Mielipiteitä bussien matkustusmukavuudesta

killerpop sanoi:
En ihan suoraan niele carruksien kitinää. Toki vanhemmissa yksilöissä niitäkin on häiritsevissä määrin, mutta niin on ihan varmasti muissakin samanikäisissä kaupunkibusseissa. Jälleen voi tietty laittaa sen "pallon" huollon suuntaan, mutta auton ollessa huollossa, ei kaikki resonanssitekijät varmastikaan erotu kun auto on paikallaan. Muutamalla ruuvinkiristyksellä varmasti saataisiin ihmeitä aikaan.
Tuota noin...kun minun mielestäni ne on pikemminkin ne uudemmanpuoleiset Carrukset, jotka nitisevät. Vanhimmat Pääkaupunkiseudulla olevat Carrus City -koriset bussit eli Connexin vuonna 1993 tulleet puolimatalat City M:t tarjoavat edelleenkin laadukasta kyytiä ilman nitinöitä. Valitettavan nitisevä autosarja olkoon puolestaan vaikka Connex 173-187, joka tuli käyttöön kesällä 2001. Kumma kyllä uudemmat, Volvo B7R LE -alustaiset Carrus City L:t eivät taasen tunnu nitisevän. Ainakaan vielä...
 
Omiin suosikkeihini lukeutuu ehdottomasti Volvo 8700LE. Vaikka penkit ovatkin suhteellisen kovat, niin kuitenkin mukavat, joiden ansiosta matkanteko on miellyttävää pidemmilläkin seutulinjoilla. Lisäksi näissä on vähän sellaista "ison auton" tunnelmaa, josta itse pidän. Samaten ikkunat on sijoitettu ainakin takaosassa varsin matalalle istuimiin nähden, mikä puolestaan lisää bussin avaruutta.

Aivan päinvastaiseen kategoriaan kuuluu sitten Mercedes-Benz O 405 N, joista on vaikea löytää yhtään mitään hyvää. Kovat ja epämukavat penkit, surkeasti näkyvät linjanäytöt, paljon vastakkaisia penkkejä sekä ankea sisustus ovat sellaisia asioita, jotka vievät matkustusmukavuuden aika täydellisesti. Joillain lyhyillä Helsingin sisäisillä linjoilla nämä vielä voisivat mennä, mutta kun näitä käytetään pitkillä seutulinjoilla, on matkustaminen täyttä tuskaa. Niille, jotka eivät näitä ole vielä kokeneet, suosittelen matkustamista kyseisellä mersulla esim. seutulinja 452:lla tai 453:lla arkisin ruuhka-aikaan.
 
Minusta Mersut ovat autojen aatelia myös linjureina! Mutta eiväthän O405N autot ole mitään seutuautoja, vaan keskustalinjoille selvästi suunnattuja! HKL käytti niitä sentään jonkin aikaa esim. linjoilla 14 ja 32. Mutta onhan myös Scania MaxCi autoja laitettu moottoritielinjoille... Kalustosijoittelu on välillä perin omituista!
 
23Ají Anárjiri sanoi:
Minusta Mersut ovat autojen aatelia myös linjureina! Mutta eiväthän O405N autot ole mitään seutuautoja, vaan keskustalinjoille selvästi suunnattuja! HKL käytti niitä sentään jonkin aikaa esim. linjoilla 14 ja 32. Mutta onhan myös Scania MaxCi autoja laitettu moottoritielinjoille... Kalustosijoittelu on välillä perin omituista!
Omituista ehkä jousituksen ominaisuuksien tai pienen istumapaikkamäärän puolesta, mutta HelB:n MaxCien moottorin suorituskyvyn ja voimansiirron kokonaisvälityssuhteiden puolesta nopeille teille ne soveltuvat erinomaisen hyvin. Kokonaisuus on toki koko lailla absurdi.
 
23Ají Anárjiri sanoi:
Minusta Mersut ovat autojen aatelia myös linjureina! Mutta eiväthän O405N autot ole mitään seutuautoja, vaan keskustalinjoille selvästi suunnattuja! HKL käytti niitä sentään jonkin aikaa esim. linjoilla 14 ja 32. Mutta onhan myös Scania MaxCi autoja laitettu moottoritielinjoille... Kalustosijoittelu on välillä perin omituista!
Joo, kyllähän MaxCissa sentään reservit riittävät hyvinkin moottoritieajoon, huippunopeus on yli 100 km/h ja normaalinopeudessa 80 km/h matka taittuu vielä varsin miellyttävästi. Samaa ei voi sanoa O405N-laivueesta, ne juuri ja juuri kulkevat sen vaaditun 80 km/h ja siinä vaiheessa takana on jo sietämätön meteli. Linjoille 14 ja 17 Mersut o(li)vat omiaan. Saksalaisilla on pitkä kokemus mukulakivikaduista, joten O405N rämisee selkeästi vähemmän kuin muut alusta-korikombinaatiot.
 
TEP70 sanoi:
Joo, kyllähän MaxCissa sentään reservit riittävät hyvinkin moottoritieajoon, huippunopeus on yli 100 km/h.
Miten katurissa voi olla mitään hyötyä siitä, että auto kulkee 100km/h tai jopa yli sen ? Ainakin välitykset ovat silloin aivan sopimattomat katurille.
Seisomapaikoin varustettua autoa kun ei saa 100-katsastettua.
Jos tällaisella autolla kuitenkin kelataan 100km/h nousee polttoaineenkulutus merkittävästi, ja matkustajien turvallisuus vaarantuu suuresti.
Parempi olisikin, että katurien (lue seisomapaikoin varustettujen bussien) nopeus rajoitettaisiin 85km/h.
 
TC6-Z3 sanoi:
Miten katurissa voi olla mitään hyötyä siitä, että auto kulkee 100km/h tai jopa yli sen ? Ainakin välitykset ovat silloin aivan sopimattomat katurille.
Suurimmassa osassa MaxCeja on kolmiportainen Voithin vaihteisto, joka vaihtaa kakkoselle vasta jossain 30-40 km/h:ssa. Kakkosen ja kolmosen ero on melko pieni ja kolmoselle vaihteisto siirtyy muistaakseni jossain 50 km/h:ssa. Ehkäpä noissa sitten on hieman harvahkot perävälitykset. :) Eipä tuosta muuta hyötyä ole kuin se, että 80 km/h:ssa ei ole vielä kaikki reservit käytössä ja kierrokset 2200:ssa. Parempi sekin kuin että välityksien puolesta huippu olisi 80 km/h ja autolla joutuisi säännöllisesti ajamaan täysillä kierroksilla, että se kulkee sen 80 km/h. Eihän tuo autotyyppi tietenkään ole tarkoitettu linjoille, joilla ajetaan 80 km/h.
 
Mitä tulee otsikon teemaan matkustusmukavuudesta, voisivat tämän ns. Scala-linjurin suunnittelijat joskus kokeilla itse niissä penkeissä matkustamista. Sietämätöntä istua heittelehtivässä kaupunkiliikenteessä penkillä, jonka istuinosan etupää osoittaa alaspäin niin, että koko ajan tuntuu kuin olisi putoamassa penkiltä.

Tuntuu, että tällaisten bussien suunnittelulla tavoitellaan mieluummin design-palkintoja kuin matkustusmukavuutta. Ei paljon auta, vaikka keulalla on miten leveä hymy ja joka paikassa pyöreää ja muodikasta, jos kyydissä on ikävä istua.
 
Kani sanoi:
Mitä tulee otsikon teemaan matkustusmukavuudesta, voisivat tämän ns. Scala-linjurin suunnittelijat joskus kokeilla itse niissä penkeissä matkustamista. Sietämätöntä istua heittelehtivässä kaupunkiliikenteessä penkillä, jonka istuinosan etupää osoittaa alaspäin niin, että koko ajan tuntuu kuin olisi putoamassa penkiltä.
Jep, samaa mieltä. Nämä scalat ovat kyllä sisustukseltaan ja matkustusmukavuudeltaan muuten ihan ok, mutta juuri tuo penkkien kallistus ärsyttää itseänikin. Aina jos tulee vähänkin kovempi jarrutus, niin heti on putomassa penkiltä.
 
Scalojen penkistö on kyllä hiukan hassu, tuo mainittu kallistus varsinkin. Tosin penkit on sijoitettu onneksi väljästi, ei tarvitse pidellä polvia kurkussa. Mutta edelleen ihmettelen sitä harmaan värin määrää niitä monen muunkin nykyisen korimallin ihmeellistä tapaa rakentaa se takimmaisen oven taakse sijoittuva piippuhyllypenkki....Kun tilaa ei oikeastaan ole etuperin olevalle penkille vaan paremminkin yhdelle poikittaiselle. Nyt sitten on kaikenmaailman levikepalaa tukkimassa portaita. Ja vaikka en Ikaruksia muuten parjaisi, niin niitten ovitiivisteet ovat melko kuluvaa sorttia! Perin monessa autossa ovat oven ylälaidan harjakset kadonneet taivaan tuuliin. Matkustin tänään poikkeuksellisesti 70V:llä ja sen ruuhkavuoron Wiima N202:lla ja täytyy sanoa, että auton huomattava ikä ei tuntunut juuri missään!Natinoita tai muita häiriöääniä ei ollut missään nimessä ainakaan sen enempää kuin uusissa autoissa. Silmiin pisti ainoastaan ruoste ovenkääntimissä.
 
Anttihav sanoi:
Nämä scalat ovat kyllä sisustukseltaan ja matkustusmukavuudeltaan muuten ihan ok, mutta juuri tuo penkkien kallistus ärsyttää itseänikin.
Pakko yhtyä tähän valitukseen. Muuten Scala on matkustajan näkökulmasta melko mukava, paitsi ainakin Connexin teliversioissa käytävä on takaosaan mennessä kovin matala ja moni näyttää normaalimittainenkin ihminen näyttää siinä kolhaisevan päänsä kattoon takaosaan kävellessään. Penkkien istuvuuden testaaminen näyttää unohtuneen bussia suunniteltaessa.

Ikaruksesta en vaivaudu valittamaan, niiden vanhemmassa mallissa tuntuu että se nuhjuisuus ja likaisuus kuuluvat asiaan ainakin osalla liikennöitsijöistä. Edellä parjattu MB O405N ja miksei Citarokin ovat mielestäni penkeiltäänkin mukavia matkustettavia, ainakin huomattavasti pehmustamattomia kuppipenkkejä parempia.
 
Minun kokoiselleni kulkijalle bussinpenkkien jalkatilat ovat usein ahtaat. En sano riittämättömät, koska niin paljon huonomminkin voisi olla; voitaisiinhan meillä ajaa liikenteeseen vaikkapa japseille suunniteltuja bussejakin...

Tänään muuten tapahtui matkatessani bussilla 43 (enkä tosiaan huomannut katsoa, mikä HelBin Mersuista se oli, mutta eiköhän joku tuonkin mysteerin pian täällä selvitä) se merkillinen seikka, että täysin tuntemattoman vierustoverin kanssa virisi keskustelu. Tosin varsin pian ilmeni, että miekkonen oli alunperin kotoisin Viipurista...
 
Siirryttäessä matalalattiaiseen kalustoon tuli esiin pari 'ongelmaa': minne mahduttaa jousitus/pyörät sekä moottori+muu tekniikka. Jousituksen joustovaraa lyhennettiin sekä rengaskokoa pienennettiin siten, että vannekoko pysyi edelleen samana, mutta renkaan profiili madaltui. Tästä luonnollisesti seuraa että jousitus ja 'renkaan jousto' ovat pienemmät ja tärinä sekä kuopat tulevat pahemmin sisälle. Tuon jälkeen alkoivat myös kuljettajien selkävaivat lisääntyä.

Oma lukunsa ainakin helsingissä on katuverkoston kunto, joka sanalla sanoen on surkea. Kuoppaa ja uraa löytyy riittävästi, painuneita viemärikaivojen kansia on pilvin pimein.

Bussien ahtaudesta voisi sen verran sanoa, että liikenteen tilaaja yleensä asettaa vaatimuksia esim. siitä, kuinka paljon istumapaikkoja pitää olla. Toisinaan ruuhkaisemmilla reiteillä saisi lisäpisteitä seisomapaikoista, jolla taas pyritään ehkä saamaan nivelautoja ko. linjoille. Jos kilpailutuksessa saisi lisäpisteitä pehmeistä penkeistä, ei varmaan yksikään liikennöitsijä jättäisi tilaisuutta käyttämättä. Kilpailuhan voisi hinnan mennessä tasan ratketa vaikka noilla pehmeillä penkeillä.
 
Takaisin
Ylös