Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta

Olet vähän eksynyt aiheesta sikäli, että et ottanut kantaa ollenkaan tuohon kustannuspuoleen. Sanoinhan omassa viestissäni että HSL on haluton lisäämään taloudellista panostustaan liikenteen suorittamiseen tuplanivelillä. Mulle sopii ihan hyvin, että laitetaan jokaiselle ehdottamallesi linjalle kulkemaan tuplanivel kolmen minuutin välein. Silloin saadaan riittävästi istumapaikkojakin kaikille matkustajille, pieniä hetkiä lukuun ottamatta. Silloin saadaan työllisyys nousuun uuden hallitusohjelman mukaisesti. :)

Samalla lailla nostat työllisyyttä noilla ehdottamillasi uusilla juna- ja bussilinjoilla. Jonkun vaan pitäisi maksaa nuo lisääntyneet kustannukset. Ilmaisia "lounaita" ei ole. No HSL:hän ne maksaa. Mutta mistäpä HSL ne sitten perii? HSL-alueen kunnilta, jotka taas perivät ne kuntalaisiltaan lisääntyneinä veroina! No laita ehdotuksesi HSL:lle ja toivotaan että saamme ehdottamasi parannukset liikenteeseen. :smile:

En ehdottanut yhdellekään linjalle niveliä: linjat 50, 54 ja Jokeri-2 voisivat kaikki ajaa 2-akselisilla/teleillä, jos ajaisivat ehdotukseni mukaan 5 min välein.
 
Vs: Teli- ja nivelbussit

On. Vaihdot. 6 minuutin säästö on hieno paperilla mutta vaikka se toteutuisi (tuskin) vaihto on aina vaihto ja 6 minuutin säästö surkea vaivaan nähden.
Kyllä minulle kelpaisi. Lisäksi, ketä tämä haittaa? Mitä väliä matkustavia? Pasilaan voi edelleen aina mennä 58:lla, jos ei kaipaa vaihtoja. Ainoa ero nykytilanteeseen on, että tarjotaan myös 15* minuutin reitti nykyisten lisäksi. Ruuhka-aikana 58 kulkee Itäkeskus-Pasila-välin 25-30 minuutissa. Metro+juna vaihtovekslaamisineen 22-25 min*. Pitäjänmäkeen pääsee jo nyt vaihdotta 550:lla, jota Reittiopas suositteleekin (myös vaihtoehdolla Nopein) - ei ole siis sitäkään ongelmaa, kun nykyäänkin kannattaa valita Jokeri. (54 jää ruuhkaan pahemmin) Sanokaas siis yleinen väli, jonka matkaa olen hidastamassa tai kehnontamassa.

*)+ muutaman minuutin junan lähdön odotus
 
Vs: Teli- ja nivelbussit

Kyllä minulle kelpaisi. Lisäksi, ketä tämä haittaa? Mitä väliä matkustavia? Pasilaan voi edelleen aina mennä 58:lla, jos ei kaipaa vaihtoja. Ainoa ero nykytilanteeseen on, että tarjotaan myös 15* minuutin reitti nykyisten lisäksi. Ruuhka-aikana 58 kulkee Itäkeskus-Pasila-välin 25-30 minuutissa. Metro+juna vaihtovekslaamisineen 22-25 min*. Pitäjänmäkeen pääsee jo nyt vaihdotta 550:lla, jota Reittiopas suositteleekin (myös vaihtoehdolla Nopein) - ei ole siis sitäkään ongelmaa, kun nykyäänkin kannattaa valita Jokeri. (54 jää ruuhkaan pahemmin) Sanokaas siis yleinen väli, jonka matkaa olen hidastamassa tai kehnontamassa.

*)+ muutaman minuutin junan lähdön odotus

Pysähtyisikö tuo sinun esittämäsi Itäkeskus - Malmi -pikabussi myös välipysäkeillä? En nimittäin oikein usko, että linja millään voisi kulkea tuon matkan 10 minuutissa, mikäli se pysähtyy välipysäkeillä, joita on ulkomuistista laskien 12 kpl. 519 pystyy tuohon 10 minuuttiin hiljaisimpaan aikaan, jos/kun välipysäkeillä ei tarvitse pysähtyä ja muu liikenne Itäkeskuksessa ja Kehä I:llä on lähes olematonta.

Toinen kysymysmerkki on pääradan ratakapasiteetti. Uusia junia ei nykyisten junien sekaan taida oikein sopia, varsinkaan sellaisia, jotka poikkeavat pysähtymiskäyttäytymiseltään nykyisistä junista. Lisäksi Riihimäen ja Lahden nopeiden lähijunien ylimääräinen pysähdys pidentäisi kauempana asuvien matka-aikaa Helsinkiin/-stä. Näiden junien kapasiteetti jouduttaisiin myös mitoittamaan lyhyen Pasila - Malmi -välin mukaan, jolloin loppuosuudella tarjottaisiin ylikapasiteettia.

Lähes esittämiisi matka-aikoihin pääsee muuten jo nykyisellään yhdistelmällä I/K-juna Ogeliin + 550. Se tosin ei vaihtoon kuluva aika huomioiden ole oikeastaan yhtään nopeampi kuin suora bussiyhteys. Jos vaihdot virittäisi oikein hyvin kohdalleen, tulisi matka-ajaksi kutakuinkin juna 4 min + vaihto 4 min + bussi 14 min = 22 min.
 
Millä perustelet sen, ettei tuota voitaisi hoitaa ratikoilla? Itse ehdottaisin tuon itäkeskus-Pasila -välin hoidettavaksi Itikseen asti jatketulla tiederatikalla (raiteethan tulee joka tapauksessa kun Jokeri rakennetaan): http://www.sirunsivut.fi/d/Ostersundomin_liikennesuunnitelma.pdf

Arvioitu matka-aika välillä Itäkeskus-Pasila olisi 27 minuuttia ja keskikokoisilla 200-paikkaisilla ratikoilla kapasiteettiongelmatkaan eivät tulisi ihan heti vastaan. Miksi pitäisi siis kierrättää ihmisiä Malmin kautta, kun suoraan pääsee nopeammin ja varmemmin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pysähtyisikö tuo sinun esittämäsi Itäkeskus - Malmi -pikabussi myös välipysäkeillä? En nimittäin oikein usko, että linja millään voisi kulkea tuon matkan 10 minuutissa, mikäli se pysähtyy välipysäkeillä, joita on ulkomuistista laskien 12 kpl. 519 pystyy tuohon 10 minuuttiin hiljaisimpaan aikaan, jos/kun välipysäkeillä ei tarvitse pysähtyä ja muu liikenne Itäkeskuksessa ja Kehä I:llä on lähes olematonta.
Välipysäkkejä olisi nykyistä vähemmän, ja bussikaistatkin nopeuttaisivat matkaa. Kyllä bussikaistoilla 10 minuuttiin päästäisiin pysähdyksineenkin. Autolla (jos olisi bussikaistat) matkaan menisi 8 min, joten jos pysähdytään 6 kertaa, jokainen jokainen pysäkkipysähdys saisi viivyttää matkaa 20 sekuntia. Pitäisi olla juuri ja juuri mahdollista.
Toinen kysymysmerkki on pääradan ratakapasiteetti. Uusia junia ei nykyisten junien sekaan taida oikein sopia, varsinkaan sellaisia, jotka poikkeavat pysähtymiskäyttäytymiseltään nykyisistä junista. Lisäksi Riihimäen ja Lahden nopeiden lähijunien ylimääräinen pysähdys pidentäisi kauempana asuvien matka-aikaa Helsinkiin/-stä. Näiden junien kapasiteetti jouduttaisiin myös mitoittamaan lyhyen Pasila - Malmi -välin mukaan, jolloin loppuosuudella tarjottaisiin ylikapasiteettia.
Ratakapasiteettiongelmiin ollaan miettimässä ratkaisuja - P-junan mahtumisesta sekaan nykykapasiteetilla en ota kantaa.

Mainitsin lisä-P-junat jotka korvaisivat tämän ongelman junien epätasaisesta täyttymisestä - P-juna olisi mm. Pasilasta Malmiin matkaaville, ja Z-juna keskustasta tai Malmilta Keravaan tai Lahteen matkaaville, ei kuitenkaan Pasila-Malmi-matkailijoille tarkoitettu.
Lähes esittämiisi matka-aikoihin pääsee muuten jo nykyisellään yhdistelmällä I/K-juna Ogeliin + 550. Se tosin ei vaihtoon kuluva aika huomioiden ole oikeastaan yhtään nopeampi kuin suora bussiyhteys. Jos vaihdot virittäisi oikein hyvin kohdalleen, tulisi matka-ajaksi kutakuinkin juna 4 min + vaihto 4 min + bussi 14 min = 22 min.
Eli 5 min kauemmin - sinne ei voida kuitenkaan suuria määriä kansaa johdattaa, sillä Jokeri on ylitäynnä jo nyt. Toki voitaisiin tehdä pikalinja Oulunkylä-Itäkeskus, ainoana välipysäkkinä Viikin tiedepuisto, matka-aika yhteensä 15 min, mutta entäs sitten 54:n kuormittuminen Malmista Itäkeskukseen? Mitä jo nykyisillään suurille määrille matkaajia tällä välillä tehtäisiin? Mitä etua bussin Oulunkylästä lähtemiselle olisi Malmin sijaan?
 
Viimeksi muokattu:
Välipysäkkejä olisi nykyistä vähemmän, ja bussikaistatkin nopeuttaisivat matkaa. Kyllä bussikaistoilla 10 minuuttiin päästäisiin pysähdyksineenkin. Autolla (jos olisi bussikaistat) matkaan menisi 8 min, joten jos pysähdytään 6 kertaa, jokainen jokainen pysäkkipysähdys saisi viivyttää matkaa 20 sekuntia. Pitäisi olla juuri ja juuri mahdollista.

Oletko koskaan nähnyt oikeaa liikenneympäristöä? Ilmeisesti laskeskelet "matka-aikoja" jollakin reittihaulla, joka ei ota huomioon liikennevaloja tai oikealle kääntyviä, tai tuskin varmaan mitään muita tielläliikkujia. Todellisuudessahan siis esimerkiksi Fonectan palvelun tarjoamat henkilöauton matka-ajat toteutuvat ehkä yhden ja viiden välillä yöllä.

Mainitsin lisä-P-junat jotka korvaisivat tämän ongelman junien epätasaisesta täyttymisestä - P-juna olisi mm. Pasilasta Malmiin matkaaville, ja Z-juna keskustasta tai Malmilta Keravaan tai Lahteen matkaaville, ei kuitenkaan Pasila-Malmi-matkailijoille tarkoitettu.

Millä ihmeellä valvoisit tätä? Vaatisitko Z-junaan nousevilta aina joko vyöhykelipun tai seutu 2 -lipun? Onko Z-junan rajaaminen niille, joille se on "tarkoitettu", mahdollista mitenkään muuten? Kummallista sekoilua, minkä noudattamisen vaatiminen olisi hyvin epäkiitollista ja matkustajia hämmentävää sekä turhauttavaa puuhaa.

Joskus, tai useimmiten, on hyvä luopua omista ideoistaan tai ainakin kyseenalaistaa ne huolimatta siitä, kuinka ihastunut niihin olisi. Myös tosiasioiden, kuten liikenneympäristön luoman epäluotettavuuden, tunnustaminen on aikuisten maailmassa olennaista.
 
Oletko koskaan nähnyt oikeaa liikenneympäristöä? Ilmeisesti laskeskelet "matka-aikoja" jollakin reittihaulla, joka ei ota huomioon liikennevaloja tai oikealle kääntyviä, tai tuskin varmaan mitään muita tielläliikkujia. Todellisuudessahan siis esimerkiksi Fonectan palvelun tarjoamat henkilöauton matka-ajat toteutuvat ehkä yhden ja viiden välillä yöllä.
Bussikaistaa ei ole olemassa, joten on vaikea sanoa, kauanko matkaan menisi. Jos henkilöautolla kuitenkin menee 8 min ruuhkan ulkopuolella, liikennevalojen ollessa päällä, niin miksi bussilla menisi ruuhkassa, mutta bussikaistoilla, kauemmin, kun lisätään pysäkkipysähdykset? Reitillä on tasan yhdet valot, myöskin vain yhteen suuntaan, joissa oikealle kääntyjät hidastavat bussin matkaa. Sitten, kun bussilla on vielä HELMI, jota autolla ei ole, ei luulisi, että sekään hidastaisi matkaa.

PS. Nykyään, arkiruuhkassa, matka vie 13 minuuttia, ilman bussikaistoja tai HELMI-valoja, pysähtyen kaikilla välipysäkeillä. Video on ennen kesäkauteen siirtymistä.
Millä ihmeellä valvoisit tätä? Vaatisitko Z-junaan nousevilta aina joko vyöhykelipun tai seutu 2 -lipun? Onko Z-junan rajaaminen niille, joille se on "tarkoitettu", mahdollista mitenkään muuten? Kummallista sekoilua, minkä noudattamisen vaatiminen olisi hyvin epäkiitollista ja matkustajia hämmentävää sekä turhauttavaa puuhaa.

Joskus, tai useimmiten, on hyvä luopua omista ideoistaan tai ainakin kyseenalaistaa ne huolimatta siitä, kuinka ihastunut niihin olisi. Myös tosiasioiden, kuten liikenneympäristön luoman epäluotettavuuden, tunnustaminen on aikuisten maailmassa olennaista.
Okei, Z-junan kohdalla menee liian hankalaksi. Mutta sillekin on jotain tehtävä - Keravalle asti siinä on paljon matkustajia ja sen jälkeen on vähän. Pitäisikö Z:n jättää pysähtymättä Tikkurilassakin, koska moni käyttää sitä Helsinki-Tikkurila-välillä? Mahdollista, Z-junan tarkoitus ei ole palvella nimenomaan Tikkurilaa. Keravassa pitää kuitenkin pysähtyä, jotta R-junista päärataa pohjoisesta saapuvat voisivat siihen vaihtaa kierroitta. P-juna taas ajaisi Keravan ja Helsingin väliä isommilla junilla pysähtyen Malmilla ja ZHRG-junat ohittaisivat Malmin - ne kulkevat niin harvoinkin, ettei se muuttaisi mitään. H- K- ja R-junilla pääsisi edelleen Tikkurila-Kerava-väliäkin, vaikka Z ei Tikkurilassa pysähtyisikään.
 
Metro- ja rautatieliikenteessä 2-3 vaihtoa on vielä siedettävä, varsinkin jos vuorovälit radoilla ovat lyhyitä.

Bussiliikenteessä yksi vaihto on ok, mutta alkaa käydä hankalaksi jos täytyy etsiä ja kävellä bussipysäkeiltä sinne tänne toiselle. Radoilla kun junat tulevat samoille asemille usein samoille laitureille.

---------- Viesti lisätty kello 9:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:20 ----------

Malmilla voisi kyllä pysähtyä useampi juna kuin I ja K. Z, H ja R -junista siihen ei kuitenkaan ole, sillä nämä ovat pääkaupunkiseudun taajamaliikenteen junia uutena siis Z Lahteen - kaupunki joka ei ole Helsingin työssäkäyntilähiö ainakaan vielä siten kuin Järvenpää, Hyvinkää ja Riihimäki. G on melkoinen erikoisuus, ja onkin totta, että keravalaiset täyttäisivät junan, huolimatta jo laajasta K, H, R ja Z tarjonnasta, mutta G voisi muuttua muuksikin junaksi kuin Helsinki-Pasilan ja Järvenpään väliseksi express-yhteydeksi. En nyt ehdottaisi G:lle pysähdyksiä Tikkurilaan ja Malmille, mutta jotakin muutosta voisi ajatella viimeistään Kehäradan tuomien linjasto- ja aikataulumuutosten myötä. Tai no ehdotetaas, G voisi pysähtyä Keravalla, Tikkurilassa ja Malmilla.
 
Jos ei haluta hidastaa päärataa, voisi kaukoraiteilla joko pysähtyä Malmissa tai Tikkurilassa, ei molemmissa. Eli matka-ajat tai kapasiteetin käyttö ei muuttuisi. Esim. G ja R (vai mikä onkaan se, joka menee Treelle asti) Malmilla, muttei Tikkurilassa, ja H, kaukojunat ja Z Tikkurilassa, muttei Malmilla. Näin on yhteydet Pasilasta Tikkurilaan ilman välipysäkkejä, Malmiin ilman välipysäkkejä ja ainoastaan G:lle tulisi yksi pysähdys lisää, muilla sama kuin aina. R, kuten nykyäänkin, pysähtyisi Keravalla, jotta siihen voi vaihtaa Tikkurilasta. Suora yhteys Tikkurila-Tampere-välillähän säilyisi kaukojunien muodossa, joita varmastikin suurin osa käyttää tällä välillä. Tikkurilan ja Malmin väliä hoitaa K vain yhdellä välipysäkillä, joten sitäkään en ole unohtanut, eikä se huononisi lainkaan nykyisestä. Näin saadaan nykyisen Tikkurila-Tampere-yhteyden lisäksi Malmi-Tampere-yhteys. Lentokentältä/Keski-Vantaalta R-junaan halajavat vain 519:illä Malmille.
Pasila-Malmi.PNG
Kaikki Tampereelle kulkevat lähijunat nimettäisiin R:llä, ja vielä sitä kauemmas, kuten vaikka Kotkaan, kulkevat junat sekä Riihimäelle päättyvät vuorot ajettaisiin H-tunnuksin.
 
G on melkoinen erikoisuus, ja onkin totta, että keravalaiset täyttäisivät junan, huolimatta jo laajasta K, H, R ja Z tarjonnasta, mutta G voisi muuttua muuksikin junaksi kuin Helsinki-Pasilan ja Järvenpään väliseksi express-yhteydeksi. En nyt ehdottaisi G:lle pysähdyksiä Tikkurilaan ja Malmille, mutta jotakin muutosta voisi ajatella viimeistään Kehäradan tuomien linjasto- ja aikataulumuutosten myötä. Tai no ehdotetaas, G voisi pysähtyä Keravalla, Tikkurilassa ja Malmilla.

G-junan voi näistä suunnitelmista unohtaa sillä se lakkautetaan elokuussa: linkki.
 
Knightriderin linkittämä video on itse kuvaamani, joten tiedän ettei sitä ole kuvattu ruuhka-aikaan, vaan 13:00 lähtö Malmilta. Ruuhka-aikaan matka-aika olisi 15-20min. Kuten Wade totesi G-junat lopetetaan. Kaupunkiradalle Helsinki-Tikkurila ei ruuhka-aikaan mahdu yhtään junaa enään. Nyttenkin jopa muutaman minuutin myöhästyminen aiheuttaa seuraavan/muutaman aeuraavan vuoron myöhästymisen. K-juna Malmi-Puistola välillä kulkee ruuhka-aikaan jo nyt alennetulla nopeudella, syynä että ajaa noin 1-2min päässä I-junasta. Muutenkin Pasila-Malmi välillä on nyt jo 5min vuoroväli ruuhka-aikaan (muulloin arki- ja lauantaipäivisin 10min, illat ja su 15min, yöt 15-30min). Tällä hetkellä jos kapasiteettia oikeasti tarvitsee niin voidaan juniin lisätä ruuhkiin niin että yht. neljä yksikköä, nykyään niissä enintään kolme.

Itse en paljoa ota kantaa, mutta yleensä ihmiset suosivat vaihdottomia yhteyksiä. 54:sta ainakaan ei kannata pistää Kivikon/Kurkimäen kautta kiertämään. Missä tuon 50 päättäri Malmilla olisi jos se siis ajaa Malmintorin ja terminaalin kautta?

54:n kapasiteettia voisi kyllä nostaa tai jotenkin helpottaa bussien täyttyisyyttä. Nivelbussit olisvat tähän hyvä keino, tai lasketaan vuoroväliä viiteen minuuttiin. Tai sitten jokin erillislinja välille Itäkeskus-Malmi. Kustannuksia kyllä lisäisi, joten tuo ei tule tapahtumaan.
 
R-juna ei Riihimäeltä jatka R-junana Tampereelle, jotkut vuorot jatkavat Lahteen muttei silloinkaan R-junana, vaan jatkot Riihimäeltä on jonain paikallisjunina, samoja runkoja siis käytetään.

Jos G-lopetetaan, niin silloin Malmille sitten on riittävästi yhteyksiä. Vuorovälit Malmilla ovat samaa luokkaa kuin M-junalla. Malmi ei tarvitse erityiskohtelua R, H tai Z junilta koska R, H ja Z eivät ole tarkoitettu Helsingin sisäiseen liikenteeseen: Ne pysähtyvät Helsingissä, Vantaalla, Keravalla, Järvenpäässä, Hyvinkäällä ja Riihimäellä.

Siitä en osaa sanoa olisiko siinä mieltä jos P-juna tulee takaisin eräänlaiseksi ympyrälinjaksi kehäradan myötä, niin voisiko se Huopalahden ja Tikkurilan lisäksi pysähtyä Malmilla. Huopalahdessa on Jokeri yhteys, mutta niin Oulunkylässäkin. Olisiko Malmilla Jokeri II yhteys?
 
R-juna ei Riihimäeltä jatka R-junana Tampereelle, jotkut vuorot jatkavat Lahteen muttei silloinkaan R-junana, vaan jatkot Riihimäeltä on jonain paikallisjunina, samoja runkoja siis käytetään.

Periaatteessa junat kyllä yleensä käyttävät R-tunnusta, vaikka käytännössä ovat H9xxx (taajamajunia) Riihimäeltä eteenpäin. Samoilla yksiköillä ajetaan Helsingistä Riihimäen kautta Tampereelle ja toistepäin. Nykyään ei yksikään H- tai R-juna muistaakseni jatka Riihimäeltä Lahden suuntaan, vaan Riihimäki-Lahri välillä ajetaan ihan erikseen kahdella yksiköllä joita kierrätetään Z-junina Helsinkiin, ei ole samat yksiköt koko ajan.
 
Takaisin
Ylös