Väki- ja ilkivallantekoja busseissa

Vantaalla nuoret vetelevät moottoriluukkuja auki ja ovista paineilmoja pois ja penkkejä mukaan yhden kaverin perään lähdin mutta hän oli nopeampi kuin minä
 
Nuorisojengi hakkasi HSL:n lipuntarkastajan bussissa, pahoinpitelijät selvisivät lyhyillä ehdollisilla tuomioilla. Tuomio tuli järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sekä pahoinpitelystä. Kolme tuomituista oli tekohetkellä 17 vuotiaita, joten he selvisivät 3 kuukauden ehdollisella vankeudella. Neljäs oli 18 vuotias, mikä nosti hänen tuomionsa neljään ehdolliseen kuukauteen. Tarkastajille tuomitut joutuvat maksamaan yhteisvastuullisesti 2000€ kärsimyskorvaukset. Välikohtaus tapahtui Heinäkuussa 2015. Helsingin hovioikeus vahvisti tuomion Keskiviikkona antamallaan päätöksellä http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710042200438421_u0.stm.

Hitaat ovat oikeuden rattaat kun tuomio vahvistetaan vasta kaksi vuotta tapahtuman jälkeen. Itse tuomio nyt oli niin lievä ettei sillä ole mitään käytännön vaikutusta näihin nuorisohuligaaneihin. Tarkastaja puolestaan otti lopputilin koska ei enää uskaltanut jatkaa tehtävässään.
 
Kulttuurieroja... Ainahan he innoissaan käsillään keskustelevat.
 
Bussinkuljettaja provosoitui niin reippaasti, että joutui monen vaiheen jälkeen potkaistuksi.

https://www.poliisi.fi/tietoa_polii...i_linja-auton_kuljettajaa_jatkasaaressa_72657

Poliisin tiedotteen ydin: "Linja-autoon tuli nuori mies, joka lähti heti ulos. Kuljettaja sulki ovet ja yritti lähteä ajamaan, mutta mies sylki kohti autoa ja näytti kuljettajalle keskisormea. Kuljettaja avasi oven ja käski miestä lopettamaan. Kun kuljettaja sulki oven uudelleen, mies potkaisi auton ovea. Kuljettaja meni ulos autosta, jolloin mies potkaisi kuljettajaa ja kuljettaja kaatui maahan."

Jos kouluttaisin bussinkuljettajia, kysyisin koulutettaviltani:
Oliko välttämätöntä avata ovet uudelleen ja käskeä miestä lopettamaan sylkeminen sekä sormen näyttäminen?
Oliko välttämätöntä avata ovet kolmannen verran siinä vaiheessa, kun mies potkaisi auton ovea?
Oliko hyvä ajatus poistua ohjaamosta ja mennä ulos autosta?
Mitä kuljettaja olisi voinut tehdä välttääkseen fyysisen kosketuksen?
 
Viimeksi muokattu:
Katselin tuossa äsken mielenkiintoista rattiraivotilannetta. Tällä kertaa bussikuski pysyi ohjaamossaan, joten tilanne ei edennyt väkivaltaiseksi.

Tilanne tapahtui paikassa, jossa on kaksi rinnakkaista autokaistaa samaan suuntaan. Oikeanpuoleisella kaistalla on bussipysäkki, jonka edessä risteys. Risteyksessä tämä oikeanpuoleinen kaista kääntyy oikealle, vasemmanpuoleinen jatkuu suoraan. Kun pysäkille pysähtyy bussi, joka on jatkamassa suoraan, se joutuu vaihtamaan kaistaa heti pysäkiltä lähtiessään.

Kiista oli syntynyt niin, että bussikuski laittoi vilkun päälle, lähti pysäkiltä ja vaihtoi samantien kaistaa vasemmanpuoleisella kaistalla ajavan auton eteen. Auton kuljettaja katsoi bussin olevan väistämisvelvollinen itseensä nähden (ja pysäytti autonsa keskelle katua ja tuli ulos huutamaan).

Minulla on sellainen käsitys, että pysäkkisyvennyksestä bussi saa etuoikeutensa turvin tulla lähimmälle autokaistalle (tai etuoikeiden sijaan pitäisi kai sanoa, että sen lähimmän autokaistan autoilijat ovat väistämisvelvollisia pysäkiltä lähtevään bussiin nähden). Lisäksi muistelisin, että tuossa edellä kerrotun kaltaisessa tilanteessa bussilla on oikeus lähteä ajoratapysäkiltä ja tulla yhden kaistan yli autojen ollessa väistämisvelvollisia. Autoilija huutoineen olisi siis ollut väärässä.

Onko näin?
 
Lisäksi muistelisin, että tuossa edellä kerrotun kaltaisessa tilanteessa bussilla on oikeus lähteä ajoratapysäkiltä ja tulla yhden kaistan yli autojen ollessa väistämisvelvollisia. Autoilija huutoineen olisi siis ollut väärässä.

Onko näin?

Kyllä, juuri näin.

Tieliikennelaki §22 sanoi:
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.
 
Ei siinä hypitä minkään kaistan yli, vaan väistämisvelvollisuus on yksinkertaisesti sanottuna aina viereistä kaistaa ajavalla. Jos pysäkki on syvennys, tilanne pitäisi olla aivan selvä. Jos pysäkki on oikeanpuoleisella kaistalla, tilanteen pitäisi silloinkin olla selvä, vaan ei tunnu usein olevan. Samaa kaistaa ajavanhan on pakko "väistää", muuten ajaa päin. En käsitä, miksi tämä on liikenteessä niin vaikeaa.
 
Pysäkiltä lähtevä bussi

Tässä alla eräitä aikaisempia viestejä. Ongelma on siinä, katsotaanko kysymyksessä olevan pysäkiltä lähtö vai kaistanvaihto. Lienee paras odottaa sellaista korkeimman oikeuden ratkaisua, jossa asiaan saadaan selvyys äänestyspäätöksellä äänin 3-2.

08.08.2015, 00:42 #2
mconen mconen ei ole kirjautuneena
Liittynyt
08.08.2008
Viestejä
23
oletus Vs: KKO:n päätös bussin päästämisestä pysäkiltä?
Tässä säännös ja voimaantulo

Tieliikennelaki

22 §

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

109 §

Voimaantulosäännös

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 1982.

Alunperin säännös on ollut voimassa jo vuonna 1976
Vastaa lainaamalla viestiä Vastaa lainaamalla viestiä 08.08.2015, 08:13 #3


jussibussi jussibussi ei ole kirjautuneena
Liittynyt
07.08.2015
Viestejä
3
oletus Vs: KKO:n päätös bussin päästämisestä pysäkiltä?
Siis 1976, kiitokset siitä. Jos mainittuun lakiin liittyvä, etsimäni KKO:n päätös on olemassa, se löytynee aikaisintaan vuodelta 1979.
Jos tiedät ennakkopäätöksen olevan olemassa niin kerro siitä.
Vastaa lainaamalla viestiä Vastaa lainaamalla viestiä 08.08.2015, 11:32 #4


pehkonen pehkonen ei ole kirjautuneena
Liittynyt
22.07.2005
Sijainti
Helsinki
Viestejä
390
oletus Vs: KKO:n päätös bussin päästämisestä pysäkiltä?
Lainaus Alunperin kirjoittanut jussibussi Näytä viesti
Siis 1976, kiitokset siitä. Jos mainittuun lakiin liittyvä, etsimäni KKO:n päätös on olemassa, se löytynee aikaisintaan vuodelta 1979.
Jos tiedät ennakkopäätöksen olevan olemassa niin kerro siitä.
Tässä on ainakin yksi KKO:n päätös. http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1980/19800104t
----
Kysymys TieliikenneA 14a §:n tulkinnasta. -A:n ohjaama linja-auto oli lähtenyt linja-autoille varatulla kaistalla olevalta pysäkiltä liikkeelle ja pysähtynyt heti sen jälkeen punaista valoa näyttävän liikenneopastimen eteen sekä valon vaihduttua vihreäksi ryhtynyt vaihtamaan ajokaistaa. Tällöin linja-auto oli törmännyt sen vasemmanpuoleisella ajokaistalla sanotun opastimen eteen niin ikään pysähtyneenä olleeseen ja jo liikkeelle lähteneeseen henkilöautoon, jolloin molemmat autot olivat vaurioituneet. A tuomittiin rangaistukseen varomattomuudesta liikenteessä.
----

Lisää löytyy muilla hakusanoilla verkosta http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/
 
Voitko vähän selventää mikä on jatkuvasti? Itse en ole 1.5v ajamani vuoden aikana törmännyt kertaakaan.

Jatkuvasti, no sosiaalisessa mediassa päivittäin videoita ja kuvia. Itse livenä tulee nähtyä vähintään kerran kuussa. :/
 
Tällaiset tupakoinnit, kuten esim. lumipallojen ja kivien heittelyt ym, voivat olla hyvin paikallisia ilmiöitä.
 
Vs: Kaistanvaihto vai pysäkiltälähtö

Palaisin vielä tähän pysäkki ja linja-autoasiaan. Sattuipa tänään Rajatorpantiellä, että ajaessani linjaa 571 ajavan bussin vieressä sen vasemmalla puolella, bussi lähestyi Lastutien pysäkkiä. Nopeutemme olivat noin 40 - 50 km/h. Bussi totesikin, ettei sillä ole tarvetta pysähtyä pysäkille. joten se vilkutti vasemmalle ja ryhtyi siirtymään vasemmalle tulkiten asianomaista lain pykälää omalla vahvemman oikeudellaan. Koska minulla ei ole intressiä käydä viiden vuoden oikeusprosessia selvittääkseni kumpi on oikeassa tai väärässä, katsoin viisaammaksi väistää.

Kuten edellisissä viesteissä on käynyt ilmi, pysäkkipykälän tulkinnasta ei ole kattavasti oikeustapauksia, joten maallikoiden on turha esittää vankkoja käsityksiä pykälän tulkinnasta.

Henkilöauton on oman turvallisuutensa takaamiseksi väistettävä aina ja kaikissa tilanteissa linja-autoja; ovatpa ne lähdössä pysäkiltä tai vaihtamassa kaistaa tai muuten vain näköpiirissä.
 
Vs: Kaistanvaihto vai pysäkiltälähtö

Palaisin vielä tähän pysäkki ja linja-autoasiaan. Sattuipa tänään Rajatorpantiellä, että ajaessani linjaa 571 ajavan bussin vieressä sen vasemmalla puolella, bussi lähestyi Lastutien pysäkkiä. Nopeutemme olivat noin 40 - 50 km/h. Bussi totesikin, ettei sillä ole tarvetta pysähtyä pysäkille. joten se vilkutti vasemmalle ja ryhtyi siirtymään vasemmalle tulkiten asianomaista lain pykälää omalla vahvemman oikeudellaan. Koska minulla ei ole intressiä käydä viiden vuoden oikeusprosessia selvittääkseni kumpi on oikeassa tai väärässä, katsoin viisaammaksi väistää.

Oli kiva kuulla, että muistin oikein tuon väistämisasian.

Mutta tämä sinun tänäinen keissisi on minusta ihan selvä – se ei liity pysäkkeihin mitenkään, kun ei bussi ollut pysäkillä eikä sieltä lähdössä. Mutta niinhän se on, että harva meistä jaksaa korjauttaa autoaan turhan päiten, kun periksi antamalla sen voi välttää.
 
Takaisin
Ylös