Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta

Olen päässäni rajannut Mikkolan hieman väärin, kyllähän siihen kuuluu virallisesti Koivukylä, Havukoski ja Rekola, vaikka tuskin puhekielessä näin omaksutaankaan. Olen päässäni rajannut alueen Kaakkoisväylän ja Koivukylänväylän välille, jota se virallisesti onkin, koko radan itäpuolinen Korso mukaanlukien. Pysäkiltä Koivukylän koulu on Pasilaan on 20 minuuttia+lyhyt vaihtoaika, ja tämä on reilusti virallisen Mikkolan kaupunginosan puolella. Olettanen kuitenkin, paikkaa paremmin tuntematta, että puhekielessä alue on pelkkä Mikkolan osa-alue eli se reilun neliökilometrin pläntti Kaakkoisväylän ympärillä, jolloin itsekin valitsisin reilun puolen tunnin bussin. Kuitenkin eteläisessä Mikkolan kaupunginosassa, eli Rekolanrannan ja Havukosken ympäristössä, on vajaa 10 minuuttia nopeampaa mennä liitynnällä.

Mistähän nuo sinun tietosi oikein ovat peräisin? Mikkolan kaupunginosa rajautuu suunnilleen näin: etelässä Keravanjokeen, idässä Lahdenväylään, pohjoisessa Kulomäentiehen ja lännessä Matariin. Mikkola kuuluu Korson suuralueeseen, eikä Mikkolaa käsittääkseni ole koskaan käytetty kuvaamaan varsinaista Mikkolan kaupunginosaa laajempaa aluetta.
 
Mistähän nuo sinun tietosi oikein ovat peräisin? Mikkolan kaupunginosa rajautuu suunnilleen näin: etelässä Keravanjokeen, idässä Lahdenväylään, pohjoisessa Kulomäentiehen ja lännessä Matariin. Mikkola kuuluu Korson suuralueeseen, eikä Mikkolaa käsittääkseni ole koskaan käytetty kuvaamaan varsinaista Mikkolan kaupunginosaa laajempaa aluetta.
Perustuvat Google Mapsiin, jossa on erikseen Mikkola (kaupunginosa) ja Mikkola (osa-alue). Olen tähän mennessä pitänyt Google Maps-palvelua luotettavana, sillä sitä ei voi kuka tahansa muokata noin vain, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.
mikkola_kaupunginosa.PNG
 
Perustuvat Google Mapsiin, jossa on erikseen Mikkola (kaupunginosa) ja Mikkola (osa-alue). Olen tähän mennessä pitänyt Google Maps-palvelua luotettavana, sillä sitä ei voi kuka tahansa muokata noin vain, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.

Olen kyllä huomannut suuren luottamuksesi Google Mapsiin. Se on kuitenkin hyvin epätarkka Suomen osalta - ehkä kunnolliseen viimeistelyyn ei ole varattu resursseja. Mapsissa on paljon ylimääräisiä katuja ja kaistoja sekä puuttuvia nimiä ja katuja. Eiköhän tähän sopisi myös väärä kaupunginosajako.
 
Google Maps on käytännössä ainoa nykyajan käytettävyyttä vastaava karttapalvelu. Bing taitaa olla ihan vertailukelpoinen tekniseltä puolelta. On ikävää, että tarkempia tietoja omistavia tahoja ei kiinnosta käytettävyys. Tätä se suomalainen tietoyhteiskunta, kun tietoa ei saa.
 
Millä Google Mapsissa saa edes kaupunginosajaon näkyviin?
Google-haun kautta saat linkin karttaan, jossa on rajat. En tiedä miten suoraan maps.google.comista pääsisi niihin käsiksi.

Eräs ärsyttävä seikka on vuoroväli Malmi-Itäkeskus-bussiyhteydellä tiettyinä aikoina. Junaa+550:aa ei voi ehdottaa, vaikka sinällään se ei vie puolta tuntiakaan, mutta se ei palvele yhtäkään välipysäkkiä matkan varrella, siinä yksi ongelma lisää. Eikä se ole vaihdotonkaan.

Malmi-Itäkeskus-bussit nykyhetkellä (kesäaikataulut, mutta 54:n ja 519:n vuoromäärä on sama kesäisinkin, ja liikennöintiaikakin on sama, ainoa ero on, että ruuhkassa 54 ajaa nyt 7 min sijaan 9 min välein)
______Vuoroväli (min, keskimäärin)
kloArkisinLauantaisinSunnuntaisin
20-21152030
21-22153060 (1 vuoro)
22-233060 (1 vuoro)60 (1 vuoro)
23-2460 (1 vuoro)60 (1 vuoro)60 (1 vuoro)
0-1Ei liikennöidäEi liikennöidäEi liikennöidä
1-2Ei liikennöidäEi liikennöidäEi liikennöidä
2-3Ei liikennöidäEi liikennöidäEi liikennöidä
3-4Ei liikennöidäEi liikennöidäEi liikennöidä
4-5Ei liikennöidäEi liikennöidäEi liikennöidä
5-660 (1 vuoro)Ei liikennöidäEi liikennöidä
6-710 (aamuruuhka)60 (1 vuoro)60 (1 vuoro)








Sunnuntaina 1 vuoro tunnissa aamuyhdeksään saakka.

Miten olisi välittömäksi ratkaisuksi tälle ongelmalel 54N ja 54M -vuoroja, joita ajetaan h54:n nykykalustolla?
54N Rautatientori-(suorinta tietä)-Turunlinnantie-(54 reittiä)-Ala-Malmi-(Kirkonkyläntietä)-Syystie (yhdistää idän yölinjat, 05N:n ja 06N:n)
54M Itäkeskus-(54 reittiä)-Ala-Malmi-(78 reittiä)-Malmin sairaala

Arkena
54M Ruuhkahuippuina 10 min välein, 22-23.30 20 min välein (ei kulje väliajalla, jolloin 15min väli riittää)
54N 0-1.30 30 min välein ja 5-5.30 30 min välein; Pe-la välisenä yönä 0-2 20 min välein ja 2-4 & 5-6 30 min välein (eli välissä vain 60 min liikennöimättömyyttä)
Lauantaisin
54M 21-23.30 ja 5.30-8.00 30 min välein
54N Ks. 0-6 ks Pe-la välinen yö, 24-> ks sunnuntaisin
Sunnuntaisin
54M 20.30-23.30 ja 5.30-9.30 30 min välein
54N 0-2 30 min välein

Ei voi väittää, ettei tälle välille olisi matkustajia, jos vain olisi järkevät liikennöintiajat - yllätyin, kuinka paljon autoja tuli Kehä I:ltä Malmin liittymään keskiyön tienoilla, mutta sitten huomasin, ettei niitä busseja enää kuljekaan.
519A:n viimeisestä lähdöstä löytyy n. 30-40 matkustajaa, yllättävän paljon, kun kuljetaan niinkin kankeasti kuin 60 min välein.

54M voisi kulkea myös tunnuksella 78, jotta ei tavalliselta matkaalta tuntuisi, että mitään linjaa lakkautettaisiin.
 
Google Maps on käytännössä ainoa nykyajan käytettävyyttä vastaava karttapalvelu. Bing taitaa olla ihan vertailukelpoinen tekniseltä puolelta. On ikävää, että tarkempia tietoja omistavia tahoja ei kiinnosta käytettävyys. Tätä se suomalainen tietoyhteiskunta, kun tietoa ei saa.

Ai niinkuin näin?
 
Miskan kuvaus Mikkolasta on täysin oikea. Kannattaa perehtyä asiaan eikä kertoa faktoina asioita jotka on saanut netistä. Muutenkin netistä saatuihin tietoihin pitää suhtautua suurella varauksella eikä automaattisesti pitää niitä faktoina:cool:
 
Miskan kuvaus Mikkolasta on täysin oikea. Kannattaa perehtyä asiaan eikä kertoa faktoina asioita jotka on saanut netistä. Muutenkin netistä saatuihin tietoihin pitää suhtautua suurella varauksella eikä automaattisesti pitää niitä faktoina:cool:
Tässä se vain sattui täsmäämään mielikuvaani, jota pidin oikeana, jonka vielä "varmistin" netistä. Enempää lähteitä ei ollut, kun tuosta aikaisemmin linkatusta palvelusta en ollut kuullutkaan.

Itse asiaan: miten korjaisitte (mieluiten yhdellä iskulla):
  • Itäkeskus-Pasila-bussit täynnä ruuhkassa
  • Malmi-Itäkeskus-bussit täynnä ruuhkassa
  • Pasila-Malmi-junat täynnä ruuhkassa
  • Pasila-Itäkeskus-matka kestää kauan (nyt ruuhkassa 25 min sekä viiskasilla että juna+bussilla vaihtoineen)
Linjat eivät välttämättä ole useasti niin täynnä, ettei mahtuisi seisomaan, mutta matkustajia katoaa jo senkin takia, ettei matkapaikka ole satavarma. Ja jotkut vielä haluaisivat istumapaikankin. Henkilöautossa on molemmat ominaisuudet, sekä henkilöautolla Itäkeskus-Pasila menee ruuhkassa, ilman bussikaistoja, 15 min. Pystyttäisiinkö kerrankin tarjoamaan yhtä nopeaa joukkoliikennettä, kuin autoiluakin? Käytössä on junarata, metro sekä Itäväylän bussikaistat. Lisäksi Kehälle ja Turunlinnantielle saatavat bussikaistat mahdollistaisivat Malmi-Itäkeskus-välin 10 minuuttiin.

Kannattaisiko jopa pikavuorobussi Pasila-Itäkeskus? Nykyisen tarjonnan lisäksi. Ainoat pikavuoropysäkit välillä ovat Junatie ja Herttoniemi, olkoon niin, mutta Pasilan suuntaan Herttoniemen pikavuoropysäkin olisi oltava väylän varrella, liikenneympyrän valoihin voi näet mennä jopa 5 minuuttia ruuhka-aikaan. Matka kestäisi bussikaistoja pitkin luultavasti saman minkä autolla ilman bussikaistoja, vartin verran. Jos tämä ei olisi yhtä tuottoisaa, voitaisiin matkasta periä 10 sentin lisämaksu. Ihan sama, mikä lippu sinulla on, matkakortiltasi katoaisi 0,10e lipun näytön yhteydessä. Ehkä jopa tarpeeksi simppeli ymmärtää tavalliselle kansalaiselle. Lisätuotto n. +15€/h, jolla katettaisiin kuljettajan palkka.
 
Takaisin
Ylös