Samppa
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 23 Joulukuu 2007
- Viestit
- 625
Minua on jo kauan häirinnyt kuljettajien vääränlainen hätävilkkujen käyttö.
Kuljettajat kytkevät hätävilkut päälle kuljettajien vaihdon yhteydessä tai auton särkyessä/auton vaihdoissa pysäkeillä.
Tällainen toimintatapa haittaa bussiliikenteen sujuvuutta ja on myös lain vastaista (mutta eihän sen lain niin väliä:biggrin.
Pysäkillä ensimmäisenä olevan bussin kuljettaja laittaa em. syistä hätävilkut päälle, seuraava bussi tulee pysäkille ja sen jälkeen takaa tuleville näkyvät vain vasemman puoleiset vilkut. Siis, se on lähdössä pysäkiltä, hiljennetään ja pysähdytään. Näin hidastetaan myös toisten kuljettajien matkaa.
Toki tiedän, miksi kuljettajat noin tekevät. He haluavat viestittää takana tuleville siitä, etteivät aivan heti ole jatkamassa matkaa.
Mutta eikö se pitäisi ammattilaiselle selvitä jo siitä, että pysäkillä olevalla ei ole vilkkua mihinkään suuntaan (kuljettajan vaihdot) tai mitään valoja ei ole päällä (auton särkyminen/vaihto)?
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. (27.11.1987/873)
Pysäkillä seisova bussi ei koskaan aiheuta erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Iso ongelma tuollaisessa toiminnassa on se, että hätävilkkujen käyttö on kärsinyt inflaation. Kukaan ei kiinnitä nykyään mitään huomiota bussiin, jossa on hätävilkut päällä.
Hätävilkut voisivat olla hyvä keino viestittää työkavereille, poliisille ja muille tienkäyttäjille, että nyt oikeasti tarvitaan apua kuljettajan tai matkustajien terveyden tai hengen suojaamiseksi.
Myös tilanteissa, joissa bussi särkyy pysäkkien välille hätävilkuilla voisi kertoa työkavereille, että täällä on matkustajia, joiden pitää päästä jatkamaan matkaa.
Tuollaista toimintakulttuurin muutosta haluan jo kuljettajien työturvallisuuden parantamiseksi.
Kuljettajat kytkevät hätävilkut päälle kuljettajien vaihdon yhteydessä tai auton särkyessä/auton vaihdoissa pysäkeillä.
Tällainen toimintatapa haittaa bussiliikenteen sujuvuutta ja on myös lain vastaista (mutta eihän sen lain niin väliä:biggrin.
Pysäkillä ensimmäisenä olevan bussin kuljettaja laittaa em. syistä hätävilkut päälle, seuraava bussi tulee pysäkille ja sen jälkeen takaa tuleville näkyvät vain vasemman puoleiset vilkut. Siis, se on lähdössä pysäkiltä, hiljennetään ja pysähdytään. Näin hidastetaan myös toisten kuljettajien matkaa.
Toki tiedän, miksi kuljettajat noin tekevät. He haluavat viestittää takana tuleville siitä, etteivät aivan heti ole jatkamassa matkaa.
Mutta eikö se pitäisi ammattilaiselle selvitä jo siitä, että pysäkillä olevalla ei ole vilkkua mihinkään suuntaan (kuljettajan vaihdot) tai mitään valoja ei ole päällä (auton särkyminen/vaihto)?
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. (27.11.1987/873)
Pysäkillä seisova bussi ei koskaan aiheuta erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Iso ongelma tuollaisessa toiminnassa on se, että hätävilkkujen käyttö on kärsinyt inflaation. Kukaan ei kiinnitä nykyään mitään huomiota bussiin, jossa on hätävilkut päällä.
Hätävilkut voisivat olla hyvä keino viestittää työkavereille, poliisille ja muille tienkäyttäjille, että nyt oikeasti tarvitaan apua kuljettajan tai matkustajien terveyden tai hengen suojaamiseksi.
Myös tilanteissa, joissa bussi särkyy pysäkkien välille hätävilkuilla voisi kertoa työkavereille, että täällä on matkustajia, joiden pitää päästä jatkamaan matkaa.
Tuollaista toimintakulttuurin muutosta haluan jo kuljettajien työturvallisuuden parantamiseksi.
Viimeksi muokattu: