Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta

Pasila-Malmi välille K-juniin mahtuu ruuhkaan yksi yksikkö lisää, I-juniin jopa kaksi. Ei pitäisi paljia kustannusta lisätä (en kyllä tiedä kuinka paljon tämä maksaisi). Mitä aikasemmin olen saanut vastausta VR:ltä niin yksikköjä ei vuoroihin lisätä ELLEI juna ole niin täynnä ettei matkustajat enään mahdu kyytiin. Tällä yetkellä vielä mahtuu, joten yksiköitä ei tulla lisäämään.

Itäkeskus-Malmi välillä pitäisi ainakin Turunlinnantielle saada kyllä bussikaistat. Myös kaikki 54:n vuorot voitaisiin muuttaa teleillä ajettaviksi. Voitaisiin perustaa myös ruuhkalinja Itäkeskus-Malmi välille, olisi kuitenkin vähemmän kustannuksia kuin jos lisäisi 54:n vuoroja.
 
Itäkeskus-Malmi välillä pitäisi ainakin Turunlinnantielle saada kyllä bussikaistat. Myös kaikki 54:n vuorot voitaisiin muuttaa teleillä ajettaviksi. Voitaisiin perustaa myös ruuhkalinja Itäkeskus-Malmi välille, olisi kuitenkin vähemmän kustannuksia kuin jos lisäisi 54:n vuoroja.
Kaikkein paras systeemi olis jos palautettais linja 522 ja 54 muutettais takaisin ruuhkalinjaksi!
 
Vähän ihmetyttää, miten moni täällä näkee Malmilla pysähtymisen "Helsingin sisäiseksi liikenteeksi".
Itse olin jonkin aikaa työtehtävissä, joissa minun oli usein kuljettava Itä-Helsingistä töihin Järvenpäähän. Matka kulki tietenkin Malmin kautta, mutta kun Järvenpäähän matkaava juna ei viitsi kyseisellä vaihtoasemalla pysähtyä, oli ensin matkustettava I-junalla väli Malmi-Tikkurila, jolloin vaihdollisesta yhteydestä tulikin kaksi vaihtoa sisältävä yhteys. Talvella, junien ja bussienkin - omassa tapauksessani 78:n - ajaessa noppa-aikataulujen mukaan, täytyi jokaiseen vaihtoon ympätä kymmenisen minuuttia pelivaraa, mikä venytti matka-aikaa aivan tarpeetta.
Tietenkin pendelöinti Helsingistä kehyskuntiin on hieman harvinaista, mutta toiseen suuntaan sitä tiettävästi harrastetaankin. On kummallista, jos pääradalta pohjoisen suunnasta todella ei ole kysyntää yhteyksille Itä-Helsingin suuntaan. Näkisin siis järkeväksi sen, että nykyinen järjestelmä, jossa vaihdon Tikkurilassa sisältäviä yhteyksiä suositaan Malmin yhteyksien kustannuksella, muutettaisiin sellaiseksi, että ainakin joka kolmas juna toisi Malmillekin. Nykyisellään reittiopas käskee usein kiertämään idästä tullessa kaukaa Helsinki C:n kautta, vaikka Malmi on käytännössä aivan Itä-Helsingin kyljessä.
 
Sitä paitsi: ruohoa yli vuosikymmenen puskeneelle 1- ja 2-raiteiden laiturillekin tulisi käyttöä, jos edes puolipitkän matkan lähijunat (ne, jotka skippaavat asemia Helsingin ja Keravan välillä) pysähtyisivät siellä. Jos K niin kuin Kerava olisi säännöllinen runkolinja 10 min välein Hki–Kerava ja N niin kuin Nikkilä olisi kerran tunnissa liikennöivä skip-stop-juna Helsinki-Pasila-Malmi-Tikkurila-kaikki väliseisakkeet-Kerava-Ahjo-Nikkilä, jolle olisi joku tunneittainen vakioslotti pääradalla, kaikki voittaisivat. Joku pääradan tilannetta paremmin tunteva osannee sanoa, löytyykö sopivaa slottia. Nimimerkki jawahl ainakin on kartoittanut asiaa.
 
Takaisin
Ylös