Kesäliikenne 2011

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
Seuraan joukkoliikennettä pääsääntöisesti Vantaan näkökulmasta. Uudessa aikataulussa pistää silmään esim. linjalla 53 harvat vuorovälit jopa ruuhka-aikana. Toki matkustajamäärät laskee kesällä, mutta linjaa jota käyttää opiskelijoiden lisäksi paljon myös työläiset soisi vuorovälin olevan tiheämpi myös kesällä:cool:
 
Seuraan joukkoliikennettä pääsääntöisesti Vantaan näkökulmasta. Uudessa aikataulussa pistää silmään esim. linjalla 53 harvat vuorovälit jopa ruuhka-aikana. Toki matkustajamäärät laskee kesällä, mutta linjaa jota käyttää opiskelijoiden lisäksi paljon myös työläiset soisi vuorovälin olevan tiheämpi myös kesällä:cool:


53:sta on ajettu kesäisin 1/2h välein niin kauan kuin jaksan muistaa eli ei se uusi asia ole, itsekin toivoisin että laitakesällä ajettaisiin ainakin ruuhkissa 20min välein, bussit ovat todellakin keskikesää lukuunottamatta aika täysiä joten tiheämpi aikataulu laitakesälle olisi perusteltu.

---------- Viesti lisätty kello 8:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:15 ----------

Kesäliikenteen alusta tulee siis voimaan useita reittimuutoksia Helsingin sisäisille linjoille joita on käsitelty myös viestiketjussa "liikennöintisuunnitelma 2011-2012"

Nyt kun linjan 68X reitti muuttuu kulkemaan Viikintietä Lahdenväylän sijaan http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...eittimuutokset 06062011/H68X_reittimuutos.pdf niin tuon X:n merkitys vähenee entisestään, ei tuo varsinaisesti ole enää mikään pikalinja vaan ainoastaan pääreitistä poikkeava variaatio eli tunnukseksi sopisi paremmin K, jatkossa 68:n reittiä voisi muuttaa siten että perusversio ajaisi nykyisen 68X:n reittiä Hämeentietä ja K-vuorot rantatietä Kalasataman kautta, K-vuoroja voisi myös ajaa ruuhkien ulkopuolella jolloin päivisin jokatoinen vuoro ajettaisiin Sörnäisten ja jokatoinen Kalasataman kautta.

Linjan 75A reittimuutos Jakomäessä on hyvä, nyt linja palvelee oikeasti Jakomäessä asuvia kun se kiertää Jakomäentien ja Somerikkotien kautta eikä enää oikaise suoraan Huokotietä Kalteentielle.http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...eittimuutokset 06062011/H75A_reittimuutos.pdf

Vuosaaren 90-hässäkkä on kyllä todella vaikeaselkoisesti toteutettu, uudet linjatunnukset ovat siis:
90 Vuosaari(M)-Kallvikintie
90B Vuosaari(M)-Vuosaaren satama
90BK Vuosaari(M)-Vuosaaren satama
90K Vuosaari(M)-Aurinkolahti

Tässä linkki uusista 90-linjoista: http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...muutokset 06062011/Linjat_90_90B_90BK_90K.pdf

Linjalle 94A tulee ruuhka-aikoina k-vuoroja jotka eivät käy Kotikonnuntiellä vaan ajavat lenkkiä Kontula(M)-Kivikko-Kontula(M), ruuhka-aikoina välillä Kontula(M)-Kotikonnuntie on 16min vuoroväli paitsi aamuisin klo 7.22-8.10 jolloin ajetaan 8min välein.
 
Tuon koko 94A/B kuvion saisi pois päiväjärjestyksestä niin että 97 jatketaan Vesalan kautta Kotikonnuntielle, 94 kiertää Kivikon lenkin, ruuhkaa vastaan ajavat käyvät Kivikonlaidassa 94T:nä ja 95 jää tällöin vielä palvelemaan yhtä pysäkkiä Kontulankaarelle. 94:lle ruuhkaan pari teliä ja säästöä syntyy..
 
Tuon koko 94A/B kuvion saisi pois päiväjärjestyksestä niin että 97 jatketaan Vesalan kautta Kotikonnuntielle, 94 kiertää Kivikon lenkin, ruuhkaa vastaan ajavat käyvät Kivikonlaidassa 94T:nä ja 95 jää tällöin vielä palvelemaan yhtä pysäkkiä Kontulankaarelle. 94:lle ruuhkaan pari teliä ja säästöä syntyy..

Mitenkäs yhteys Kivikosta Kontulan metroasemalle hoituisi? Tarkoitat kai että 94 ajaisi väliä Itäkeskus - Kurkimäki - Kivikko - Kontulankaari? Ainoa vaihtoehto miten tuo toimisi olisi, että 94 ajaisi IK:sta Kontulan metroasemalle nykyistä reittiään Humikkalan- ja Porttitien kautta ja siitä linjan 94A reittiä Kivikkoon, josta Kontulankaarelle. Tuossa vain tulisi aika pitkä koukkaus Kontulankaarelta Kontulan keskukseen haluaville.

Joskus aikoinaan jo ehdotin silloiselle HKL:lle, että linjan 78 voisi siirtää kulkemaan Kivikon kautta reittiä Kontulantie - Kontulankaari - Kivikonkaari - Kivikontie - Kehä I. Linja sitten siirrettiinkin kulkemaan Kurkimäen kautta ahdasta Kurkimäentietä ohittaen Kivikon lähes kokonaan. No, palveleehan se sentään Kivikonkaaren loppupäätä. Jos 78 ajaisi Kivikonkaaren ja Kontulankaaren kautta, niin silloin Kivikkoon ei tarvitsisi mitään toista linjaa vaan 94A voitaisiin lopettaa ja linja 94 voisi pysyä nykyisellä reitillään.

Linjan 94B voisi perustaa uudelleen sellaiseksi kuin se oli ennen Kivikon rakentamista, eli Kotikonnuntie - Kontula (M) - Kurkimäki - Kontula(M). Linja siis kiertäisi Kurkimäen lenkin kuten aikoinaan ja näin tulisi taas Kurkisuontiekin liikenteen piiriin. Linjalle riittäisi ruuhkan ulkopuolella 1 auto ja ruuhkaan toinen auto.

Kivikonlaidan liikenne pitäisi tulevaisuudessa hoitaa siten, että Lahdenväylän varteen rakennettaisiin pysäkit vaikka Tattarisillan kohdalle jolloin sieltä pääsisi suoraan keskustaan eikä tarvittaisi mitään apulinjaa Kontulan metroasemalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Juurikin niin että 94 ajaa nykyistä reittiä Ik-kontula M ja sitten koukkaa Kurkimäen kautta. Ajallisesti matka-aika lisääntyy max. 10min eikä kenelläkään voi olla niin kiire. Jos on niin suosittelen ottamaan taksin ;)

78 on nykyisenäänkin aika kuormitettu jotem en näe kannattavana kuormittaa sitä enempää muutaman pysäkin väliä kulkevilla metromatkustajilla

Unohtui kokonaan linja 94V jonka voisi jättää ruuhkahuippuihin nykyisilleen. Jos ihmiset vaikka siten oppisivat käyttämään tätä myös iltapäivisin
 
Viimeksi muokattu:
Liian suosittu linja on hyvä asia. Jos itse suunnittelisin liikennettä, pyrkisin maksimoimaan tiheiden, kasvupaineita muodostavien ja kannattavien linjojen määrän. 78:n voisi muuttaa telilinjaksi jolloin ne muutamat metromatkustajat mahtuisivat kaikkien Malmin ja Vuosaaren suuntiin haluavien Kivikkolaisten ja Kontulalaisten mukana seisomaan. Liikennettäkin voi samalla tihentää ja ottaa tällä tavoin varaslähdön Jokeri kakkoseen.
 
Vs: Kesäliikenne 2011 - linja 21V

Linjan 21V vaikuttaa erikoiselta. Onko linjan kierrosaika päivällä 48 vai 65 min? Jos on tuo lyhyempi, niin tauot olisivat siirtymässä Lauttasaaresta Postitalolle. Lauttasaaressa on sosiaalitilat lähempänä, mikä on kai aiemmin puoltanut taukojen painottamista Lauttasaareen. Voi olla niinkin, että tässä varaudutaan kesän aikana poikkeusreittien pitkiin ajoaikoihin.
 
Olen aina ihmetellyt seutulinjan 651(A) väliaikaa Ylästössä ja pitänyt sitä täysin turhana. Nyt kesäliikenteen alusta väliaika on poistettu. HSL on tainnut hosua aikataululehtisten teossa. Linjojen 61, 62 ja 562 bussista löytyvien lehtisten osalta puuttuu linjan 562 aikataulut. En kuitenkaan usko, että linjalle 562 olisi kokonaan oma aikataululehtinen:eek:
 
Eikö 562 ole yhdistetyssä aikataulussa 62:n kanssa? Vai puuttuuko 62:n lapusta 562-vuorot kokonaan?
 
HSL on tainnut hosua aikataululehtisten teossa. Linjojen 61, 62 ja 562 bussista löytyvien lehtisten osalta puuttuu linjan 562 aikataulut. En kuitenkaan usko, että linjalle 562 olisi kokonaan oma aikataululehtinen:eek:

Linja 562 on yhdistetty tuossa lehtisessä 62:n kanssa samaan aikatauluun, eli 562:n lähtö-/ohitusajat ovat Tikkurilasta ja Mellunmäestä, Vuosaaren sataman aikoja ei tuosta lehtisestä löydy.
 
Muistanko ihan väärin, mutta eikös 732 ja 734 ollut väliajat talviliikenteen aikana, mutta nyt niitä ei enää ole?
 
Laitoin tämän jutun nyt tähän ketjuun. Itselläni tärkein kriteeri matkustamisessa on matka-aika. Siksi aina ihmettelen miksi joku kulkee Tikkurilasta esim. Koivukylän asemalle 53:lla kun juna kulkee matkan noin 5 minuutissa ja bussilla menee noin 15 minuuttia. Toinen havaintoni on se "jääräpäisyys" tietyillä matkustajilla kulkea nimenomaan 53:lla Tikkurilasta Peijaksen sairaalaan. Nopein on selvästi 71 ja myös 70 ja 72 menevät nopeammin Peijakseen kuin 53. Reittiopas näyttää että 72 menee minuutin nopeammin ja 70 saman ajan niin olen kuitenkin käytännön elämässä testannut, että myös 70 menee nopeammin Peijaksen sairaalalle, toki kuski kohtaisia eroja on. Myös Myyrmäessä matkustetaan asemalta paljon Martinlaakson asemalle, juna menee noin 4 minuuttia ja bussi noin 8 minuuttia. Itse tosiaan vaikka kävelen muutaman sata metriä, jos saan sen avulla selvästi nopeamman reitin.
 
Siksi aina ihmettelen miksi joku kulkee Tikkurilasta esim. Koivukylän asemalle 53:lla kun juna kulkee matkan noin 5 minuutissa ja bussilla menee noin 15 minuuttia. Toinen havaintoni on se "jääräpäisyys" tietyillä matkustajilla kulkea nimenomaan 53:lla Tikkurilasta Peijaksen sairaalaan. Nopein on selvästi 71 ja myös 70 ja 72 menevät nopeammin Peijakseen kuin 53.
Kas kun 53:ssa lukee selkeästi 'Peijas' ja noissa muissa ei... ;)
 
Takaisin
Ylös