U-linjoilla matkustaminen Helsingissä

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Älä unta näe, U-linjan bussit ei ota kovin herkästi Hesan puolelta mukaan.
Outoa, kun ei maksava asiakas kelpaa. No mutta mitäs säännöistä, saahan sitä 0,5min pitemmän kahvitauon.. oho, punasiin jouduttiin, siinä meni sekin puoliminuuttinen.

Jos tälläistä käy, niin laittakaa yhtiön puhelinnumero ylös ja soittakaa ja pyytäkää välittömästi muutosta. Soittavat kuskin autopuhelimeen ja kuski palaa hakemaan. No, ehkei kuitenkaan mutta palautetta kannattaa antaa, jos haluaa muutosta.

Kerran ei U830 ottanut kyytiin Linnanrakentajantieltä, tasan 15 kilometriä ennen päättäriä. HSL-bussit ottavat vaikka 0,5km ennen päättäriä jos matkaaja niin viittoo. Silloin kuitenkin kuski viittoili ettei käy, en tiedä sitten yrittikö viestittää että istumapaikat jo menneet vai etten ota enää tästä. Jäi onneksi ainoaksi kerraksi kun näin pääsi käymään.

Saako yhtiö sanktioita miltään taholta, jos kuski skippaa pysäkkejä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Kerran ei U830 ottanut kyytiin Linnanrakentajantieltä, tasan 15 kilometriä ennen päättäriä. HSL-bussit ottavat vaikka 0,5km ennen päättäriä jos matkaaja niin viittoo. Silloin kuitenkin kuski viittoili ettei käy, en tiedä sitten yrittikö viestittää että istumapaikat jo menneet vai etten ota enää tästä. Jäi onneksi ainoaksi kerraksi kun näin pääsi käymään.

En minäkään kyllä ottaisi kyytiin, jos noinkin eksyksissä ja kaukana reitistä ajaisin linjaa.

Hieman vakavammin - sekaannusta voi syntyä, jos kuljettaja ajattelee ajavansa normaalia vakiovuoroa ja aikoo pysähtyä vain sinisillä tolpilla. Ilmeisesti U-linjojen pysähtymiskäyttäytymiseen pitäisi kuulua myös keltaisia pysäkkejä. Minään vakavana ongelmana U-linjojen pysähtymissekoiluja (muualla kuin U-liikenteen palvelemaksi tarkoitetuilla raja-alueilla) en kuitenkaan pitäisi... U-matkustaminen on ja sen kuuluukin olla marginaalista kaupunkialueella.
 
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

En minäkään kyllä ottaisi kyytiin, jos noinkin eksyksissä ja kaukana reitistä ajaisin linjaa.

Hieman vakavammin - sekaannusta voi syntyä, jos kuljettaja ajattelee ajavansa normaalia vakiovuoroa ja aikoo pysähtyä vain sinisillä tolpilla. Ilmeisesti U-linjojen pysähtymiskäyttäytymiseen pitäisi kuulua myös keltaisia pysäkkejä. Minään vakavana ongelmana U-linjojen pysähtymissekoiluja (muualla kuin U-liikenteen palvelemaksi tarkoitetuilla raja-alueilla) en kuitenkaan pitäisi... U-matkustaminen on ja sen kuuluukin olla marginaalista kaupunkialueella.
Miksi bussi olisi eksyksissä, jos matkaa päättärille olisi jäljellä15 km?
Pysäkki tietenkin oli sinisen tolpan pysäkki, en olisi sanonut jos olisi ollut oma moka. U830:n reitillä ei ole kuin kaksi keltatolppaista pysäkkiä, joista 4275-pysäkillä ei pysähdytä mutta 2550+2551:llä pysähdytään. Bussi ohittaa siis matkallaan edes ja takaisin yhden tolpan (aika turhaa) Tolppa sattuu olemaan omaa kotiani lähin, huono tuuri. Tolpalla on mm. Puotinharjun ostari.
Ps. linkin kuvaan sattumalta sattui juurikin tuo 830-bussi, joka ajaa vain vuoron pari päivässä.
 
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Miksi bussi olisi eksyksissä, jos matkaa päättärille olisi jäljellä15 km?

Viilasin pilkkua Linnanrakentajantien pysäkistä. Se nimittäin on Herttoniemessä, ei aivan 830:n reitillä.

Vaikka tämä juttelu ei aiheeseen liitykään, muistutan siitä, ketä U-linjojen on tarkoitus palvella - kauempaa Helsinkiin tulevia vakiovuoromatkustajia ja siinä ohessa HSL-alueen reuna-alueiden, joille ei kannata omaa liikennettä järjestää, matkustustarpeita. Esimerkiksi olen kuullut Ventoniemen matkustajien harmittelevan, jos U485:llä olevan auton Hyvinkäältä kyytiin nousseiden matka tuntuu hidastuvan matkakorttimatkustajien poimimisen takia. Ymmärrän näkökulman, sillä onhan esimerkiksi puotinharjulaisillaan käytössään muun muassa vaatimattomalla 4 minuutin vuorovälillä kulkeva metro...
 
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Viilasin pilkkua Linnanrakentajantien pysäkistä. Se nimittäin on Herttoniemessä, ei aivan 830:n reitillä.

Vaikka tämä juttelu ei aiheeseen liitykään, muistutan siitä, ketä U-linjojen on tarkoitus palvella - kauempaa Helsinkiin tulevia vakiovuoromatkustajia ja siinä ohessa HSL-alueen reuna-alueiden, joille ei kannata omaa liikennettä järjestää, matkustustarpeita. Esimerkiksi olen kuullut Ventoniemen matkustajien harmittelevan, jos U485:llä olevan auton Hyvinkäältä kyytiin nousseiden matka tuntuu hidastuvan matkakorttimatkustajien poimimisen takia. Ymmärrän näkökulman, sillä onhan esimerkiksi puotinharjulaisillaan käytössään muun muassa vaatimattomalla 4 minuutin vuorovälillä kulkeva metro...

Olen kai joskus ennenkin murissut että tämä ei ole matkustajan ongelma. Ei merkitä sellaisia busseja pysäkkipäreisiin joihin ei sitten saakaan mennä, kiitos.
 
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Viilasin pilkkua Linnanrakentajantien pysäkistä. Se nimittäin on Herttoniemessä, ei aivan 830:n reitillä.

Vaikka tämä juttelu ei aiheeseen liitykään, muistutan siitä, ketä U-linjojen on tarkoitus palvella - kauempaa Helsinkiin tulevia vakiovuoromatkustajia ja siinä ohessa HSL-alueen reuna-alueiden, joille ei kannata omaa liikennettä järjestää, matkustustarpeita. Esimerkiksi olen kuullut Ventoniemen matkustajien harmittelevan, jos U485:llä olevan auton Hyvinkäältä kyytiin nousseiden matka tuntuu hidastuvan matkakorttimatkustajien poimimisen takia. Ymmärrän näkökulman, sillä onhan esimerkiksi puotinharjulaisillaan käytössään muun muassa vaatimattomalla 4 minuutin vuorovälillä kulkeva metro...
Kirjoitin väärin, tarkoitin Linnanvuorentien pysäkkiä, eihän Herttoniemestä ole viittätoista kilometriä Kamppiin vaikka kuinka menisi siksakkia. Käsien vika. Tiesin kyllä päässä koko ajan että Linnavuorentiehän se on:redface:

Et voi väittää, ettei Linnanvuorentie olisi U-linjan tarkoitus-palvella-alueella (etkä ole väittänytkään vielä kun puhuit Herttoniemestä), sillä linjan 830 pituus on 40km, jonka puoliväli on siis 20km kohdalla. Olin siis matkustamassa lähes 50% linjareittisivusta, eikös ala olla tarkoituksenmukaista? Vain 17km linjareitistä on Helsingin ulkopuolella, joten voisi olettaa, että linjan osittainen tarkoitus olisi palvella myös helsinkiläisiä.

Matkakorttimatkustajien leimaus kestää muuten noin 1 s / hlö, kun käteisellä menee ikuisuus. Tietysti pysäkillä pysähtyminen vie n. 15 lisäsekuntia, mutta sitä vartenhan sinikilvet ovat jotta pääsisi paikkurilla nopsakammin.

Ja Puotinharjun pysäkistä vain, että on järjetöntä poistaa 1 kpl pysähtymisiä koko reitiltä (ja vain toiseen suuntaan), muuten voisi sanoa että kaikilla pysäkeillä pysähdytään. Asun Puotinharjussa, ja metrolle on 1.1 km - siis sekä Puotilan, Myllypuron että Itäkeskuksen asemalle. Eli siis kaikkiin metromatkoihin +15 min kävelyä. (Esim. Herttoniemeen 15+5 min) Arvaa sapettaako, kun vaunut kolistelee takapihalla eikä silti metropysäkit ole kovinkaan lähellä:frown:
Käytän U-linjoja keskustaan päin silloin, kun sellainen joko sattuu sopivasti tai olen menossa Alppilaan/Oopperan tienoille. Toisin sanoen, kun se on nopeampaa.
 
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Et voi väittää, ettei Linnanvuorentie olisi U-linjan tarkoitus-palvella-alueella (etkä ole väittänytkään vielä kun puhuit Herttoniemestä), sillä linjan 830 pituus on 40km, jonka puoliväli on siis 20km kohdalla. Olin siis matkustamassa lähes 50% linjareittisivusta, eikös ala olla tarkoituksenmukaista? Vain 17km linjareitistä on Helsingin ulkopuolella, joten voisi olettaa, että linjan osittainen tarkoitus olisi palvella myös helsinkiläisiä.

Olen jokunen vuosi sitten käsittänyt, ettei YTV:n ja nyttemmin HSL:n tavoitteena ole markkinoida U-linjoja muun liikenteen palvelemille matkustajille jo siksi, että YTV/HSL on joutunut maksamaan kertakorvauksen jokaisesta noususta U-linjan liikennöitsijälle. Kilpailutettu bussiliikennehän maksaa tilaajalle täsmälleen saman verran sopimuskauden aikana, oli nousuja kuinka paljon tahansa.

Nyky-Sipoon ja Porvoon linjasto lienee suunniteltu linjalupaliikenteelle perinteisesti vuosia sitten, kun kunnanrajat olivat kovin erilaisia. Uskoisin läänien, liittojen ja liikennöitsijöiden olettaneen aina stadilaisten matkustavan HKL:n liikenteen saavutettua idän asutuksen sen ja nyttemmin HSL:n kyydillä.

Mainitsemasi osuus linjasta on ollut Helsingin puolella vasta häviävän vähän aikaa, Lounais-Sipoon vuoden 2009 liitoksen jälkeen. Vielä vähän vähemmän aikaa on linjoilla ollut numerot ja niillä on käynyt matkakortit.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liikennöintisuunnitelma 2011-2012

Olen jokunen vuosi sitten käsittänyt, ettei YTV:n ja nyttemmin HSL:n tavoitteena ole markkinoida U-linjoja muun liikenteen palvelemille matkustajille jo siksi, että YTV/HSL on joutunut maksamaan kertakorvauksen jokaisesta noususta U-linjan liikennöitsijälle. Kilpailutettu bussiliikennehän maksaa tilaajalle täsmälleen saman verran sopimuskauden aikana, oli nousuja kuinka paljon tahansa.

Nyky-Sipoon ja Porvoon linjasto lienee suunniteltu linjalupaliikenteelle perinteisesti vuosia sitten, kun kunnanrajat olivat kovin erilaisia. Uskoisin läänien, liittojen ja liikennöitsijöiden olettaneen aina stadilaisten matkustavan HKL:n liikenteen saavutettua idän asutuksen sen ja nyttemmin HSL:n kyydillä.

Mainitsemasi osuus linjasta on ollut Helsingin puolella vasta häviävän vähän aikaa, Lounais-Sipoon vuoden 2009 liitoksen jälkeen. Vielä vähän vähemmän aikaa on linjoilla ollut numerot ja niillä on käynyt matkakortit.

Eli jos minä vaikka nousen U-linjan kyytiin, niin joutuuko HSL maksamaan korvauksen liikennöitisijälle. Jos näin on niin voisi luulla että ottavat ilomielin matkustajia Helsingin sisältäkin.

Toki se on ikävää ja epäkohtelaista niitä kohtaan jotka ovat matkustaneet vaikka Porvoosta saakka n 50km ja sitten tulee Helsingin sisältä matkustajia, jotka hidastavat matkaa. Ja uskon että ne pysäkit esim. Itäkeskuksessa tai Herttoniemessä tai muualla joihin on merkitty jokin U- linja niin on tarkoitettu puhtaasti poistumista varten. U- linja on kuitenkin ihan tavallinen vakiovuoro, josta HSL ostaa istumapaikkoja ja sen U- kirjaimen sinne linjakilpeen.
Niille ihmiset jotka U- linjoja käyttävät ei ole yleensä järjestetty mitään muuta lähiliikennettä, joten uskoisin että aikalailla heitä harmittaa että heppu jonka kodin läheltä menee metro ja tuhat ja yksi bussilinjaa käytää "heidän" bussiaan aivan turhaan, ja hidastaa matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla Porvoon suunnan U-linjoilla matkustamisen Helsingin sisällä ymmärrän siinä tapauksessa jos matka suuntautuu Alppilan tai Töölön suuntaan jonne metrolla ei suoraan pääse, suoraan Kamppiin matkustaminen ei taas ole tarkoituksenmukaista koska saman matkan voi tehdä metrolla. U-linjoja 830-870 voitaisiin tietysti nopeuttaa esim. siten että Itäkeskuksen jälkeen keskustaan päin ajettaessa matkustajia ei oteta enää kyytiin, ainoastaan jätetään pois, Kampista Itäkeskukseen homma toimisi taas toisin päin, eli kyytiin pääsee mutta vasta Itäkeskuksessa olisi ensimmäinen poistumispysäkki, systeemi olisi sama kuin lentokenttälinjalla 615 on käytössä. Toisaalta tuntuu kyllä tyhmältä jättää ottamatta matkustaja kyytiin jos bussi joutuu muutenkin pysähtymään pysäkille jättääkseen matkustajan.

Ps. Täytyy tunnustaa että usein valitsen kaupunkiin mennessäni Vihdintietä kulkevan U-linjan 339 tai 346 vaikka voisin yhtä hyvin matkustaa linjoilla 324,345 tai 363:lla, näin siksi että noissa korkeissa lähiliikenneautoissa on mukavampi matkustaa kuin kovapenkkisissä katureissa:)
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos minä vaikka nousen U-linjan kyytiin, niin joutuuko HSL maksamaan korvauksen liikennöitisijälle. Jos näin on niin voisi luulla että ottavat ilomielin matkustajia Helsingin sisältäkin.

Toki se on ikävää ja epäkohtelaista niitä kohtaan jotka ovat matkustaneet vaikka Porvoosta saakka n 50km ja sitten tulee Helsingin sisältä matkustajia, jotka hidastavat matkaa. Ja uskon että ne pysäkit esim. Itäkeskuksessa tai Herttoniemessä tai muualla joihin on merkitty jokin U- linja niin on tarkoitettu puhtaasti poistumista varten. U- linja on kuitenkin ihan tavallinen vakiovuoro, josta HSL ostaa istumapaikkoja ja sen U- kirjaimen sinne linjakilpeen.
Niille ihmiset jotka U- linjoja käyttävät ei ole yleensä järjestetty mitään muuta lähiliikennettä, joten uskoisin että aikalailla heitä harmittaa että heppu jonka kodin läheltä menee metro ja tuhat ja yksi bussilinjaa käytää "heidän" bussiaan aivan turhaan, ja hidastaa matkaa.
Epäkohteliasta? Pitänee pyytää matkustajilta anteeksi.

Jos on kiire Porvoon keskustasta Helsingin keskustaan, on olemassa pikavuoroja ja moottoritievuoroja - ihan vain nopeampaa matkantekoa varten. Nuo 830-870-vuorot ovat paikallisvuoroja, joille liikennöitsijä ottaa kyytiin varsin mielellään myös alle 20km matkaa tekeviä.

HSL-aikataulukirjoissa lukee muuten, että Siilitien ja Herttoniemen pysäkit keskustaan päin ovat vain poisjättämistä varten. Varsinkin Herttoniemessä se on erittäin loistava ratkaisu, kun ei tarvitse kovinkaan usein jäädä siihen ramppiin valoihin+pysäkin suojatievaloihin.

Itselläni tuo on ainoa läheltä kotiani kulkeva bussiyhteys keskustaan, sillä liityntäbussia on vaikea sellaisesksi laskea. Kesätyöpaikkani on Alppilassa, ja aion totta vie mennä sinne suoraan kotoani U-linjoilla reittioppaan reitin sijaan (15 min kävely+12 min metro+vaihtoaika 5-10min+12 min kolmosratikalla) Reittiopas muuten olettaa, että kävelen esim. 12.25-12.40 asemalle, kun metro lähtee 12.40. Reittiin voinee siis lisätä vielä 2 min vara-aikaa.

Ja U-linjoiksi muuttaminen 830-870:n suhteen on vain helsinkiläisiä varten suunniteltu, HSL-lipulla voi matkustaa vain Helsingissä. Onhan Ö-sundomilaisillakin 93+metro, eli lähes puolet 830-870:llä matkaajista ovat epäkohteliaita, kun eivät käytä liityntäänsä.
 

Liitetiedostot

  • reittini alppilaan.jpg
    reittini alppilaan.jpg
    31.1 KB · Lukukerrat: 2,454
U-linjathan ei joka paikassa pysähdy ja joillain tolpilla ei saa edes pysähtyä, kuin myös että joissain autoissa on vain istumapaikkoja ja seisojiahan ei saisi silloin ottaa. U-linjaa ajavana tiedän sen että kymmenestä espoo-hki pysäyttäjästä, 3 tietää mihin menee ja miten maksaa, 3 kysyy ja tulee ehkä kyytiin, 3 ei tule kyytiin vaikka bussin pysäyttävät kun huomaavat ettei ole tolppaa mihin maksaa ja 1 joko yrittää livahtaa kertalipulla sisään ja sen kanssa väittelet asiasta tai joutuu väittelemään lipun hinnasta ja yrittää tolkuttaa ettei sellaista lippua ole mitä matkustaja haluaa ostaa ja näihin menee turhaa aikaa, monesti lyövät matkakortin koneeseen ja kattelevat hölmönä kun kyselee minne matka. Aika monta seutulipun ostanutta on saanut käännyttää kun eivät ajattele/lue edes mitä lipussa lukee takana, se kun ei vieläkään kelpaa u-linjoille.
Ihmisetkin vois joko oikeasti lukea mitä autossa lukee tai rohkeasti kysyä ja tulla sisään. Netistäkin löytyy kaikki tiedot miten u-linjat menee ja miten niillä matkustetaan.
Kaikki kuskit ei ota ylimääräisiä kyytiin, monesti kiireen ja monesti vaan sen takia että seutulinjat korjaa ne matkustajat kuitenkin....
 
U-linjathan ei joka paikassa pysähdy ja joillain tolpilla ei saa edes pysähtyä, kuin myös että joissain autoissa on vain istumapaikkoja ja seisojiahan ei saisi silloin ottaa. U-linjaa ajavana tiedän sen että kymmenestä espoo-hki pysäyttäjästä, 3 tietää mihin menee ja miten maksaa, 3 kysyy ja tulee ehkä kyytiin, 3 ei tule kyytiin vaikka bussin pysäyttävät kun huomaavat ettei ole tolppaa mihin maksaa ja 1 joko yrittää livahtaa kertalipulla sisään ja sen kanssa väittelet asiasta tai joutuu väittelemään lipun hinnasta ja yrittää tolkuttaa ettei sellaista lippua ole mitä matkustaja haluaa ostaa ja näihin menee turhaa aikaa, monesti lyövät matkakortin koneeseen ja kattelevat hölmönä kun kyselee minne matka. Aika monta seutulipun ostanutta on saanut käännyttää kun eivät ajattele/lue edes mitä lipussa lukee takana, se kun ei vieläkään kelpaa u-linjoille.
Ihmisetkin vois joko oikeasti lukea mitä autossa lukee tai rohkeasti kysyä ja tulla sisään. Netistäkin löytyy kaikki tiedot miten u-linjat menee ja miten niillä matkustetaan.
Kaikki kuskit ei ota ylimääräisiä kyytiin, monesti kiireen ja monesti vaan sen takia että seutulinjat korjaa ne matkustajat kuitenkin....
U830-870:llä tilanne on toisin sikäli, että
  • ei ole toisia seutulinjoja, jotka poimisivat kyytiin ja veisivät keskustaan
  • suurin osa on matkalla helsinki-helsinki tai helsinki-sipoo eli ei ole syytä ohittaa kiireessä
  • laitteet ovat niitä uusia, missä ei tartte tunkea korttia mihinkään vaan laitetaan siihen pusatecin päälle (vai mikä olikaan)
  • HSL:n kertaliput käy
Kuten Vihdintien U-linjoillakin, myös 830-840:llä (BT) on yhä enemmän paikallisautoja, joiden ulkonäkö, isot linjanumerot ja matalalattiaisuus houkuttelevat lisämatkustajia Helsingissä. Tämäkin kertonee, toivottaako liikennöitsijä HSL:n matkustajat tervetulleeksi.
 
Kuulkaa nyt ystävät hyvät. Ei se voi niin olla, että U-linjalla voi matkustaa, jos kuski sattuu olemaan sillä päällä että pysähtyy, koivuissa on lehdet, aurinko paistaa ja makkara on tarjouksessa K-kaupassa ja kehyskunnista tulevat matkustajatkin suopealla tuulella.

Joko U-linjalla voi matkustaa tai sitten ei voi. Joko ne pysähtyvät ja ottavat kyytiin, kuten kuuluu, tai sitten sääntöjä muutetaan.

Kyllä mä ymmärrän ne perustelut, joita täällä on esitetty siihen, miksi U-linjoilla matkustaminen ei jonkun näkökulmasta ole kiva juttu. Munkin matka keskustasta Munkkaan kuluisi paljon nopeammin, kun kaikenmaailman töölöläiset ja meilahtelaiset ymmärtäisivät pysyä poissa nelosesta. Ja varmasti olisi raitiovaununkuljettajallakin helpompaa kun ei olisi kaikenmaailman maalaisia ratikoissa kertalippuja ostelemassa.

Mutta kun me nyt eletään sellaisessa maailmassa, jossa joukkoliikenne on kaikille tarkoitettua ja HSL on U-linjasopimuksia tehnyt, niin sitten niillä U-linjoillakin saa sopimusten puitteissa matkustaa, ihan niin kuin nelosen ratikallakin.

Rohkeasti vaan kirjoittamaan asiallista ja mahdollisimman spesifiä asiakaspalautetta sekä HSL:lle että ehdottomasti myös liikennöitsijälle. Päivä, kellonaika, pysäkki, linja ja tapahtuma lyhyesti. Ja kyllä HS:n mielipidesivullekin voi tehdä lyhyen tekstin.
 
Vaatisi kyllä muuten hsl:täkin jonkinlaista mainostusta ja tiedotusta miten se u-liikenteen maksu toimii, kun ei ne kaikki liput kelpaa sinne vieläkään. Ja tiedotusta siitäkin että useimmiten u-linjoilta ostettu lippu ei kelpaa missään muussa liikennevälineessä pk-seudulla.

---------- Viesti lisätty kello 5:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 5:42 ----------

. Ja varmasti olisi raitiovaununkuljettajallakin helpompaa kun ei olisi kaikenmaailman maalaisia ratikoissa kertalippuja ostelemassa.

Helpompi myydä maalaiselle hsl:n kertalippu, kuin kaupunkilaiselle matkahuollon kertalippu.....
 
U-linjathan ei joka paikassa pysähdy ja joillain tolpilla ei saa edes pysähtyä, kuin myös että joissain autoissa on vain istumapaikkoja ja seisojiahan ei saisi silloin ottaa.

Eikö seisojia tosiaan saa ottaa? Ainakin lakipykälät näyttäisivät sen mahdollistavan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...earch[pika]=Henkilökuljetus aut*#highlight135
38 § (20.4.2006/289)

Henkilökuljetusautolla.
Autossa saa kuljettajan lisäksi olla enintään rekisteriin merkityn istuma- ja seisomapaikkaluvun mukainen määrä matkustajia. Kuljettajan ja matkustajien tulee käyttää istuma- tai seisomapaikkoja, jotka täyttävät niitä koskevat vaatimukset.
Linja- ja ostoliikenteeseen käytettävässä linja-autoissa (M2- ja M3-luokka) saa kuitenkin rekisteriin merkityn matkustajamäärän kuljettaja mukaan lukien tilapäisesti ylittää 30 prosentilla. Kuljettajan viereiselle istumapaikalle ja kaikille turvavöin varustetuille istumapaikoille saa kuitenkin sijoittaa enintään rekisteriin merkityn määrän matkustajia.

Tuohan tarkoittaa esim. sitä, että 50 henkilölle rekisteröityyn linja- ja ostoliikenteeseen käytettävään linja-autoon voi ottaa 15 seisovaa matkustajaa.
 
Takaisin
Ylös