HELBin linjat varikoittain

Samaan aikaan HelB on kuitenkin voittanut suurempia liikennöintikokonaisuuksia pitkillä sopimusajoilla. Kuten nyt vaikka runkolinjat 550 ja 560. Töitä seitsemäksi ja kymmeneksi vuodeksi 33 + 19 autolle. Vantaalta saivat kaksi seitsemän vuoden kohdetta ja 22 auton ajot. Aiemmin voitetut h24, 39, h40-sarja, h75 ja h77 ovat myös seitsemän vuoden kohteita isoilla automäärillä. Eli voisi sanoa, että vaikka HelB on viime aikoina hävinnyt paljon liikennettä, niin on se myös paikkaillut menetyksiään.

Linjan 560 osalta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että samalla hävittiin linjat h78, h90 ja h96 joiden suoritteita siirrettiin suoraan linjalle 560. Ei voida siis sanoa että töitä tuli 19 uudelle autolle koska samalla hävittiin merkittävästi liikennettä samalta alueelta. Linjat h24, h39, h40-sarja, h75 ja h77 eivät ole olleet uutta liikennettä, vaan näissä sopimukset on onnistuttu uusimaan, eli oikeastaan kyseessä on torjuntavoitto. Linja h40 taisi kuitenkin tulla takaisin nobinalta. Vantaalta uutta liikennettä tuli jonkin verran mutta kokonaisuutena kuitenkin vaatimatonta. Itseäni ihmetyttää sekin kun viimeinenkin helbin poikittaislinja h54 onnistuttiin menettämään niinkin pienelle firmalle kuin Tammelundin liikenne. Tilalle tosin tulee vuodenvaihteessa h23 vaikkakin h54 olisi ollut kohteena suurempi. Katsotaan nyt miten KA ottaa homman haltuun jos kauppa toteutuu. Joko pystytään vastaamaan kilpailuun tai sitten on edessä Liikenne-yhtymän kohtalo ja seuraavan kymmenen vuoden kuluessa liikennöinti HSL-alueella lopetetaan kannattamattomana.
 
Linjan 560 osalta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että samalla hävittiin linjat h78, h90 ja h96 joiden suoritteita siirrettiin suoraan linjalle 560. Ei voida siis sanoa että töitä tuli 19 uudelle autolle koska samalla hävittiin merkittävästi liikennettä samalta alueelta. Linjat h24, h39, h40-sarja, h75 ja h77 eivät ole olleet uutta liikennettä, vaan näissä sopimukset on onnistuttu uusimaan, eli oikeastaan kyseessä on torjuntavoitto. Linja h40 taisi kuitenkin tulla takaisin nobinalta. Vantaalta uutta liikennettä tuli jonkin verran mutta kokonaisuutena kuitenkin vaatimatonta. Itseäni ihmetyttää sekin kun viimeinenkin helbin poikittaislinja h54 onnistuttiin menettämään niinkin pienelle firmalle kuin Tammelundin liikenne. Tilalle tosin tulee vuodenvaihteessa h23 vaikkakin h54 olisi ollut kohteena suurempi.

No siksi puhuinkin menetysten paikkailuista, ei HelB ole missään nimessä voittanut enempää ajoja kuin mitä se on vuosien mittaan niitä hävinnyt.
 
Takaisin
Ylös