Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta

Ensinnäkin, unohdetaan G-juna - sen katoaminen kartalta ei vaikuta mihinkään vuorojen vähyyden vuoksi.
Samoin R-junan siirron Tikkurilasta Malmille, kuolleena syntynyt ajatus, vakkei linkkiä löydykään.
Se vain lisää yhteyksiä ja vähentää vaihtoja:
Matka-ajat Malmin pysähdyksen kera.jpg
taulukkoon eksynyt v-kirjain tarkoittaa "Sama"
Renne sanoi:
R-juna ei Riihimäeltä jatka R-junana Tampereelle, jotkut vuorot jatkavat Lahteen muttei silloinkaan R-junana, vaan jatkot Riihimäeltä on jonain paikallisjunina, samoja runkoja siis käytetään.
minä sanoi:
Kaikki Tampereelle kulkevat lähijunat nimettäisiin R:llä, ja vielä sitä kauemmas, kuten vaikka Kotkaan, kulkevat junat sekä Riihimäelle päättyvät vuorot ajettaisiin H-tunnuksin.
Eli siis uudelleennimeämistä ehdotin - tiedän tasan tarkkaan että R-junat jäävät Riihimäelle, mutta jatkavat samalla rungolla Tampereelle sekä osa R-junista meneekin Lahteen ja siitä mm. Kotkaan, muttei myöskään R-tunnuksin. Ehdotin, että Riihimäenkin jälkeen R-tunnus säilyy ja Lahden suunnan vuorot ajetaan H-tunnuksin.
zige94 sanoi:
Ruuhka-aikaan matka-aika olisi 15-20min
Olen matkustanut matkaa ruuhka-aikana useita kertoja, ja, lumettomana aikana, muttei kesällä, matka-aika on Itäkeskuksen suuntaan 13-16 min ja Malmin suuntaan helposti 20 minuuttiakin. Pelkästään Turunlinnantien bussikaistoilla päästäisiin parempaan: 1,5 min. Sitten vielä koko Kehälle kaistat, Kehällä ei olisi sen jälkeen muita häiriötekijöitä. Oikealle kääntyvien kaista olisi suoraan menevien ja bussikaistan välillä, ja saisi vihreän, kun busseja ei ole tulossa. Kehän osuus on hiljaisena aikana tasantarkkaan 5 min, ja bussikaistoilla ruuhka-aikaan päästäisiin samaan hyvillä valoetuuksilla. Loppupätkä ilman mitään muutoksia on ruuhka-aikaan 3-4 minuuttia. Mutta tämähän tekee 9-10 minuuttia, mitä unohdin? Juu, matkustajia on enemmän ruuhkana, joten pysähdykset kestävät kauemmin. Mutta ehdotuksessanihan on 50:llä vähemmän pysähdyksiä, joka kompensoi tämän. Eli edelleen 10 min.
Itse en paljoa ota kantaa, mutta yleensä ihmiset suosivat vaihdottomia yhteyksiä. 54:sta ainakaan ei kannata pistää Kivikon/Kurkimäen kautta kiertämään. Missä tuon 50 päättäri Malmilla olisi jos se siis ajaa Malmintorin ja terminaalin kautta?
54 ei tarvitse kiertää mistään, tuo vain säästäisi rahaa. Kyllä se voisi mennä nykyistäkin reittiä pysähtyen kaikilla välipysäkeillä.

50 päättäri
 
Riihimäen jälkeen Lahteen ja Tampereelle jatkavat rungot pysähtyvät kaikilla asemilla siis joka ikisellä mitä VR ei ole lakkauttanut, mitä siellä nyt olikaan, Monni, Hikiä, Hausjärvi, Ryttylä, Turenki ... vaikka mitä. Oli Riihimäen jatkot numeroilla tai kirjaimilla, ei R-junat silti tule pysähtymään Malmilla.

R, H ja Z eivät ole Helsingin sisäiseen liikenteeseen tarkoitettuja. Jos Malmille halutaan lisäpysähdyksiä, on mietittävä jotain Helsingin ja Vantaan linjoista, mahdollisesti Keravan myös, sillä Keravalta on myös nopeat R, H ja Z yhteydet, jotka on siis säilytettävä nopeina Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen yhteyksille.

Malmilla on nyt M-junan kanssa samat vuorovälit, tosin sillä erotuksella että M-junalla arkisin liikenne loppuu 23.30.
 
Riihimäen jälkeen Lahteen ja Tampereelle jatkavat rungot pysähtyvät kaikilla asemilla siis joka ikisellä mitä VR ei ole lakkauttanut, mitä siellä nyt olikaan, Monni, Hikiä, Hausjärvi, Ryttylä, Turenki ... vaikka mitä. Oli Riihimäen jatkot numeroilla tai kirjaimilla, ei R-junat silti tule pysähtymään Malmilla.
En ymmärrä perustelujasi vieläkään.
R, H ja Z eivät ole Helsingin sisäiseen liikenteeseen tarkoitettuja.
Kyllä ne ovat tarkoitettuja jos kerta pysähtyvät Keravallakin Tikkurilan lisäksi sekä niissä on matkakortin lukijat. Allegro voi olla esimerkki junasta, joka ei ole tarkoitettu HSL-matkustajille, mutta kyllä HRZ:t on ihan lähijunia eikä matkakorttimatkustajia pois ohjata.
sillä Keravalta on myös nopeat R, H ja Z yhteydet, jotka on siis säilytettävä nopeina Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen yhteyksille.
Jos Tikkurila vaihtuu Malmiin R:n osalta, mikä tekee siitä hitaan? Järvenpäähän sekä Pasilaan on sama matka-aika ja Tikkurilaankin pääsee edelleen HZKNT-junin.
Malmilla on nyt M-junan kanssa samat vuorovälit, tosin sillä erotuksella että M-junalla arkisin liikenne loppuu 23.30.
M-junan asemien ympäristöissä on vähemmän asukkaita, vähemmän liityntäliikennettä sekä M-junissa tällä hetkellä silmämääräisesti vähemmän matkustajia kuin I/K-junissa.
 
On olemassa Helsingin sisäinen liikenne, Vantaan sisäinen liikenne ja Espoon sisäinen liikenne. Junissa on VR:n vyöhykealueet joiden mukaan lipun hinta määräytyy. Helsingin sisäistä liikennettä on Helsinki-Puistola väli.

Jos R tai H pysähtyisi Malmilla Tikkurilan sijaan, eivät kyseiset junat pysähtyisi Vantaalla kertaakaan. Kuitenkin Keravan, Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen suuntien matkustajat tarvitsevat myös pysähdystä Vantaalle. Helsingin osalta R ja H pysähtyvät keskustassa ja Pasilassa.

Pasilassa tai Tikkurilassa voi vaihtaa esm. I, N tai K -juniin riippuu mihin on menossa, myös Keravalla voi vaihtaa jos on menossa esm. H-junalla Hyvinkäältä Korsoon.

Tässä reittikartassa asemien nimien väreistä selviää vyöhykelaueet, nimet sinisellä on Helsingin sisäistä, punaisella on Vantaan sisäistä, vihreällä Espoon sisäistä ja mustalla olevat asemien nimet ovat VR:n vyöhykealuetta. Huomaa asemien nimien väritys myös M-junan varrella.

lahi_reittikartta_2010-02.gif
 
On olemassa Helsingin sisäinen liikenne, Vantaan sisäinen liikenne ja Espoon sisäinen liikenne. Junissa on VR:n vyöhykealueet joiden mukaan lipun hinta määräytyy. Helsingin sisäistä liikennettä on Helsinki-Puistola väli.

Jos R tai H pysähtyisi Malmilla Tikkurilan sijaan, eivät kyseiset junat pysähtyisi Vantaalla kertaakaan. Kuitenkin Keravan, Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen suuntien matkustajat tarvitsevat myös pysähdystä Vantaalle. Helsingin osalta R ja H pysähtyvät keskustassa ja Pasilassa.

Pasilassa tai Tikkurilassa voi vaihtaa esm. I, N tai K -juniin riippuu mihin on menossa, myös Keravalla voi vaihtaa jos on menossa esm. H-junalla Hyvinkäältä Korsoon.

Tässä reittikartassa asemien nimien väreistä selviää vyöhykelaueet, nimet sinisellä on Helsingin sisäistä, punaisella on Vantaan sisäistä, vihreällä Espoon sisäistä ja mustalla olevat asemien nimet ovat VR:n vyöhykealuetta. Huomaa asemien nimien väritys myös M-junan varrella.

lahi_reittikartta_2010-02.gif
Nykyään on olemassa kuitenkin vielä "Koko alue"- HSL-vyöhyke joka kattaa värillisten asemien lisäksi mustamaalatut asemat Luoma, Masala, Jorvas, Tolsa, Kirkkonummi, Savio ja Kerava. Näinollen R pysähtyy neljällä HSL-pysäkillä ja siinä on jo tarpeeksi. Ja sanopa nyt kahden aseman väli, jota ei voi ehdottamieni muutoksien jälkeen matkustaa samalla matka-ajalla, kun H-junista osa menisi Lahden ja osa Tampereen suuntaan. Eli siis joka toinen juna olisi R, joka pysähtyisi Malmilla muttei Tikkurilassa ja joka toinen H, joka pysähtyisi Tikkurilassa muttei Malmilla. Suurimmat matkustajavirrat Riihimäen jälkeen ovat IC- ja Pendolino-junissa.
Siinä päivitetty maksuvyöhykekartta:
lahi_mvkart_fin_0210.gif
 
Tuossa 50:n päättärissä ei ole mitään järkeä oikeastaan, ei tuohon mahdu edes bussi. Järkevintä olisi ajaa se Sairaalalle, näin saataisiin myös enemmän vuoroja asemalta sairaalalle. Toinen vaihtoehto on kierrättää reittiä Malmin raitti - Viljatie - Malmin kauppatie - Kotinummentie - Malmin raitti. Tai sitten sama mutta toisinpäin.
 
Toki muistan kun Kerava ja Kirkkonummi liittyivät HSL-alueeseen. VR:n vyöhykealueella lippu Järvenpäähän on aina maksanut vähemmän kuin Jokelaan. Ja onhan siihen selkeä syy, Järvenpään pääaseman lisäksi Järvenpään kaupunkia on Kyrölä, Saunakallio ja Purola, Tuusulan kuntaa taasen on Nuppulinna ja Jokela.
 
Nykyään ei yksikään H- tai R-juna muistaakseni jatka Riihimäeltä Lahden suuntaan, vaan Riihimäki-Lahri välillä ajetaan ihan erikseen kahdella yksiköllä joita kierrätetään Z-junina Helsinkiin, ei ole samat yksiköt koko ajan.

Luulosi ei ole aivan tiedon väärtiä, mikäli ymmärsin tarkoituksesi oikein - nykyisin selvästi suurin osa R-junien pohjoispään yksiköistä jatkaa Riihimäeltä Lahteen. VR:n matkahaku osaa näyttää nämä yhteydet vaihdottomina. Siihen, ovatko junat tarkalleen ottaen R-junia, ei välttämättä VR:kään osaa antaa vastausta. Matkahakuun ne on laitettu eksoottisesti sekä sellaisina että numerojunina.

H-junienkin runkoja on kiertänyt Ri-Lh -juniin. Niiden runkokierrosta on vaikeaa sanoa mitään matkustajille suunnatun informaation perusteella.

Knightrider voisi miettiä hieman, miksi ihmiset matkustavat ja minkälaiset matka-ajat heitä kiinnostavat. Tosielämässä ihmiset haluavat aloittaa joukkoliikennematkan mahdollisimman myöhään, sillä vain pieni murto-osa matkustajista varsinaisesti tykkää viettää päiväänsä joukkoliikennevälineessä tai -asemalla. Tämän takia odotusajat ovat erittäin tärkeitä. Mikäli tarjontaa pienennetään, kasvavat odotusajat. Haluaisit käytännössä kutistaa puoleen vaihdottomat Riihimäki-Tikkurila -yhteydet (vieläpä poistamalla yhteyksistä nopeimmat, R-junat). Tällöin jokaiseen matkaan tulisi ajalliseksi rasitteeksi joko vaihtoaika ja odotusaikaa Keravalla tai odotusaikaa Riihimäellä. Ei kuulosta ihan "pysyy samana"-tilanteelta minun korvaani.

Ja oletko muutenkaan aivan järjissäsi, kun aiot ilmeisesti Itäkeskuksen matkojen uudelleenreitittämisen takia pistää koko pohjoisen Uudenmaan lähijunaratkaisut uusiksi?

Tikkurilan ohittaminen pysähtymättä ei ole sekään kaikkein paras idea. Tikkurilan jokaisella raiteella on laituri, ja siksi sitä ei voi ohittaa kovin lujaa. Tikkurilan ohittamista onkin nykyaikatauluissa käytetty kaiketi lähinnä Tikkurilan aiheuttaman matkustajakuorman ohjaamiseen pois tietyistä junista.
 
Viimeksi muokattu:
R ja H junan tulee niiden tarkoituksenmukaisuudesti pysähtyä Vantaalla eli Tikkurilassa, muuten niiden perustavanlaatuisuus olisi heikentynyt. R ja H junia ei voi enää yhtään hidastuttaa, sillä Hyvinkää-Riihimäelle matka aika on n. 45. min, kuitenkin nopeampi kuin Kirkkonummelle. Hyvinkää - Riihimäki väli taasen kestää lähes yhtä kauan kuin Helsinki-Pasila väli. Olisko ne Malmin R ja H Rb ja Hb? Miksi Malmilla pitäisi junan kulkea tiheämmin kuin M-junan varrella? Toisiko yhden Rb/Hb junan vuoro tunnissa erityistä lisähyötyä Malmille? R ja H liikennöivät kummatkin kerran tunnissa.
 
Ja oletko muutenkaan aivan järjissäsi, kun aiot ilmeisesti Itäkeskuksen matkojen uudelleenreitittämisen takia pistää koko pohjoisen Uudenmaan lähijunaratkaisut uusiksi?

Jep, ei oikein auennut minullekaan tämä logiikka näiden kahden asian yhteenkytkemisen taustalla.

Ja sitten sulavasti OT:sta takaisin kovaan ytimeen...

Ylipäätäänkin tämä linjastovääntely vaikuttaa vähän siltä, että tässä nyt ammutaan hyttystä norsukiväärillä. Jos jotain muutaman minuutin aikasäästöjä näinkin pitkällä yhteysvälillä kuin mitä tässä on käsitelty aletaan hakemaan vaihdottomuuden kustannuksella, niin eihän sitä nyt toimivana ideana pidä kuin muutama hc-joukkoliikenneharrastajajamppa.
 
Tämä ei nyt suoraan tähän ketjuun kuulu, mutta samasta asiasta puhun. Hsl haluaa tulevaisuudessa karsia seutuliikenteen minimiin ja satsaa ns. syöttöliikenteeseen kehäradan ja länsimetron myötä. Mutta otetaan esim Mikkola, Venuksenpuiston pysäkiltä 731 arvioitu matka-aika Rautatientorille on 33 minuuttia. Vastaavasti K-juna menee Korsosta Rautatientorille 28 minuuttia. Eli nopeammallakin mahdollisella bussilla Venuksenpuistosta Korson asemalle menee ainakin 8 minuuttia ja harvoin käy niin hyvä tuuri, että juna lähtee heti. Lisäksi vaihdossa menee kävelyyn 2 minuuttia jos ei juokse. Suora bussiyhteys on näinollen 5-15 minuuttia nopeampi ja mielestäni myös mukavampi kun ei tarvitse esim. talvella rämpiä asemalla lumisateessa.:D
 
Tämä ei nyt suoraan tähän ketjuun kuulu, mutta samasta asiasta puhun. Hsl haluaa tulevaisuudessa karsia seutuliikenteen minimiin ja satsaa ns. syöttöliikenteeseen kehäradan ja länsimetron myötä. Mutta otetaan esim Mikkola, Venuksenpuiston pysäkiltä 731 arvioitu matka-aika Rautatientorille on 33 minuuttia. Vastaavasti K-juna menee Korsosta Rautatientorille 28 minuuttia. Eli nopeammallakin mahdollisella bussilla Venuksenpuistosta Korson asemalle menee ainakin 8 minuuttia ja harvoin käy niin hyvä tuuri, että juna lähtee heti. Lisäksi vaihdossa menee kävelyyn 2 minuuttia jos ei juokse. Suora bussiyhteys on näinollen 5-15 minuuttia nopeampi ja mielestäni myös mukavampi kun ei tarvitse esim. talvella rämpiä asemalla lumisateessa.:D
Pasila-Itäkeskus-välillä suora bussiyhteys ei ole 5-15 minuuttia nopeampi vaan sen verran hitaampi sekä vaihdollisessa junabussissa on koko vaihto katoksen alla. Että sinänsä en tiedä mitä sillä on väliä jos suora yhteys on Mikkolasta parempi. Ps. Eikö nopein ole bussi Tikkurilaan+välipysäkitön lähijuna keskustaan?

50 päättäri on epätärkeä aihe, mutta Malmin Sairaala on hyvä, korvaten tavallaan 78:n katoamista.

Jotain on kuitenkin tehtävä
  • 54:n ahtaudelle Malmi-Itäkeskus-välillä
  • 58:n ahtaudelle ja epätarkoille arvioiduille ohitusajoille
  • Pasila-Itäkeskus-välin nopeuttamiselle
  • Malmissa pysähtyvien vuorojen lisäämiseen, ottaen huomioon Malmin olevan Tikkurilan kaltainen vaihtopaikka suurempine asukaslukuineen
  • 550:n ahtaudelle (olen huomannut, että se osittain johtuu Pasila-Itäkeskus-väliä matkaavistakin: ruuhka-aikana 5-10 matkustajaa menee Itäkeskuksesta Oulunkylään ja siitä K-junaan kohti keskustaa, kuten minäkin nykyään)
 
Että sinänsä en tiedä mitä sillä on väliä jos suora yhteys on Mikkolasta parempi. Ps. Eikö nopein ole bussi Tikkurilaan+välipysäkitön lähijuna keskustaan?
Mikkola on ihan Lahdenväylän liittymän vieressä, joten juuri siellä ei taida kyllä nopeudessa pystyä bussin kanssa kilpailemaan mikään muu julkinen liikenneväline, kun Korson asemallekin on pari kilometriä väärään suuntaan. Tikkurilaan bussi taitaa sieltä ajella melkein yhtä kauan kuin Helsinkiin.
 
Pasila-Itäkeskus-välillä suora bussiyhteys ei ole 5-15 minuuttia nopeampi vaan sen verran hitaampi sekä vaihdollisessa junabussissa on koko vaihto katoksen alla. Että sinänsä en tiedä mitä sillä on väliä jos suora yhteys on Mikkolasta parempi. Ps. Eikö nopein ole bussi Tikkurilaan+välipysäkitön lähijuna keskustaan?

Et ole tainnut katsoa missä Mikkola sijaitsee, nopein bussi Tikkurilaan menee noin 30 minuuttia ja Tikkurilasta nopein junayhteys Rautatientorille taitaa olla 16 minuuttia. Vaihdon kanssa siis vähintään noin 50 minuuttia. Asioihin kannattaa perehtyä eikä heittää lonkalta. Pidän edelleen vaihdotonta matkustamista mukavempana, vaikka itse en koekaan vaihtoja ongelmaksi. Muutenkin on hyvä tietää vaihtoehtoisia mahdollisuuksia matkaamalleen reitille, koska yleensä aina sellaisia on:lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen päässäni rajannut Mikkolan hieman väärin, kyllähän siihen kuuluu virallisesti Koivukylä, Havukoski ja Rekola, vaikka tuskin puhekielessä näin omaksutaankaan. Olen päässäni rajannut alueen Kaakkoisväylän ja Koivukylänväylän välille, jota se virallisesti onkin, koko radan itäpuolinen Korso mukaanlukien. Pysäkiltä Koivukylän koulu on Pasilaan on 20 minuuttia+lyhyt vaihtoaika, ja tämä on reilusti virallisen Mikkolan kaupunginosan puolella. Olettanen kuitenkin, paikkaa paremmin tuntematta, että puhekielessä alue on pelkkä Mikkolan osa-alue eli se reilun neliökilometrin pläntti Kaakkoisväylän ympärillä, jolloin itsekin valitsisin reilun puolen tunnin bussin. Kuitenkin eteläisessä Mikkolan kaupunginosassa, eli Rekolanrannan ja Havukosken ympäristössä, on vajaa 10 minuuttia nopeampaa mennä liitynnällä.
 
Takaisin
Ylös