Matkasi Koivuvaarasta Kampiin kuuluu maksaa pysäkistä riippuen 3.90 - 4.70 kilometritaksan mukaan. Hyvähän se on tietysti maksaa minimitaksan (6 km/ 3.30) mukaan, mutta ei reilua jos matkustaa todellisuudessa yli 12 km.
Nousin viime viikolla linjan 355 kyytiin Koivuvaarasta päämääränä Kamppi. Arvo oli matkakortiltani loppunut joten maksoin käteisellä kun muistin että U-linjan bussilla pääsen matkustamaan kilometrimatkan mukaan ja hinnaksi tulisi n.3,30€. Yllätyksekseni kuljettaja myikin normaalin 5€ hintaisen HSL-seutulipun. Viimeksi kun ajoin kyseisellä linjalla joka vielä silloin oli 339, niin silloin vielä pääsi halvemmalla kilometritaksalla.
Sitten HSL:n sivuilla tieto U-linjojen maksukäytännöistä on hieman erilainen verrattuna Korsisaaren omiin sivuihin.
HSL:
U-linjojen busseissa ei voi yleensä ostaa HSL:n kertalippuja.
Busseissa myytävillä, liikenteenharjoittajien omilla lipuilla matkustetaan HSL:n seutulippualueen ulkopuolelle, eikä niillä ole vaihto-oikeutta HSL:n joukkoliikenteeseen.
Poikkeukset:
Seuraavilla U-linjoilla sellaisilla lähdöillä, joita liikennöi Pohjolan Liikenne, voi ostaa HSL:n kertalippuja.
Listalla ei tietenkään ole linjaa 355 koska sitä ei PL liikennöi.
Sitten poiminta Korsisaaren sivuilta:
Kertamaksu HSL-alueella veloitetaan HSL:n taksan mukaan ja lipulla on vaihto-oikeus HSL:n omiin linjoihin.
Matkasi Koivuvaarasta Kampiin kuuluu maksaa pysäkistä riippuen 3.90 - 4.70 kilometritaksan mukaan. Hyvähän se on tietysti maksaa minimitaksan (6 km/ 3.30) mukaan, mutta ei reilua jos matkustaa todellisuudessa yli 12 km.
Pääseekö linjalla 190 jos kortilla on sisäistä?
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.08.2017 kello 09:24. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.08.2017 kello 09:24. Syy: muokattu lainattua viestiä
Ok kiitos, eli kirkkonummen suuntaan pääsee sisäisellä?
"Huoltoaseman baarissa istuvat miehet ovat tulleet työmailta kahville. He käskevät katsoa maantien varren bussipysäkkejä. Tosi hienoja. Niillä vain ei pysähdy yhtäkään bussia."
Välillä naurattaa kun Rautatientorille menijät väkisin tunkee 77aan vaikka edessä on kolme 7xx bussia jotka menee samaan paikkaan mutta tuntuu olevan epäselvää monelle mikä menee minne.... Joten on se veemäistä monipäin
Samanlaista tapahtuu monituisissa paikoissa, kuten Manskulla (40, 43 ja 63 tuulilasikuormassa, takana puolityhjä 411), Runeberginkadulla (14, 18 ja 39 täynnä, 37-195 väljempiä, joskin tämä johtunee vain siitä, että näillä linjoilla on eri pysäkit, joilla kaikki ei pysähdy) ja hieman huvittavasti myös Karakalliossa (edessä täpötäysi 226, perässä köröttelee tyhjähkö 218).
Jos esim. Mäkelänkadulla tai Mannerheimintiellä mennään keskustaan päin ja pysähdytään tismalleen samoilla pysäkeillä ja määränpää on täysin sama on liikenteen sujuvuuden kannalta parempi kun mennään jonossa että yksi bussi hoitaa yhden pysäkin, toki usein on pois jääviä jolloin voi samalla avata etuoven jos pysäkillä on erityisen paljon matkustajia.
Niin olisi, mutta matkustajalla on silti oikeus valita mihin bussiin hän haluaa. Matkustaja ei ehkä tiedä, että muillakin busseilla pääsee sinne minne hän on menossa.
Itse olen neuvonut Rautatientorilla 68:aa etsinyttä oululaista (silloin kun 68 oli vielä olemassa). Hän oli matkalla Hakaniemeen ja reittiopas oli neuvonut, että sinne pääsee 68:lla.
No kyseessähän on Hangon ja/tai Raaseporin vuoro Helsinkiin.
Helsingin sisällä ainakin pysäkit Länsiväylä (Ruoholahti) ja Lapinrinne pitäisi olla tarvittaessa tai ainoastaan matkustajien jättämistä varten. Tilanne toki tällä hetkellä, ehkä Länsimetron mahdollisen käynnistymisen jälkeen tilanne voi jopa vaatia U-bussien apuakin.
Jos itse olisin kuljettajana 190 linjan vuorolla, en todellakaan pysähtyisi Helsingissä ko pysäkeillä Länsiväylä ja Lapinrinne, ellei ole poistuvia asiakkaita. Heille on vielä toistaiseksi muutakin tarjontaa. Espoonkin ramppipysäkit sitten lähinnä stop-painallusten mukaan, muuten hidastusi koko kuorman vienti, kun kuitenkaan kukaan ei kyytiin tulisi.