Connex Oy

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Lieneekö Connexin bussien epäsiisti kunto (penkkejä revitty, sisävaloja epäkunnossa, roskia lattioilla, ovien toiminta mitä lie) sekä bussien myöhästely tuttu ilmiö yhtiölle? Vastikään pohjoishelsinkiläistyneenä olen keskittänyt matkailuani etenkin linjalle 75, linja on jatkuvasti myöhässä, ajettinpa sitten ruuhka-aikaan tai ei, ja tänäänkin ainakin yksi ruuhkavuoro jäi kokonaan ajamatta. Seuraava tuli päätepysäkille 7 minuuttia myöhässä lähteäkseen heti jatkamaan.

Concordiaa ja HELBiä pääosin aikaisemmin 3-tien suunnassa käyttäneenä saatan tietenkin vaikuttaa onnettomalta valittajalta tai surkuttelijalta, mutta mielestäni juuri yksittäisten matkustajien, kaltaisteni tavisten, mielipiteet joukkoliikenteestä ovat sitä "oikeinta" kantaa.
 
Yksittäisen linjan myöhästely johtuu luultavasti linjan kierrosajasta, ei liikennöitsijästä. Bussien epäsiisti kunto taas on mielestäni valitettavan yleinen ilmiö kaikilla kolmella pääkaupunkiseudun suurella.
 
a__m sanoi:
Lieneekö Connexin bussien epäsiisti kunto (penkkejä revitty, sisävaloja epäkunnossa, roskia lattioilla, ovien toiminta mitä lie) sekä bussien myöhästely tuttu ilmiö yhtiölle? Vastikään pohjoishelsinkiläistyneenä olen keskittänyt matkailuani etenkin linjalle 75, linja on jatkuvasti myöhässä, ajettinpa sitten ruuhka-aikaan tai ei, ja tänäänkin ainakin yksi ruuhkavuoro jäi kokonaan ajamatta. Seuraava tuli päätepysäkille 7 minuuttia myöhässä lähteäkseen heti jatkamaan.
Samaa mieltä olen. 75-linjalle laitetaan 77:n ohella Connexin kaikkein vanhimmat bussit, usein näkyi niitä vanhoja tanskalaisia, korkealattiaisia sentään nykyään harvemmin. Tämän takia käytin keskustaan mennessäni mieluummin 73:a, koska Concordialla oli modernimmat bussit ainakin vuosi sitten. Myöhästely tuntuisi enemmän aikataulutuksen aiheuttamalta, sillä bussit suhasivat aika kovaa kyytiä yleensä, Puistolassakin 40 rajoituksella 60 nopeudella ja Tattariharjuntiellä yöaikaan päästelevät 80:kin.
 
kemkim sanoi:
Samaa mieltä olen. 75-linjalle laitetaan 77:n ohella Connexin kaikkein vanhimmat bussit, usein näkyi niitä vanhoja tanskalaisia, korkealattiaisia sentään nykyään harvemmin. Tämän takia käytin keskustaan mennessäni mieluummin 73:a, koska Concordialla oli modernimmat bussit ainakin vuosi sitten. Myöhästely tuntuisi enemmän aikataulutuksen aiheuttamalta, sillä bussit suhasivat aika kovaa kyytiä yleensä, Puistolassakin 40 rajoituksella 60 nopeudella.
Linjoja 75 ja 77 koskevat samat ikäsäännöt kuin muitakin kilpailutettuja linjoja. Näillä linjoilla on käytössä useita vuosimallin 2004-05 Scania-Ikaruksia ja Scania-Scaloja ja lisäksi mm. vuoden 2001 Volvo-CityL:iä. Toki joukkoon mahtuu myös vuoden 1994 Volvo-Säfflejä. Sen sijaan linjan 73 uusimmat autot ovat vuodelta 2000.
 
kemkim sanoi:
Samaa mieltä olen. 75-linjalle laitetaan 77:n ohella Connexin kaikkein vanhimmat bussit, usein näkyi niitä vanhoja tanskalaisia, korkealattiaisia sentään nykyään harvemmin.
Millainen on muuten tanskalainen korkealattiainen auto? Mataliahan ne Säfflet ovat. :?
 
TEP70 sanoi:
Millainen on muuten tanskalainen korkealattiainen auto? Mataliahan ne Säfflet ovat. :?
Vanhoilla tanskalaisilla tarkoitetaan nimenomaan säfflejä ja korkealattiaisilla tarkoitetaan ilmeisesti Wiima K202:a joita ei taida kyseisillä linjoilla olla enää kuin pari kappaletta sarjasta 289-292. Eli puhutaan kahdesta eri autotyypistä.
 
Connexin kalustopolitiikasta ja kaluston yleisestä kunnosta kertonee jotain myös eilinen autopalo Hämeentiellä. Sattuuhan näitä, totta kai... mutta valitettavan usein heille.
 
aki sanoi:
Vanhoilla tanskalaisilla tarkoitetaan nimenomaan säfflejä ja korkealattiaisilla tarkoitetaan ilmeisesti Wiima K202:a joita ei taida kyseisillä linjoilla olla enää kuin pari kappaletta sarjasta 289-292. Eli puhutaan kahdesta eri autotyypistä.
No nyt kun ajatuksella lukee, niin noinhan se olikin. :oops: Jo toinen vinkki tänään, että kannattaisi käyttää suurempi osa öistä nukkumiseen.
 
Espoolaisena minun täytyy puolustaa Connexia, ainakin seutulinjalla 132 kalusto on verrattain uusi ja siisti. Tämä näyttää olevan asian laita myös useimmilla muilla Connexin seutulinjoilla Espooseen. Liikkuuko ehkä Connexin paras kalusto läntiseen suuntaan ?
 
a__m sanoi:
Lieneekö Connexin bussien epäsiisti kunto
Tuttua kauraa myös seutulinjoilta.. Olen soittanut jopa mestarille, ja kuulemma otetaan bussi "heti" perussiivoukseen.. ei ole otettu.

Osaltaan ongelma johtunee siitä, et ajoivat vantaan linjoja kuluneina vuosina, ja vantaallahan aina tapahtuu :p
 
Sama juttu Connexin H77 linjalla. Tulee kun jaksaa. Bussit, niin uudet kuin vanhat, vuotaa sisätiloihin sateessa. Penkit ja ikkunankarmit repsottaa. Tukitankojen ruuvit kokonaan irti eli se ei kestä nojaamista jne. jne. sekä juuri tuo valojen toimittamattomuus on yleistä Connexille tai sit kuskit ei osaa käyttää niitä. Toivottavasti saadaan H77 liikennöitsijäksi seuraavalla kilpailutuskaudella eri liikennöitsijä.
 
salmee3 sanoi:
Sama juttu Connexin H77 linjalla.
Johtuisikohan näistä kilpailutuksen ikäsäännöistä tuo, että uusimmat bussit laitetan lyhyille linjoille ja näillä pitkillä moottoritielinjoilla ajetaan loppuun vanhat likaisenoranssit romut. Huvittavaa tosiaan huomata, miten vesi tippuu sisälle bussin katosta ja lilluu tuplaikkunan välissä, onhan siinäkin matkalle viihdykettä kun seuraa kanssamatkustajien reaktioita näihin, tai siihen kun selkänoja pettää yllättäen alta :lol:

Noh joo, voihan kyllä olla, että H75 ja H77 ovat tällaisia "ghetto-linjoja", joilla eivät uudetkaan autot kauaa pysy kuosissa matkustajarakenteesta johtuen.
 
kemkim sanoi:
Johtuisikohan näistä kilpailutuksen ikäsäännöistä tuo, että uusimmat bussit laitetan lyhyille linjoille ja näillä pitkillä moottoritielinjoilla ajetaan loppuun vanhat likaisenoranssit romut. Huvittavaa tosiaan huomata, miten vesi tippuu sisälle bussin katosta ja lilluu tuplaikkunan välissä, onhan siinäkin matkalle viihdykettä kun seuraa kanssamatkustajien reaktioita näihin, tai siihen kun selkänoja pettää yllättäen alta :lol:

Noh joo, voihan kyllä olla, että H75 ja H77 ovat tällaisia "ghetto-linjoja", joilla eivät uudetkaan autot kauaa pysy kuosissa matkustajarakenteesta johtuen.
Mitkä ikäsäännökset moista kaluston epäsuhtaista käyttöä puoltavat? Molemmilla linjoilla, sekä linjalla 75 että linjalla 77 näkee päivittäin myös uudempia, hyväkuntoisia autoja. Sitä paitsi moottoritietaipaleet ovat molemmilla linjoilla lyhyempiä kuin Vantaalle johtavilla seutulinjoilla, saatika Länsiväylän linjoilla, joilla esim. Veolia Transport Finland´n uudempia busseja eniten on tavattavissa.

Maininnan "ghetto-linja" kuulin viimeksi eräitä vuosia sitten opiskellessani Helsingin normaalilyseossa keskustellessani niiden eiralaisparkojen kanssa, joiden oma paikallistuntemus pääkaupunkiseudulla rajautuu raitioliikenteen kattamille alueille. Itse 75:n vakikäyttäjänä voin vain todeta, ettei meno linjalla ole sen hurjempaa kuin muillekaan rauhallisille omakotialueille johtavilla bussilinjoilla.
 
nyt kun connex on hävinnyt linjat h75, h77 ja 731 niin uskoisin että vanhimmat carrus city M -autot lähtevät myyntiin tai siirtyvät muille yksiköille kuten hautamäelle tai alhonen&lastuselle. vuoden -93 sarjassahan oli autot 34-38, 101-104, 120-126, 130, 131, 272-279, 401, 403, 406 ja 407. vuoden -94 city M:t olivat 111-114. Itse kyllä olisin toivonut juuri näiden autojen säilyvän vielä pääkaupunkiseudulla ja poistettavan mieluummin tanskandoggeja.
 
aki sanoi:
nyt kun connex on hävinnyt linjat h75, h77 ja 731 niin uskoisin että vanhimmat carrus city M -autot lähtevät myyntiin tai siirtyvät muille yksiköille kuten hautamäelle tai alhonen&lastuselle. vuoden -93 sarjassahan oli autot 34-38, 101-104, 120-126, 130, 131, 272-279, 401, 403, 406 ja 407. vuoden -94 city M:t olivat 111-114. Itse kyllä olisin toivonut juuri näiden autojen säilyvän vielä pääkaupunkiseudulla ja poistettavan mieluummin tanskandoggeja.
Eipä sitä kuule tiedä. Seinäjoen paikallisliikenteeseen voisi ihan hyvin kuvitella muutaman Säfflen siirrettävän. Siellä kun ei matalalattiakalustoa vielä ole lainkaan käytössä. Ja miksi hyväkuntoisia City M -autoja vietäisiin pk-seudulta pois, jos niillä kerran saa vielä ruuhkavuoroja ajaa. On myös huomattava, että säfflet ovat vuodelta -94 eli ei niilläkään enää montaa vuotta kuitenkaan ajella. Tampereelle A&L:n riveihin sopisi puolestaan erinomaisesti 2+2+0 ovinen City M -sarja #141-144. Näissä olisi sopivasti kapasiteettia Teiskon suunnan liikenteeseen. Muutenkin povaisin ennemmin näiden siirtoa, sillä pk-seudulla usein vaadittua takaovea niissä ei ole.
 
Takaisin
Ylös