Kuljettajien työturvallisuus ja hätävilkkujen käyttö

Samppa

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
625
Minua on jo kauan häirinnyt kuljettajien vääränlainen hätävilkkujen käyttö.
Kuljettajat kytkevät hätävilkut päälle kuljettajien vaihdon yhteydessä tai auton särkyessä/auton vaihdoissa pysäkeillä.

Tällainen toimintatapa haittaa bussiliikenteen sujuvuutta ja on myös lain vastaista (mutta eihän sen lain niin väliä:biggrin:).

Pysäkillä ensimmäisenä olevan bussin kuljettaja laittaa em. syistä hätävilkut päälle, seuraava bussi tulee pysäkille ja sen jälkeen takaa tuleville näkyvät vain vasemman puoleiset vilkut. Siis, se on lähdössä pysäkiltä, hiljennetään ja pysähdytään. Näin hidastetaan myös toisten kuljettajien matkaa.

Toki tiedän, miksi kuljettajat noin tekevät. He haluavat viestittää takana tuleville siitä, etteivät aivan heti ole jatkamassa matkaa.

Mutta eikö se pitäisi ammattilaiselle selvitä jo siitä, että pysäkillä olevalla ei ole vilkkua mihinkään suuntaan (kuljettajan vaihdot) tai mitään valoja ei ole päällä (auton särkyminen/vaihto)?

Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. (27.11.1987/873)

Pysäkillä seisova bussi ei koskaan aiheuta erityistä vaaraa muulle liikenteelle.

Iso ongelma tuollaisessa toiminnassa on se, että hätävilkkujen käyttö on kärsinyt inflaation. Kukaan ei kiinnitä nykyään mitään huomiota bussiin, jossa on hätävilkut päällä.

Hätävilkut voisivat olla hyvä keino viestittää työkavereille, poliisille ja muille tienkäyttäjille, että nyt oikeasti tarvitaan apua kuljettajan tai matkustajien terveyden tai hengen suojaamiseksi.

Myös tilanteissa, joissa bussi särkyy pysäkkien välille hätävilkuilla voisi kertoa työkavereille, että täällä on matkustajia, joiden pitää päästä jatkamaan matkaa.

Tuollaista toimintakulttuurin muutosta haluan jo kuljettajien työturvallisuuden parantamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä keskustelun (ja itsetutkiskelun) arvoinen asia.

Itsellänikin on tullut tällainen tapa ja olen käyttänyt sitä eteenkin, jos kuljettajavaihto on Pasilan aseman pysäkillä Pasilan sillalla (pysäkin numero 2100), jossa meidän firmalla on joidenkin linjojemme kuljettajavaihdot. Tällä haluan todellakin viestittää takana tuleville autoilijoille ja estää heidän jonoutumisensa bussini taakse ko. vilkkaalla pysäkillä. Mutta täytyy myöntää, että noista hätävilkuista huolimatta sitä tapahtuu. Samalla haluan kertoa mahdollisesti takana tuleville busseille asian, jonka ainakin edustamani liikenneyhtiön kuljettajakollegat, vakiintuneet käytännön mukaisesti, välittömästi tajuavat ja jättävät hieman väliä bussiini, jotta pääsevät ohittamaan sen tarpeentullen.

Mutta kieltämättä tämä käytäntö ei ole se, mihin hätävilkut on tarkoitettu. Ajattelinkin kokeilla ehti huomisesta alkaen sitä, että pudotan koko vilkun pois bussin seisoessa tuolla Pasilan aseman pysäkillä kuljettajavaihtoa varten.

Toinen tapaus, jossa käytän vilkkua hyvin yleisesti on peruuttaminen. Vaikka busseissakin on nykyään peruutusvaroitin, niin mielestäni nelivilkku lisää peruuttavan iso ajoneuvon näkyvyyttä. Eteenkin varikolla, peruuttaessani pilttusta pois (tai sinne peruuttaessani), käytän nelivikkua säännöllisesti. Samaten peruuttaessani vaikkapa jossain terminaalialueella (kuten ajoittaen joutuu tekemään esim. Rautatientorilla).
 
Varikolle tieliikennesäädäntö ei yleensä ulotu. Onko todella niin, että ammattitaitoiset kuljettajat eivät osaa väistää varikolla peruuttavaa, siis liikkeessä taaksepäin olevaa bussia, ilman että siinä on hätävilkut päällä?

Mutta Rautatientorilla nimenomaan saattaa kuljettajalla olla oikeasti tarve saada apua.
Hätävilkut olisivat hyvä keino, jos niitä käytettäisiin vain siihen tarkoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko todella niin, että ammattitaitoiset kuljettajat eivät osaa väistää varikolla peruuttavaa, siis liikkeessä taaksepäin olevaa bussia, ilman että siinä on hätävilkut päällä?
En siis millään muotoa epäilen tai kyseenalaista kollegoitteni ammattitaitoa, vaan pyrin tällä nelivilkkujen käytöllä peruutustilanteessa lähinnä jonkinlaiseen "turvallisuuden maksimointiin".

Vai olenkohan jotenkin huomionkipeä vain ("täällä MINÄ peruutan")? ;)
 
Tuohon turvallisuuden lisäämiseen, avun saannin helpottamiseen minäkin tällä toimintakulttuurin kehittämisellä pyrin.
Tavoite on se, että jos joku näkee bussin hätävilkut päällä, niin hän menee kuljettajalta kysymään mikä on hätänä.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereella on ainakin yleisesti ollut käytössä tuo tapa, että laitetaan vaihdon yhteydessä autosta vilkku kokonaan pois päältä. Tällöin on takanatuleva tarpeen mukaan osannut jättää tarpeeksi väliä, jos itse aikoo vain piipahtaa pysäkillä kuorman teossa/purkamisessa.

Hätävilkkua käytetään vain tilanteissa, jos autossa on jotain poikkeavaa, eikä se ole välttämättä lähdössä pieneen toviin liikkeelle.
 
Ainakin mitä itse olen huomannut kun kuski vaihtuu niin on laitettu villku päälle ja takana oleva bussi on päässyt lähtemään ohi.
 
Vilkun käyttö pysäkillä oman logiikkani mukaan:

- vilkku vasemmalle: bussi lähdössä pysäkiltä liikenteeseen
- vilkku oikealle: bussi pysäkillä ottamassa tai jättämässä matkustajia
- ei vilkkua: bussi pysäkillä parkissa syystä tai toisesta ilman aikomusta lähteä liikkeelle

Sampan kaipaamaa huomiota hätätilanteen sattuessa saa kyllä bussilla hyvinkin helposti. Vaikkapa poikittain keskelle Mannerheimintietä pysähtyminen toimii mainiosti.
 
Itsellänikin on tullut tällainen tapa ja olen käyttänyt sitä eteenkin, jos kuljettajavaihto on Pasilan aseman pysäkillä Pasilan sillalla (pysäkin numero 2100), jossa meidän firmalla on joidenkin linjojemme kuljettajavaihdot. Tällä haluan todellakin viestittää takana tuleville autoilijoille ja estää heidän jonoutumisensa bussini taakse ko. vilkkaalla pysäkillä.

Pasilan aseman pysäkki (2100) on ongelmallinen varsinkin Itään päin ajettaessa. Henkilöautot haluavat päästä kääntymään oikealle Ratapihantielle eivätkä halua odottaa bussin perässä kun se on pysäkillä. Kuitenkin bussit useasti lähtevät liikkeelle laittaen vilkun vasemmalle vasta liikkeellä ollessaan ja jos saman aikaisesti vieressä henkilöauto on kääntymässä oikealle kaistalle voi yhteentörmäyksen vaara olla suuri. Vaikka bussille on annettava tietä sen lähtiessä pysäkiltä ei se suinkaan tarkoita sitä, että bussit voivat lähteä pysäkiltä katsomatta sivupeileihin (tätäkin sattuu).

Samppa on kyllä oikeassa sen suhteen, että hätävilkkuja käytetään väärin. Kuitenkin hätävilkku kulttuuri eroaa paljon eri maissa. Esim. Pohjois-Amerikassa hätävillkujen käyttö sinänsä ei kerro että auto olisi rikki tai vioittunut. Siellä auton hojetessa autoon tulee kytkeä hätävilkut päälle, nostaa konepelti ylös ja laittaa valkoinen lippu radioantenniin. Voisihan Suomessakin bussikuskit nostaa konepellin ylös niin takana tulevat bussit varmasti ymmärtävät, ettei ihan perään kannata ajaa.

Olen huomannut, että bussinkuljettajat laittavat välillä turhan nopeasti vilkun oikealle kun ovat aikeissa lähteä pysäkiltä. Usein vilkku kytketään päälle kun aletaan sulkemaan ovia, mutta koska nykyään ovet ovat hitaita ja pysäkkijarrun vapautuminen kestää, saattaa kulua 5-10 sek ennekuin bussi oikeasti lähtee pysäkiltä. Takana tulevat autoilijat saattavat tällöin luulla, että bussi odottaakin että takana tuleva auto menee ensin ohi ja lähtee vasta sitten liikkeelle. Näin voidaan saada vaaratilanne aikaan aivan turhaan.
 
Sampan kaipaamaa huomiota hätätilanteen sattuessa saa kyllä bussilla hyvinkin helposti. Vaikkapa poikittain keskelle Mannerheimintietä pysähtyminen toimii mainiosti.

Erittäin hyvä idea, mutta useimmiten ne hätätilanteet tulevat pysäkeillä ja varsinkin lähtöpysäkeillä, terminaalialueilla.
 
Olen huomannut, että bussinkuljettajat laittavat välillä turhan nopeasti vilkun [...] kun ovat aikeissa lähteä pysäkiltä.

Ihan hyvä pointti, tuollaisia tilanteita näkee aina silloin tällöin. Laki kuitenkin velvoittaa kytkemään vilkun päälle "hyvissä ajoin" ennen pysäkiltä lähtöä. 10 sekuntia on kuitenkin jo liioittelua, ja aiheuttaa vain turhaa sekaannusta ja tökkimistä liikenteessä. Tuollainen toiminta taitaa olla samojen kuljettajien touhua, jotka laittavat pakin päälle terminaalin laiturissa kun 10 matkustajaa on vielä jonossa oven ulkopuolella!

Erittäin hyvä idea, mutta useimmiten ne hätätilanteet tulevat pysäkeillä ja varsinkin lähtöpysäkeillä, terminaalialueilla.

Äänimerkin kailottaminen vaikka Kampin terminaalin lähtölaiturissa on aika hyvä konsti saada huomiota. Kokeiltu on! Kohta on koko tupakkirinki sivuikkunassa kysymässä mikä hätänä...
 
Viimeksi muokattu:
Monet kuskit käyttävät vasenta vilkkua lähtiessä pysäkiltä, vaikka pysyisivätkin pysäkki/kääntyvien kaistalla tai pysäkkitaskua ei olisikaan. Varsinkin 1. tapauksessa viesti voi olla ristiriitainen.
 
Monet kuskit käyttävät vasenta vilkkua lähtiessä pysäkiltä, vaikka pysyisivätkin pysäkki/kääntyvien kaistalla tai pysäkkitaskua ei olisikaan. Varsinkin 1. tapauksessa viesti voi olla ristiriitainen.

35§ Suuntamerkki
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella... http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search[type]=pika&search[pika]=suuntamerk*

Kyllä sen kuljettajan, joka lähtee liikkeelle vaikkapa kaistalla olevalta pysäkiltä täytyy tuon ikävän tieliikennelain mukaan käyttää vilkkua. Viestin ristiriitaisuutta en ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Monet kuskit käyttävät vasenta vilkkua lähtiessä pysäkiltä, vaikka pysyisivätkin pysäkki/kääntyvien kaistalla tai pysäkkitaskua ei olisikaan. Varsinkin 1. tapauksessa viesti voi olla ristiriitainen.

HKL:n vanhoissa Volvo B10M/K202-autoissa oli pysäkkijarru kytketty vasempaan vilkkuun joten sillä ei edes päässyt pysäkiltä liikkeelle ilman vilkun käyttöä :)
 
Monet kuskit käyttävät vasenta vilkkua lähtiessä pysäkiltä, vaikka pysyisivätkin pysäkki/kääntyvien kaistalla tai pysäkkitaskua ei olisikaan.

Totta puhut, Knightrider. Käytäntö on osoittanut, että kanssa-autoilijat antavat näissä tilanteissa turhaan tilaa bussille, joka jatkaa omalla kaistallaan. Isot pojat kertoivat, että he vilkauttavat liikkeelle lähtiessä vain kerran vilkulla. Lain kirjain täyttyy, mutta muu liikenne ei turhaan häiriinny. Huomaavaisuutta, joka tekee liikenteestä kaikille mukavampaa.
 
Takaisin
Ylös