Taksibussiliikenne Helsingin alueella

Liittynyt
17 Tammikuu 2007
Viestit
14
Reilu vuosi sitten, aivan vuoden 2010 alussa kuulin radiosta tai luin että Helsingissä tai Helsingin alueella suunniteltiin taksibussiliikenteen aloittamista loppuvuodesta.

Asia jäi mieleeni, koska olen joskus tutustunut taksibussiliikenteen tekniikkaan ja edellytyksiin, enkä pitänyt sitä todennäköisenä tällä alueella. Liikennöintikustannukset arvioitiin eräässä pohjoismaisessa selvityksessä 1,7-2,2-kertaisiksi tavanomaiseen bussiliikenteeseen verrattuna.

Sen jälkeen asiasta ei ole kuulunut yhtään mitään. Oliko kysymyksessä uutisankka vai onko tällaisia suunnitelmia joskus pidetty esillä?
 
Luulenpa vaan että ei tule toimimaan. Jos bussissa on 16 matkustajaa ja jokainen haluaa jonnekkin, niin ei se enään kauhean nopeata ole?
Tällaisella palvelulla voi olla menekkiä haja-asutusalueella olosuhteissa, joissa muuta bussiliikennettä ei ole tarjolla. Siis kun ei ole mitään mielekkäitä reittejä, kun ei mihinkään saa sellaista pysäkkiä, että sillä olisi paria käyttäjää enempää päivän aikana. Haja-asutuksessa on sekin etu tällaisen palvelun kannalta, että yleensä sieltä pyritään aina samaan suuntaan. Silloin kiertelyä tulee vain yhden kerran, eli kerätessä porukka kodeistaan tai jaettaessa takaisin koteihin.

Kokeilu tehdään nyt alueella, jossa on tarjolla reittiliikennettäkin. Jos säännöllinen bussilinja ajaa 20 min vuorovälillä, tuollainen palvelu ei tunnu kovin kilpailukykyiseltä. Odotusaika on melkein sama mutta hinta huikea, aikalippu ei kai tuossa kelpaa. Odotusaika on minusta vielä huonompi laadultaan kuin reittiliikenteellä. Aikataulun sentään tietää ennakkoon, mutta tuosta ei tiedä kutsun jälkeen, kestääkö 5 vai 15 minuuttia. Aikaa siis ei voi käyttää hyödyksi, vaan on varauduttava tuntemattoman pituiseen odotusaikaan. Toki aika selviää sitten kun on valinnut, minkä palvelun ottaa. Mutta aikataulutetun liikenteen kanssa tietää, mihin asti voi tehdä töitä tms.

Mutta on ihmisiä, jotka käyttävät nykyään taksia esim. kaupassa käyntiin. Sehän on pakko, jos ei ole korttia eikä autoa, eikä bussillakaan pääse. (Esim. Itäkeskuksen Stockan herkussa on kassoilla puhelin taksin tilausta varten.) Heille tuo on tietenkin kilpailukykyinen tuote, mahdollisesti. Hinta on alhaisempi ja palvelu melkein sama. Tosin voi pohtia, miten helppoa ja joustavaa tuon tilaaminen vaihtoehtovalintoineen on mm. iäkkäälle ihmiselle. Mutta sitä varten kai kokeillaan.

Antero
 
Kokeilu tehdään nyt alueella, jossa on tarjolla reittiliikennettäkin. Jos säännöllinen bussilinja ajaa 20 min vuorovälillä, tuollainen palvelu ei tunnu kovin kilpailukykyiseltä. Odotusaika on melkein sama mutta hinta huikea, aikalippu ei kai tuossa kelpaa. Odotusaika on minusta vielä huonompi laadultaan kuin reittiliikenteellä. Aikataulun sentään tietää ennakkoon, mutta tuosta ei tiedä kutsun jälkeen, kestääkö 5 vai 15 minuuttia. Aikaa siis ei voi käyttää hyödyksi, vaan on varauduttava tuntemattoman pituiseen odotusaikaan. Toki aika selviää sitten kun on valinnut, minkä palvelun ottaa. Mutta aikataulutetun liikenteen kanssa tietää, mihin asti voi tehdä töitä tms.

Onhan tämänkaltainen järjestely ollut käytössä Airport-taxi muodossa ainakin Oulussa aikaisemmin - toki helpompi järjestää, kun määränpää kaikille sama. Periaatteellisella tasolla suurehkot liikennevolyymit mahdollistavat tätä periaatetta käyttäen käyttöasteen parantamisen, sekä matkojen nopeuttamisen. Ajatellaan esimerkiksi omakotitaloaluetta Vantaalla, josta on ruuhka-aikaan menossa suuri joukko ihmisiä vaikka Keilaniemeen töihin. Täyttää helposti bussin, joka pysähtelee alkupäässä runsaasti, ajaa pysähtymättä Keilaniemeen, jossa taas jakelee ihmiset määränpäihin. Ei tietenkään mikään valtavien keskustaan suuntautuvien liikennevirtojen korvaaja, mutta saattaa osoittautua kustannustehokkaksi tavaksi hoitaa ohuempia liikennevirtoja esimerkiksi poikittaisliikenteessä.

Kaiken kaikkiaan milestäni mielenkiintoinen kokeilu, eikä ilmeisesti edes kovin kallis (tulevilla bussimäärillä). Kuvittelisin kuitenkin järjestelmän suuri ongelma olevan tilauksen tekeminen - tekstiviestipohjainen tilausjärjestelmä kuulostaa vaikeakäyttöiseltä, paljon perehtymistä vaativalta. Kaiken kaikkiaan, mikäli kokeilu onnistuu, luulisi tästä syntyvän ainakin jossain määrin vientiteollisuuttakin.
 
Kokeilu tehdään nyt alueella, jossa on tarjolla reittiliikennettäkin. Jos säännöllinen bussilinja ajaa 20 min vuorovälillä, tuollainen palvelu ei tunnu kovin kilpailukykyiseltä.
Antero

Ei se olekaan kilpailukykyinen siinä ainoassa suunnassa, jonne tuo bussilinja ajaa.

Se on sensijaan erittäin kilpailukykyinen muissa suunnissa. Aika usein on pakko omistaa auto siksi, että bussi ei mene kaikkialle. Esimerkiksi Espoon kaupunki pyrkii kiinnittämään uusilla asuinalueilla huomiota siihen, että autottomuus ei käy liian hankalaksi. Lääkkeinä ovat esimerkiksi yhdistetyt tavarankuljetuspalvelut, taksibussi voisi olla toinen keino.
 
Kutsuliikennepalvelun kolmen vuoden pilottijaksolle on liikennöitsijäksi valittu Rapiditaxi Oy.
 
Äskettäin Hakamäentiellä ajoi kokonaan hsl sininen sprinter bussi (GKN-412) hsl tunnuksin ja sinisessä linjakilvessä luki "K1 Kutsuplus.fi"
Onko tämä hanke alkanut siis jo?
 
Äskettäin Hakamäentiellä ajoi kokonaan hsl sininen sprinter bussi (GKN-412) hsl tunnuksin ja sinisessä linjakilvessä luki "K1 Kutsuplus.fi"
Onko tämä hanke alkanut siis jo?

Kyllä se näköjään on.

Kutsuplus-palvelun tilaus- ja ohjausjärjestelmä on täysin automatisoitu. Pilotointi on alkanut pienellä testaajaryhmällä, ja lokakuusta alkaen kokeiluun kutsutaan vähitellen uusia ryhmiä mukaan.

Pilotoinnin ensimmäisessä vaiheessa Kutsuplus-bussit palvelevat Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kampusten välistä liikennettä sekä opiskelijoiden ja henkilökunnan muita liikkumistarpeita. Kutsuplus-bussit liikennöivät Kehä I:n eteläpuolella kuitenkin niin, että Lauttasaari ei kuulu palvelualueeseen ja idässä raja kulkee Viikin kampusalueen itäpuolella.

Kutsuplus.fi
 
Olisin itse voinut osallistua jo kokeiluvaiheessa, mutta kun palvelu ei ulotu kotikonnuille, niin ei sitten. Olisin käyttänyt palvelua siihen, että en halua ostaa seutuaikaa, kun menen rajan yli kohtuullisen harvoin. Tietenkin siinä auttaisi ”vyöhykelisälippu”, mutta kun sellaisia ei suostuta myymään. Mutta olisi kiinnostanut sekin, että olisin voinut tehdä matkan ilman vaihtoja. Eli matka-ajan olisi voinut käyttää paremmin hyödyksi kuin vähän väliä vaihtaessa ja odottaessa. Siitä olisin ollut valmis maksamaan kuten autonkin käytöstä, koska palvelu olisi ollut parempaa kuin auto ja parempaa kuin avoin joukkoliikenne.

Yleisesti kuitenkin epäilen, että tästä 5-vuotisesta kokeilusta ei saada hyvää tulosta. Ja sitten tulkitaan, ettei tällainen palvelu onnistu. Pidän merkittävänä sitä, että tämäntyyppinen palvelu ylittää laajuudessaan jonkinmoisen kriittisen rajan niin, että tavoitelluilla hyödyillä on edes mahdollisuus toteutua. Arvelen, ettei kriittinen raja kokeilulle suunitellussa laajuudessa ylity.

Jos alue on suppea, avoin joukkoliikenne voittaa. Se on helpompaa ja halvempaa, eikä todennäköisesti merkittävällä tavalla matka-ajan osalta huonompaa. Mitä pidempi matka ja mitä enemmän meillä epäluotettavia ja yhteensovittamattomia vaihtoja matkaan liittyy, sitä paremmaksi palveluksi tämä kutsubussi muodostuu avoimeen joukkoliikenteeseen nähden. Eli Kutsuplussa on parhaimmillaan mahdollisimman laajalla toimialueella, ei pieneksi rajatulla. Mutta jotta odotusajoista ja soviteltujen reittien aiheuttamasta kiertelystä ei aiheudu liian suuria palvelutason heikennyksiä, käyttäjiä ja autoja pitäisi olla paljon, jotta matkojen järkevä sovittelu olisi mahdollista. Pelkään, että tähän tällä rajatulla kokeilulla ja sen seudun laajuuteen nähden pienellä automäärällä ei päästä.

Antero
 

Ainoa yllättävä asia tässä on se, että HS reagoi. Onhan tuo täysin holtitonta rahankäyttöä. Mutta johonkinhan ne nelosen ruuhkavuoroista säästyneet rahat on tuhlattava.

Minusta kutsupohjainen joukkoliikenne on omiaan sellaisilla alueilla, jonne muuta joukkoliikennettä ei ole järkevää tuoda. Espoon ja Vantaan pohjoisosat sekä Helsingissä pienet pistemäiset alueet mallia Tarvo. Ei muualla.
 
Mitä pidempi matka ja mitä enemmän meillä epäluotettavia ja yhteensovittamattomia vaihtoja matkaan liittyy, sitä paremmaksi palveluksi tämä kutsubussi muodostuu avoimeen joukkoliikenteeseen nähden. Eli Kutsuplussa on parhaimmillaan mahdollisimman laajalla toimialueella, ei pieneksi rajatulla.

Näinpä. Toisaalta matkojen pidentyessä on entistäkin vaikeampaa löytää useampi kuin yksi matkustaja edes osalle matkaa, kun potentiaalisten matkakohteiden määrä kasvaa neliöön. Siksi koko tällä laajalla kutsuliikenteen palvelualueella pitäisi olla oikein terve asiakastiheys, jotta vaunut eivät olisi vain yhteiskunnan tukemia henkilökohtaisia takseja. Tälläisiä tiheyksiä ei Helsingin seudulla ole kuin ehkä hyvässä toivossa Torkkelinmäellä ja Punavuoressa.

Jos taas asiakastiheys saadaan oikein terveeksi, tarve hienolle keskitetylle matkanyhdistelylle laimenee. Yksin toimivat pikkubussiyrittäjät saavat jo riittävästi asiakkaita toimiakseen omaehtoisesti. Tälläistä palvelua löytyy monista suurkaupungeista. Kehitysmaiden suurkaupungeissa joissa varsinaista joukkoliikennettä ei välttämättä ole lainkaan pikkubussi jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
 
Takaisin
Ylös