Jälleen kuljettajaan kohdistunut väkivaltatilanne, tällä kertaa Espoon Tapiolassa: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...i_bussikuskia/
Onneksi kauppakeskuksen vartijat ehättivät hätiin taltuttamaan riehujat, muuten olisi voinut käydä pahemmin!
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.05.2011 kello 20:40. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
Nostetaanpas taas tämä aihe esille. Uusimmassa Vantaan Lauri -lehdessä on ihan hyvä juttu linja-autonkuljettajan ammatista pk-seudulla:
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2...hti/primapaper
We komen aan in Erps-Kwerps.
Jälleen bussinkuljettajan pahoinpitely, tällä kertaa Aurinkolahdessa. Mikähän tässä mahtaa olla taustalla? Peräti kolme tekijää.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...n_vuosaaressa/
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kun lukee tuota uutisen tekstiä, niin väistättä pistää vähän miettimään, millaista porukkaa täällä meidän keskuudessamme on.
Tässä pätkä ko. uutisesta:
Alunperin kirjoittanut HS:n Omakaupunki
Joukkoliikenneharrastaja
Maailmasta on tullut ihan älytön paikka. Jaksan aina vain ihmetellä mikä mahtaa johtaa oletettavasti omaan pahaan oloon täysin ulkopuoliselle "kostoon".
Nyky-yhteiskunnassa on järjestelmällinen paine joko tyhjäntoimittamiseen tai jos kykenee hyväksyttävään työhön, ylisuorittamiseen.
Kontrastina esimerkiksi perustulomalli, jossa minimipalkkaa ei ole: kuka tahansa joka voi siirtää pieniä esineitä paikasta toiseen on kykenevä ja tervetullut mielekkääseen työhön, kun työnantajan ei tarvitse sitoutua epämääräiseen työntekijään eikä suhteettoman isoon palkkaan. Riistoa ei voi tapahtua, koska työntekijä saa perustulolla niukan, mutta riittävän elintason ja voi kieltäytyä huonosti palkatuista paskaduuneista. Toisaalta itsenäinen työnantaja voi helposti palkata apulaisia kun töitä on enemmän kuin mitä itse kestää, koska palkkakulut eivät räjähdä heti käsiin.
En väitä, että kaikki sosiaaliset ongelmat ratkeavat tästä, mutta järjestelmällinen paine syrjäytyä kevenee oleellisesti helpottuvan työnteon ja työllistymisen avulla.
Työni puolesta joudun asioihin ottamaan kantaa ja totean ketjussa joidenkin kirjoittajien erkaantuneen aiheesta. Kuka esittää linja-autonkuljettajan provosoineen itsensä päälle käymisen ja kuka mitäkin.
PKS:n joukkoliikenteessä kuljettajana jo 26 vuotta toimineena olen muutaman kerran joutunut koskemattomuuden kohteeksi puuttuessani lain vastaiseen käyttäytymiseen kuten ilkivaltaan tai matkustajan toista kohtaan suorittaman kunniattoman tai väkivaltaisen teon estämiseen tai lopettamiseen.
Lähes kaikki muut matkustajaksi aikovan lainvastaiset teot ovat johtuneet matkustuspetoksen yrityksestä tai haluttomuudesta maksaa matkaansa.
Joidenkin lukijoiden mielestä olen siten huono kuljettajana vaatiessani asiakkaalta asianomaisia matkan tekemisen edellytyksiä.
Tosiasia kuitenkin on, että väkivaltaisen tai maksuhaluttoman asiakkaan, joka estää bussin aikatauluun merkityn kulun, jääminen kiinni ja joutuminen edesvastuuseen tekemisestään, on paras takuu kuljettajan ja matkustajien turvallisuuden lisäämiseen matkan aikana.
Tätä kiinni jäämisriskiä on nyt pystytty merkittävästi nostamaan.
Viimeisin muokkaaja vko; 24.04.2011 kello 20:20. Syy: turhat muotoilut pois
Ja taas kuljettaja pahoinpidelty.![]()
HS:n esimerkkitapauksista aika monet johtuvat siitä, että kuljettaja tivaa matkustajilta lippua. Se on tietysti sinänsä ihan oikein, mutta työturvallisuuden kannalta taitaisi olla parempi jättää tivaamatta ja tilata vaikka vartijat paikalle.
Kun Jenkeissä matkustaa bussilla vähän getommilla alueilla, niin siellä monet menevät ihan surutta pummilla eikä kuljettaja puutu asiaan mitenkään, ei edes yritä. Se on nimenomaan työturvallisuussyistä ymmärrettävää vaikka onkin periaatteessa väärin ainakin niitä kohtaan, jotka maksavat matkansa.
Minusta alkaa tuntua siltä, että avorahastukseen siirtyminen bussiliikenteessä vähentäisi näitä pahoinpitelytapauksia merkittävästi. Lisäksi työturvallisuuden nimissä kuljettaja voisi jättää puuttumatta myös epäasialliseen käytökseen busseissa ja tilata vaan suoraan vartijat paikalle silloin kun siihen on aihetta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kokosin nämä tuonne havaintoketjuun pistämäni linkit tähän, koska tänne ne sopivat paremmin.
Äänekäs HIFK-laulanta keskeytti bussimatkan (3.5.2011)
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...i_bussimatkan/
Kiukkuinen mies häiriköi bussissa (6.5.2011)
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...ikoi_bussissa/
Onko muuten kuulunut otsikon tapahtumasta mitään, saivatko tekijät muuta kuin nuhteita?
Nyrkkeilysalille kiirehtinyt nainen löi bussikuskia (12.5.2011)
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...i_bussikuskia/
On mahtanut olla turvallinen tunne bussimatkustajilla, kun linja-auto hurjastelee Mäkelänkadulla saadakseen autoilijan kiinni.
Jos bussikuskille olisi riittänyt rekisterinumeron ylösottaminen, olisi vältetty paitsi takaa-ajo myös väkivalta. Tosin voi olla, että minuakin olisi sapettanut tilanteessa sen verran, etten olisi toiminut järkevästi vaan päästänyt tunteet valloilleen ja tehnyt juuri niin kuin tuo bussikuskikin teki.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa