HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011

Ei pidä unohtaa että onhan meillä tälläkin hetkellä liikenteessä takaovettomia kaupunkibusseja, nobinan Carrus city M-autot 2+2+0 ovituksella, ei kai noissakaan ulospääsy tuota sen suurempia ongelmia kuin takaovellisessa autossa.

Ja Westendin Linjan muutamat jäljellä olevat Rellut...

Tulee kyllä todella mielenkiintoinen kilpailukierros tästä, ottaen huomioon tällä hetkellä vallitsevan kiistatilanteen Nobinan ja HSL:n välillä...
 
Eikös linjat 100N, 130N, 140N, 210N ja 220N lakkauteta vuonna 2014 vai jo aikaisemmin? Ja mille linjoille noita N-versioita tulee?

Nuo nykyiset yölinjat on tarkoitus korvata normaalilinjojen N-tunnuksilla jo ensi vuonna, uusia N-linjoja olisivat 106N, 109N, 110N, 132N, 147N ja 154N. Lisäksi nykyisten linjojen 195N ,231N ja 270N liikennettä lisätään.
 
Tulee kyllä todella mielenkiintoinen kilpailukierros tästä, ottaen huomioon tällä hetkellä vallitsevan kiistatilanteen Nobinan ja HSL:n välillä...

Ei tuon pitäisi vaikuttaa mitenkään. Mikäli Nobina on mukana kilpailussa, niin sen tekemä tarjous arvioidaan samalla tavalla kuin muiden. Tarjoukset on julkisia ratkaisun jälkeen, joten vaikea alkaa syrjimään ketään. Sen tarkemmin en tiedä mikä kiistan tilanne on tällä hetkellä, eli onko jotain muita esteitä Nobinan mukana ololle kilpailussa.
 
Eipä tuon pitäisi vaikuttaa millään tavalla, sillä tuo kiistatilanne on ollut omien tietojen mukaan jo lähemmäksi kahta vuotta kiistana. Sinä aikana Nobina on osallistunut ja menestynytkin tarjouskilpailuissa (h21V, h62, h65A/N, h66/A, h80, h81/B, h82/B ja h83)
 
Eikö 300N kuulu tähän näin kun sillä loppuu tuo sopimus 8/12?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laitan jo aikaisessa vaiheessa oman veikkaukseni tästä, sillä mielestäni tämä kilpailukierros on suorastaan kutkuttava. Eikä pelkästään siksi, että voi olla oma työpaikka vaakalaudalla, vaan myös siksi että tässä on paljon liikennettä mukana :redface:

K121 - 106, 110, 501 = VT
K122 - 158, 160 = PL
K123 - E65, 165 = VT
K124 - 231, 247, 248, 270 = Helb
K125 - 315, 321, 324, 345 = NF
K126 - 518, 740, 741, 742 = NF tai VT
K127 - 623 = ESLL
K128 - V37, 650, 651, 652 = Helb
K129 - H15, Tapiolan palvelulinja = WL
K130 - E20, E21, E26, E27, E29, E82 = NF
K131 - E24, E25, E51 = NF tai Helb
K132 - E22, E23 = WL
K133 - 510 = VT
K134 - V3 = ?
K135 - Ke5, Ke8, Ke9 = ESLL

K121 - Veolia
Voisin veikata, että Veolialla voisi olla saumat tähän pakettiin, heillä kun on ylijääneitä telejä sopivasti.

K122 - Pohjolan liikenne
PL:llä on ollut suurta kasvua viimeisten kierrosten aikana, ja nyt kun suomenojan varikkoakin on laajennettu, voisin veikata että Pl ottaa omat vanhat reitit takaisin.

K123 - Veolia
Veolia pitänee "kökkelin" linjat.

K124 - Helsingin Bussiliikenne
Helbilläkin on ylimääräisiä autoja jonkinverran, ja telejä vapautuu h20:lta vuoden vaihteessa sopivasti näille linjoille. Helb tuntuu saaneen tarjouksissa myös viime aikoina vähän tuulta siipiensä alle ja veikkaisin heidän saavan nämä.

K125 - Nobina
Näille linjoille muilla ei hirveästi ehkä ole kiinnostusta pitkien varikkosivujen takia, myös kalajärven kinttupolut ovat tuttuja Nobinalaisille.

K126 - Nobina/Veolia
Näillä linjoilla voi olla tiukkaa, että kuka nämä voittaa, Veolialla ja Nobinalla Hakunilan varikon takia kotikenttäetu ja varsinkin jos se uusi varikko valmistuu kuninkaanmäkeen joskus.

K127 - Etelä-suomen linjaliikenne
Yksittäinen seutulinja ESLL:n varikon lähimaastossa voisi houkutella savolaisia jopa tarjoamaan voittavan tarjouksen tästä.

K128 - Helsingin Bussiliikenne
Lentokentän linjojen voiton takia Helb voisi innostua tarjoamaan näistä voittavan tarjouksen, sillä varjolla että Vantaalle voisi perustaa uuden varikon lentokentän, pohjois-helsingin ja näiden linjojen ympärille.

K129 - Westendin Linja
WL on ajanut Tapiolan palvelulinjaa pitkään ja uskon että myös jatkossakin, sivutuotteena ensimmäinen oma Helsingin sisäinen linja.

K130 & K131 Nobina/Helb
Nobina luultavasti tekee näistä voittavan yhdistelmätarjouksen, edelleen muilla painavat pitkät varikkosivut kalajärvi/serena akselille. Helb voisi olla kovana kakkosena, etenkin jos voittaa K124:n

K131 - Helsingin Bussiliikenne
Jos Nobina ei saa yhdistelmätarjousta läpi veikkaisin Helbin kuorivan nämä päältä

K132 - Westendin Linja
Westendin Linjalla voisi olla kiinnostusta laajentaa toimintaa edelleen ja voittaa leppävaarasta "pienet" linjat. Åberg voisi sopia kuvaan tietysti yhteistarjouksella(?)

K133 - Veolia
Veolia voisi olla vahvoilla tämän kohteen kanssa, sillä varikkosivut pysyvät kurissa Tuupakan ja Suomenojan sijaintien takia. Myös niitä telejä on ylimääräisenä jonkinverran

K134 - Taksikuljetus/Laajasalon liikenne/Etelä-suomen linjaliikenne
Tästä kohteesta en osaa sanoa muuta kuin että sitä ajetaan pakettiautolla hakunilan suunnalla ;)

K135 - Etelä-suomen linjaliikenne
Muistaakseni näistä linjoista ei aikanaan tarjonnut ekalla kilpailukierroksella kukaan, joten veikkaan että Esll jatkaa näillä linjoilla.


Kaikenkaikkiaan voisin sanoa, että tällä kierroksella ei välttämättä hankita uusia busseja niinkään, vaan kilpailuvoittoja kaavitaan vanhojen bussien varustelulla. Jälki-asennettavilla ilmastoinneilla, pakokaasujenpuhdistuslaitteistoilla, turvakameroilla ja ohjaamoilla. Tästä tulee mielenkiintoista.
 
Tuossa K122:sa taitaa olla sopimus vain länsimetron valmistumiseen asti? Vaikka Suomenojalla on laajennettu, mahtaako tämän mahdollisen kilpailuvoiton kalusto enää mahtua? Nyt on jo öisi piha tupaten täynnä...
 
Itse vähän veikkaan että Helb haluaa tuon vihdintien paketin (K125)! Sitten Helb omistaa vihdintie linjat.
 
Viimeksi muokattu:
Kohteiden 127 (623) ja 128 (v37, 650-652) sopimusten kestot ovat vain reilu 2 vuotta, eli kehäradan valmistumiseen asti joten tiedä häntä onko muilla liikennöitsijöillä halukkuutta näin lyhyisiin sopimuskausiin? Lisäksi tuupakan varikon sijainti on mitä parhain linjojen v37 ja 650-652 hoitoon joten uskoisin veolian pitävän nämä.
 
Vaikka Helbillä nyt noita telejä ylimääräisinä olisikin niin aika paljon on myös jo niin vanhoja autoja että saako niitä tarjota enää edes ruuhkavuoroihin? tällaisia ovat ainakin 9707-9710, 9801-9811, 9934-9935 ja 9937, yhteensä 18 kpl.
 
Vaikka Helbillä nyt noita telejä ylimääräisinä olisikin niin aika paljon on myös jo niin vanhoja autoja että saako niitä tarjota enää edes ruuhkavuoroihin? tällaisia ovat ainakin 9707-9710, 9801-9811, 9934-9935 ja 9937, yhteensä 18 kpl.
"Linjoilla käytettäville autoille on myös määritelty ikärajoituksia: linjalla olevien autojen keski-ikä saa olla enintään 7 vuotta ja yksittäisen auton ikä enintään 16 vuotta. Keski-ikää ja kalustopisteitä laskettaessa pääpaino on kuitenkin kokopäivävuorossa eli aamusta iltaan ajavilla busseilla – tästä syystä ruuhka-aikana on yleensä ajossa huonokuntoisempia busseja kuin esimerkiksi illalla kello 21." Eli saa :lol:
 
Takaisin
Ylös