Mitenkäs linjan e20 kohtalo, lakkautetaanko? Sitä kun ei tulosluettelossa mainittu...
Mielenkiintoista, että kohteiden yhteenlaskettu hintataso ei noussut kuin 2,75% ja joidenkin kohteiden hintataso jopa laski. Kuitenkin bussiliikenteen kustannukset ovat nousseet reippaasti ja iso osa kohteisiin tarjotusta kalustosta on uutta.
Eräässä Facebookin salaseurassa luki että Wl muuttaa suomenojalle kun veolia muuttaa sieltä koskeloon. Westendin nykyisen varikon paikalle, kun on tulossa asuinrakennuksia.Alunperin kirjoittanut aki
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
No itseasiassahan Nobinalle kävi erittäin hyvin tarjouskilpailussa.
Kun katsotaan voitettuja / hävittyjä kohteita, voidaan todeta yhtiön päässeen eroon kohteesta jonka liikennöintiaika on vaan länsimetron valmistumiseen saakka. Eli reilun 3 vuoden kohteesta luovuttiin ja saatiin tilalle seitsemän vuoden kohteita. Se luo paremman pohjan kalustosuunnitteluun ja pitkäjänteisen vision. Vain kohde 122 on tuollainen lyhyt liikennöintisopimus Espoossa.
Vantaan puolellakaan ei tullut voittoa lyhytaikaisissa kohteissa, jotka ovat sidottuina kehärataan. Sielläkin voitettu (säilytetty) kohde on seitsemän vuoden pituinen. Eli kaikenkaikkiaan sielläkin on tilanne ok.
Kilpailuttaminen sinänsä on järkevää toimintaa, mutta yritysten kannalta se ei ole aina helppoa. HSL:n tämän hetkisiä sopimuksia tarkasteltaessa kiinnitin huomiota seuraavaan seikkaan. Esim. Veolialla loppuu noin 95%:lla linjoista liikennöintisopimus elokuussa 2014, siis samaan aikaan. Optiot ovat toki mahdollisia. Myös WL:lla on samantyylinen tilanne. Tämä juontaa juurensa suurilta osin Kehäradan ja Länsimetron liikennöinnin aloitukseen. Myös Tammelundilla voi olla edessä huono tilanne, jos he häviävät H73:n ja ennen sitä ei voiteta kilpailuissa lisäliikennettä. Helbillä ja Nobinalla on parempi tilanne. Viimeisimmässä kilpailussa Nobina voitti paljon nimenomaan 7:n vuoden sopimuksia. Myös Åbergin Linjalla on pitkä sopimus linjalle 530. Pohjolan Liikenteellä tilanne on myös HSL-alueella se, että uutta 510 linjan sopimusta lukuunottamatta sopimukset katkeaa vuoden 2014 aikana ilman optioita. ESLL:llä on HSL-alueella myös tilanne se, että V50:n ja 611:n sopimus loppuu vuonna 2014 samaan aikaan.
Eikös Länsimetron aloitus mene ainakin vuoteen 2015 ellei pidemmällekin, eli varmaankin noita Etelä-Espoon linjoja ajetaan optioiden turvin siihen saakka.
Jokatapauksessa bussiliikenteen osuus tulee kehäradan ja länsimetron myötä tippumaan melkoisesti kun suoria seutulinjoja ja pitkiä Vantaan poikittaislinjoja korvataan lyhyemmillä liityntälinjoilla.
Samaa olen itse ihmetellyt linjan 530 kohdalla johon Turun turistiauto, jonka Åberg osti, tarjosi alunperin 6x uutta autoa. Todellisuudessa linjalla ajaa yksi auto Åbergin sarjasta 14-16 ja Ål 4 ja 6, Westendi ajaa lisäksi yhdellä uudella Crosswayllä joka on Vehicolta lainassa, tietääkseni edelleen, eli Wl 28 ja kaksi autoa Westendin sarjasta 53-55. Välillä linjalla toki liikkuu muitakin, mutta nämä ovat omien havaintojen mukaan vakiot, ja vain kaksi kuudesta on uusia ja yksi kuudesta täyttää kilpailutusvaatimukset täysin.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Turun Turistiauto voitti kilpailun kuudella uudella "heikosti" varustelulla autolla. kaikkien kohteeseen tilaajan kansa sovittujen autojen varustetasoa parannettiin verrattuna tarjouksessa luvattuun ja siten pisteet kertyivät jopa paremmiksi kuin pelkästään uusilla. Linjaa liikennöidään em. Åbergin kalustolla ja kahdella WL:n autolla, jotka on pisteytetty/sovittu uusiksi Ivecoiksi. Lisäksi yksi käytetty vaihdetaan myöhemmin EEV autoon.
Veoliako siis voitti ne Keravan sisäiset linjat?
http://aronee.kuvat.fi/kuvat/2012/tammikuu/IMG_0253.jpg