HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011

Millä periaatteella kaluston keski-ikä kilpailutuksessa lasketaan? Suurinosa autoista ajaa tietysti melko pitkää päivää, mutta miten ruuhka-ajan lisäautot vaikuttaa laskentaan? Jos autolla ajetaan esim. pari sivua linjaa 5 päivänä viikossa talvikautena, eikai se sentään laske keski-ikää samalla suhteella, kun kokopäiväisesti ajava, mutta missä kulkee raja?
 
Millä periaatteella kaluston keski-ikä kilpailutuksessa lasketaan? Suurinosa autoista ajaa tietysti melko pitkää päivää, mutta miten ruuhka-ajan lisäautot vaikuttaa laskentaan? Jos autolla ajetaan esim. pari sivua linjaa 5 päivänä viikossa talvikautena, eikai se sentään laske keski-ikää samalla suhteella, kun kokopäiväisesti ajava, mutta missä kulkee raja?

Nykyään (jälleen) tarjoajat tarjoavat tarjouskilpailussa kalustolleen tietyn prosenttiosuuden kokonaissuoritteesta, jolla tulevat liikennöimään kohteen linjoja mikäli tarjous on voittava. Kaluston keski-ikä lasketaan painotetusti näiden liikennöitsijän ilmoittamien prosenttiosuuksien mukaan.

Eli jos liikennöitsijä tarjoaa kalustoa seuraavasti:

40% uusi bussi
30% 5-vuotias bussi
20% 7-vuotias bussi
10% 10-vuotias bussi

Tällöin painotettu keski-ikä liikenteen alkaessa on 0,40*0+0,30*5+0,20*7+0,10*10 = 3,9 vuotta
 
Millä periaatteella kaluston keski-ikä kilpailutuksessa lasketaan? Suurinosa autoista ajaa tietysti melko pitkää päivää, mutta miten ruuhka-ajan lisäautot vaikuttaa laskentaan? Jos autolla ajetaan esim. pari sivua linjaa 5 päivänä viikossa talvikautena, eikai se sentään laske keski-ikää samalla suhteella, kun kokopäiväisesti ajava, mutta missä kulkee raja?

Yksinkertaistetuna esim. näin, isossa osassa sopimuksia:

auto a) suorite: 3000km, bussin ikä: 2v. (2 x 3000/7000) = 0,86v.
auto b) 2200 km, 4 v. =1,26v.
auto c) 1000 km, 6 v. = 0,85v.
auto d) 650 km, 14 v. = 1,30v.
auto e) 150 km, 16 v. = 0,34v.
km yhteensä: 7000km

km painotettu keski-ikä a+b+c+d+e= 4,6 vuotta
 
En tiedä laskinko oikein tai laskinko mitään mutta itte laskin näin: Ekaksi autojen vuodet ja kuinka vanhoja ne on nytten eli 2009x1, 2008x1, 2006x1, 2003x3, 1998x2 eli autoja on 8.
Linjan h45 autot
13v+13v+8v+8v+8v+5v+3v+2v = 60/8 = keski-ikä 7.5vuotta
 
Laitetaanpa veikkausta:

Kohde 121 (106, 110, 501): Nobina
Kohde 122 (158, 160): Veolia
Kohde 123 (e65, 165): Westendin Linja
Kohde 124 (231, 247, 248, 270): Nobina
Kohde 125 (315, 321, 324, 345): Nobina
Kohde 126 (518, 740, 741, 742): HelB
Kohde 127 (623): Veolia
Kohde 128 (v37, 650, 651, 652): Veolia
Kohde 129 (h15, Tapiolan palvelulinja): Taksikuljetus tai Westendin Linja
Kohde 130 (e20, e21, e26, e27, e29, e82): Nobina
Kohde 131 (e24, e25, e51): Nobina
Kohde 132 (e22, e23): Nobina
Kohde 133 (510): HelB
Kohde 134 (v3): Laajasalon Liikenne tai Taksikuljetus
Kohde 135 (Ke5, Ke8, Ke9): ESLL tai Veolia

Kokonaisuudessa veikkaan Nobinan pitävän erittäin tiukasti kiinni Leppävaaran ja Pohjois-Espoon linjoista, koska niitä ei ole varaa hävitä. Kohteista 127 ja 128 ei varmaankaan ole kiinnostunut kuin Veolia, koska sopimuskausi on sen verran lyhyt.
 
HSL:n taloussunnitelman 2012-2014 mukaan linja e20 lakkautetaan vuonna 2012, joten se ei luultavasti siis ole kilpailutuksessa mukana.
 
Laitan veikkausta miten käy

Kohde 121 (106, 110, 501): Nobina
Kohde 122 (158, 160): Veolia
Kohde 123 (e65, 165): Westendin Linja
Kohde 124 (231, 247, 248, 270): Nobina
Kohde 125 (315, 321, 324, 345): Nobina
Kohde 126 (518, 740, 741, 742): HelB
Kohde 127 (623): Veolia
Kohde 128 (v37, 650, 651, 652): Veolia
Kohde 129 (h15, Tapiolan palvelulinja): Westendin Linja
Kohde 130 (e20, e21, e26, e27, e29, e82): Nobina
Kohde 131 (e24, e25, e51): Nobina
Kohde 132 (e22, e23): Nobina
Kohde 133 (510): Nobina
Kohde 134 (v3): Taksikuljetus
Kohde 135 (Ke5, Ke8, Ke9): Veolia

:cool:
 
Tuskin kukaan (paitsi Tehiranta) pitäisi ajatusta siitä, että Westendi ei voittaisi yhtään mitään kauhean huonona. Kalusto kunto on mitä on, on niin alas vajonnut että huhhuh..
 
Kohde 126 (518, 740, 741, 742): HelB

Tarkemmin asiaa ajateltuna, on Nobinalla ja Veolialla paremmat saumat tähän kohteeseen Hakunilan varikon takia. Varha ja Ruha ovat kuitenkin huomattavasti kauempana Nissaksesta, Kuninkaanmäestä ja Korsosta. Mutta en usko Nobinan helpolla luovuttavan näitä linjoja, edes Veolialle, saati sitten HelB:lle.
 
Itse veikkaan näin:

Kohde 121 (106, 110, 501): Westendin Linja
Kohde 122 (158, 160): Pohjolan Liikenne
Kohde 123 (e65, 165): Veolia
Kohde 124 (231, 247, 248, 270): HelB
Kohde 125 (315, 321, 324, 345): HelB
Kohde 126 (518, 740, 741, 742): Veolia
Kohde 127 (623): Etelä Suomen Linjaliikenne
Kohde 128 (v37, 650, 651, 652): Veolia
Kohde 129 (h15, Tapiolan palvelulinja): Westendin Linja
Kohde 130 (e20, e21, e26, e27, e29, e82): Pohjolan Liikenne
Kohde 131 (e24, e25, e51): Westendin Linja
Kohde 132 (e22, e23): Nobina
Kohde 133 (510): HelB
Kohde 134 (v3): Nobina
Kohde 135 (Ke5, Ke8, Ke9): Nobina
 
Tuskin kukaan (paitsi Tehiranta) pitäisi ajatusta siitä, että Westendi ei voittaisi yhtään mitään kauhean huonona. Kalusto kunto on mitä on, on niin alas vajonnut että huhhuh..

Kyllähän Westendillä on vielä hyvässäkin kunnossa olevia autoja. Esim. Irisbusit ja Golden Dragonit.
Itse näen kyllä WL:n potentiaalisena osallistujana tässä kilpailussa. Uskon heidän voittavan ainakin kohteen 129.
 
HSL:n taloussunnitelman 2012-2014 mukaan linja e20 lakkautetaan vuonna 2012, joten se ei luultavasti siis ole kilpailutuksessa mukana.

Merkillistä, että lakkautetaan halvin Espoon sisäinen linja. Tällä linjalla kuitekin riittää matkustajia omien kokemusten perusteella..

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/Joukkoliikenteen_yksikkokustannukset.pdf

Ehkäpä siksi linjasta e20 ei ole mainintaa tässä, kun onkin todettu että se onkin kannattava. Muutokset löytyvät Liiteestä 5 alkaen sivulta 40 ja Espoo sivulla 44

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/Documents/Talous_ja_media/TTS_2012_2014.pdf
 
Merkillistä, että lakkautetaan halvin Espoon sisäinen linja. Tällä linjalla kuitekin riittää matkustajia omien kokemusten perusteella..

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/Joukkoliikenteen_yksikkokustannukset.pdf

Ehkäpä siksi linjasta e20 ei ole mainintaa tässä, kun onkin todettu että se onkin kannattava. Muutokset löytyvät Liiteestä 5 alkaen sivulta 40 ja Espoo sivulla 44

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/Documents/Talous_ja_media/TTS_2012_2014.pdf

Taloussunnitelmaa on näemmä päivitetty ja siitä on poistettu e20:n lakkauttaminen, sekä linjojen e2, e4, 158 ja 160 vuorovälien harvennus.
 
Takaisin
Ylös