Jos ei kuljettajaa kiinni saa vaikka se rekisterinumero oliskin niin vetäytyvät kyllä vastuusta täysin. Tossa olis vaan pitäny heti soittaa poliisille ja ajella vaan perässä.
Jutussa ei mainittu oliko bussi linjaliikenteessa vai tilausajossa tai oliko siinä matkustajia kyydissä vai ei. Voisin kuvitella että auto on ollut tilausajossa kun kuljettaja on noinkin vapaasti lähtenyt törmäilijän perään Sturenkadulle, ja tilausajofirmoissa ollaan yleisesti tarkempia autojen kunnosta... Mutta tosiaan, harvemmin varsinkaan paikallisliikenteessä kuljettaja on ajamansa auton omistaja että sen takia kannattaisi terveyttään vaarantaa. Rekisterinumero ylös ja saa vakuutusyhtiöt ja poliisi selvittää asian.
Jos ei kuljettajaa kiinni saa vaikka se rekisterinumero oliskin niin vetäytyvät kyllä vastuusta täysin. Tossa olis vaan pitäny heti soittaa poliisille ja ajella vaan perässä.
Kyllä Mäkelänkadulta Sturenkadulle menee bussipuolen HSL-linjareittejä (ainakin h51, 637 ja 640) sekä muita kaukoliikenteen linjareittejä Tuusulan Hyrylästä Helsinkiin. Ja kyllä, tilausajofirmoissa ollaan hyvinkin tarkkoja autojen kunnosta.
OT: Korsisaaren liikennöimä 637 ei jostain syystä näy HSL:n nettiaikatauluissa.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Linja 637 ei ole koskaan ollut mukana U-liikenteessä, paitsi 90-luvulla taisi olla yksi aamulähtö Helsingin suuntaan, joka oli U-liikennettä. Jatkossa 637:kin saattaa muuttua ainakin osittain U-linjaksi, kun Hyrylä - Kerava -välin busseissa alkavat kelpaamaan HSL:n liput Keravan sisällä sekä Helsinkiin asti ulottuvilla vuoroilla Kerava - Vantaa/Helsinki -välillä. Etelä-Suomen Linjaliikenteellä on joitakin Helsinki - Riihikallio - Hyrylä - Kerava -vuoroja linjatunnuksella 637, vaikka perus-637 onkin Korsisaaren liikennöimä Helsinki - Riihikallio - Hyrylä - Nurmijärvi - Rajamäki. ESLL ajaa myös Nahkelaan päättyvää 637:n vuoroa. Myöskään jo lakkautetut linjat 634 ja 636 eivät kuuluneet U-järjestelmään, tosin 634:llakin oli 90-luvulla jonkin aikaa yksi U-lähtö. Sittemmin linjatunnusta 634 käytettiin jonkin aikaa 633:n sunnuntaiversiolla, mutta se toki oli 633:n tapaan U-linja.
Nuorukainen teki kaasuiskun bussiin (Lauantaina tapahtunut)
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...iskun_bussiin/
Perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Halla-aho on selvittänyt Poliisihallituksen tarkastajalta bussinkuljettajien pahoinpitelyiden väitettyä rasistisuutta:
http://halla-aho.com/scripta/viela_bussikuskeista.html
Kirjoituksesta poimittuja ydinkohtia:
Tilastojen mukaan bussinkuljettajiin kohdistuvien pahoinpitelyiden määrä on viimeisen kolmen vuoden aikana vähentynyt (2009: 78, 2010: 50, 5/2011: 18).
Ulkomaalaistaustaisia bussinkuljettajia pahoinpidellään keskimäärin vähemmän kuin suomalaistaustaisia.
Vuosittain tehdään 5-6 rikosilmoitusta tapauksista, joissa ulkomaalaistaustainen bussinkuljettaja on käynyt käsiksi matkustajaan.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Tämähän on mielenkiintoinen luku, sillä tämän uutisen mukaan yksin HelBin tietoon oli tämän kuun alkuun mennessä tullut 11 kuljettajan pahoinpitelyä. Nähdäkseni sille on kolme mahdollista selitystä: a) Helsingin Bussiliikenne on HSL-alueella ajettujen sivujen määrään nähden valtavasti yliedustettuna pahoinpideltyjen kuljettajien määrässä, b) osa muista liikennöitsijöistä ei tee rikosilmoituksia henkilökuntaansa kohdistuneista hyökkäyksistä tai c) Scriptassa esitetään luovaa tulkintaa todellisista luvuista.Alunperin kirjoittanut Hallah
Historiasta oppimamme perusteella Ockhamin partaveitsi ehkä kallistuisi jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle. Etenkin tälle olisi kiva nähdä jokin lähde:
Tai ainakin tuota voisi vertailla tilastoon siitä, paljonko kuljettajista yleensä tehdään rikosilmoituksia. Oma näppituntumani nimittäin on, että joutuminen kahnaukseen matkustajan kanssa puolin tai toisin olisi kantasuomalaiselle kuljettajalle helpompaa kuin ulkomaalaissyntyiselle. Jälkimmäisten kielitaito (tai ego) kun ei välttämättä riitä riidan aikaiseksi saamiseen.Vuosittain tehdään 5-6 rikosilmoitusta tapauksista, joissa ulkomaalaistaustainen bussinkuljettaja on käynyt käsiksi matkustajaan.
Kyllä ainakin minä puutun, jos siihen aihetta. Toki asiallisesti ja asianomaista häiriköivää matkustajaa kunniottaen. Kun matkustaja huutaa suoraa huutoa ja todella epäasiallista kieltä käyttäen ruuhkabussissa, jossa on mm. lapsiperheitä, olen pyytänyt häntä hillitsemään käytöstään.
Olen toki saanut vastauksia, jossa vedotaan mm. Suomen sananvapauslakiin, mutta yleisen turvallisuuden (josta olen ko. asianomaiselle maininnut) nimissä, olen bussinkuljettajana määrännyt joitain matkustajia myös poistumaan kuljettamastani bussista. Toki takaraivossani on ollut ajatus, että jospa vaarannan oman työturvallisuutenikin. Mutta toistaiseksi kaikki on toiminut hyvin pelkän auktoriteettini (bussinkuljettajana) voimin.
Arvioin toki tilanteen etukäteen, etten aivan "verta kaiva nenästäni", mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin eteen tulee se pahin tilanne yllättäen. Muutaman kerran on soittanut suoraan ammattilaiset eli poliisit paikalla, kun on ollut kyseessä esimerkiksi sammuneen ison korston herättäminen. Onneksi niin, sillä vuosia sitten eräänä vappuaamuna tällainen henkilö oli käydä häntä noutamaan tulleiden poliisienkin kimppuun (oli heitä päätä pidempi "lihaskimppu").
Viimeisin muokkaaja vristo; 20.05.2011 kello 12:03. Syy: kappaleenjaon muokkaus
Joukkoliikenneharrastaja
Ne jotka vetoavat sananvapauteen luulevat että se oikeuttaa sanomaan mitä vain. Anna semmoselle "laintuntijalle" lakikirja seuraavalla keralla käteen, ja käske katsomaan mitä sananvapaus oikeasti tarkoittaa.
Toki se oikeuttaa puhumaan lähes mitä vain, ja missä vain, mutta järkeä pitää käyttää kun lakia tulkitsee. Ja muutenkin nämä tyypit jotka lakeihin vetoavat, jättävät aina lukematta ne kohdat joissa puhutaan velvollisuuksista.
Viimeisin muokkaaja sm3; 20.05.2011 kello 12:12.
Minullakin on työasuisena bussinkuljettajana Suomen laki takanani:
Laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä 17.6.1977/472
Sieltä lainauksia:
Toki tervettä järkeä saa käyttää, kuten jo aiemmin mainitsin.Alunperin kirjoittanut Finlex
Joukkoliikenneharrastaja
339-DF:ltä toivoisin hivenen lähdekriittisyyttä. Ko. lähde on tunnettu tilastojen ja faktojen tarkoitushakuisesta poiminnasta.
Poliisi oikaisee esitetyt virheelliset tiedot
En nyt tiedä onko tämä yleisesti kerrottavaa materiaalia, vai loukkaanko ko. kuljettajan yksityisyyttä jotenkin, mutta tapahtumahan eteni eri tavalla, kuin mitä luulet.
HA:n kuljettaja törmäsi h67:aan, tuli bussiin sisään sättimään kuljettajaa, löi tätä ja jatkoi autollaan matkaansa. Kuljettaja soitti poliisin paikalle, antoi heille ko. henkilöauton rekisteritunnuksen, ja jatkoi bussillaan varikolle, josta edelleen lääkäriin tarkistuttamaan itsensä. Tämän jälkeen poliisit olivat ottaneet yhteyttä, että HA oli löytynyt, ja että pahoinpideltyä kuljettajaa tarvitaan tunnistamaan tekijä läheiseltä nyrkkeily/kuntosalilta.
On erittäin valitettavaa, että tälläkin foorumilla usein ajatellaan kuljettajan tehneen jotain päätöntä - meitä on ihan vastuuntuntoisia ammattilaisiakin!