Uudet bussit, syksy 2011

Eikö ainakin joskus ollut voimassa "pykälä", jonka mukaan HSL ei voi antaa liikennöitsijöille sanktioita ajamattomista tai väärällä kalustolla ajetuista vuoroista, jos tuo johtuu liikennöitsijästä johtumattomista syistä? Onko tuota pykälää enää olemassa?

Olen saanut käsityksen, että Iveco maksaa kaikki sanktiot.
 
No, eipä kuskilla sil melutasolla kyl väliä oo, kun kuulemma menee lähes joka päivä ylitöiksi niiden vehkeiden kanssa, kun ei kiinattarien laiskuus ja tiukat ajosivut oo mikään maailman paras yhdistelmä... olin viime perjantaina WL #57 kyydissä kampista tapiolaan ja voi jessus... :icon_frown:
Nuo ovien nopeudet varmaan näissäkin säädettävissä(niinkuin kaikissa muissakin,Ivecosta en tiedä). Ja tuo laiskuus sitten; Mihin hittoon kaikilla on kiire? Ne kulkee sen mitä kulkee ja sillä selvä. Mitä sitten jos menee muutaman minuutin ylitöiksi? Eikös noista palkoista kinata muutenkin että miten paljon missäkin tienaa? Tuohan on vaan lisää tilipussiin... :lol: Älkää yrittäkö hosua siellä, ei ne ajoajat löysty ikinä sillä kiirehtimisellä... ;)
 
Äsken, klo 20.50 Mannerheimintiellä tuli vastaan 2 kpl HSL-väristä Irisbus Crossway LE:tä. Yhdessä luki linjakilvessä 003, molemmissa tsekkiläiset rekisterikilvet.
 
Viimeksi muokattu:
Äsken, klo 20.50 Mannerheimintiellä tuli vastaan 2 kpl HSL-väristä Irisbus Crossway LE:tä. Yhdessä luki linjakilvessä 003, molemmissa tsekkiläiset rekisterikilvet.

Oletan et Pl:n...Suomenojan varikolle on ilmaantunut lisää Ivecoja, Fin-kilvet ja kaik löytyy.
 
Voisin veikata että 00-CBF Ikarukset väistyvät Westendille tulevien uusien Iirisbussien tieltä? 1x105:lle (?) ja 4x530:lle (?)

Aikaisemmin tässä ketjussa oli tällainen havainto:
Westendin Linjan 112:ssa eli Nyholmilta lainatussa Vega L -telissä on sisällä lappu, jossa pahoitellaan uusien bussien myöhästymistä ja kerrotaan, että 1 - 3 viikon sisällä liikenteeseen tulee 9 uutta bussia.

Koska Golden Dragoneita on tullut tähän mennessä 6 kpl, niin voisi päätellä, että uusia busseja on tulossa vielä 3 kpl.
 
En muista aiemmin lukeneeni täällä foorumilla kenenkään sanoneen siitä, että PL:n uusissa teli-Scaloissa on ovikamerat. Onko PL:n tilaama lisävaruste vai löytyykö myös mm. HelB:n uusista Scaloista?
 
En muista aiemmin lukeneeni täällä foorumilla kenenkään sanoneen siitä, että PL:n uusissa teli-Scaloissa on ovikamerat. Onko PL:n tilaama lisävaruste vai löytyykö myös mm. HelB:n uusista Scaloista?

Ei kai helbillä ole, mutta Åbergilla on myös, ainakin autossa 14
 
Perjantaina tuli sattumalta matkustettua e18:lla yhdellä Pohjolan uusista HSL-värisistä crossareista ja mielestäni bussi oli sisältä erittäin siisti ja hiljainen, matkustamon led-kilpi oli selkeä ja stop-nappia painettaessa äänimerkki kuului ja teksti näkyi selkeästi, toisin kuin monissa Volvon 8700:ssa. Penkit tosin olivat melkoisen kovat. ZF:n lootassa oli identtinen äänimaailma Jokeri-telien kanssa mataline taustamurinoineen.

Noiden autojen ajo-ominaisuuksista en sitten tiedäkään mitään, kun en ole ammattikuski.
 
Perjantaina tuli sattumalta matkustettua e18:lla yhdellä Pohjolan uusista HSL-värisistä crossareista ja mielestäni bussi oli sisältä erittäin siisti ja hiljainen, matkustamon led-kilpi oli selkeä ja stop-nappia painettaessa äänimerkki kuului ja teksti näkyi selkeästi, toisin kuin monissa Volvon 8700:ssa. Penkit tosin olivat melkoisen kovat. ZF:n lootassa oli identtinen äänimaailma Jokeri-telien kanssa mataline taustamurinoineen.

Noiden autojen ajo-ominaisuuksista en sitten tiedäkään mitään, kun en ole ammattikuski.

Niistä löytyykin sitten niitä huonoja ominaisuuksia. Ovien kans kestää 10 vuotta et jaksavat avautua ja sulkeutua. Yhdessä autossa ei passaa avata kaikkia kerralla, menee muuten ovet totaalisesti sekasi. Entressen pysäkil teki sellaisen tempun et etuovi meni kyllä kiinni, mutta takaovet ei eikä ollut edes pysäkin reuna lähellä. Kiihtyvyys on myös sellaista etanavauhtia et huhuh...hiljaisella nopeudella ei laatikko oikein tiedä minkä vaihteen laittaisi silmään. Lainassa oleva Vekan Iveco kiihtyy aivan eri tahtiin, johtunee siitä että siinä on laatikossa vain 4 pykälää. Toivottavasti huollossa nopeuttavat ovia ja päivittävät robotin ohjelmistoa. Muuten ajettavuudeltaan ovat ihan kivoja autoja.
 
Kiihtyvyys on myös sellaista etanavauhtia et huhuh...hiljaisella nopeudella ei laatikko oikein tiedä minkä vaihteen laittaisi silmään. Lainassa oleva Vekan Iveco kiihtyy aivan eri tahtiin, johtunee siitä että siinä on laatikossa vain 4 pykälää.

Äläs nyt, kohta joku tulee vielä sanomaan, että mihin sitä vauhtia tarvitaan :lol: Itse ainakin tykkään siitä että tarpeen vaatiessa kaasupolkimesta myös tapahtuu jotain. Esim. maantien varrella olevalta pysäkiltä lähtiessä on mukavaa kun pääsee helposti mukaan liikenteeseen :redface:

Olen matkustanut parilla PL:n uudella Ivecolla ja matkustajana tuntuvat kulkevan ihan pirteästi. Varsinkin muutama viikko sitten auto 764, jolla kuljettaja ajoi viimeistä sivua e19:a ja ajoi aika haipakkaa, niin en voisi väittää että ihan "lussuja" ovat. Tosin nyky Zf on vähän sellainen että tahtoo vaihtaa vaihdetta isommalle heti kuin vain suinkin on mahdollista, mutta ainakin tuossa #764:ssa oli selvä kickdown asento polkimessa.

Ihmettelin joskus vuoden alussa sitä kun Nobinan uudet 8500le Volvot (B12BLE) tuntuvat omasta mielestä aika laiskoilta, ja sain selityksen että niissä on rajoitettu kiihtyvyys 1,2m/s:n ettei ihmiset kaatuisi liikkeelle lähdössä. Siitä en tiedä onko se totta vai ei, mutta ainakaan muiden liikennöitsijöiden uusissa busseissa en ole samaa huomannut ollessani matkustajana.
 
Mikä tuo VT 521 on malliltaan? Näyttää Volvo 8700LE, B12BLE kori? Etuosa ainakin näyttää vähän erikoisemmalta, ja tuo etuovi näyttäisi olevan kapempi kuin HelB:n yksiovisissa Scaloissa. JT:n ottama kuva VT 521:stä. Onko samanmallisia enemmänki? Ei ole yhtään tullut vastaan, ja ekan kerran nään tuosta kuvasta vasta.
 
Viimeksi muokattu:
ja tuo etuovi näyttäisi olevan kapempi kuin HelB:n yksiovisissa Scaloissa.

Kyllä se taitaa olla pienempi. Tuo on huono juttu että on yksi ovi kun siitä sitten pitäisi jotenkin päästä sisään sivuttain vai takaperi. Kyllä 2-lehtinenovi on se paras vaikka vikoja löytyy enemmän.
 
Kyllä se taitaa olla pienempi. Tuo on huono juttu että on yksi ovi kun siitä sitten pitäisi jotenkin päästä sisään sivuttain vai takaperi. Kyllä 2-lehtinenovi on se paras vaikka vikoja löytyy enemmän.

Myös se Scalan leveä etuovi näyttää olevan kuitenkin toimiva ratkaisu. Vielä en ole nähnyt että olisi kenenkään tarvinnut ängetä sisään. Pitää joskus matkustaa tuolla Veolian uudella Volvolla, ja katsoa onko matkustajilla vaikeuksia päästä sisään. Varmasti jos on paljon kasseja tms. mukana nii vaikeeta tulee olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös