Tässä tiedot kyseisestä autoista http://www.kuukankorpi.com/paikallis...vt521-522.html Ovat siis muuten ihan samanlaisia kuin aiemmin hankitut VT 500-520 paitsi että etuovi on yksilehtinen, istumapaikkoja 49 kun aiemmissa on 54 ja lisäksi sisustuksessa on pieniä eroja aiempiin volvoihin. Tuosta etuovesta mahtuu kyllä ihan hyvin sisälle ilman minkäänlaisia sirkustemppuja joten eiköhän se ole ihan samanlevyinen kuin esim. Helbin scaloissa.
Ovi tulee avautuessaan liikaa ulos, varsinkin talven tullen osuu helposti kanttikiveen, varsinkin korkeilla yhdistetyillä ratikka/bussipysäkeillä. Tai sitten pitäisi jättää niin kauas kanttarista ettei osu. Niiausta ei voi käyttää juuri ollenkaan. Ja lisäksi tuo leveä ovi painaa liikaa, kapeammalle ovelle tarkoitettu ovikoneisto on kovilla, sen myönsivät Lahden autokorillakin kun asiasta kyselin...
Tarkkaan kun mietin niin olet oikeassa. Crossareissakin etenkin h23:lla on ollut yhdistetyillä ratikka/bussipysäkeillä ongelma kun on joutunut bussin jättämään liian kauas pysäkistä. Kerran olin perheeni kanssa Linnanmäellä ja paluumatkalla oli tarkoitus mennä 23 Pasilaan + juna yhdistelmällä. Kuljettaja joutui pysähtymään liian kauas pysäkistä ettei ovet osuisivat kanttikiveen, eipä siinä auttanut muukaan kuin nostaa ne rattaan sinne bussiin ison välin yli.
Uusissa Scaloissa en ole nähnyt niitä ovia vertailuna korkeaan pysäkkiin. Mutta talvella voi osua lumikasoihin pahimmillaan normaaleilla pysäkeilläkin, jos aurattu huonosti, ei ollenkaan tms. muuta.
Ainakin meillä PKL:n puolella noiden Ivecojen vaihteistoja on ropattu ja ohjelmaa säädelty siten että KickDown on poissa pelistä ja vaihteisto vaihtaa liian nopeasti isommalle eli ei pysty kunnolla lähtemään pysäkeiltä.
Tuo liian nopeasti tarkoittaa sitä että vaihdot tapahtuu 800 - 1300 kierrosten välillä ja suurin vaihde on käytössä jo 40 vauhdissa. Tällä kuulemma säästetään paljon polttoainetta.
Tyypillistä.. Nobinan Lauttasaaren säffleissä samankaltainen ohjelma päällä. Isompi vaihde vaihtuu ennenkuin kierrosluku mittarin viisari nousee edes vihreälle alueelle.. Toosi ''taloudellista''
Välillä vaihteistoon tulee joku bugi ja kierrosluku mittari kipuaa vaivatta normaali alueelle. Ei sääntöä ilman poikkeusta
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Miksi näiden PL:n teli-Scalojen (779-781) kilvet näyttävät linjalla 512/A määräänpäänä Westend as./Leppävaara as., eikä Westendinas./Leppävaaran as., mikä olisi oikea kirjoitustapa? Kyllähän sen tietysti molemmilla tavoilla ymmärtää, mutta luulisin silti, että paikoista pitäisi käyttää niiden oikeita nimityksiä.