Puhelimeen ilman hf-laitetta puhuvat kuljettajat

Itse olen nyt vasta opetellut tuota handsfreen käyttöä kun sellainen kapine tuli uuden puhelimen mukana. Langaton malli, ei kilometriä johtoa joka on joka paikassa kiinni ja jumissa niin ajattelin että voisin kokeilla. Silti yhteys katkoo ja pätkii ja rahisee :biggrin: Mutta kai sillä saa asiansa hoidettua.

Olen ohjeistanut parempaa osapuoltani sillä, että ei soittele kuulumisiaan kun olen töissä vaan soitan itse niitä sitten kun on aikaa. Mutta olen kuitenkin sanonut että jos asialla on tulipalokiire, niin soittaa toisen kerran perään niin vastaan kyllä sitten. Pidän omana oikeutenani puhua työaikana myös omia puheluita, sillä saan itsekin kuunnella päivittäin kuinka Marjatan kampaamoreissu meni mönkään kun joku kälättää kovaan ääneen puhelimeensa etupenkissä. Puhelu vaan pitää osata pitää ajonaikana ja asiakaspalvelutilanteissa toisarvoisena. Langan toisessa päässä roikkuvaa tuskin haittaa se, että välissä neuvon matkakortin käyttöä, ja kertalipun hintaa..
 
Pidän omana oikeutenani puhua työaikana myös omia puheluita, sillä saan itsekin kuunnella päivittäin kuinka Marjatan kampaamoreissu meni mönkään kun joku kälättää kovaan ääneen puhelimeensa etupenkissä.

Sanokaa että tämä on pahaa unta. On aavistuksen eriasia jos MATKUSTAJA puhuu puhelimeen kuin että KULJETTAJA puhuu puhelimeen...

Btw, yksityispuhelut on teidänkin firmassa ajon aikana kielletty mutta sen varmaan tiesitkin.
 
Sanokaa että tämä on pahaa unta. On aavistuksen eriasia jos MATKUSTAJA puhuu puhelimeen kuin että KULJETTAJA puhuu puhelimeen...

Btw, yksityispuhelut on teidänkin firmassa ajon aikana kielletty mutta sen varmaan tiesitkin.

Mitä eroa sillä muka sitten on? Jos kuljettaja puhuu kännykkään hf-laite korvassa, eikä tämä vaikuta ajamiseen tai asikaspalveluun, en näe mitään syytä etteikö kuljettaja voisi puhua kännyyn kohtuudella. Enemmän uskon musiikin häiritsevän asikaspalvelua kuin kännyyn puhumisen. Sitä paitsi häiritseehän muiden ihmisten kännykkään kälättäminen muita matkustajia, joten jos kuljettaja ei saa puhua kännyyn ei mielestäni matkustajatkaan saisi.
 
Asiaa on tutkittu ja voithan itsekin kokeilla, puhelu päälle ja ajelulle.

http://www.tietokone.fi/uutiset/2006/kannykka_vastaa_0_8_promillen_kannia

Menisitkö 0,8 promillen humalassa olevan linja-autonkuljettajan kyytiin?

Mielenkiintoinen artikkeli ja olet oikeassa, puhuminen voi haitata ajamista. Kuitenkaan asia ei ole ihan niin yksiselitteinen. On kuitenkin eri asia verrata ammattikuljettajia ja tavallisia henkilöautoilijoita, sillä ammattikuljettajilla kertyy kilometrejä ja kokemusta enemmän kuin tavallisilla henkilönauton kuljettajilla. Jos 40 kuljettajasta 3 törmää puhelun seurauksena edellä olevaan autoon, on se prosentuaalisesti kuitenkin melko pieni luku. Lisäksi ajokulttuuri jenkeissä on jonkin verran erilainen kuin Suomessa. Siellä ei tunnu kukaan bussi-, rekka- tai henkilöautonkuljettaja pitävän minkäänlaista turvaväliä.
 
Btw, yksityispuhelut on teidänkin firmassa ajon aikana kielletty mutta sen varmaan tiesitkin.

Tiedän kyllä että se on kiellettyä. Silti jos muutkin puhuu omia puheluitaan työaikana, ammatista riippumatta, saan silloin minäkin puhua.

Itse en koe että keskittymiskykyni ajamiseen herpaantuu puheen aikana, sillä en välttämättä keskity puheluun niin paljon, ja osa asioista saattaa jopa mennä ohi korvien..
 
Tiedän kyllä että se on kiellettyä. Silti jos muutkin puhuu omia puheluitaan työaikana, ammatista riippumatta, saan silloin minäkin puhua.

Työaikana puhuttu puhelu on eri asia kuin kesken työtehtäviä puhuttu puhelu ja ammatteja sekä työtehtäviä on erilaisia...

Liikennöintisopimuksiin on kuitenkin kirjattu, että kuljettaja saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta vain liikennöintiin liittyvissä asioissa.
TLL edellyttää silloin tietysti hf-laitteen käyttöä.
 
Työaikana puhuttu puhelu on eri asia kuin kesken työtehtäviä puhuttu puhelu ja ammatteja sekä työtehtäviä on erilaisia...

Liikennöintisopimuksiin on kuitenkin kirjattu, että kuljettaja saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta vain liikennöintiin liittyvissä asioissa.
TLL edellyttää silloin tietysti hf-laitteen käyttöä.

Olet oikeassa. Työaika ja työaika ovat kaksi eriasiaa ;) Mutta tietenkään en keskustele matkalippua myydessä
ni samaan aikaan pappa-tunturin takarattaan koosta, vaan sanon puhelimen toisessa päässä roikkuvalle että "odota", palvelen asiakkaat, ja jatkan keskustelua vasta kun lähden pysäkiltä ja matkustajat ovat siirtyneet matkustamoon omaan "rauhaansa".
Vielä vähemmän matkustajia varmaan kiinnostaa kuljettajan tekemiset/puhumiset sitten kun saadaan turvaohjaamolliset autot kun välissä on seinä josta joutuu huutamaan että ääni kuuluu lävitse?


omalla työnantajallani ei muuta mahdollisuutta nykyään olekaan, kun omalla puhelimella asiointi varikon suuntaan. Autopuhelimet kun olivat aina rikki tai rikottu, niin päättivät poistaa ne käytöstä kokonaan. Sentään hankkivat ilmaisnumerot joihin voi soittaa jos tulee hätä :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
omalla työnantajallani ei muuta mahdollisuutta nykyään olekaan, kun omalla puhelimella asiointi varikon suuntaan. Autopuhelimet kun olivat aina rikki tai rikottu, niin päättivät poistaa ne käytöstä kokonaan. Sentään hankkivat ilmaisnumerot joihin voi soittaa jos tulee hätä :)

Mitäpä jos ei ole omaa puhelinta mukana? Autorikon sattuessa odotetaan seuraavaa vuoroa ja toivotaan että tämän kuljettajalla on puhelin?
 
Mitäpä jos ei ole omaa puhelinta mukana? Autorikon sattuessa odotetaan seuraavaa vuoroa ja toivotaan että tämän kuljettajalla on puhelin?

Hassua tosiaan, ei kai työsopimuksessa voida edellyttää toimivan matkapuhelimen omistamista :D Samalla täytyisi edellyttää sen latauksessa oloa ja hiuksia aletaan halkomaan niin ilmaisnumero ei riitä vaan puhelimen latauskustannukset puhelun ajalta tulisi korvata...

Tiedän kyllä että se on kiellettyä. Silti jos muutkin puhuu omia puheluitaan työaikana, ammatista riippumatta, saan silloin minäkin puhua.

Nyt on argumentaation taso niin alhaalla että annetaan olla.
 
Olet oikeassa. Työaika ja työaika ovat kaksi eriasiaa ;) Mutta tietenkään en keskustele matkalippua myydessäni samaan aikaan pappa-tunturin takarattaan koosta, vaan sanon puhelimen toisessa päässä roikkuvalle että "odota", palvelen asiakkaat, ja jatkan keskustelua vasta kun lähden pysäkiltä ja matkustajat ovat siirtyneet matkustamoon omaan "rauhaansa".
Vielä vähemmän matkustajia varmaan kiinnostaa kuljettajan tekemiset/puhumiset sitten kun saadaan turvaohjaamolliset autot kun välissä on seinä josta joutuu huutamaan että ääni kuuluu lävitse??

Itselleni on sinänsä ihan sama jos kuljettaja tekisi niin kuin nak yllä kertoo, kunhan käyttää hf-laitetta eikä häiritse ajoa. Kyllä sen yleensä selkeästi huomaa jos kuljettajan ajo häiriintyy. Yleisimpiä ovat pysäkkien ohi ajo, ei siis yhden pysäkin, vaan jos useamman ohi ajaa niin sitten on jo selkeästi huomio jossain muualla. Muita mitä olen nähnyt on että ajetaan puoliksi vastaantulevien kaistaa n. 80km/h, esim tammikuun lopun tapaus h74llä, arki-ilta n. kymmeneltä, ajoi arabiassa sekä Vanhalla Tapanilantiellä tuolla tavalla... Nopeus mitattu puhelimen GPS:llä. Puhui siis toinen käsi korvalla ja toinen ratissa. Missasi myös ajon aikana 6pysäkkiä.
 
Myös jos lähes joka pysäkillä jää takaovet avaamatta, otetaan vaan uutta populaa sisään on syynä aina ollut puhelu. Ja näin siis käy melkein joka pysäkillä niin kauan kuin puhelu kestää. Mutta jos ei voi myöntää ettei ihminen taivu kaikkeen yhtäaikaa niin on kai vaan tyydyttävä vasurilla hutaistuun joukkoliikenne"palveluun".
 
Mitäpä jos ei ole omaa puhelinta mukana? Autorikon sattuessa odotetaan seuraavaa vuoroa ja toivotaan että tämän kuljettajalla on puhelin?

Itselläni oli muutama viikko sitten tilanne että hukkasin oman puhelimen ja piti lähteä töihin, niin ilmoitin vaan työnjohtoon että puhelinta ei nyt ole, ja jos tulee ongelmia, voin lähettää savumerkkejä.. :p No onneksi ei kuitenkaan tullut mitään ongelmia sen illan aikana. Onhan tuossa järjestelyssä toki aukkoja, mutta tilannehan on tässä vaiheessa sama, kun ne autopuhelimet olivat turhan vikaherkkiä/niitä ei osattu käyttää..
 
Itselläni oli muutama viikko sitten tilanne että hukkasin oman puhelimen ja piti lähteä töihin, niin ilmoitin vaan työnjohtoon että puhelinta ei nyt ole, ja jos tulee ongelmia, voin lähettää savumerkkejä.. :p No onneksi ei kuitenkaan tullut mitään ongelmia sen illan aikana. Onhan tuossa järjestelyssä toki aukkoja, mutta tilannehan on tässä vaiheessa sama, kun ne autopuhelimet olivat turhan vikaherkkiä/niitä ei osattu käyttää..

Outoa käytöstä mielestäni yhtiöltäsi. Minun mielestä jos yhtiö luopuu radiopuhelimista, tulisi sen antaa vähintäänkin työpuhelimet, jolla voi tarvittaessa ottaa yhteyttä työnjohtoon. Lisäksi yhtiön tulisi ehdottomasti tarjota kaikille kuljettajille HF (tai autopuhelimen luuri, johon on laitettu soitonsiirto kännykästäsi), jotta he voivat kommunikoida lain mukaisesti työnjohtoon. Matkustajille on melko turhauttavaa jos kuljettaja pysähtyy tien varteen vain rupattelemaan työnjohdon kanssa, varsinkin jos tilanne ei ole aivan akuutti. Itse en ole kyllä kuullut, että kellään liikennöitsijällä olisi ollut suurempia ongelmia radiopuhelimien kanssa. WL:llä taitaa olla kaikissa autoissa kännykät telineissä, josta voi soittaa.

Nöbinän busseihin pitäisi vissiin laittaa tuulilasin yläkulmaan radiopuhelintarrat niinkuin ennen vanhaan. Nyt siihen pitäisi vain lisäksi vetää punainen viiva puhelimen kuvan yli :D
 
Takaisin
Ylös