Helsingin yölinjojen reittiehdotuksia

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Eli ehdottaisin tällaisia reittejä, jolloin pitkät yksisuuntaiset rengaslinjat poistuisivat kokonaan ja tilalle tulisi päivälinjojen kaltaisia kahteen suuntaan ajettavia linjoja:

01N korvaus - 39A:lle lisää vuoroja, korvaa 01N:n Mannerheimintien, Pitäjänmäen, Konalan ja Malminkartanon osuudet. 18N korvaisi Töölön, Munkkiniemen ja Munkkivuoren osuudet reitillä: Elielinaukio - 01N reitti pohjoiseen – Ulvilantie – Naantalintie – Raumantie – Ulvilantie – 01N reitti pohjoiseen – Runeberginkatu – Eteläinen Rautatiekatu – Pohjoinen Rautatiekatu – Mannerheimintie – Töölönlahdenkatu - Elielinaukio.

02N korvaus – korvataan linjoilla 42N (ajaa 42:n reittiä) ja 43N (ajaa muuten 43:n reittiä, paitsi poikkeaa Hämeenlinnanväylältä jo Vihdintien liittymästä ajaen 02N reittiä ja päättyen Kannelmäen asemalle).

03N toimii hyvin nykyisellään, linjatunnuksen voisi muuttaa esim. 12N:ksi.

04N korvaus – 21N ajaa reittiä: Rautatientori – Kaivokatu – 66A:n reitti – Lauttasaaren päätepysäkki. 04N:n Meripuistontien osuus korvataan linjalla 20N (lisäämällä vuoroja, lähtöpysäkki Postikadulla).

05N korvaus – korvataan linjoilla 71N Pihlajamäkeen (71:n reittiä) ja 75N Puistolan asemalle (75:n reittiä) sekä 74N:lle vuoroja lisäämällä ja muuttamalla reittiä hieman (74N reitti – Teerisuontie – Vilppulantie – Latokartanontie – Malmin aseman terminaali - Kirkonkyläntie – Malmin raitti – Kotinummentie – 74N reitti), Jakomäen liikenne hoidetaan lisäämällä vuoroja linjalle 741N.

06N korvaus – korvataan linjoilla 70N (ajaa 70V:n reittiä) ja 72N (ajaa reittiä: 65N:n reitti (ei kierrä Sofianlehdon kautta) – Oulunkyläntie – Siltavoudintie – 72 reitti – Pukinmäenkaari – Syystie – Kirkonkyläntie – Tapaninvainiontie – 72:n reitti).

08N korvaus – linjoilla 71N (71:n reittiä) ja 68N (68X:n reitti Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteykseen – 68:n reitti).

09N korvaus – linjoilla 66N (Rautatientori – 66A:n reitti – Rajametsäntie – Metsäpurontie – Pirjontie – Pakilantie – 66:n reitti) ja 67N (64N:n reitti – Norrtäljentie – Käskynhaltijantie – 67:n reitti).

Idän yölinjoja ei tarvitse mielestäni muuttaa.

Toivoisin muiden mielipiteitä, ehdotuksia, täydennyksiä tai korjauksia (aamu)yölinjoista ja ehdottamistani reiteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Aamuyöliikenteeseen on tulossa joitakin muutoksia 15.8.2011 alkaen. Linja 01N jaetaan linjoiksi 18N Elielinaukio - Munkkivuori ja 39N Elielinaukio - Malminkartano. Uudetkin linjat tulevat 01N:n tapaan keskustaan päin suorinta mahdollista reittiä. Jakomäkeen ja Hakunilaan pääsee jatkossa aamuöisinkin linjalla 741N, jonka liikennöintiaikaa jatketaan kahdella tunnilla. Samalla linjoja 05N, 700N ja 710N hieman nopeutetaan. 05N ajaa suoraan Tattariharjuntietä / Vanhaa Porvoontietä käymättä Jakomäessä, 700N ajaa Lahdenväylältä suoraan Kehä III:n kautta Vanhalle Porvoontielle käymättä Hakunilassa ja 710N ajaa Lahdenväylää Koivukylänväylälle käymättä Hakunilassa ja Itä-Hakkilassa.
 
Aamuyöliikenteeseen on tulossa joitakin muutoksia 15.8.2011 alkaen. Linja 01N jaetaan linjoiksi 18N Elielinaukio - Munkkivuori ja 39N Elielinaukio - Malminkartano. Uudetkin linjat tulevat 01N:n tapaan keskustaan päin suorinta mahdollista reittiä. Jakomäkeen ja Hakunilaan pääsee jatkossa aamuöisinkin linjalla 741N, jonka liikennöintiaikaa jatketaan kahdella tunnilla. Samalla linjoja 05N, 700N ja 710N hieman nopeutetaan. 05N ajaa suoraan Tattariharjuntietä / Vanhaa Porvoontietä käymättä Jakomäessä, 700N ajaa Lahdenväylältä suoraan Kehä III:n kautta Vanhalle Porvoontielle käymättä Hakunilassa ja 710N ajaa Lahdenväylää Koivukylänväylälle käymättä Hakunilassa ja Itä-Hakkilassa.

Ajaako tuoa 39N kuitenkin 39A:n ja 01N vuorot? Että 39N eka vuoro lähtee 21.55 kampista ja sit se ajaa sinne 04 asti?
 
Ajaako tuoa 39N kuitenkin 39A:n ja 01N vuorot? Että 39N eka vuoro lähtee 21.55 kampista ja sit se ajaa sinne 04 asti?

18N ja 39N ajavat kumpikin viikonloppuöisin 25 minuutin vuorovälillä noin klo 02 - 05. Linjojen yhteisellä osuudella Töölössä vuoroväli on siten noin 12 - 13 min.
 
Itse olen öisin kyllä nykyisten rengasmallisten linjojen kannalla. Sillä nyt kun linja päättyisi tuonne jonnekin kauas keskusta-alueesta, jossa siis selvästi hiljaisempaa ja joku on sattunut sammumaan bussin kyytiin (huumehörhö tms.) niin kuljettaja ei voi käydä keneltäkään pyytämässä apua herättämiseen esim. poliisi, vartija tai toinen kuljettaja joita nyt pyörii keskustan päätepysäkki alueilla. Mikäli käsitin kuitenkin oikein, niin 18N ja 39N ovat edelleen rengaslinjoja, tunnukset vaan vaihtuvat?
 
700N ajaa Lahdenväylältä suoraan Kehä III:n kautta Vanhalle Porvoontielle käymättä Hakunilassa ja 710N ajaa Lahdenväylää Koivukylänväylälle käymättä Hakunilassa ja Itä-Hakkilassa.

No niin, saadaan edes vähän parannettua ajoaikaa Mikkolaan. Vielä kun saisi käännettyä vaikkapa 710N:n ajamaan reittinsä päinvastaiseen suuntaan niin aina paranisi - nykyäänhän Mikkolaan menee peräti 2 yölinjaa ja kummallakin matka kestää peräti 60 minuuttia. Varmaan kovin paljoa houkuttele mikkolalaisia sellainen.

02N korvaus – korvataan linjoilla 42N (ajaa 42:n reittiä) ja 43N (ajaa muuten 43:n reittiä, paitsi poikkeaa Hämeenlinnanväylältä jo Vihdintien liittymästä ajaen 02N reittiä ja päättyen Kannelmäen asemalle).

Miksi tällaista? Ennemmin 43N linjan 02N reittiä Kannelmäen asemalle, josta 43:n reittiä 43:n päätepysäkille. Osuuden Kannelmäestä Hakuninmaalle voi jättää pois sitten kun 420N alkaa kulkemaan Hakuninmaan kautta.

03N toimii hyvin nykyisellään, linjatunnuksen voisi muuttaa esim. 12N:ksi.

Lisäksi tarvittaisiin toinen keskustalinja akselille Töölö-Ruskeasuo(-Munkkivuori?) viemään kuormitusta pois linjoilta 01N ja 02N.

04N korvaus – 21N ajaa reittiä: Rautatientori – Kaivokatu – 66A:n reitti – Lauttasaaren päätepysäkki. 04N:n Meripuistontien osuus korvataan linjalla 20N (lisäämällä vuoroja, lähtöpysäkki Postikadulla).

Omien havaintojeni perusteella Lauttasaarelle riittää kyllä yksi yölinja. 04N voisi tosin kiertää reittinsä toiseen suuntaan, jolloin ihmisille olisi helpompi selittää, että se menee samaa reittiä linjan 20N kanssa.

05N korvaus – korvataan linjoilla 71N Pihlajamäkeen (71:n reittiä) ja 75N Puistolan asemalle (75:n reittiä) sekä 74N:lle vuoroja lisäämällä ja muuttamalla reittiä hieman (74N reitti – Teerisuontie – Vilppulantie – Latokartanontie – Malmin aseman terminaali - Kirkonkyläntie – Malmin raitti – Kotinummentie – 74N reitti), Jakomäen liikenne hoidetaan lisäämällä vuoroja linjalle 741N.

71N vaikuttaisi vähän turhan lyhyeltä linjalta aamuyöliikenteeseen. Ehkä 75N Pihlajamäen ja Malmin kautta 05N:n nykyistä reittiä olisi parempi. Arabiaan ja Pihlajistoon kulkisi 68N.

06N korvaus – korvataan linjoilla 70N (ajaa 70V:n reittiä) ja 72N (ajaa reittiä: 65N:n reitti (ei kierrä Sofianlehdon kautta) – Oulunkyläntie – Siltavoudintie – 72 reitti – Pukinmäenkaari – Syystie – Kirkonkyläntie – Tapaninvainiontie – 72:n reitti).

Vai voisiko 74N:n tai 75N:n jatkaa Puistolasta Suutarilaan, jolloin linjaa 70N:kään ei tarvittaisi? Torpparinmäkeen tarvittaisiin kyllä joku Vanhaa Tuusulantietä kulkeva linja, voisiko 620N:n siirtää kulkemaan Vanhaa Tuusulantietä? Nykyään Torpparinmäkeenkin menee 2 yölinjaa (06N ja 09N), mutta molemmilla matka-aika aika pitkä.

08N korvaus – linjoilla 71N (71:n reittiä) ja 68N (68X:n reitti Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteykseen – 68:n reitti).

Aiemmin sanoinkin jo että 68N voisi kiertää Arabiasta ja Pihlajistosta, jolloin 71N:ää ei tarvittaisi.

09N korvaus – linjoilla 66N (Rautatientori – 66A:n reitti – Rajametsäntie – Metsäpurontie – Pirjontie – Pakilantie – 66:n reitti) ja 67N (64N:n reitti – Norrtäljentie – Käskynhaltijantie – 67:n reitti).

09N on nykyään Helsingin sisäisistä aamuyölinjoista vähiten kuormitettu. Useimmilla muilla linjoilla on vähintään kerran yössä tuulilasikuorma, 09N:llä on yleensä jokaiselle matkustajalle istumapaikka jokaisella lähdöllä. Siksipä mielestäni 09N:n korvaamiseen riittäisi yksi linja, 67N: Rautatientori - 64N:n reittiä Käpylän asemalle - 66:n reittiä Maunulaan - 63:n reittiä Paloheinään - 67:n reittiä Torpparinmäkeen.

Idän yölinjoja ei tarvitse mielestäni muuttaa.

92N kiertää ihan turhaan Kivikon ympäri molempiin suuntiin. Ennemmin kierto vaikka pelkästään myötäpäivään (koska sillä puolen tietä on katokset joka pysäkillä) ja ajantasauspysäkki Kontulan metroasemalle.

96N:n sijaan eteläisen Itäkeskuksen kautta voisi kulkea 97N, ihan vaan selkeyden vuoksi - 97V siitä kulkee päivälläkin.

Vuosaaressa 90N voisi kiertää ympyrää Rastilan metroasema - nykyisen 96N:n reittiä Aurinkolahteen - Vuotietä takaisin Rastilan metroasemalle ja kohti keskustaa, ajantasauspysäkki joko Aurinkolahdessa tai Rastilan metroasemalla. 96N kulkisi ympyrää Porslahdentiellä ja Kallvikintiellä, ajantasauspysäkki Vuosaaren metroasemalla.

Itse olen öisin kyllä nykyisten rengasmallisten linjojen kannalla. Sillä nyt kun linja päättyisi tuonne jonnekin kauas keskusta-alueesta, jossa siis selvästi hiljaisempaa ja joku on sattunut sammumaan bussin kyytiin (huumehörhö tms.) niin kuljettaja ei voi käydä keneltäkään pyytämässä apua herättämiseen esim. poliisi, vartija tai toinen kuljettaja joita nyt pyörii keskustan päätepysäkki alueilla.

Ihmisiä nuo yömatkustajatkin ovat, ja luultavasti ovat vähemmän vihaisia, jos ovat menossa Mellunmäkeen ja heidät herätetäänkin Kontulasta linjan 97N päätepysäkiltä, kuin jos ovat menossa Mellunmäkeen ja herätetäänkin Rautatientorilta linjan 0xN päätepysäkiltä. HSL:kin taisi mainostaa jossain vaiheessa joukkoliikennettä juuri sillä, että bussin kyydissä voi nukkua.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ehdotan radikaalimpaa muutosta juurikin idän yöbusseihin:
Metro Kamppi-Herttoniemi
Länsimetron jälkeen Tapiola-Herttoniemi
Kaikkia asemia, vartijoita&siivoajia ei tarvitse ylläpitää mutta bussijonot vaihtuvat yhteen runkolinjaan. Samat linjat 24H7 . Ruuhka/tynkäpäivälinjat kuten 94A/B tai 90B/K kulkisivat nykyisin liikennöintiajoin.

Kaikkien idän yölinjojen korvaaminen:
Metro Herttoniemeen
h84-89 ennallaan
Yhdistetään
  • 80 ja 94 (Roihupellon lenkki ajetaan molempiin suuntiin, Itiksen suuntaan toisella puolella tietä eli myötäpäivään)
  • 81 ja 95 (Siilitie-Viikintie-Viilarintie-Holkkitie-Varikkotie...)
  • 82 ja 92
  • 83 ja 93+97 (joka 2. Vuoro 93K ja joka 2. 97). (93 ilman K:ta säilyy ruuhkalinjana Itäkeskuksesta, sillä silloinhan metrokin sinne kulkee)
  • 58 ja 98+97V (joka 2. Vuoro 98 ja joka 2. 97V) 98 A:na korvaten 96:n
Samat uudistukset koskisivat myös päiväliikennettä.
Metro Herttoniemeen 23.00-5.15
Vuoroväli 5 min 1.00 asti, jonnnka jälkeen 15min.
Joka toinen herttoniemen bussilinja lähteee 3.30,4.00... ja joka toinen 3.45,4.15..
1.00 asti kaikki linjat kulkevat samalla tavalla jaotellusti mutta tahdistetusti, mutta 20min välein.
 
Miksei Itäkeskukseen asti? Marginaalikustannus on varsin pieni, jos lähtökohta on yömetroliikenne Herttoniemeen. Vain kaksi asemaa lisää.

Metroa ei nykyään ajeta yli 10min välein, siinä hyvin lähellä lienee raja missä liikenne maksaa enemmän kuin sama busseilla. Miksi muuten ajettaisiin busseja ylipäätään metron varrelle?
 
Miksei Itäkeskukseen asti? Marginaalikustannus on varsin pieni, jos lähtökohta on yömetroliikenne Herttoniemeen. Vain kaksi asemaa lisää.

Metroa ei nykyään ajeta yli 10min välein, siinä hyvin lähellä lienee raja missä liikenne maksaa enemmän kuin sama busseilla. Miksi muuten ajettaisiin busseja ylipäätään metron varrelle?

No siksi että metroon voi vaihtaa.jos tarkoitit etttä miksei ajeta yöllä kuten päivällä niin juurikin metron kustannusten vuoksi. Vai tarkoitatko että busseja ei pitäisi kulkea ollenkaan esim. Kontulaan, koska sinne menee metro? Bussit ainoastaan suoraan keskustasta ja vain sinne minne ei pääse raskasraiteellalla? Ei toimi nykymaailmassa, senhän jo Jokeri-linjan suosio osoittaa.

Miksei Itäkeskukseen asti? Koska
A) väliasema siilitie olisi auki muutaman matkustan takia. Reiluuden nimissä ei voisi myöskään yhtä asemaa ohittaa.
B) kaksi asemaa on paljon, +20%.
C) Itäkeskuksessa jouduttaisiin pitämään yllä kolmea valaistua ja lämmitettyä lippuhallia
D) yhdistämällä linjoja vähennetään bussien määrää verrattuna ratkaisuun, jossa busseja päättyisi sekä herttoniemeen että itäkeskukseen ja linjojakin olisi yli kaksin verroin lisää.
E) yhdistämällä linjoja palvelu paranee: useampi matkustaja pääsee vaidotta perille.
F) kauppakeskuskaan ei ole auki kuin 22:30 saakka
G) öisin ei tarvita itäkeskuksen asemaa, kyllä silloin riittää bussi vaikka matka-aikaa tulisikin 5 min lisää verrattuna päiväliikenteeseen.
 
Kun tämä 39N aloittaa niin olisi parempi että se lähtee elielinaukiolta ja sieltä ajaa kamppiin josta se jatkaa 39A:n reittiä malminkartanoon ja malminkartanosta vihdintietä pitkin elielinaukiolle.
 
väliasema siilitie olisi auki muutaman matkustan takia. Reiluuden nimissä ei voisi myöskään yhtä asemaa ohittaa.

Kalasatama ja Kulosaariko sitten olisivat käytetympiä yöllä?

Yömetro voisi olla hyvä idea keskustametrona (Lauttasaari-)Ruoholahti-Sörnäinen, liikennöitäisiin kolmella junalla jolloin vuoroväli olisi 10 minuuttia. Jos yöliikenne laajenisi myös arkiöille, niin yömetro voisi kulkea arkisin yhdellä junalla 30 minuutin vuorovälillä. Jokaiselle asemalle tarvittaisiin tässä tapauksessa tietysti lipuntarkastus ennen asemalaiturille astumista kello 23-5. Keskustametro voisi olla siksi hyvä, että sillä saataisiin esimerkiksi vain korkeintaan Kurviin asti matkaavat pois yölinjoilta 03N, 05N-09N ja 620N-710N.
 
C) Itäkeskuksessa jouduttaisiin pitämään yllä kolmea valaistua ja lämmitettyä lippuhallia

Ei mikään ongelma. Suuren maailman tyyliin "turhat lippuhallit" voidaan öisin pitää suljettuina. Kaksi Itiksen ostoskeskukseen johtavaa lippuhallia voidaan suruitta sulkea yömetroliikenteessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kalasatama ja Kulosaariko sitten olisivat käytetympiä yöllä?

Yömetro voisi olla hyvä idea keskustametrona (Lauttasaari-)Ruoholahti-Sörnäinen, liikennöitäisiin kolmella junalla jolloin vuoroväli olisi 10 minuuttia. Jos yöliikenne laajenisi myös arkiöille, niin yömetro voisi kulkea arkisin yhdellä junalla 30 minuutin vuorovälillä. Jokaiselle asemalle tarvittaisiin tässä tapauksessa tietysti lipuntarkastus ennen asemalaiturille astumista kello 23-5. Keskustametro voisi olla siksi hyvä, että sillä saataisiin esimerkiksi vain korkeintaan Kurviin asti matkaavat pois yölinjoilta 03N, 05N-09N ja 620N-710N.
Vai että Sörnäisistä lähtisi kymmeniä busseja koko ajan? En muista siellä olevan kätevää bussiterminaalia. Ja ehdotuksesi bussit kulkisivat kaikki Kalasataman ja kulosaaren läpi muutaman minuutin välein. Yksi metrolinjakin riittäisi. kaikki yön itäbussit kulkevat kuitenkin Herttoniemeen asti samaa reittiä.
Ei mikään ongelma. Suuren maailman tyyliin "turhat lippuhallit" voidaan öisin pitää suljettuina. Kaksi Itiksen ostoskeskukseen johtavaa lippuhallia voidaan suruitta sulkea yömetroliikenteessä.

Mutta miksi pitää Siilitietä ja Itäkeskusta auki kumminkaan? Eihän siellä ole mikään auki kuitenkaan, miksei vain mentäisi bussiin Herttoniemestä, saataisiin yhdistettyä alle 10 minuuutin pätkälinjoja. Ei ole mitään plussaa avata 20% lisää asemia kun kaikki kuitenkin tulisivat metrolla ja vaihtaisivat bussiin.
 
Minusta nykyinen yöliikenteen järjestely Itä-Helsingin osalta on aivan hyvin toteutettu eikä vaadi suurempaa remonttia. Su-To myöhäisiltojen matkustajamäärät ovat sen verran pieniä ettei ole mitään järkeä ajaa metroa nykyistä myöhempään, Pe ja La öinä metro voisi sen sijaan ajaa myöhempään, ainakin 1.30 asti siten että n.klo 23.30-1.30 Ruoholahti-Itäkeskus osuudella olisi 10min väli ja haaroilla 20min välit, liityntäliikenne toimisi kuten nytkin eikä suoria bussilinjoja keskustaan olisi. Tuota pidennettyä metroliikennettähän on jo jonkin aikaa kokeiltu erilaisina juhlapäivinä kuten vappuna, tosin noissa tapauksissa on ollut se ero, että metron kanssa on ajettu päällekkäisiä bussilinjoja keskustasta itään eikä metrosta ole ollut yhteyttä liityntälinjoille. Olisikin mielenkiintoista tietää kuinka tuo järjestely on toiminut, eli kuinka moni on vaihtanut suoran yöbussin metroon. Luulen että se baarikansa joka lähtee kotiin vasta klo 02-04 välisenä aikana, arvostaa enemmän suoraa bussiyhteyttä keskustasta kotiin kuin metroa+vaihtamista liityntälinjalle. Moni yön juhlija on jo siihen aikaan siinä tilassa ettei ole mielekästä eikä kyllä turvallistakaan hoippua ensin yhdet tai useammat rullaportaat alas laiturille, odotella sitten metroa, jäädä pois esim. Herttoniemessä, kävellä taas ylös ja vaihtaa bussiin.
 
Vai että Sörnäisistä lähtisi kymmeniä busseja koko ajan? En muista siellä olevan kätevää bussiterminaalia.

Ei, vaan linjat 85N-97N pysyvät täysin ennallaan. Keskustametro vain toisi lisäkapasiteettia aamuyöbusseille, kun keskustassa asuvat eivät niitä käyttäisi.

EDIT: Löysin muuten tällaisen YLE:n pari kuukautta vanhan uutisen: HSL laittaa viikonloppujen yöliikenteen uuteen kuosiin. Ilmeisesti Espoossa siirrytään jo ensi tai sitä seuraavana talvena nykyisistä rengaslinjoista normaalilinjojen pidennettyyn liikenteeseen, Helsingissäkin myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös