HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011

Musta tuntuu että nuo uudet kevyrakennebussit on tulossa juurikin Nobinan pohjois-Espoon linjoille koska sinne on kaikki bussit tarjottu uusina, linjojen e21-e27, e29, e51, e82, 315, 321, 324 ja 345 yhteenlaskettu kalustotarve on juuri se 52 autoa joka on sama kuin tilattavien kevytrakennebussien määrä.

Samaa laskeskelin minä ja tuo kevytrakennebussi näytti vdl:n kotisivujen mukaan olevan sopivasti A1-luokkaa eli 12m pitkä.
 
Ettei taas olisi käynyt niinkuin viimeksi

Pöytäkirjassa lukee:
HSL sanoi:
Hankintamenettely jouduttiin keskeyttämään kohteen 135 (Keravan sisäiset linjat 5, 8 ja 9) osalta, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa oli tähän kohteeseen vaikuttava epäselvyys tarjouspyynnön ja hintalomakkeen välillä. Kohteeseen jätti tarjouksen neljä liikennöitsijää, joiden tarjoukset eivät tarjouspyynnön asiakirjavirheen takia olleet keskenään yksiselitteisesti vertailtavissa. Kohteesta 135 järjestetään uusi tarjouskilpailu.
 
Mielenkiintoista, että kohteiden yhteenlaskettu hintataso ei noussut kuin 2,75% ja joidenkin kohteiden hintataso jopa laski. Kuitenkin bussiliikenteen kustannukset ovat nousseet reippaasti ja iso osa kohteisiin tarjotusta kalustosta on uutta.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

aki sanoi:
Mitäköhän veolia nyt sillä Koskelon varikollaan tekee kun ei sitä uutta liikennettä ensi vuoden Elokuussa tulekaan?

Eräässä Facebookin salaseurassa luki että Wl muuttaa suomenojalle kun veolia muuttaa sieltä koskeloon. Westendin nykyisen varikon paikalle, kun on tulossa asuinrakennuksia.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Eräässä Facebookin salaseurassa luki että Wl muuttaa suomenojalle kun veolia muuttaa sieltä koskeloon. Westendin nykyisen varikon paikalle, kun on tulossa asuinrakennuksia.

No tuo kyllä täsmäisi Koskelon suunniteltuun automäärään joka oli n.70, suunnilleen sama määrä veolialla taitaa nyt olla Suomenojalla.
 
No itseasiassahan Nobinalle kävi erittäin hyvin tarjouskilpailussa.

Kun katsotaan voitettuja / hävittyjä kohteita, voidaan todeta yhtiön päässeen eroon kohteesta jonka liikennöintiaika on vaan länsimetron valmistumiseen saakka. Eli reilun 3 vuoden kohteesta luovuttiin ja saatiin tilalle seitsemän vuoden kohteita. Se luo paremman pohjan kalustosuunnitteluun ja pitkäjänteisen vision. Vain kohde 122 on tuollainen lyhyt liikennöintisopimus Espoossa.

Vantaan puolellakaan ei tullut voittoa lyhytaikaisissa kohteissa, jotka ovat sidottuina kehärataan. Sielläkin voitettu (säilytetty) kohde on seitsemän vuoden pituinen. Eli kaikenkaikkiaan sielläkin on tilanne ok.
 
Kilpailuttaminen sinänsä on järkevää toimintaa, mutta yritysten kannalta se ei ole aina helppoa. HSL:n tämän hetkisiä sopimuksia tarkasteltaessa kiinnitin huomiota seuraavaan seikkaan. Esim. Veolialla loppuu noin 95%:lla linjoista liikennöintisopimus elokuussa 2014, siis samaan aikaan. Optiot ovat toki mahdollisia. Myös WL:lla on samantyylinen tilanne. Tämä juontaa juurensa suurilta osin Kehäradan ja Länsimetron liikennöinnin aloitukseen. Myös Tammelundilla voi olla edessä huono tilanne, jos he häviävät H73:n ja ennen sitä ei voiteta kilpailuissa lisäliikennettä. Helbillä ja Nobinalla on parempi tilanne. Viimeisimmässä kilpailussa Nobina voitti paljon nimenomaan 7:n vuoden sopimuksia. Myös Åbergin Linjalla on pitkä sopimus linjalle 530. Pohjolan Liikenteellä tilanne on myös HSL-alueella se, että uutta 510 linjan sopimusta lukuunottamatta sopimukset katkeaa vuoden 2014 aikana ilman optioita. ESLL:llä on HSL-alueella myös tilanne se, että V50:n ja 611:n sopimus loppuu vuonna 2014 samaan aikaan.
 
Kilpailuttaminen sinänsä on järkevää toimintaa, mutta yritysten kannalta se ei ole aina helppoa. HSL:n tämän hetkisiä sopimuksia tarkasteltaessa kiinnitin huomiota seuraavaan seikkaan. Esim. Veolialla loppuu noin 95%:lla linjoista liikennöintisopimus elokuussa 2014, siis samaan aikaan. Optiot ovat toki mahdollisia. Myös WL:lla on samantyylinen tilanne. Tämä juontaa juurensa suurilta osin Kehäradan ja Länsimetron liikennöinnin aloitukseen. Myös Tammelundilla voi olla edessä huono tilanne, jos he häviävät H73:n ja ennen sitä ei voiteta kilpailuissa lisäliikennettä. Helbillä ja Nobinalla on parempi tilanne. Viimeisimmässä kilpailussa Nobina voitti paljon nimenomaan 7:n vuoden sopimuksia. Myös Åbergin Linjalla on pitkä sopimus linjalle 530. Pohjolan Liikenteellä tilanne on myös HSL-alueella se, että uutta 510 linjan sopimusta lukuunottamatta sopimukset katkeaa vuoden 2014 aikana ilman optioita. ESLL:llä on HSL-alueella myös tilanne se, että V50:n ja 611:n sopimus loppuu vuonna 2014 samaan aikaan.

Taitaa tulla kilpailutustenkin osalta herkullinen vuosi 2014, puhumattakaan nyt uuden radan avaamisesta ja uudesta informaatiojärjestelmästä jos siitä nyt tulee mitään :)
 
Esim. Veolialla loppuu noin 95%:lla linjoista liikennöintisopimus elokuussa 2014, siis samaan aikaan. Optiot ovat toki mahdollisia. Myös WL:lla on samantyylinen tilanne. Tämä juontaa juurensa suurilta osin Kehäradan ja Länsimetron liikennöinnin aloitukseen.

Eikös Länsimetron aloitus mene ainakin vuoteen 2015 ellei pidemmällekin, eli varmaankin noita Etelä-Espoon linjoja ajetaan optioiden turvin siihen saakka.
Jokatapauksessa bussiliikenteen osuus tulee kehäradan ja länsimetron myötä tippumaan melkoisesti kun suoria seutulinjoja ja pitkiä Vantaan poikittaislinjoja korvataan lyhyemmillä liityntälinjoilla.
 
Vuoden 2009 kilpailutuksessa ESLL tarjosi linjalle v50 neljä uutta irisbus crosswayta ja yhden ikarus E94F:n, käytännössä linjaa on kuitenkin ajettu koko sopimuskauden siten että kokopäivävuoroissa on kaksi crossaria ja ruuhkavuoroissa ajetaan kahdella tai kolmella ikaruksella. Neljää crossaria samanaikaisesti tuolla linjalla olen nähnyt todella harvoin! Ikaruksien osuus tarjotusta on siis huomattavasti suurempi kuin pitäisi. Itseäni ei kyllä haittaa vaikka lyhyitä ruuhka-vuoroja ajetaankin vanhemmalla kalustolla, suoraan sanottuna ei tunnu järkevältä hankkia upouutta kalustoa pelkästään lyhyisiin ruuhka-sarjoihin kun suurin osa ajasta kalliita autoja seisotettaisiin varikolla. On mielestäni kuitenkin väärin tarjota sellaista kalustoa jollaisella ei todellisuudessa tulla ajamaan.

Samaa olen itse ihmetellyt linjan 530 kohdalla johon Turun turistiauto, jonka Åberg osti, tarjosi alunperin 6x uutta autoa. Todellisuudessa linjalla ajaa yksi auto Åbergin sarjasta 14-16 ja Ål 4 ja 6, Westendi ajaa lisäksi yhdellä uudella Crosswayllä joka on Vehicolta lainassa, tietääkseni edelleen, eli Wl 28 ja kaksi autoa Westendin sarjasta 53-55. Välillä linjalla toki liikkuu muitakin, mutta nämä ovat omien havaintojen mukaan vakiot, ja vain kaksi kuudesta on uusia ja yksi kuudesta täyttää kilpailutusvaatimukset täysin.
 
Samaa olen itse ihmetellyt linjan 530 kohdalla johon Turun turistiauto, jonka Åberg osti, tarjosi alunperin 6x uutta autoa. Todellisuudessa linjalla ajaa yksi auto Åbergin sarjasta 14-16 ja Ål 4 ja 6, Westendi ajaa lisäksi yhdellä uudella Crosswayllä joka on Vehicolta lainassa, tietääkseni edelleen, eli Wl 28 ja kaksi autoa Westendin sarjasta 53-55.

530:n vakiokalusto koostuu itseasiassa Åbergin autoista 4, 6, 14 ja 16, Westendiltä on autot 28 ja 54 tai 55, jokatapauksessa uusia autoja on paljon vähemmän kuin alunperin tarjottiin.
 
530:n vakiokalusto koostuu itseasiassa Åbergin autoista 4, 6, 14 ja 16, Westendiltä on autot 28 ja 54 tai 55, jokatapauksessa uusia autoja on paljon vähemmän kuin alunperin tarjottiin.

Turun Turistiauto voitti kilpailun kuudella uudella "heikosti" varustelulla autolla. kaikkien kohteeseen tilaajan kansa sovittujen autojen varustetasoa parannettiin verrattuna tarjouksessa luvattuun ja siten pisteet kertyivät jopa paremmiksi kuin pelkästään uusilla. Linjaa liikennöidään em. Åbergin kalustolla ja kahdella WL:n autolla, jotka on pisteytetty/sovittu uusiksi Ivecoiksi. Lisäksi yksi käytetty vaihdetaan myöhemmin EEV autoon.
 
Takaisin
Ylös