mutta
-busseja tarvitaan vähemmän
-busseihin mahtuu kyytiin
-metro vie itään liityntälinjoille tuttuun tapaan, kuten päivisin
-useimpien matka-ajat vähenisivät
-joukkoliikenteen luotettavuus paranee, kun epäsäännölliset keskustan bussimatkat saadaan kuriin
-yksinkertaista, kun yölinjoilla on tasan kaksi lähtöpistettä, metron varrella.

Muut asemat kiinni, vähemmän sähkökuluja, tarvitaan myös vähemmän vartijoita - ehkä Kamppiin, Rautatientorille, Sörnäisiin ja Herttoniemeen - metro on heti saavutettavissa ja niin ovat bussitkin.
Itse olisin sitä mieltä, että myös Länsiväylän suunnan yölinjojen pitäisi lähteä rautatieaseman kulmilta. Todennäköisemmin Elielinaukiolta, koska Rautatientori on jo melko täynnä. Nykyisin perusteena on, että yöbussit lähtevät muun ajan linjaston terminaalien läheltä. Kun Länsimetro valmistuu, voisi linjat jatkaan pidemmälle. Perusteeni on, että pisimmät taksijonot ovat Asema-aukiolla. Lisäksi vaihtoyhteydet yöllä muodostuvat paremmiksi, kun ei ole tarvetta kävellä esim. Kampin ja Rautatientorin välillä.
Ongelma onkin: Kaikkien yölinjojen olisi lähdettävä samoilta kulmilta, mutta silti bussien pitäisi olla sopivan täynnä koko matkan ja kaikkia alueita pitäisi palvella.
 
Suomeksi sanottuna siis bussikuskien (varsinkin yöbussikuskien) asenteet ja käyttäytyminen matkustajia kohtaan on niin töykeää, että vähemmästäkin siinä syntyy riitatilanteita.

Minustakin tuntuu siltä, että monessa tapauksessa asia on juuri näin ja matkustaja provosoituu, vaikkei ehkä pitäisi.
 
Terveisiä vaan tältä uhrina olleelta kuljettajalta, jota kävin morjestamassa tänään sairaalassa. Hän on jo päässyt pois teholta, mutta vielä on pitkä matka normaaliin elämään. Elämänhalu on kuitenkin korkealla ja ihan huumoriakin riitti :).
 
Tänään näin kaksi vartijaa jotka kiersivät EA:n lähtölaiturit ja tarkistivat busseja sisältä, sekä informoivat kuljettajia miten heitä tavoittaa. :smile:

Edit: Tämä siis klo 18 (ainakin).
 
Viimeksi muokattu:
Tänään näin kaksi vartijaa jotka kiersivät EA:n lähtölaiturit ja tarkistivat busseja sisältä, sekä informoivat kuljettajia miten heitä tavoittaa. :smile:

Edit: Tämä siis klo 18 (ainakin).

Sama Rautatientorilla sekä Elielinaukiolle, kaksi kappaletta kierteli, molemmissa siis omat vartijat eli yhteensä neljä. Bussin, jolla itse menin, kuljettajan mukaan ovat tyytyväisiä siihen että ovat näkyvillä, mutta saisi kuulemma olla muutama vielä lisää, sillein että niitä näkyisi olevan ihan kunnolla.
 
Takaisin
Ylös