U-linjoilla matkustaminen Helsingissä

Nousin viime viikolla linjan 355 kyytiin Koivuvaarasta päämääränä Kamppi. Arvo oli matkakortiltani loppunut joten maksoin käteisellä kun muistin että U-linjan bussilla pääsen matkustamaan kilometrimatkan mukaan ja hinnaksi tulisi n.3,30€. Yllätyksekseni kuljettaja myikin normaalin 5€ hintaisen HSL-seutulipun. Viimeksi kun ajoin kyseisellä linjalla joka vielä silloin oli 339, niin silloin vielä pääsi halvemmalla kilometritaksalla.

Sitten HSL:n sivuilla tieto U-linjojen maksukäytännöistä on hieman erilainen verrattuna Korsisaaren omiin sivuihin.

HSL:
U-linjojen busseissa ei voi yleensä ostaa HSL:n kertalippuja.
Busseissa myytävillä, liikenteenharjoittajien omilla lipuilla matkustetaan HSL:n seutulippualueen ulkopuolelle, eikä niillä ole vaihto-oikeutta HSL:n joukkoliikenteeseen.

Poikkeukset:
Seuraavilla U-linjoilla sellaisilla lähdöillä, joita liikennöi Pohjolan Liikenne, voi ostaa HSL:n kertalippuja.
Listalla ei tietenkään ole linjaa 355 koska sitä ei PL liikennöi.

Sitten poiminta Korsisaaren sivuilta:

Kertamaksu HSL-alueella veloitetaan HSL:n taksan mukaan ja lipulla on vaihto-oikeus HSL:n omiin linjoihin.
 
Matkasi Koivuvaarasta Kampiin kuuluu maksaa pysäkistä riippuen 3.90 - 4.70 kilometritaksan mukaan. Hyvähän se on tietysti maksaa minimitaksan (6 km/ 3.30) mukaan, mutta ei reilua jos matkustaa todellisuudessa yli 12 km.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Pääseekö linjalla 190 jos kortilla on sisäistä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Pääseekö linjalla 190 jos kortilla on sisäistä?

Khyl. Mutta vain toiseen suuntaan. Jos yrittää nousta kyytiin Helsingin kaupungin alueelta kohti keskustaa, kuljettaja saattaa ajaa ohi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Ok kiitos, eli kirkkonummen suuntaan pääsee sisäisellä?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Khyl. Mutta vain toiseen suuntaan. Jos yrittää nousta kyytiin Helsingin kaupungin alueelta kohti keskustaa, kuljettaja saattaa ajaa ohi.

Moisesta tempusta kannattaa aina kannella HSL:lle. Paatuneinkin kuski oppii aikanaan.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Moisesta tempusta kannattaa aina kannella HSL:lle. Paatuneinkin kuski oppii aikanaan.

Mikä siinä on että pitää päästä juuri siihen bussiin jos takana tulee jo kolme muuta, joilla on jo vilkku päällä?
 
Välillä naurattaa kun Rautatientorille menijät väkisin tunkee 77aan vaikka edessä on kolme 7xx bussia jotka menee samaan paikkaan mutta tuntuu olevan epäselvää monelle mikä menee minne.... Joten on se veemäistä monipäin
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Mikä siinä on että pitää päästä juuri siihen bussiin jos takana tulee jo kolme muuta, joilla on jo vilkku päällä?

Lähtökohta nyt kai kuitenkin, että asiakas saa päättää, mihin kulkupeliin nousee. Miksi Kyrsälän 190 olisi jotenkin eri maata?
 
Välillä naurattaa kun Rautatientorille menijät väkisin tunkee 77aan vaikka edessä on kolme 7xx bussia jotka menee samaan paikkaan mutta tuntuu olevan epäselvää monelle mikä menee minne.... Joten on se veemäistä monipäin

Samanlaista tapahtuu monituisissa paikoissa, kuten Manskulla (40, 43 ja 63 tuulilasikuormassa, takana puolityhjä 411), Runeberginkadulla (14, 18 ja 39 täynnä, 37-195 väljempiä, joskin tämä johtunee vain siitä, että näillä linjoilla on eri pysäkit, joilla kaikki ei pysähdy) ja hieman huvittavasti myös Karakalliossa (edessä täpötäysi 226, perässä köröttelee tyhjähkö 218).
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Mikä siinä on että pitää päästä juuri siihen bussiin jos takana tulee jo kolme muuta, joilla on jo vilkku päällä?

Siinä saattaa olla frendi kyydissä. Tai kokemuksen mukaan enemmän tilaa. Tai sopivammat penkit.

Eikä ylläolevalla ole oikeastaan mitään väliä - ohjeita pitää kuljettajien noudattaa joka tapauksessa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Siinä saattaa olla frendi kyydissä. Tai kokemuksen mukaan enemmän tilaa. Tai sopivammat penkit.

Eikä ylläolevalla ole oikeastaan mitään väliä - ohjeita pitää kuljettajien noudattaa joka tapauksessa.

Jos esim. Mäkelänkadulla tai Mannerheimintiellä mennään keskustaan päin ja pysähdytään tismalleen samoilla pysäkeillä ja määränpää on täysin sama on liikenteen sujuvuuden kannalta parempi kun mennään jonossa että yksi bussi hoitaa yhden pysäkin, toki usein on pois jääviä jolloin voi samalla avata etuoven jos pysäkillä on erityisen paljon matkustajia.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Jos esim. Mäkelänkadulla tai Mannerheimintiellä mennään keskustaan päin ja pysähdytään tismalleen samoilla pysäkeillä ja määränpää on täysin sama on liikenteen sujuvuuden kannalta parempi kun mennään jonossa että yksi bussi hoitaa yhden pysäkin

Niin olisi, mutta matkustajalla on silti oikeus valita mihin bussiin hän haluaa. Matkustaja ei ehkä tiedä, että muillakin busseilla pääsee sinne minne hän on menossa.

Itse olen neuvonut Rautatientorilla 68:aa etsinyttä oululaista (silloin kun 68 oli vielä olemassa). Hän oli matkalla Hakaniemeen ja reittiopas oli neuvonut, että sinne pääsee 68:lla.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Jos esim. Mäkelänkadulla tai Mannerheimintiellä mennään keskustaan päin ja pysähdytään tismalleen samoilla pysäkeillä ja määränpää on täysin sama on liikenteen sujuvuuden kannalta parempi kun mennään jonossa että yksi bussi hoitaa yhden pysäkin, toki usein on pois jääviä jolloin voi samalla avata etuoven jos pysäkillä on erityisen paljon matkustajia.

Näin varmasti. Mutta mitä sanoo kuljettajien ohjeistus?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2017

Lähtökohta nyt kai kuitenkin, että asiakas saa päättää, mihin kulkupeliin nousee. Miksi Kyrsälän 190 olisi jotenkin eri maata?

No kyseessähän on Hangon ja/tai Raaseporin vuoro Helsinkiin.

Helsingin sisällä ainakin pysäkit Länsiväylä (Ruoholahti) ja Lapinrinne pitäisi olla tarvittaessa tai ainoastaan matkustajien jättämistä varten. Tilanne toki tällä hetkellä, ehkä Länsimetron mahdollisen käynnistymisen jälkeen tilanne voi jopa vaatia U-bussien apuakin.

Jos itse olisin kuljettajana 190 linjan vuorolla, en todellakaan pysähtyisi Helsingissä ko pysäkeillä Länsiväylä ja Lapinrinne, ellei ole poistuvia asiakkaita. Heille on vielä toistaiseksi muutakin tarjontaa. Espoonkin ramppipysäkit sitten lähinnä stop-painallusten mukaan, muuten hidastusi koko kuorman vienti, kun kuitenkaan kukaan ei kyytiin tulisi.
 
Takaisin
Ylös