Kieltämättä keskustelun (ja itsetutkiskelun) arvoinen asia.
Itsellänikin on tullut tällainen tapa ja olen käyttänyt sitä eteenkin, jos kuljettajavaihto on Pasilan aseman pysäkillä Pasilan sillalla (pysäkin numero 2100), jossa meidän firmalla on joidenkin linjojemme kuljettajavaihdot. Tällä haluan todellakin viestittää takana tuleville autoilijoille ja estää heidän jonoutumisensa bussini taakse ko. vilkkaalla pysäkillä. Mutta täytyy myöntää, että noista hätävilkuista huolimatta sitä tapahtuu. Samalla haluan kertoa mahdollisesti takana tuleville busseille asian, jonka ainakin edustamani liikenneyhtiön kuljettajakollegat, vakiintuneet käytännön mukaisesti, välittömästi tajuavat ja jättävät hieman väliä bussiini, jotta pääsevät ohittamaan sen tarpeentullen.
Mutta kieltämättä tämä käytäntö ei ole se, mihin hätävilkut on tarkoitettu. Ajattelinkin kokeilla ehti huomisesta alkaen sitä, että pudotan koko vilkun pois bussin seisoessa tuolla Pasilan aseman pysäkillä kuljettajavaihtoa varten.
Toinen tapaus, jossa käytän vilkkua hyvin yleisesti on peruuttaminen. Vaikka busseissakin on nykyään peruutusvaroitin, niin mielestäni nelivilkku lisää peruuttavan iso ajoneuvon näkyvyyttä. Eteenkin varikolla, peruuttaessani pilttusta pois (tai sinne peruuttaessani), käytän nelivikkua säännöllisesti. Samaten peruuttaessani vaikkapa jossain terminaalialueella (kuten ajoittaen joutuu tekemään esim. Rautatientorilla).