Puhelimeen ilman hf-laitetta puhuvat kuljettajat

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
Pakko aloittaa tälle uusi ketju, kun en löytänyt ja tämä taitaa olla aika iso ongelma HSL-alueen liikenteessä.

Torstaina menin h79:llä Siilitielle. Kuljettajaksi sattui sellainen joka puhui puhelimeen ilman hf-laitetta. No Pukinmäen jälkeen pari matkustajaa oli jäämässä Hesburgerin kohdalla pois bussista ja painoi nappia ja menivät seisomaan oville. Kuljettaja ajoi vain täysillä ohi, matkustajat huusivat tälle joka ei kuullut mitään. Sitten he sanoivat toisilleen että ei ole mikään ihme että saavat turpaansa jos puhuvat kesken ajon puhelimeen ja ajelevat pysäkkien ohi... Jätin tuosta HelB:lle palautetta niinkuin jokaisesta tapauksesta jossa olen kyydissä kun kuljettaja puhuu ilman hf-laitetta puhelimeen kesken ajon. HelB vastasi että ryhtyvät mahdollisiin kurinpidollisiin toimiin ko. kuljettajan kanssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Vakavaa puhuttelua esimiehen kanssa? Varoitusta?

Tämä ei ole ainoa tapaukseni kuukauden aikana, oikeastaan tämä oli kahdestoista. 9 + tämä kerta HelBin kuljettajat, 1 kerta Veolia ja 1 Nobina. Niillä harvoilla kerroilla mitä olen Tammenlundilla tai Pohjolan Liikenteellä matkustanut niin ei ole vastaavia tapauksia sattunut kohdalleni.
 
Torstaina menin h79:llä Siilitielle. Kuljettajaksi sattui sellainen joka puhui puhelimeen ilman hf-laitetta. No Pukinmäen jälkeen pari matkustajaa oli jäämässä Hesburgerin kohdalla pois bussista ja painoi nappia ja menivät seisomaan oville. Kuljettaja ajoi vain täysillä ohi, matkustajat huusivat tälle joka ei kuullut mitään. Sitten he sanoivat toisilleen että ei ole mikään ihme että saavat turpaansa jos puhuvat kesken ajon puhelimeen ja ajelevat pysäkkien ohi... Jätin tuosta HelB:lle palautetta niinkuin jokaisesta tapauksesta jossa olen kyydissä kun kuljettaja puhuu ilman hf-laitetta puhelimeen kesken ajon.

Kerran eräs kuljettaja pudotti puhelimensa ajonaikana sinne kuljettajatilan lattialle. Kaiveli sitä sitten liikennevaloissa, ja päästeli painokelvottomia lausahduksia.

Toinen kuljettaja sen sijaan pysähtyi pysäkille, vastasi puhelimeen ja odotti pysäkillä niin kauan että puhelu loppui. Näin sen kuuluu mennä.

Vaikkein mielelläni näin sano, niin kertomasi tapaus kuulostaa siltä että tämän kuljettajan paikka on jossain muualla kuin bussin ratissa. :icon_frown:
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajaksi sattui sellainen joka puhui puhelimeen ilman hf-laitetta. No Pukinmäen jälkeen pari matkustajaa oli jäämässä Hesburgerin kohdalla pois bussista ja painoi nappia ja menivät seisomaan oville. Kuljettaja ajoi vain täysillä ohi, matkustajat huusivat tälle joka ei kuullut mitään.

Lakihan tosiaan kieltää ajonaikana känny-puhelut ilman hf-settiä. Kieltääkö muuten vieläkään "kylmään" luuriin puhumisen? Laki on laki, enkä sen suhteen halua esittää mitään muttia.
Minä väitän silti, että puhuipa sitä puhelimeen joko hf-laitteen kanssa tai ilman niin se itse kapula ei ole ongelma, vaan kuljettajan liian huomion keskittäminen väärään asiaan eli puheluun. Auton ajaminen ja liikennetilanteet pitää olla se huomion fokus nro1 ja ylimenevä kapasiteetti jää sitten vaikka siihen puheluun.

Kyllä se pitäisi jokaisen kuljettajan tunnistaa, milloin oma simultaanikapasiteetti loppuu ja tekemistä ajon aikana pitää vähentää.

HelB vastasi että ryhtyvät mahdollisiin kurinpidollisiin toimiin ko. kuljettajan kanssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Vakavaa puhuttelua esimiehen kanssa? Varoitusta?
Voisiko tarkoittaa palautteesi käsittelyä kuljettajan kanssa, siis sen antamista hänelle tiedoksi? Voisin kuvitella, että Pk-seudun bussinkuljettajien päivittäin kuljettamaan matkustajamäärään mahtuu sen verran kaikenlaista palautetta firmojen suuntaan, että pelkän asiakaspalautteen perusteella pidetyt vakavat puhuttelut olisi jokapäiväisiä? Hyvä kuitenkin, että palautekanava ainakin asiakkaan suuntaan näyttää toimivan.
 
Lakihan tosiaan kieltää ajonaikana känny-puhelut ilman hf-settiä. Kieltääkö muuten vieläkään "kylmään" luuriin puhumisen?

Kylmään luuriin saa edelleen puhua, ja se onkin tosi turvallista kun vanhan Nokialaisen kierrekaapeli on kolme kierrosta rattiakselin ympäri...
 
Kylmään luuriin saa edelleen puhua, ja se onkin tosi turvallista kun vanhan Nokialaisen kierrekaapeli on kolme kierrosta rattiakselin ympäri...

Tämä koko hf-lainsäädäntö on täysi fiasko. Etenkin tämän kylmäluuri-osion puolesta, joka on todella hankala käsiteltävä ajon aikana kierrekaapelinsa vuoksi.
Vanha Nokialainen ei käsittääkseni ole kylmä, sitä vastoin Pusatecin luuri on sellainen, joka kaiken huipuksi omaa huonomman kuuluvuuden kuin vanha NMT450.
Lisäksi voisi olettaa, että kun on tälläinen hf-lainsäädäntö laadittu, niin jossain myös myytäisiin toimivia hf-laitteita. Itse en ole ponnisteluista huolimatta lättäistä löytänyt.
Kaiken lisäksi omissa korvissani ei nappikuulokkeet pysy ilman pitelemistä, ja tällöin taitaa hytöy olla menetetty.

Kuitenkin, linja-autonkuljettajan täytyy pystyä erottamaan milloin voi puhua puhelimeen ja milloin ei, ja linjalla on se ehdottomasti ei. Työpuhelut ovat sitten asia erikseen, mutta ne ovatkin yleensä parin minuutin mittaisia.
Tosin pitkät yöpikavuorot ovat tässä poikkeus. Niissä kaiketi on parempi että kuljettaja puhuu puhelimeen ja pysyy hereillä, kuin että ei puhu ja nukahtaa.
 
Kylmään luuriin saa edelleen puhua, ja se onkin tosi turvallista kun vanhan Nokialaisen kierrekaapeli on kolme kierrosta rattiakselin ympäri...
Jaa siksi BT:llä on yleistä tuo luuriin papatus. Ei se puhelimeen puhuminen minua haittaa, kunhan osaa kuski sumplia huomionsa myös muualle. En kyllä ymmärrä mitä eroa on lankapuhelimeen ja kännykkään puhumisella, molempiin voi puhua yhdellä kädellä tai korvan ja olkapään välissä.
 
Jaa siksi BT:llä on yleistä tuo luuriin papatus. Ei se puhelimeen puhuminen minua haittaa, kunhan osaa kuski sumplia huomionsa myös muualle. En kyllä ymmärrä mitä eroa on lankapuhelimeen ja kännykkään puhumisella, molempiin voi puhua yhdellä kädellä tai korvan ja olkapään välissä.

Itseäni ei myöskään haittaa jos kuljettaja käyttäisi hf-laitetta ja keskittyisi siihen ajoon enemmän kun puheluun, mutta se näyttää harvalta onnistuvan.

PL, NF, HelB ja VT ovat kaikki myös vahvistaneet että henkilökohtaisten puheluiden puhuminen on ajon aikana kielletty. Tauoilla ja päätepysäkeillä vähän vaihteli nuo määräykset.
 
PL, NF, HelB ja VT ovat kaikki myös vahvistaneet että henkilökohtaisten puheluiden puhuminen on ajon aikana kielletty. Tauoilla ja päätepysäkeillä vähän vaihteli nuo määräykset.

Jos koko matkan mölöttää venäjää luuriin (H43, 35-40min.) tuskin se ainakaan työnjohdon kanssa käyty puhelu on... Mitä nyt unohtuu avata takaovet pysäkillä, jos siis on muistanut ajaa sinne... Oli aika jännittävä reissu.
 
Jos koko matkan mölöttää venäjää luuriin (H43, 35-40min.) tuskin se ainakaan työnjohdon kanssa käyty puhelu on... Mitä nyt unohtuu avata takaovet pysäkillä, jos siis on muistanut ajaa sinne... Oli aika jännittävä reissu.

Joo, aika epätodennäköistä tuo on. Tänään kohdalleni sattui taas 2puhelimeen puhuvaa kuljettajaa, toinen h54B ainakin väli Itäkeskus - Malmi ja h79 väli Malmi - Siilitie. 54B:ssä eniten pelotti se että kehällä ajelee 80km/h vauhtia ja keskittyy puhumiseen. Kumpikaan ei käyttänyt hf-laitetta. Tuo h79:n Kuljettaja oli sama kuin torstaina...
 
Kokemukset linjalla 16. Puhui puhelimessa jo Hylkeenpyytäjänkadulla ja jatkoi puhumista KOKO MATKAN Herttoniemeen asti. Kruunuhaassa hiukka vaikeaa sompailla, ko toinen käsi luurissa ja toinen ratissa. Liukkailla silloilla ja rampeissa tuli tunne, että lennetäänköhän alas. Ei ollu mukava reissu, vaikka jännityksestä pidänkin.
 
En koskaan tule hankkimaan hf-laitetta, koska en tykkää puhua puhelimeen ajon aikana missään tapauksessa. Työpuhelut hoidan nopeasti myös ajon aikana eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia. Hf puhuminen vie melkein samalla tavalla huomion pois itse ajamisesta kuin puhuisi suoraan kännykkään. Kuitenkin varmaan kaikki kuskit ajavat välillä myös yhdellä kädellä:lol:
 
Toinen kuljettaja sen sijaan pysähtyi pysäkille, vastasi puhelimeen ja odotti pysäkillä niin kauan että puhelu loppui. Näin sen kuuluu mennä.

Ei kuulu. Ei matkustajia ruveta odotuttamaan jonkun kuljettajan yksityispuhelun takia? Eri asia, jos liikennetyönjohto soittaa, ehkä (toivottavasti) tässä oli siitä kyse.
 
Ei kuulu. Ei matkustajia ruveta odotuttamaan jonkun kuljettajan yksityispuhelun takia? Eri asia, jos liikennetyönjohto soittaa, ehkä (toivottavasti) tässä oli siitä kyse.
Joo; täsmennetään vielä tähän se, että yksityispuhelut ovat todellakin (ainakin edustamassani liikenneyhtiössä) kiellettyjä työaikana. Joskus on tapauksia, että työkaluna olevan bussin oma autopuhelin on epäkunnossa (tämä toki pitää korjata ensitilassa) ja kun liikennetyönjohto tietää kuljettajan oman kännykän numeron, niin se saattaa ottaa yhteyttä sitä kautta.
Mutta siis, jos HSL-liikenteen bussinkuljettaja puhuu ajon aikana puhelimessa, on luurin toisessa päässä oltava vain liikennetyönjohto.

Nykyisellä kännykkäaikakaudella ei ole vaikeaa jättää vastaamatta tulevaan puheluun ja hoitaa se asia sitten kun siihen on tilaisuus.
 
Menen historiaan, ennen ei autoissa ollut (HKL) edes rokkirarioita, perustelu asiakas palvelu. Myöhemmin tuli radiot kommunikointiin työn johdon kanssa. Tänään on kaikki toisin, esim jos työnjohdolla on asiaa kuljettajalle, EI pääse koska kyseinen kuski puhuu henkilökohtaisia puheluja ajon aikana? Epäilemättä herää kysymys koti-ikävästä tai asioista joita ei voida puhua kotiväen kuullen. Luulen että näyttämisen halu on jo suomessa mennyttä aikaa (mulla puhelin). Tai onko joissa kulttuureissa vielä eri kässitys. Nykyisin on firmolla aika huonot henkilöt hoitamassa asioita jos eivät saa edes tätä asiaa kuntoon.
 
Takaisin
Ylös