Uudet bussit, syksy 2011

Meneekös tuo HelB 1121 linjoille h75 ja h77 (koska niillä pitää olla 3 lastenvaunupaikkaa), vai onko muillakin linjoilla kolmen lastenvaunupaikan vaatimus?

Ja tuo etuovi... :biggrin:

Vois kuvitella että pätkät menee linjalle 77, kun taas 75:lla ainakin osa vuoroista on teleillä, suurin osa teleistä tietenkin menevät lentokenttälinjoille, oletettavasti lentokenttätilaajavärityksellä vieläpä?

Uusia pätkiä minun mielestäni piti tulla myöskin linjoille 194 ja 195, jotka voitimme tuoreessa kilpailussa... ota nyt tästä sitten selvää, miten nää autot taas sekoitetaan... Mutta oli linja mikä tahansa, niin täytyypi laittaa vedonlyönti pystyyn, monennellako pysäkkikäynnillä joku saa etuovesta päähänsä. Minä veikkaan että heti ensimmäisellä! :biggrin:
 
Kaikissa uusissa busseissahan on kolmen lastenvaunupaikan vaatimus.

h75:llä ja h77:llä uusi sopimus alkaa vasta vuodenvaihteessa, eiköhän niille uudet bussit toimiteta vasta myöhemmin, kun kerran tieto niille tulevista busseistakin tuli vasta tänään. Tuo 1121 on ollut koritehtaalla työn alla ennen kuin edes h75:n ja h77:n kilpailutus ratkesi.

Voisin veikata, että tämä 1121 menee h68:lle, minne HSL on vaihtanut 194/195/505:n uudet bussit kolmen lastenvaunupaikan takia.
 
Kojelauta :biggrin: Sen näkee kyllä etupenkistä aika täydellisesti ;)

Niin juu, kojelautahan se tosiaan oli. :lol: Valokuvasta voisi rauhassa tutkiskella, mutta voi minä kai etupenkissäkin sitten matkustella, jos vapaina sattuisivat olemaan.

Olisi kyllä kiva tietää myös mikä vaihteiston tarkka merkki on esim. ZF 6HP-604 ja mikä moottori.

Ei minulla mitään varsinaista kunnon tarvetta noille tiedoille ole, mutta olisi vain mielenkiintoista tietää. HSL alueen uusien bussien vaihteistoja kun ei enää mistään netistä taida löytyä.

Nämä minun viestini menevät pelkäksi kyselyksi, mutta haittaako se? :???:
 
Onkos näissä autoissa HELMI-näytöt valmiina vai asennetaanko niihin? Vai tuleeko edes ollenkaan?

Arvaan että tulee jos h75 ja 77:lla menee koska ovat HELMI-linjoja. Ainakin aikaisemmissa 1xxx-scaloissa on ymmärtääkseni ollut HELMI-valmiina/intergroitu siihen edessä olevaan näyttöön.
 
Arvaan että tulee jos h75 ja 77:lla menee koska ovat HELMI-linjoja. Ainakin aikaisemmissa 1xxx-scaloissa on ymmärtääkseni ollut HELMI-valmiina/intergroitu siihen edessä olevaan näyttöön.
Se edessä oleva näyttö on juuri Helmi-näyttö, siihen vaan on sitten integroitu muutakin tietoa :biggrin:
 
Voisin veikata, että tämä 1121 menee h68:lle, minne HSL on vaihtanut 194/195/505:n uudet bussit kolmen lastenvaunupaikan takia.

Siis menevätkö kaikki HelB:n 194/195/505-pakettiin tarjoamat uudet bussit linjalle h68 ja tuohon pakettiin tulee vain vanhoja busseja?
 
Siis menevätkö kaikki HelB:n 194/195/505-pakettiin tarjoamat uudet bussit linjalle h68 ja tuohon pakettiin tulee vain vanhoja busseja?

Kyllä, uudet bussit siirtyvät 194/195/505:lle sitten kun h68:n nykyinen sopimus päättyy. h68:lta vaihdetaan 194/195/505:lle siksi aikaa autosarjan 804 - 814 -busseja.
 
Mutta oli linja mikä tahansa, niin täytyypi laittaa vedonlyönti pystyyn, monennellako pysäkkikäynnillä joku saa etuovesta päähänsä. Minä veikkaan että heti ensimmäisellä! :biggrin:
Eihän tuo ovi ainakaan kuvan perusteella paljoa ulos tule. Lisäksi yleensä bussi ajetaan niin, että etuovi on n. 5 metriä pysäkin jälkeen (jotta keskiovi olisi kopin kohdalla). Oven avaamisen aikana asiakkaat harppaavat niitä muutamia askelia, eivätkä täten hypi etukulmaan oven eteen.

Enpä ole nähnyt kenenkään kaukoliikennelinjureissakaan oviin törmäävän, vaikka ovi tulisi ulos 50:kin senttiä.
 
Crossareiden etuoviin ihmiset kyllä törmäilevät. Kun huomaavat ovien alkavan aueta, ottavat askeleen eteenpäin ja saavat sitten ulospäin aukenevasta pariovesta kuonoonsa... :)

PL:lle tulevat uudet Crossarit tulevat muuten ovijärjestelyllä 2+2+1, niin että etu- ja keskiovet aukeavat sisäänpäin.
 
PL:lle tulevat uudet Crossarit tulevat muuten ovijärjestelyllä 2+2+1, niin että etu- ja keskiovet aukeavat sisäänpäin.

Aika jännä nähdä Crossway, jossa yksilehtinen takaovi aukeaa ulospäin. :biggrin:
Ja toivottavasti nuo sisäänpäin aukeavat ovet ovat nykyisiä nopeampia.
 
Noita Crossareiden ovia on muuten nopeutettu huomattavasti monessa autossa, säätö kysymys se vaan on :biggrin:

Oliko/onko sama myös WL:n Renault Agora Line'eissa? Ennen olivat nekin nimittäin raivostuttavan hitaita mutteivät enää.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko/onko sama myös WL:n Renault Agora Line'eissa? Ennen olivat nekin nimittäin raivostuttavat hitaita mutteivät enää.
Sitä en tiedä, Pohjolan Crossarit h23:lla vaan huomioitu... Mutta kaikissa ovissa, valmistajasta riippumatta pitäisi olla säätö. Joihin kuljettajat eivät saa koskea! Tietämätön säätäjä kun saa 90% ovivioista ihan itse aikaan, toiset sitten niistä kärsii. Ne kun eivät saa olla liiankaan nopeat, koska lukuisat tunnistimet puuttuvat silloin peliin erinäisin virheilmoituksin! Nämä hätähousut niitä säätävät joiden mielestä pysäkkijarru hidastaa matkantekoa (mitä se ei tee), jos sitä ei saa pois niin ruuvataan ovia nopeammaksi (tyhmää) :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä nähdä Crossway, jossa yksilehtinen takaovi aukeaa ulospäin. :biggrin:
Ja toivottavasti nuo sisäänpäin aukeavat ovet ovat nykyisiä nopeampia.

Tuskinpa lie Crossareissa semmoiset ovet sen ihmeellisemmät kuin tässä Turkulaisessa Golden Dragonissa. Vielä kun takaovikin aukeaisi sisäänpäin, niin olisi huomattavasti parempi sellaisilla linjoilla jossa pysähdytään myös ratikkapysäkeillä, kuten esimerkiksi Pasilassa.

Ja mitä tulee vielä kommentteihin tuosta Scalan yksilehtisestä etuovesta, niin näkisittepä vaan minkälaisia suorituksia näkee matkustajien osalta joka päivä. Seisotaan ihan melkein pysäkin reunalla, tai sitten vähän kauempana ja hyökätään heti nenä kiinni bussin etuoveen ennen kuin se on edes auennutkaan. Jos koitat kovemmasta vauhdista jarruttaa pysäkin etureunaan odottavien matkustajien ohi, niin heti hyökätään siihen etuoveen silti kiinni ja ollaan sen näköisiä että miksi ajoit musta ohi... Pitäisi saada pikkusen kovemmasta vauhdista ovet auki, kuten joskus muinoin saikin, nythän ne aukeaa vasta melkein kävelyvauhdista... Pointtina tässä oli se, että aivan varmasti jossakin vaiheessa joku saa tuosta ovesta nenillensä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös