Keskustelua vanhoista linjoista

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,281
No nyt kostui... Sivut ovat auenneet ja 17000:a aikataulua pääsee kuolaamaan täältä.

Todella mielenkiintoista historiaa löytyy noista aikatauluista. Itse löysin nykyisen asuinpaikkani, eli Vantaan Pähkinärinteen, entisiä liikennöitsijöitä ja linjoja.

Vuodelta -73 löytyy aikataulu linjalle 310 Helsinki - Pähkinärinne. Linjaa liikennöi Hämeenkylän liikenne Oy. Samalla liikennöitsijällä oli myös linja 314 Hki-Jupper ja 313 Hki-Linnainen. Vantaan liikenteellä on ollut 70-luvulla linja Helsinki - Asikaisen kauppa Hämeenkylässä (onpa tarkasti määritelty päätepiste).

Vuodelta -76 löytyy linja 546 Länsimäki - Hakunila - Tikkurila - Ylästö - Martinlaakso - Pähkinärinne jota liikennöi myös Vantaan liikenne. Tällä linjalla oli varsin erikoiset liikennöintiajat, arkisin klo 19-23 ja la-su 9-23. Nykyisinhän tuo reitti muodostuu linjoista v55 ja v56, joita näitäkään ei enää muutaman vuoden kuluttua ole olemassa kun kehärata valmistuu.

Vuodelta -89 löytyy Vantaan linja Oy:n aikataulu linjalle 488 Helsinki - Metsäkylä. Aikataulun alalaidassa on yksityiskohtaista tietoa kyseisestä linjasta tähän tyyliin: Autot: Volvo B9M erikoisvarusteisilla puolituristikoreilla vm -86 ja -89. Kuljettajat: Luotettavat ja ammattitaitoiset Jorma, Risto ja Timo.:)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Vuoden 1990 bussiaikatauluja tutkimuskäyttöön

Vuodelta -76 löytyy linja 546 Länsimäki - Hakunila - Tikkurila - Ylästö - Martinlaakso - Pähkinärinne jota liikennöi myös Vantaan liikenne. Tällä linjalla oli varsin erikoiset liikennöintiajat, arkisin klo 19-23 ja la-su 9-23.
Kannattaa katsoa myös linjan 545 aikataulua - mikäli sellainen oli olemassa jo vuonna 1976. ;)
Ainakin kevääseen 1992 saakka linja 545 ajoi "ruuhka-aikoina" ja hieman erilaista reittiä ajava 546 taasen muina aikoina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Vuoden 1990 bussiaikatauluja tutkimuskäyttöön

Kannattaa katsoa myös linjan 545 aikataulua - mikäli sellainen oli olemassa jo vuonna 1976. ;)
Ainakin kevääseen 1992 saakka linja 545 ajoi "ruuhka-aikoina" ja hieman erilaista reittiä ajava 546 taasen muina aikoina.

Tuolloin 70-luvulla ei vielä tainnut olla linjaa 545, mutta sen sijaan oli sitäkin pidemmät poikittaislinjat 541 ja 542.

545 lienee tullut joskus 80-luvun alkupuolella, koska ainakin lapsuudessani se jo oli olemassa. Linja liikennöi arkisin noin klo 5 - 18, 546 sitten arki-iltaisin ja viikonloppuisin koko päivän. Tuolloin 80-luvulla 545:n päätepysäkki oli Länsimäessä ja 546 ajoi Rajakylään asti, jonne arkisin päivällä kulki linja 40.

Mellunmäen metroaseman valmistuttua vuonna 1989 kummankin linjan päätepysäkki siirtyi sinne. Viimeiset vuodet kevääseen 1992 asti 545 ajoi arkisin koko päivän ja 546 viikonloppuisin koko päivän. Reitit erosivat siten, että 545 ajoi Fazerilan kautta ja 546 Rajakylän ja Jakomäen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Vuoden 1990 bussiaikatauluja tutkimuskäyttöön

Tuolloin 70-luvulla ei vielä tainnut olla linjaa 545... 545 lienee tullut joskus 80-luvun alkupuolella

546 taidettiin perustaa 1970-luvun puolivälissä liikenneministeriön avustuksella Vantaan sisäiseksi kokeilu(?)linjaksi. Silloin ei iltaisin eikä viikonloppuisin tainnut olla Itä- ja Länsi-Vantaan välisiä poikittaislinjoja. Vuoroväli taisi olla 70 min.

1981 toteutettiin Vantaalla suuri sisäisten linjojen linjastomuutos. Pitkät km-tariffilinjat 541 ja 542 korvattiin usealla uudella linjalla, mm. uudella sisäisella linjalla 545.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
70 luvulla oli vielä käytössä paikan nimet, harvemmin numeroita. Espoo ja Vantaa käytti useasti paikan nimiä. Vasta kun kaupungit ostivat pienet yrittäjät, numerointi yleistyi.
Helsingissä on mielenkiintonen historia eri linjoista, oli runkolinjoja jne.
 
70 luvulla oli vielä käytössä paikan nimet, harvemmin numeroita. Espoo ja Vantaa käytti useasti paikan nimiä. Vasta kun kaupungit ostivat pienet yrittäjät, numerointi yleistyi.

Linjanumerot otettiin käyttöön ennen kuin Vantaan ja Espoon kaupungit ryhtyivät ostelemaan linja-autofirmoja. 1972 näyttää otetun käyttöön seutulinjoilla numerointi. Vantaa taisi ostaa pari vuotta myöhemmin ensimmäisen yhtiön (Vantaan Liikenne Oy, tms.).

Eri asia oli kai se, näytettiinkö linjanumeroa keulassa/ovikyljessä vai ei. Mielenkiintoista olisi tietää, mikä oli se taho joka noita linjanumeroita jakeli eri yhtiöille. YTV:tähän ei silloin vielä ollut.

1969 ajettiin Vantaalla Tikkurilan ja Simonkylän / Asolan välillä linjaa 24. Silloinen liikennöitsijä Helsingin-Maaseutu-Liikenne Oy näkyy käyttäneen linjanumeroita myös Helsingin ulkopuolelle suuntautuneilla linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Linjanumerointi yhtenäistettiin Helsingissä 01.01.1966
Espoossa linjanumerointi otettiin käyttöön 1972 ja Vantaalla linjanumerointiin siirttyttiin 01.09.1975

Lähteet:
Helsingin linjakartta 1966
Espoon linjakartta 1972
Vantaan linjakartat 1975 ja 1976

Jos jotakuta kiinnostaa niin tässä
http://imageshack.us/photo/my-images/39/linjakarttavantaa197419.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/27/linjakarttavantaa197419.jpg/
kyseinen Vantaan linjakartta 1974-1975.
Linjanumerointi otettiin käyttöön 01.09.1975 mennessä joten tämän kartan tiedot saattavat olla ainakin osittain tuon ajan suunnitelmia tai muuta vastavia sillä seuraavassa hallussani olevassa linjakartassa vuodelta 1976 linjasto on hieman eri näköinen.
 
Viimeksi muokattu:
Linjanumerointi yhtenäistettiin Helsingissä 01.01.1966
Espoossa linjanumerointi otettiin käyttöön 1972 ja Vantaalla linjanumerointiin siirttyttiin 01.09.1975

Linjanumerointi otettiin käyttöön 01.09.1975 mennessä joten tämän kartan tiedot saattavat olla ainakin osittain tuon ajan suunnitelmia tai muuta vastavia sillä seuraavassa hallussani olevassa linjakartassa vuodelta 1976 linjasto on hieman eri näköinen.

Ahaa, Vantaalla siirryttiin yhtenäiseen numerointiin vasta näköjään kun kaupunki oli ostamassa/ostanut Vantaan Liikenne Oy:n. Tuo linjanumerointisuunnitelma vuodelta 1974 poikkeaa melko rajustikin vuoden 1976 linjakartan linjoista. Ehdittiinköhän tehdä suuri sisäisten linjojen linjaremppa ennen vuotta 1976? Joitain ajatuksia tuli mieleen:

- kolmoslinjaa jatkettiin Korsoon ja sille annettiin uusi tunnus 13
- linjat 5 ja 12 yhdistettiin uudeksi Tikkurilan kiertolinjaksi tunnuksella 8
- linja 14 lakkauttettiin / ei koskaan perustettu. Jäi suunnittelijoiden pöytälaatikkoon ja kaivettiin uudelleen esille vuoden 1981 linjaremppaa varten
- linja 31 yhdistettiin kolmoslinjan kanssa uudeksi Korson linjaksi 13? Vapautunut linjanumero kaivettiin esille kun perustettiin linja lentoasemalta Korsoon
- linja 66 korvattiin osin uudella linjalla 65 Linnainen - Hämeenkylä - Vantaankoski
- linjat 88 ja 90 lakkautettiin? Vai jätettiinkö ne koululaislinjoiksi, joita ei näkynyt kartoilla?

Seutulinjoista pari huomiota:

- sinällään mielenkiintoista, että Vantaan ehdotelma linjanumeroiksi ei mainitse linjojen 360, 362 eikä 691 entisiä numeroita 301, 227 sekä 421. 421:nen muuttui 691:ksi tosin jo samana vuonna kun Vantaa vasta suunnitteli numerointiaan
- linjarypästä 481 - 483 ehdittiin ilmeisesti liikennöidä jonkin aikaa ennen vuotta 1976. Vuoden 1976 kartassa noista kolmesta linjasta on jäljellä enää 482, jota liikennöitiin Koivupään kautta Riipilään saakka. Bussidatan kuvastosta löytyi sattumalta linja 483:n vuoro Helsingin dösa-asemalla. Tai ehkä linjakilpirullasta puuttui "482 RIIPILÄ" ? Kuvassa näkyy, että 482 menee päreiden mukaan Seutulaan, linjoja 481 eikä 483 ei päreistä löydy
 
Slamun kokoelmasta löytyi kiitettävästi Tampereen kaupungin liikennelaitoksen aikatauluja eri vuosilta mutta onko kellään tiedossa, onko sinne tulossa HKL:n tai YTV:n vanhoja aikatauluja?
 
Takaisin
Ylös